Hoppa till innehåll

Tikka M658 går ibland inte att avfyra.


Droggot

Recommended Posts

Jag har en Tikka M658 från 90 talet som har börjat krångla.
Det har hänt nu två ggr. En gång när jag var ute och jagade och en gång på skjutbanan.

Det som händer är att jag repeterar in en patron i loppet men inget händer när jag trycker på avtryckaren.
Det ser helt ok ut dvs den där pluppen som sticker ut under slutstycket visar den röda punkten.
Gör jag en ny repetering då har det gått att avfyra.

Någon som har en susning om vad felet kan vara???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trycket är säkert fullt av gammal stelnad olja/fett/barr etc. och behöver en rengöring. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slutstycket kan behöva en rengöring det med. /C 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok då får man väll bita i det sura äpplet och göra vapenvård alla lumpen :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har nu äntligen fått tummen ur och rengjort slutstycket.
Det var ett helvete och få isär tills jag hittade ett youtube klipp på hur man gör detta på en T3 och denna var rätt lik.
Det fanns lite olja i slutstycket men det var fortfarande flytande så jag torkade av det så gått jag kunde.
Jag har för mig att det skall vara torrt inne i slutstycket stämmer det?

Sen tänkte jag skruva loss underbeslaget men vilken bladmejsel (Bits) skall man ha någon som vet?
Alla jag hade glappade lite så jag vågade inte börja skruva loss för det är så jäkla fult med skavda skruvhuvuden.

Sen upptäckte jag att den där plast pluppen längst bak på slutstycket hade en spricka i sig.
Googlade lite efter en reservdel men hittade bara en magasin spärr i stål för 1000:- fan det är ju en tredjedel av bössans värde!!
Nån som vet var man kan köpa en ny helst i metall om den inte går på en förmögenhet?
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Droggot sa:

Jag har nu äntligen fått tummen ur och rengjort slutstycket.
Det var ett helvete och få isär tills jag hittade ett youtube klipp på hur man gör detta på en T3 och denna var rätt lik.
Det fanns lite olja i slutstycket men det var fortfarande flytande så jag torkade av det så gått jag kunde.
Jag har för mig att det skall vara torrt inne i slutstycket stämmer det?

Sen tänkte jag skruva loss underbeslaget men vilken bladmejsel (Bits) skall man ha någon som vet?
Alla jag hade glappade lite så jag vågade inte börja skruva loss för det är så jäkla fult med skavda skruvhuvuden.

Sen upptäckte jag att den där plast pluppen längst bak på slutstycket hade en spricka i sig.
Googlade lite efter en reservdel men hittade bara en magasin spärr i stål för 1000:- fan det är ju en tredjedel av bössans värde!!
Nån som vet var man kan köpa en ny helst i metall om den inte går på en förmögenhet?
 

Vet inte storlek men en mejsel som passar bör inte lämna märken, är du orolig så lägg en tejpbit på.

Den delen som är sprucken, är det alltså nylonbussningen runt om slutstycket eller själva slutstyckeshylsan? Roberts vapenverkstad hade delar förr men hört att han sålt lagret?

Jag hade kollat finska sidor.

Att den inte avfyrar första men andra patronen får jag inte ihop logiken i.. Hemmafixad ammo? En tunn hinna av olja ser jag inte som ett problem i slutstycket, om det inte är tokigt kallt då kanske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Buck sa:

Vet inte storlek men en mejsel som passar bör inte lämna märken, är du orolig så lägg en tejpbit på.

Den delen som är sprucken, är det alltså nylonbussningen runt om slutstycket eller själva slutstyckeshylsan? Roberts vapenverkstad hade delar förr men hört att han sålt lagret?

Jag hade kollat finska sidor.

Att den inte avfyrar första men andra patronen får jag inte ihop logiken i.. Hemmafixad ammo? En tunn hinna av olja ser jag inte som ett problem i slutstycket, om det inte är tokigt kallt då kanske.

Det är den där pluppen längst bak på slutstycket som skyddar själva slagstiftet.
Tyvärr är min finska lika dålig som min swahili tyvärr så det är lite uppförsbacke där

Det är skit konstigt för det är som själva avtryckaren sitter fast stenhårt dvs det är som om bössan vore säkrad fast den är osäkrad.
Efter jag repeterat in en ny pärla har den fungerat varje gång.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Droggot sa:

Det är den där pluppen längst bak på slutstycket som skyddar själva slagstiftet.
Tyvärr är min finska lika dålig som min swahili tyvärr så det är lite uppförsbacke där

Det är skit konstigt för det är som själva avtryckaren sitter fast stenhårt dvs det är som om bössan vore säkrad fast den är osäkrad.
Efter jag repeterat in en ny pärla har den fungerat varje gång.

 

Låter som vajsing med säkringen då. Slutstycket kan du nog bortse ifrån. Låter som att en smed borde ta en kik på det hela.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Olja och skit i trycket. Så isär och gör rent.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2024-05-04 at 21:39 hs_merkel sa:

Olja och skit i trycket. Så isär och gör rent.

Japp misstänker jag med men då är det bara det där med att inte dra sönder skruvarna.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...