Hoppa till innehåll

Motorsåg för hem och fritid!


Johan1986

Recommended Posts

Misstänker att det finns några här med mycket praktisk erfarenhet av motorsågar. 
 

Börja se eller hitta på ett behov av motorsåg. Ska användas för passröjning, föryngra/tukta lähäckar, enklare trädgårdsarbeten eller byggen/rivning. 

ingen trädfällning är planerad och skulle det bli aktuellt så är det mindre träd i 10-15 cm dimension som ska ner och kapas upp till ved ca 1-3kbm och år.  Eldar inte med ved för uppvärmning utan endast myseldning eller som stöd vid köldknäppar. 

Så vad ska man satsa på, bensin eller batteri? Ny konsumentsåg (hqv/stihl ca2000kr) eller begagnad ”proffsmodell” av känt märke? Hur står sig nya stiga/partner?

Kollat lite på bstterisågar, bla ryobis 18v eftersom jag redan har batteri. Men misstänker att jag kommer bli missnöjd över prestandan. Fördelen är väl att det bara är att trycka i ett batteri, olja och sen köra. 
 

har tidigare kört någon äldre hqv (234?) och nyare 445 och det har varit fullt tillräckligt. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör en mer professionell modell då jag behöver kapa grövre, men om det bara är för trädgårdsarbete och passröjning så skulle jag definitivt gå på en batterimodell. Det är ingen höjdare att hålla på och söla med bensin. Jag funderar på att så småningom gå över till en eldriven röjsåg föra att slippa bensinångorna. Jag brukar för övrigt passröja med en en vanlig fogsvans, samt en liten ihopfällbar såg, då jag inte vill sprida bensinlukt kring tornet. En tigersåg är bättre för rivningsarbeten och en sådan sladdlös av bättre kvalitet är en bra investering. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här med motorsågar är en djungel.  Har du "motoröra" och kan höra om motorn behöver mer eller mindre bränsle så funkar en hsq 242 eller 346. Är du lite mer osäker på knattermotorn är batterisåg da shit. Jag har husqvarnas största batterisåg som är extremt enkel att jobba med.  I med ett laddat batteri och fyll på olja. Nackdelen är batteritiden, ca 20 minuter när man hårdkör på vedbacken. Och det tar en timme att ladda upp det igen.

Vet inte hur länge ryobin går på ett batteri,  men är rädd att det är kortare.

Så beroende på vad jag ska göra väljer jag mellan batterisågen (540 IE eller vad det nu är den heter) eller 346 xpg eller när jag sågar grovt snor jag jobbets 550xpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Husqvarna eller Stihl spelar ingen roll, bägge är lika bra men för 2000kr får man inte mycket till såg.

Begagnade 346 som är något att ha är inte så lätta att hitta längre( är fortfarande min favoritsåg), länge sen husqvarna slutade med dom nu, köper man ändå en sån är det bra att kunna mecka lite såg.

Köp en ny husq 543 eller 545 beroende på önskad effekt, kommer funka till allt problemfritt under många år.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag säger som @Mad Mike köp en Husqvarna eller Stihl så klarar du dig bra, modell i förhållande till ditt behov. Själv kör jag Husqvarna 550xpg, 346xpg eller 242xpg, finns även en liten Stihl i pappas ägo. Gillar starkt min 550, är en helt annan nivå än den äldre 346an. Att säga att det ena märket är bättre än det andra gå inte, är som och fråga om SAAB eller Volvo var bäst förr i tiden.. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder en Stihl batterisåg (någonting 140 heter den) till sådant arbete. Har en ganska liten Husqvarna bensinsåg också men batterisågen är överlägsen för mindre jobb. Två batterier så klarar du dig en hel dag. Viktskillnaden är markant mot en bensinsåg, skillnaden känns efter några dagars jobb, särskilt om det är långt att bära till passen eller mycket att kviströja. Batterisågen klarar iaf träd med 30-40 cm diameter men den är inte gjord för det så tyngre jobb går långsammare än med en bensinsåg (och du knäcker den nog om du ställer dig och kapar kubbar av grova träd med den). En annan fördel om du vill ha med den i bilen / på älgdragare / ATV för att ta bort nedfallna träd är att den startar med en gång när du trycker på gasen. Bensinsågar kräver underhåll för att starta lätt, ganska ledsamt i längden att stå och dra i startsnöret på en en äldre såg / något dåligt underhållen såg / i kyla... och svära över att den inte startar. Om du har såpass mycket jobb att det motiverar inköpet skulle jag säga att den sågen är optimal till jaktrelaterat motorsågsjobb. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör en liten Stihl själv. (MS 192, 3.3 kg). Jag har aktivt valt bort batterisåg. Jag använder min såg rätt sällan (rättare sagt väldigt sällan...). När jag kör den kan det lätt bli ett par tankar. 

