Hoppa till innehåll

En Äkta Tikka Trippel.


Guest rifle

Recommended Posts

Hej Jocke!

Rödroten ger en röd ton på ådringen som man ofta ser på gamla engelska bössor. Kolla in lite auktionsbilder så ser du vad jag menar. Jag skulle personligen inte rekommendera den men det är rent subjektivt.

Om du jobbar med CCL kitet från början till slut så får du en riktigt bra yta men det tar tid eftersom det är många tunna stykningar som gäller.. När du kommer på besök kan du ju passa på att inspektera kolven på min 6x45:a så kan vi diskutera utifrån den.

Ha det bra så hörs vi!

Henrik

Okej!

Nä då hoppar vi rödroten, det är ingen Engelsk SvS som jag ska ha ju ;)

Att inspektera din stock och utgå ifrån den tycker jag låter helt lysande!

Ha det bra! Ringer dig i morgon när jag pratat med Göran :)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 152
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Joacim

    42

  • Henrik

    10

  • Mad Mike

    8

  • exabit

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har nu under en timme, nästan två hållt på att kolla anlägget för att se vad som behövs filas på längd, höjd m.m.

Jag har också bestämmt vilket system som skall ner i vilken stock. Såhär blev mitt resonemang.

Jag vill ha den finaste av stockarna på min 308win då den kommer att andvändas mest i griskojan, Men det är också den som kommer att möta mest folk.

Finast för mig är den stocken som faller mig bäst i smaken, detta gör stocken med mest ådring. Men det krävs inte bara massa ådring för att få mig på fall utan den ska ligga rätt också. Ja det är svårt att förklara.

Såhär blev mitt val i alla fall.

MVH/Jocke

post-115-1194271089_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ser ju bra ut det där! :D Man får ju lite inspiration när man ser andra hålla på. :D

Det är bra Jonsson! Dra nu igång ett fint kolvprojekt till 8mm Magnumen ;)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bra Jonsson! Dra nu igång ett fint kolvprojekt till 8mm Magnumen ;)

MVH/Jocke

Jag får väl se vad det blir. Jag ska till skolan imorgon och träffa läraren. :D Dom har ju som fina resurser på skolan också. ;D Det är ju tur att man inte har¨långt till den här mannen. Ca. 4 km. :D

http://home.swipnet.se/kolvmakeri/ och ca. 7 mil till stigge och sedan har man en smed i Töre samt en privat smed som jag brukar anlita till vapenservice och handladdning.  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, och uppdatering nummer två med stort U kommer här!

Idag var jag hos Göran. Jag var iväg och jagade på våra marker först för att ta "farväl" av min gammla 308win som nu kommer få en "total Makeover" kan man väll milt säga.

Det fanns inga grisar och älgar inne på marken idag (inte som vill komma ivägen för mig i alla fall) så "sermonin" för bössan fick bli ett stilla "avslut".

För att komma till saken så åkte jag vid 10 tiden till Göran för att sätta igång tankeverksamheten hos oss båda. Direkt man kommer till Göran så brukar stora smörgåskorgen åka fram, os, marmelad osv. Även varm svartvinbärssaft är en specialité hos herr G :)

Efter mackorna så blev det 30minuters prat om harjakt (Göran har valt att mer eller mindre viga sitt liv åt denna jakt). Efter att han dragit lite rövarhistorier och vi hade bestämmt att jag nog allt får följa med ut en gång då Göran tyckte synd om mig för att jag aldrig andvänder kula utan mest har hagel  ::) (ironi, då han vet att jag inte är en hagelmänniska).

Efter sådär en timmes tid kunde vi alltså börja med att plocka fram träbitarna och kika på vad som skulle göras. Det första som slog Göran efter att ha dragit lite med skjutmåttet i skårorna var att Boberg han hade minsann svarvat det här väldigt bra!

Okej, det verkade bra, han var nöjd på den punkten, med andra ord ett mål uppfyllt då Göran är lite av en perfektionist och vill helst ha så bra trä det bara går att finna, så bra förberett det går att få osv.

