Hoppa till innehåll

Nätverkshårddisk (NAS) hjälp en okunnig


TekDr

Recommended Posts

Hushållet behöver en foto/dokumentlagring och en nätverksansluten NAS-historia känns bekvämt och lagom då en komplett server känns overkill till en enkel man.

Men vad väljer man och vad bör man tänka på? 

/Doktor hjälplös

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago TekDr sa:

Hushållet behöver en foto/dokumentlagring och en nätverksansluten NAS-historia känns bekvämt och lagom då en komplett server känns overkill till en enkel man.

Men vad väljer man och vad bör man tänka på? 

/Doktor hjälplös

Alltså enklast är väl att använda någon lämplig molntjänst. Som tex Google Drive eller Dropbox.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago detstorabla sa:

Alltså enklast är väl att använda någon lämplig molntjänst. Som tex Google Drive eller Dropbox.
 

Vägrar ha det i nåt jag inte äger så det går fetbort. Är det nån kulle jag ska dö på så är det den 👀

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Respekterar din åsikt.   Och inte så ovanlig bland ingenjörer. Det ska vara den "perfekta lösningen" 😁.
Tycker man alltid bör fundera på vad man har på molnet.  Tex har jag inget jobbrelaterat på molnet (annat än företagets molntjänst).  Och om man är orolig för sina filer så har jag svårt att se att en extra server/NAS ger någon extra säkerhet mot tex brand eller inbrott.  Möjligen mot intrång via nätet (om du har koll på vad du gör).  

Använder google photo till mobilen (istället för icloud) och i övrigt google drive för privata bilder. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago TekDr sa:

Vägrar ha det i nåt jag inte äger så det går fetbort. Är det nån kulle jag ska dö på så är det den 👀

Jag har precis hämtat två externa hårddiskar från min högt betrodde dataguru. Lämnade in dom för att dom inte ville lämna ifrån sig info men fick beskedet att jag bränt bägge. Inget att göra, lämna in till återvinning.

Molntjänst och lokal backup blir det för mej i framtiden. 

Sen är det ju det där med att det tekniska formatet åldras rätt fort. Alla fantastiska alster jag har på floppy är lika lättillgängliga som dom LP-skivor jag aldrig lyssnar på eller morfars fantastiska diabilder.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Synology är väl de som är störst på marknaden vill jag minnas när jag letade. Den gången kom jag över en begagnad HPE MicroServer till vettigt pris som det blev istället, men den har åskan knäckt sen dess.. 🫣

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Letar inte efter den perfekta lösningen här, bara en bra kompromiss för mina behov.


Jag hör vad ni säger om molntjänst men av princip sätter jag mig inte i en situation där jag är utlämnad till att betala månatlig ”lösensumma” till ett företag för att få tillgång till mina foton etc. 

Jag har noll förtroende för vad företag och politiker hittar på i framtiden så jag tar hellre risken att skiten brinner upp eller förstörs när hårddisken lämnar in, förlusten är i sammanhanget acceptabel så länge det sker ”för min hand”
 

egna efterforskningar säger också synology så det blir väl nåt åt det hållet om inte annan input framkommer.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago TekDr sa:

Letar inte efter den perfekta lösningen här, bara en bra kompromiss för mina behov.


Jag hör vad ni säger om molntjänst men av princip sätter jag mig inte i en situation där jag är utlämnad till att betala månatlig ”lösensumma” till ett företag för att få tillgång till mina foton etc. 

Jag har noll förtroende för vad företag och politiker hittar på i framtiden så jag tar hellre risken att skiten brinner upp eller förstörs när hårddisken lämnar in, förlusten är i sammanhanget acceptabel så länge det sker ”för min hand”
 

egna efterforskningar säger också synology så det blir väl nåt åt det hållet om inte annan input framkommer.

Allting beror på kombinationen pris/datasäkerhet.

Kan du tänka dig mindre begagnat?

2012, så köpte jag en Netgear ReadyNAS DUO V2 med plats för två diskar.  I denna stoppade jag 2 st. WD Red NAS diskar på 1Tb. vardera.  Inte perfekt med tanke på eventuella crasher, men diskarna speglar varandra, så förhoppningsvis skulle det gå att rädda datan om en krånglade.

2021, så började det bli dåligt med utrymme, så jag bytte till 2 st. 3Tb. istället.  Då hade de gamla diskarna snurrat nästan exakt 9 år utan problem.

Dock bestämde jag mig för att köra större system, då planen var att sätta upp en spelserver för DCS.  (Digital Combat Simulator)

Så i Mars förra året,byggde jag en egen NAS, med 4 st. 4Tb. Seagate Ironwolf och 64Gb. internminne.  Den har diskarna RAID-kopplade så sannolikheten är större att datan går att rädda, så länge den inte får ett direkt blixtnedslag som steker hela skiten.

Så, om intresse finns, så har jag Netgear NAS med två år gamla diskar, som bara skräpar.

Eller, om intresse finns för det, så kan jag hjälpa dig att sätta upp en egen konfigurerad NAS med 4 diskar.

Frågan är bara var vill du lägga ribban och vad får det kosta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beslutade mig för att beställa en ”bundle” lösning med en synology låda med två diskplatser och två 4tb diskar till en början. Så kan jag uppdatera med större diskar när behov uppstår.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina två cent ..

Jag har en lokal FreeNAS uppsatt där jag lagrar bilder etc.

Telefonen syncar dit.

Sen har jag ett jobb som skickar upp en krypterad backup till molnet.

Den viktigaste komponenten är att jag kontrollerar backupen är intakt efter skapandet. Och att den går att återlösa efter att jag laddat upp och ner den från molnet...

Hängslen och livrem...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2024-04-08 at 17:57 Slommen sa:

Jag har precis hämtat två externa hårddiskar från min högt betrodde dataguru. Lämnade in dom för att dom inte ville lämna ifrån sig info men fick beskedet att jag bränt bägge. Inget att göra, lämna in till återvinning.

Molntjänst och lokal backup blir det för mej i framtiden. 

Sen är det ju det där med att det tekniska formatet åldras rätt fort. Alla fantastiska alster jag har på floppy är lika lättillgängliga som dom LP-skivor jag aldrig lyssnar på eller morfars fantastiska diabilder.

Hade en bra extern disk med 10000 bilder från när ungarna var små mm. Skiten skar. Slutade med att de fick ta ut skivorna i renrum för ganska många tusenlappar. Gick iaf att rädda allt. Så nu för tiden är det livrem och hängslen med moln och disk. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...