Med en batterisåg skulle batterierna alltid vara urladdade och inte hålla länge. Med bensin så är det bara tanka och köra -- i alla fall fram till membranen börjar torka ihop efter 10 år eller så. Då är det dags för nya membran i förgasaren...

Använder du sågen oftare, och inte längre än den tid som batteriet räcker då kan jag se att en batterisåg är bra. Då laddas batteriet regelbundet och allt blir enkelt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

S

3 hours ago Irbis sa:

Jag använder en Stihl batterisåg (någonting 140 heter den) till sådant arbete. Har en ganska liten Husqvarna bensinsåg också men batterisågen är överlägsen för mindre jobb. Två batterier så klarar du dig en hel dag. Viktskillnaden är markant mot en bensinsåg, skillnaden känns efter några dagars jobb, särskilt om det är långt att bära till passen eller mycket att kviströja. Batterisågen klarar iaf träd med 30-40 cm diameter men den är inte gjord för det så tyngre jobb går långsammare än med en bensinsåg (och du knäcker den nog om du ställer dig och kapar kubbar av grova träd med den). En annan fördel om du vill ha med den i bilen / på älgdragare / ATV för att ta bort nedfallna träd är att den startar med en gång när du trycker på gasen. Bensinsågar kräver underhåll för att starta lätt, ganska ledsamt i längden att stå och dra i startsnöret på en en äldre såg / något dåligt underhållen såg / i kyla... och svära över att den inte startar. Om du har såpass mycket jobb att det motiverar inköpet skulle jag säga att den sågen är optimal till jaktrelaterat motorsågsjobb. 

Jag kör punktinsatser varje år och en bensinsåg kräver att man kör den regelbundet och underhåller den för annars blir den svårstartad. En bekant som också har Stihl har samma problem trots att han kör mer än mig. Eftersom jag inte är speciellt bra på att lägga tid på underhåll så blir det problem varje gång. Den startar alltid till slut, men det förtar upplevelsen. Batterier behöver självklart underhålladdas, men då kör man alla batterier man har samtidigt en gång i månaden eller liknande. Det är betydligt mindre jobb att plugga in kontakten och underhållsladda jämfört med att behöva göra underhåll på en bensinsåg. Dessutom så slipper man bära med sig bensindunk och hantera bensin och bensinångor. För lätt bruk så skulle jag köpa en batterisåg, samt köpa till en tigersåg som går på de befintliga batterierna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago edge sa:

S

Jag kör punktinsatser varje år och en bensinsåg kräver att man kör den regelbundet och underhåller den för annars blir den svårstartad. En bekant som också har Stihl har samma problem trots att han kör mer än mig. Eftersom jag inte är speciellt bra på att lägga tid på underhåll så blir det problem varje gång. Den startar alltid till slut, men det förtar upplevelsen. Batterier behöver självklart underhålladdas, men då kör man alla batterier man har samtidigt en gång i månaden eller liknande. Det är betydligt mindre jobb att plugga in kontakten och underhållsladda jämfört med att behöva göra underhåll på en bensinsåg. Dessutom så slipper man bära med sig bensindunk och hantera bensin och bensinångor. För lätt bruk så skulle jag köpa en batterisåg, samt köpa till en tigersåg som går på de befintliga batterierna.