Efter det tog han fram en gammal skjortarm, blötte den i ljummet vatten och drog den över kolvämnet och även här konstarede han att träet jag fått såg väldigt trevligt ut och skulle bli en ren dröm att arbeta med.

Då var alltså två punkter uppfyllda av två möjliga :)

Efter det så började vi att gå in på detaljerna. Det första Göran ville veta var vilken form på förstocksknoppen (ebenholz) som jag ville ha. Jag är ju inte så mycket för det lite udda, som typ min knopp på den gammla stocken (kolla på sida 1 och på Lyxstocken.) en platt och lite kantigt sågad och filad bit. Näpp traditionellt med ett rundat avslut ville jag ha.  Som på bild 1 nedanför. På denna bilden finns det också två andra detaljer vi gick in mer på (jag hade med datorn till Göran med alla bilder på saker jag har funderat ut).

Det första är sådana här rembygelfästen (jag väljer att kala dom för alá Henrik ;) ) dom är tydligen relativt skonsamma för vänsterhanden då jag håller den för långt fram på förstocken och har svårt att träna bort det. Visst pipring säger vissa. Men det är inget alternativ i mitt läge då jag kommer att andvända benstöd ofta! För övrigt så skall formen på förstocken filas efter benstöden, så det kommer att bli en lite rejälare förstock, men ändå klart rimlig.

Den andra saken på bilden är nätskärningen. Man ska veta att Göran inte gillar nätskärning. Dels har han inte nätskurigt något vapen på 8 - 10år och dels så har han inte längre tålamod tilll det. Så det första Göran sa då vi kom in på nätskärningen var "du vill inte ha en nätskärning runt förstocken väll? , snälla ;) ) Det säger väll det mesta om hur sugen han var på att pilla med det. Men jag hade redan innan riktat in mig på detta svar och hade förberett med vanliga "paneler" som var intresanta och denna är den klart intresantaste.

Nästa sak som vi gick igenom det var kindstödet. Som i detta fallet är i amerikanskt stuk vilket mynnar ut i ingenstans uppåt och framåt. För att få någon som helst egen prägel över min stock som som för övrigt annars just nu verkade gå rakt genom dörren som det står Svensson på, var att jag ville ha nätskärningen på pistolgreppet till att smälta ihop med kindstödet. Om det blir bra det vet jag inte (och Henrik blev tyst i luren när jag sa det till honom  :o  ;)  ) Men jag tror att det kan bli skapligt (hoppas ialla fall.)

Vi gick igenom måtten, hur väll stocken passade mig som person och var vi behövde ta ner det. Vi konstaterade dock  ganska så fort att boberg han hade tagit ner stocken ungefär till storlek som en orginal M55 stock vilket var ungefär vad vi utgick från med måtten på bredden, längden osv. Det enda som jag ville ändra på utifrån en orginal M55 stock ifrån måtten sätt så var det att kolvkammen skulle vara så hög som möjligt då jag ej tänker ha öppna riktmedel utan dessa stockarna skall anpassas för optik direkt och då ska det vara så högt som slutstycket medger helt enkelt utan att slå i.

Efter att vi hade gjort detta så tog vi och pratade igenom porfyllningen och oljningen. Porfyllning hade jag ju fått tag på (trodde jag) men ack vad fel saker jag hade fått av handlaren. Så vi fick se ifall Göran hade något hemma, jodå en gammal dammig burk hittade vi allt. Men det hade torkat sönder totalt. Med andra ord fick vi skriva en lapp på vad jag skulle åka inom och köpa på vägen hem. Oljan då, ja inte skulle jag ha rödrot ialla fall det har jag konstaterat så då fick vi leta på Görans hyllor igen i och med att handlaren skickat med mig ett helt kit som baserades runt denna satans rödroten  ::)

Jodå en gammal burk med True-oil hittade vi, denna var oöppnad och med andra ord ej torr. Men frågan är om man ska ta true oil, vad tycker ni här? Mörkar den för mycket? Blir det FÖR glansigt med true-oil?

