Hoppa till innehåll

Walter Borg vårauktion 2024


sexfemåtta

Recommended Posts

17 hours ago Mad Mike sa:

Auktion är auktion, vill man ha något så kostar det vad det behöver kosta, allt här i livet behöver väl inte alltid vara ekonomiskt tokrationellt? Det är ändå bara pengar. Livet är för kort för att inte unna sig vad man vill ha.

Håller helt med, jag tycker auktionerna är ett trevligt och smidigt sätt att inspireras inför framtida inköp. Stort lättillgängligt digitalt utbud, bra bilder och framförallt har någon kunnig person gjort en bedömning av bössans skick. Dessutom är det riktigt enkelt att handla, bara att klicka hem, betala fakturan, ansöka om licens digitalt och hämta ut. Lätt värt att betala mer för en bössa man verkligen vill ha i den situationen än vad den skulle kunna kosta på något annat ställe. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men tycker ni presentationen av vapnen är bra?! Jag blir bara trött, vill veta fabrikat och kaliber direkt men man måste klicka sig in på varje enskild bössa för att få kläm på vad det är för något.. 

Sen vill man ju hantera grejerna innan man plockar fram betalkortet.. Köpa en hagelbössa osedd på auktion är ju bara konstigt? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Men tycker ni presentationen av vapnen är bra?! Jag blir bara trött, vill veta fabrikat och kaliber direkt men man måste klicka sig in på varje enskild bössa för att få kläm på vad det är för något.. 

Sen vill man ju hantera grejerna innan man plockar fram betalkortet.. Köpa en hagelbössa osedd på auktion är ju bara konstigt? 

Presentationen är tillräcklig, WB snarare underbeskriver än överbeskriver objekten, tex har jag köpt några kikarsikten därifrån osett som var mycket bättre än beskrivningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Men tycker ni presentationen av vapnen är bra?! Jag blir bara trött, vill veta fabrikat och kaliber direkt men man måste klicka sig in på varje enskild bössa för att få kläm på vad det är för något.. 

 

Presentationen skulle behöva tänkas över, håller med om att modell och kaliber borde stå i rubriken.

Objektbeskrivningen däremot kanske ska ha litet plus i kanten då den verkar ta med div små och större skavanker och annat som ev köpare skulle kunna reta sig på vid ett distansköp om man bara hade bilder att gå på.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Men tycker ni presentationen av vapnen är bra?! Jag blir bara trött, vill veta fabrikat och kaliber direkt men man måste klicka sig in på varje enskild bössa för att få kläm på vad det är för något.. 

Sen vill man ju hantera grejerna innan man plockar fram betalkortet.. Köpa en hagelbössa osedd på auktion är ju bara konstigt? 

Nej den är inte bra.

märke,modell kalibern I rubrik tack!

Sen tycker jag de är tråkigt att wb inte byter in vapen utan hänvisar till auktionen hela tiden. Men enkelt för dem att lyfta pengar så förstår dem.

Hittade en bössa jag verkligen ville ha, men då dem inte tog inbyte blev de inget. Var 12900 billigare än samtliga i Sverige så synd. 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Hipshot sa:

Men tycker ni presentationen av vapnen är bra?! Jag blir bara trött, vill veta fabrikat och kaliber direkt men man måste klicka sig in på varje enskild bössa för att få kläm på vad det är för något.. 

Sen vill man ju hantera grejerna innan man plockar fram betalkortet.. Köpa en hagelbössa osedd på auktion är ju bara konstigt? 

Håller med - totalt bedrövligt att inte kalibern framgår i listan.

Köpa bössa osedd har jag däremot inga problem med, men visst är det onekligen lite annat med en hagelbössa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Hipshot sa:

Men tycker ni presentationen av vapnen är bra?! Jag blir bara trött, vill veta fabrikat och kaliber direkt men man måste klicka sig in på varje enskild bössa för att få kläm på vad det är för något.. 