Underhåll på en bensinsåg? Tja starta den en gång i kvartalet och kör på alkylat som inte åldras så förbannat snabbt som den pissiga macksoppan så är du hemma. Kan hända du behöver dra 2-3 ggr extra för och starta den, har sågar som stått över ett år och man får dra ett par ggr extra för att membranen ska pumpa fram soppa det är allt. Och så kör man på mineral olja till sågkedjan så klibbar inte det ihop och stökar till det heller om sågen skall stå! 

Det ser jag som mindre jobb än att komma ihåg och underhållsladda batterier en ggr i månaden, sen ska batterierna helst lagras i runt 70-80% laddning och inte fulladdade.. Släpa bensin är väl ungefär lika tungt som och släpa extra batterier, svårt och se just det som en motiverande faktor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittar du en Hitachi CS33el så köp den. Mkt bra förhållande vikt/effekt, lätt och smidig. Har haft min sedan 15 år och varit inne på verkstad en gång. Har fällt och kapat en hel del träd samt röjt och gallrat. Kolla på Blocket, brukar dyka upp beg exemplar där. Nya finns tyvärr inte, de var väl för bra helt enkelt så det såldes inga reservdelar. 
Batterier verkar vara bra men då i ficklampor och jaktradio. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du behöver en  

Stihl MS 194 C-E Motorsåg

Mycket lätt motorsåg med prestanda
jag säljer sågar yrkesmässigt den här ger dig nog med effekt för det du frågar om .
Lätt och stark ock passar i ryggan vid pass röjning-
Ska man ha med batterier så heter en bra såg MS 220 men den blir dubbelt så dyr med laddare och batteri.
Om du vill ha tips på Huskvarna såg så fråga  men köp sågen hos en yrkes handlare så får du bäst hjälp. 
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har många sågar men en som jag haft länge och som kvalificerar är ju Stihl MS 250. Lätt, smidig och pulver till det mesta med vass kedja.

Motvilligt gick jag över till 550xpg från Hva som storsåg då den var billigare i en drive men borde nog hållt mig till Stihl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provkörde en hqa 540i Xpg tror jag den hette? Riktigt bra klipp i. Var faktiskt riktigt ettrig  missa och kolla om den hade ett ekonomi läge?

Första elsågen jag kör, men positiv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago hs_merkel sa:

Provkörde en hqa 540i Xpg tror jag den hette? Riktigt bra klipp i. Var faktiskt riktigt ettrig  missa och kolla om den hade ett ekonomi läge?

Första elsågen jag kör, men positiv.

Jo ettrig är den, vill nog påstå att den håller jämna steg med min 346. Ingen fördröjning vid gaspådrag. Ekonomiläge finns, men jag använder det aldrig...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago hs_merkel sa:

Provkörde en hqa 540i Xpg tror jag den hette? Riktigt bra klipp i. Var faktiskt riktigt ettrig  missa och kolla om den hade ett ekonomi läge?

Första elsågen jag kör, men positiv.

Ingen billig historia!

Såg utan batteri och laddare 7800kr

Ett batteri 4000kr!

Laddare 1800kr

Husqvarna uppger själva 1 timme drifttid vid sågning av stock så extra batteri är rätt nödvändigt.

17600 liksom....Jag fortsätter nog med min 346 och kombidunk😉

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har som kvist såg en 535xp och som kap/fäll 560. När jag är hemma, allround 242 xp inne på 2 vevpartiet och 3 cylindern. Och en 346 xpg.

Men som sakt imponerad av orken i elsågen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Redan lågsäsong eller ett ämne som berör 😁

Tror inte det blir batterisåg, dels för dyrt och med tanke på hur sällan sågen kommer gå så blir det säkert aktuellt med nytt batteri vid varje tillfälle. Hade tankarna på ryobis 18v eftersom jag kör dessa batterier i annat men den imponerade inte på de klipp jag sett. Där är nog Svullo-sågning effektivare. 
 

Tror jag kommer lägga krutet på en tigersåg och leta upp en äldre motorsåg som får preppas för långtidsförvaring. Tigersåg hade jag lite förbisett men den är mångsidigare, och säkrare för en amatör som mig 😁

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...