Jag hade i vilket fall som helst fått med mig rätt vax att ta utanpå oljningen för att få den lite mer "fukt/stryktålig" även om en stock aldrig kan bli det helt så hjälper vaxet till lite (som jag har förstått det hela)

Ett problem som vi stötte på som jag helt hade glömmt bort var ju pistolgreppsrosetten. Det hade jag inte hafft en tanke på  :-[

Men inge panik sa Göran då jag har tid på mig medans han lägger i systemet. Det värsta är dock att jag har inte skänkt en tanke åt det. Vad tror ni blir snyggast? Hur har du löst det på din Henrik?

Jag kan väll erkänna att jag är mest inne på att bara låta det vara rent trä där. Men jag vet inte, det är ju snyggt med något diskret där inunder.

Efter att ha gått igenom allt detta så tog Göran fram min 308:a och började att klämma och känna och torrklicka och upptäckte under torrklickning att jag hade ett släp på trycket. Något som jag för övrigt aldrig märkt. Detta störde Göran väldigt mycket och han sprang upp och hämtade sin M65 för att jämföra. Jodå det var ju ett litet släp, det kände jag också nu. Efter 10min så gav han sig dock med meningen "jaja det är så lite så det får vi spar".

Det slutade med att jag kom ifrån Göran vid 13.35 på eftermiddagen med andra ord ett besök på sådär 3,5 timme. Men vi fick ju fram en hel del matnyttigt.

För att knyta ihop det hela så frågade jag Göran vad han räknade med för leverensdatum (ungefär). Han kunde inte svara på det. Tror du att jag får tillbaka den innan årsskiftet då? Då säger Göran "du ville ha det så billigt som möjligt va? (det vill man ju alltid) Jag kan nog fixa det på en vecka, men då blir ju också priset där efter (dyrt med andra ord)" Med detta ville han ha sagt att han inte vill lova något då han kommer arbeta på stocken lite ibland när han känner för det och det är därför jag kommer att få det väldigt billigt.

Bild ett nedanför har jag gått igenom i texten ovan.

Bild två är på kindstödet som vi kommer att försöka att efterlikna, med skillnaden att kindstödet på min bössa kommer att stråla samman med nätskärningen.

Ha det bra och fortsättning följer allt eftersom han kommer någonvart och jag åkt upp där med kameran i högsta hugg.

MVH/Jocke

post-115-1194385161_thumb.jpg

post-65-1194385161_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Käre Jocke,

anledningen till att jag blev tyst i telefonen var att jag lyckades spilla ut mitt varma kaffe ;)

Sedan är ju som sagt det här med kindstöd en rent subjektiv fråga där du gillar den amerikanska varianten där kindstödets undre linje slutar intet medan jag fördrar ett njurformat kindstöd. Jag tror säkert att det blir bra ändå!

Sedan var det frågan om pistolgreppsrosetten, jag klistrar in ett par bilder eftersom dessa påstås säga mer än 1000 ord.

Pistolgrepp2_cr.jpg

Pistolgrepp1_cr.jpg

Hoppas att det hjälper dig på vägen!

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Käre Jocke,

anledningen till att jag blev tyst i telefonen var att jag lyckades spilla ut mitt varma kaffe ;)

Sedan är ju som sagt det här med kindstöd en rent subjektiv fråga där du gillar den amerikanska varianten där kindstödets undre linje slutar intet medan jag fördrar ett njurformat kindstöd. Jag tror säkert att det blir bra ändå!

Sedan var det frågan om pistolgreppsrosetten, jag klistrar in ett par bilder eftersom dessa påstås säga mer än 1000 ord.

Hoppas att det hjälper dig på vägen!