Sen vill man ju hantera grejerna innan man plockar fram betalkortet.. Köpa en hagelbössa osedd på auktion är ju bara konstigt? 

Om du hovrar med pekaren på texten under bilden utan att klicka så kommer lite mer info efter nån sekund. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago Mad Mike sa:

Vore svinkul att ha en 410 nån gång men blir man inte lite begränsad med 65 lägen?

Jag har extremt svårt att tro att en modern 410:a skulle vara en 65 mm, men visst, är den det är det 13 grams laddningar som bäst. Det är begränsat, 18-19 gram ur 76 mm är både de trevligaste och de bättre laddningarna som finns. 
 

Skön cross over till en annan tråd här men med tanke på TSS hagel mm där 18-20 gram är mycket hagel känner jag att både 410/28 är mer relevanta än på länge och dessutom trevliga i formatet. 
/C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Christian N sa:

Jag har extremt svårt att tro att en modern 410:a skulle vara en 65 mm, men visst, är den det är det 13 grams laddningar som bäst. Det är begränsat, 18-19 gram ur 76 mm är både de trevligaste och de bättre laddningarna som finns. 
 

Skön cross over till en annan tråd här men med tanke på TSS hagel mm där 18-20 gram är mycket hagel känner jag att både 410/28 är mer relevanta än på länge och dessutom trevliga i formatet. 
/C 

Jag har kollat det, winchester 101 skeet i 410 har mycket riktigt 2 1/2 tums lägen.

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wow det var förunderligt, o tråkigt för då är pangen i princip oköpbar. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

410/28 ÄR häftiga pryttlar! Skulle inte alls ha ngt emot en kal 28, hittade en hos ngn nasare i Norrköping för ngr år sedan.. var gruvligt sugen! Inbillar mej att den typen av plugg går att hitta väldigt billigt här och var då handlare ruttnat på att lagerhålla lite för kaxiga inköp. När Huntyard & Berras konkade i Arlanda stad så förhandlade jag lite om ett bättre parti 410 för WTs räkning.. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

410/28 ÄR häftiga pryttlar! Skulle inte alls ha ngt emot en kal 28, hittade en hos ngn nasare i Norrköping för ngr år sedan.. var gruvligt sugen! Inbillar mej att den typen av plugg går att hitta väldigt billigt här och var då handlare ruttnat på att lagerhålla lite för kaxiga inköp. När Huntyard & Berras konkade i Arlanda stad så förhandlade jag lite om ett bättre parti 410 för WTs räkning.. 

Men speciellt vanliga kan 410/28 inte vara? Kan inte minnas jag någonsin sett en bössa eller ammunition mindre än kal. 20. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 är extremt ovanliga, jag har sett en i sverige för många herrans år sen i Jaktia Edsbyn, det var en winchester Diamond grade med koffert, tyvärr förstod jag inte att det var den heliga graalen då.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag såg en Browning 525 förmodligen på kal 20 baskyl i Kolmården någonstans.. Såg grymt mysig ut! Det är inte otroligt att om man letar runt lite så finns det guldkorn att hitta.. Vet att Pelle i Enköping hade två gamla Miroku 20:or inne.. de hade stått i hyllorna i 15 år typ.. De var prissatta efter dåvarande inköpspris så det var ett enkelt beslut.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nånstans känner jag inombords att jag vill ha en 6,5a...av nått. Och hagel i kal20. Så en drilling eller kombi med dessa två i kombination kanske vore nått. Blir de mer nätta så? Eller är de liknande 12/annan klass1 ändå?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just kombinationen kaliber 20 och drilling verkar vara svår. Antingen blir det hyfsat modernt och svindyrt eller urgammalt och korta patronlägen (då troligen som tysklandsimport).

Kaliber 16 är inte ett dumt alternativ. Min 16/8x57JRS väger 3103 gram med skena och Aimpoint och är den överlägset smidigaste bössan i skåpet. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...