Hoppa till innehåll

Krökt underbeslag på Sako A1 - eller?


Bentzerfaust

Recommended Posts

Goddagens!

Köpte för en tid sedan en Sako A1 .222rem.
Den var i mycket fint skick och inte särskilt använd av föregående 2 ägare.

Plockade isär direkt efter jag hämtat den för rengöring, och noterade hur magasinbrunnen/schaktet var felvänt, så jag vände rätt på den, monterade ihop och brukade vapnet hela 2022.
Inte tänkt så mycket på det tidigare, men nu innan jag skulle bädda så la jag märke till att underbeslaget ser ut att vara krökt, eller?

Det putar ut några millimeter i mitten vid magasinluckan och bak mot varbygeln, som ses tydligt på bilderna.
Min misstanke är att den har blivit krökt pga felvänt magasinbrunn/schakt och sen tvingad ihop, eller kan dom se ut såhär?
Finns det möjligtvis någon vänlig själ som äger en likadan (Vixen/Hunter, A1/L461) och kan jämföra?

vixen8.jpg

vixen7.jpg

vixen6.jpg

vixen5.jpg

vixen4.jpg

vixen2.jpg

vixen3.jpg

vixen1.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tusen tack @exabit!

Ser onekligen ut som att mitt underbeslag är krökt, att magasinluckan sticker ut är väl givet men hela godset går ju i en svag böj utåt på min.

Går det att åtgärda med relativt enkla medel utan att det tar skada måntro?
Påverkar inte funktionen förvisso, matar precis som det ska och går i tillräckligt med patroner, typ 6 eller 7 stycken 😁

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Bentzerfaust sa:

Går det att åtgärda med relativt enkla medel utan att det tar skada måntro?
 

Ä det av stål så går det väl att rikta upp om det nu är böjt, är det lättmetall så skulle jag ge fan i och låta det vara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Är tyvärr inte ovanligt att Sakos underbeslag ser ut så där på alla modeller.

Vet att det är så på min Sako 75, ska kolla min gamla finnbear med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här ser min Sako 75 Deluxe ut. Har som sagt sett jättemånga Sako med detta fenomen.

Skulle vilja säga att var tredje bössa ser ut sådär.

Men du kan ju testa att rkta det lite försiktigt om du vill. Jag hade låtit det vara dock.

IMG_8607.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret @Sako_Finnbear!

Är det liknande konstruktion med lös magasinbrunn på Sako 75 som går att vända fel?
Tänker om det är just en felvänd sådan som kan orsaka att det buktar ut, genom att man drar åt skruvarna utav h-vete.

Jag låter min vara som den är, påverkar inte funktionen och vågar inte riskera några missöden med min klumpighet då blåneringen och i princip all metall är mint condition 🤪

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Bentzerfaust sa:

Tack för svaret @Sako_Finnbear!

Är det liknande konstruktion med lös magasinbrunn på Sako 75 som går att vända fel?
Tänker om det är just en felvänd sådan som kan orsaka att det buktar ut, genom att man drar åt skruvarna utav h-vete.

Jag låter min vara som den är, påverkar inte funktionen och vågar inte riskera några missöden med min klumpighet då blåneringen och i princip all metall är mint condition 🤪

Jag har en lika dan som strulade både med säkring och trycke. Fick den när jag konfirmerades och i den utbildningen ingick inte så mycket om vapen. Jag och brorsan vände säkert på det som gick och drog lådskruvar det vi kunde så trät i stocken gav sig. Påverkade lådan och böjde underbeslaget.

 

Hade jag varit du, med den fina bössan, hade jag fått hjälp att  svarva pelare som passar och låtit bädda både låda och underbeslag. Du får bra ytor som stödjer både låda och underbeslag, riskerar inte mer strul och får en bössa som skjuter bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Bentzerfaust sa:

Tack för svaret @Sako_Finnbear!

Är det liknande konstruktion med lös magasinbrunn på Sako 75 som går att vända fel?
Tänker om det är just en felvänd sådan som kan orsaka att det buktar ut, genom att man drar åt skruvarna utav h-vete.

Jag låter min vara som den är, påverkar inte funktionen och vågar inte riskera några missöden med min klumpighet då blåneringen och i princip all metall är mint condition 🤪

På 75 Deluxe med ledat underbeslag sitter brunnen fast i lådan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Det där med sanningar spelar inte så stor roll bara du tänker efter ordentligt innan och gör rätt. Du kan absolut göra underbeslaget efteråt och även lägga i pelare om du skulle vilja det. Vore jag du skulle jag slipa bort lite av bäddning som första delen av pipan ligger i. Det kanske inte är nödvändigt men en av de sanningar jag försökt hålla mig till. Alltid friliggande pipa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Sako_Finnbear sa:

Snyggt!

Tänk på att frilägga en smula bakom tangen, så du inte spräcker kolvhalsen.

Precis! Ett fel jag gjorde. Eftersom den bakre delen av lådan är konisk åt två håll, vill den pressa isär materialet i rekylen. Det var nog inte bara bubblornas fel att min sprack. Inte hela världen men ett jäkla merjobb blev det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för eran input!

Maskerade faktiskt av tangen där bak med 4 lager eltejp för att bilda ett mellanrum mellan trä/bäddningsmassa och metall, efter att jag läst problemen med sprucken kolvhals, har en Husqvarna 649 där originalkolven fått erfara detta.

Tyckte det helt enkelt blev snyggare med bäddningsmassa som fyller ut en del av nämnda mellanrum, och eftersom nu hela lådan sitter som ett smäck, samt att det är en relativt låg rekyl på .222Rem, så är mina förhoppningar att det ska vara relativt riskfritt att ha det såhär, men jag kan ju mycket väl ha fel.

Ska jag erkänna så har jag faktiskt inte hunnit kolla hur det skjuter efter bäddningen, haft fullt upp med att ta dom första stegen inom handladdning, och mitt i detta så kom licensen på första C-pangen inom pistolskyttet hem 😁

När jag väl tar mig till banan, inom snar framtid, ska jag utvärdera hur den skjuter, och eventuellt ta bort mer bäddmassa från pipkanalen. Innan bäddning var det väldigt bra precision ut till 150m med Normas 55gr Oryx och 55gr Jaktmatch, 50gr Sako helmantel och Hornadys 50gr V-Max gick bra även dom, alla fabriksladdade.


 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...