Henrik

Hejsan Broder :)

Okej, då fick jag det förklarat. Ja du blev skrämmande tyst i luren. Jag undrade lite vad jag nu sa som va fel ;)

Kindstödet hoppas jag blir bra :)

Vad är ditt pistolgreppsavslut gjort på? Plast? Ebenholz? Jag funderar på en bit Buffelhorn, men jag vet inte ???

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad i he*****vete, kan du inte se skillnad på blånerat stål och plast!!!!!

Skämt åsido, det är pistolgreppsrosetter som köpts från Paul Dressel eftersom han var den ende jag kunde hitta som hade rätt modell i tre olika storlekar. Givetvis för att det skulle passa till de tre olika lådstorlekarna.

Plast :o :o :o

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj Oj  :-[

Ja nu ska jag finna något ord för mina handlingar i text också  :-[

Eh Eh, Förlåt  :-*  ;D

Hoppas inte du tog för illa upp Henrik, hade facktiskt inte en tanke på att det kunde va stål, men det är ju klart det kan. Själv har jag hittat en del av samma modell som din fast i just plast!

Ja det tåls att tänka på, men något liknande din och i buffelhorn hade väll inte varit fel? ;)

Ha det bra!

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Goddag!

Så var det dags för en "preliminär" uppdatering. Det är nämligen så att jag igår kväll var i kontakt med min harjagande kolvmakare Göran som kunde lugnt och stilla konstatera att detta gått snabbare än vad både han och jag trott. Igår höll han på att plasta bössan undertiden vi pratade. Altså har det kommit relativt långt.

I morgon ska jag upp och ta kort och jag har ikväll laddat upp 6st "Dummys" att ta med mig till honom i morgon då han ville kolla så att allt stod rätt till med matningen och så att magasinet har nått upp i sitt läge.

Att det primära målet på "releasen" som var nyår kommer nog att uppfyllas (betonar "nog")

Jag kommer som sagt var även att ta lite kort i morgon så ni får se hur allt har fortskridit.

Men nu är det i alla fall såhär att systemet är på plats och har tills i morgon suttit till sig i bäddningen och nästa steg är finputset på insidan och sedan börjar utsidan. Det som tar tid är ju helt klart insidan då utsidan mest kommer att "putsas" till och göras i ordning. Boberg hade fått till en bra form på stocken och det som finns att göra på utsidan är att kapa till den för bakkappan, putsa till den på utsidan så att den blir jämn och fin, nätskärning, oljning, rembygelmontage m.m

Det som jag för tillfället grämer mig mest över är att jag i beställningen från USA i min enfaldhet trodde att när man beställer ett rembygelfäste så ingår två (alltså jag trodde dom var packade i par) så nu när jag packat upp det så fick jag 1 enda rembygelfäste. Men det gör ingenting då jag kommer att skjuta med benstöd mest vilket betyder att får jag bara ett rembygelfäste på förstocken så är allt frid och fröjd.

Som sagt så kommer det ett längre inlägg med bilder m.m i morgon kväll.

Ha det bra så länge!

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Godmiddag!

Var igår uppe en sväng till Göran för att se över stocken som hastigast. Var bjuden på middag på kvällen så kunde inte stanna mer än 30min. Dock han jag att prata en hel del med Göran och jag han dessutom att plåta lite på stockarna.

 

Det har dock blivit ett litet dilemma. Det är såhär att harjägaren Göran som gör mina stockar är mest förtjust i hagelgevär, något man antagligen bör vara som harjägare. Han har dock bra smak för kulvapen också. MEN han vill att hans kulgevär mer skall vara som ett hagelgevär och hamna imot axeln direkt i anlägget. Kanske bäst att jag poängterar att han själv har en tung Tikka M65 continental i 6,5x55 som han skjuter bra med. Men Göran är som sagt av den karaktären så bössan ska ligga stabilt som F*N och då är hans M65:A perfekt. Men jag hade inte tänkt mig att jag skulle ha en stor klump till bössa utan ville ha en smidig bössa. Detta framlades nog inte tillräckligt tydligt och Göran har kört sitt eget race och förberett för en STOR stock  :-

 

Nu är detta dock ingen fara då det är lättare att ta bort material än att lägga till meterial även om båda sakerna går. Jag är som ni kan förstå alltså glad att det blev åt det hållet att han gjorde en grovhuggd stock då det bara ät till att fila ner den lite extra nu i stället för att behålla den som den är nu.

 

En annan sak som jag kom på nu att jag tyvärr glömde att ta kort på var att underbeslaget har sjunkt ner i stocken vilket inte är så vackert. Göran tycker att det skulle kunna vara så för annars tror han att dom (enligt han) snygga formerna förstörs. Det skall dock sägas att så som jag vill ha stocken så kommer den ändå behövas tas ner såpass mycket i framstocken så att ifall man gör det så blir det perfekt vid underbeslaget efter detta ingreppet!

 

Vi var ju tvungna till att komma till något slutsats om hur vi ska göra. Vilket inte är det lättaste när vi inte gillar samma typer av vapen. Jag vill ha ett smidigt vapen medans Göran förespråkar sporter typen av vapen.

Kompromissen fick bli att han gör stocken så som han tänkt. Jag åker upp till honom och synar den sedan bestämmer jag mig för om jag vill behålla den så eller om jag vill banta ner den. Jag är dock tämligen säker på att jag kommer att vilja banta den något.

Nedan följer lite bilder på stocken som har fått lådan inpassad. Mycket mer än så har det inte hunnit att bli. Men om jag säger såhär. Göran vill ha kvar denna grovleken på stocken. Då förstår ni ungefär hur grovt han vill göra det  ::)

Vet dock ej om det beror på bekvämlighet eller för att han vill att jag ska komma undan så billigt som möjligt. Dock är det så att jag hellre lägger till det som behövs i stället för att behöva vara missnöjd med arbetet.

Ni kan också på vissa av bilderna se den extremt taskiga blånering som har fått sig en omgång  :-  Denna skall dock åtgärdas så fort jag har fått klart båda stockarna så att båda bössorna kan skickas iväg och bli matt svarta.

MVH/Jocke

post-115-1195299342_thumb.jpg

post-65-1195299342_thumb.jpg

post-65-1195299343_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Godmiddag mitt Herrskap!

Tänkte göra en liten uppdatering som är både innanför och delvis utanför denna tråds ramar. Men vad gör väll det?

Mr Mauser undrade i min tråd där jag sålde all min optik ifall jag skulle börja jaga med öppna riktmedel. Tanken var dock icke sådan utan jag ville satsa på något riktigt bra för en gångs skull. Något som jag klarar mig med väldigt länge.

Detta krävde dock att jag sålde all min nuvarande optik och det krävdes faktiskt också lite "in-put" ifrån lönen.

Bockjakten är fomel 1 för mig och det är denna jaktform som jag lägger absolut mest tid på. Men jag tycker också om att jaga gris (något vi börjar att få gott om på markerna). Grisjakten blir mestadels åteljakt då vi inte har några hundar att tillgå + att vi är några stycken som tycker det är skönare att komma ut till en griskoja och til lugnet och slippa stressa och sitta på helspänn.

Jag har nu också förstått efter mycket om och men och en hel del testande bland kikarsikten utan belysning att jag helt klart har missat något och tagit ett klart snesteg i den tekniska utvecklingen. Ett belyst riktmedel sägs öppna många nya portar inom jakten. Inte för att man blir bättre jägare på något vis alls men det är liksom en helt annan divsion mot något utan belysning.  Det skall väll dock sägas och det kan aldrig sägas för mycket att kvaliteten på optiken kommer alltid före belysning. Med detta menar jag att ett belyst OXO aldrig kan bli bättre än ett obelyst Helia bara för att OXO siktet har belysning.

Jag började så sakterliga att leta efter sikten med belysning. Till en början så ville jag bara sälja mitt Helia CT 3-10x50. Men efter att ha upptäckt att jag inte fick så bra som jag trodde jag skulle få för det så började jag snegla på att sälja ut all optik jag hade hemma. Men innan jag skulle göra det så ville jag ha ett mål med försäljningen. Jag ville lixom hitta något att köpa så att jag hade något att sträva efter med min försäljning.

Jag började prata med Henrik om det lite flyktigt när vi ringde varann sins imellan för att kolla av hur det gick med våra tripplar. Efter att vi hade luftat detta vid ett par tillfällen så säger Henrik att han har ett Swarovski PV-N 2,5-10x56 med belyst kors som han funderar på att avvara. Jag sa till honom att jag helt klart är intreserad ifall han vill göra slag i saken.

Slag i saken blev det och jag tingade Swarovski siktet och försäljningen av min egen optik kunde ta fart. Jag började att lägga ut sikterna efter priset som min lokala vapenhandlare hade satt på dom. Men det var mycket svalt. En hel del tankeverksamhet på jobbet gjorde att jag sänkte priserna först en gång, sedan en gång till osv.

Så småningom så var alla mina kikarsikten sålda och jag och Henrik (som länge pratat om skyttedagar m.m) bestämmde att jag skulle komma upp och hämta kikarsiktet så vi kunde kolla på bössorna, snacka lite skit och ovanpå allt (något jag inte viste innan) så fick jag och min bättre hälft (som också var med) en helt underbart god lasagne.

För att ta det från början så hade jag också beställt ett par ringar till min Leupold Dovetail baser som sitter på min 6mmBR. Höga 30mm fästen konstaterade jag att det skulle nog bli bra.

På vägen upp till Henrik så åkte vi inom JG Jakt, där jag hade beställt fästerna ifrån. Efter ett par mils felkörning så hittade vi tillslut till JG jakt där vi kunde inkasera mina nya ringar. Resan fortsatte mot Henrik och även här körde jag såklart fel  ::)

Men efter en lotsning så kom vi rätt tillslut.

Vi åt som sagt god Lasagne direkt vi kom dit och sedan så tog Henrik fram sin 6x45:a. Har man aldrig fått "Hjärtsnörp" innan så får man det när man tar tag i detta vapen! Ett helt fantastiskt arbete som Henrik och Leif lyckats att få ihop. Bilderna i tråden "en sakotrippel för allt vilt" gör inte bössan rättvisa enligt min mening. Jag vill dock inte som Henrik själv beskylla Henriks ringa fotovana som den svaga länken. Snarare så är det ju facktiskt så att 1 bild säger mer än tusen ord men att se och känna på något i verkligheten säger mer än 1 000 000 bilder!

Jag hade också fatt i Henriks dubbelstudsare som han också har tänkt avvara. Jag är dock inte svag för dubbel och trippelpipiga gevär på någon punkt. Vilket resulterade i att jag satt som ett fån med säkert ett väldigt vackert och bra vapen, men som sagt var en ointreserad betraktare.

Även Henriks Blaser fick ett antal fingeravtryck då jag mer och mer börjar gilla Blaser som är klart trevliga vapen.

För att komma till saken så var jag ju där för att rekveytera ett nytt kikarsikte. Ett kikarsikte som för mig är klart speciellt då jag från första dagen jag började förstå mig på vapen och optik sagt att ett Swarovski 3-12x50 eller 2,5-10x56 skall införskaffas någongång i min jaktliga karriär.

Lördagen den 24/11 - 2007 blev datumet då drömmen sprack!

Affären gick helt perfekt och 3 timmar fördrevs hemma hos Henrik. Något som jag inom den snaraste framtiden kommer att göra om. Dock utan att köpa kikarsikte då jag har vad jag vill nu.

Så igår var jag och sköt in kikarsiktet med övningsskott. 65grs V-Max som blivit molybelädda. Jag la 30grs VV N-135 bakom i en Lapua hylsa. Obs! jag är och kicklar maxgränsen i nacken så backa om ni ska prova denna laddningen. Inskjutningen gick bra.

Och när jag kom hem igår eftermiddag så hade pappa glömmt att visa mig en avi som hade kommit. 50stycken 75grs Rhino kulor åkte jag och inkvarterade igår kväll. Dessa Rhino kulorna laddades upp med 29grs VV N-135 vilket skulle motsvara MAX med en kula utan Moly, vilket betyder att jag bör ligga strax under maxgräsen. Men jag har upptäckt mer och mer att "Friflykten is the shit", det är friflykten som gör presitionen enligt vad jag kunnat upptäcka.

Jag har denna veckan eftermiddags skiftet på jobbet vilket betyder en arbetstid från klockan 16.00 till 00.00. Jag skulle också och dra bort en visdomstand idag klockan 11.10 så jag tänkte att jag sticker upp till marken och provskjuter mina nya Rhino kulor. Med en målsättning på att hålla ungefär en träffbild på runt snusdosan med denna första laddningen så att man sedan kunde exprimentera ner sig till en försvarlig presition så bar det iväg.

Väl på plats så satte jag först upp tavlan på 110meter och provade ett par övningsskott, vist gick det bra!

Senare så la jag i Rhinokulorna med stor spänning. Jag sköt tre skott och kollade. Jodå dessa satt inom en 5-krona. Klart godkänt. Jag sköt några serier för att finjystera (felstavat??). Sedan så gick jag bak och lade mig på 200meter och skulle därifrån se hur jag kunde sätta dom tre sista skotten.

Jag låter bilderna tala för sig själva och kan bara säga att den första bilden är på 110meter och skotten som har spridit på höjden cirka 20 - 25mm på de andra bilderna är på 200meter....

Klart godkänt av det nyförvärvade kikarsiktet. Vi kommer perfekt överens!

MVH/Jocke

post-65-1196080683_thumb.jpg

post-115-1196080681_thumb.jpg

post-65-1196080681_thumb.jpg

post-65-1196080682_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jadu fredde det är bara den "riktiga" bössan som fattas. Ska ringa till Göran ikväll och se hur långt han har kommit med stocken på min 308win.

Fortsättning följer...

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där ser bra ut rifle, 200m träffbild som man vill ha den.

Satt kula sitter ;)

Tackar!

Jodå visst är det så. Jag har också försökt att få testa kikarsiktet lite i praktiken nu i veckan då jag jobbar sen eftermiddag nu 16 - 00. Men det har ej visat sig något vilt ännu. Jag har varit lite sent ute. Men på fredag så ska jag ge mig ut med tuppen.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

God eftermiddag!

Jag har nu i veckan verkligen viljat testa både mina Rhinokulor och mitt nya kikarsikte. Jag har jobbat den så kalade "sena eftermiddagen" på jobbet vilket innebär 16 - 00.00 som arbetstid.  Med en sådan arbetstid så fungerar det facktiskt att jaga på morgonen, vara med familjen (flickvän) på eftermiddag för att sedan vid 16.00 åka till jobbet. Visst 5 - 6 timmars sömn/natt är ingen hit men vad ska man göra om man vill hinna med allt och lite till?

 

I vilket fall som helst så blev det att jag jagade på måndag, tisdag och Fredag denna veckan. De andra dagarna behövdes för att repa sig skapligt mellan jakterna och arbetet.

På Måndagen såg jag ingenting och på tisdagen var det lika dött. Därimot på fredagen så blev det lite bättre. Jag började med att sitta från 06.40 till 9.00 i ett torn som brukar vara "giftigt". Jag satt där och fillosoferade utan resultat. Så vid 9 tiden så tänkte jag att jag skulle smyga runt lite och kolla läget.

Jag började min smygtur förbi ett par andra åkrar för att se ifall det kanske kunde finnas något rådjur där. Men det gjorde det ju såklart inte. Jag styrde då kursen mot ett väldigt välväxt och fint hygge med 1,5 meters granar på. Där brukar rådjuren trivas!

Jodå så även denna gången. En get med ett stort och fint kid gick en bra bit bort. Över hygget och en bit ner mot en å, avståndet från mig var väll sådär 250meter när jag fick syn på dem första gången. Jag smög mig närmare för att kunna komma till skott då det i princip bara går att få iväg skott på frihand. Stöd är en ömjlighet, och att komma åt med benstöden kan man glömma med den växtligheten framför pipan!

Men jag kom närmare och närmare när jag låg och kröp och ålade mig fram över hygget. Till slut så var jag innne på cirka 70 meter och jag ansåg det för "vanskligt" att smyga mig ändå närmare då kiden redan hade upptäckt mig och stod i "startgroparna". Jag reste mig försiktigt upp och siktade rakt mot överarmsbenet på vänstersida på kiden då den stod snett imot mig. Jag kramade avtryckaren sakta och när det small så låg kiden där utan en enda ryckning. Bra effekt med andra ord.

Tankarna blev ju att jag anade att det skulle se väldigt förargligt ut då jag har gjort ett sådant skott med en Remington kula också, och det var ingen vacker syn!

Men när jag tog ur detta kid så var det inte så farligt + att det hade blivit genomskott (något remington kulan aldrig fick!)

När jag sedan hängde upp den så var det facktiskt inte så farligt som man kan tro. Ett utgångshål som en 5-a ungefär och det tycker jag får anses bra med tanke på att det finns väldigt lite .243" kulor under 80grs som skulle klara av att hålla ihop såpass efter ett möta med 1st överarmsben och ett bogblad.

Bild nummer 1 nedanför visar kiden, bössan och det nya kikarsiktet.

Idag var jag och tänkte att jag skulle testa Rhinokulan för att se hur den ser ut efter en behandling.

Mediumet som jag sköt i idag var ett gammalt lager med kuvert som var packade till cirka 35cm och in imellan dessa kuvert hade jag efter cirka 5cm kilat in en brädbit för att få något som liknar ett bogblad inne i mediat.

Avstånden som jag hade planerat att skjuta från var 5meter, 80 meter och 200meter. Det är dessa avståden som kan bli tänkbara för min 6mmBR och Rhinokulan. Jag jagar på marker som skiljer sig väldigt mycket åt vilket gör att jag har fått vilt på avstånd från 5 - 6 meter och ända upp till 200 - 250meter.

Jag måste säga att kulan bette sig väldigt bra på samtliga avstånd. På 5meter så trängde den igenom hela kataloghögen + att den klarade av cirka 5cm jord också.

på 80meter så gick den in cirka 33cm och den hade en väldigt fin sårkanal och ett bra "tillslag" i plankan som hade fått ett fint hål genom sig.

Båda kulorna som jag plockade ur katalogerna skjutna på ovan nämnda avstånd var väldigt lika en ORYX, alltså mer ORYX lika än RHINO lika om ni förstår hur jag menar.

Därimot på 200meter då så var det annorlunda. Då såg den ut precis som Rhinokulorna som jag provat i dom andra kalibrarna, 308 winchester och 280 remington. Den hade även på detta avstådet gjort ett fullgott arbete och trängt in cirka 30cm och även här gjort ett fint hål i brädbiten.

På bilderna nedanför så är det från vänster. 5m ---> 80m ----> 200m.

MVH/Jocke

post-115-1196611374_thumb.jpg

post-65-1196611374_thumb.jpg

post-65-1196611375_thumb.jpg

post-65-1196611376_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

En uppdatering kan väll vara på plats såhär i årsskiftes tider.

För att börja från början då det har gått ett tag sedan det skrevs något i denna tråden så är det som såhär att Göran har varit mycket upptagen med annat men han har ändå velat ha detta med den första bössan ur världen så att han kan konsenterar sig på sitt arbete och sedan ta itu med min 6mmBR efterhand när han får lust.

Sist jag skrev något om min 308win i denna tråden så hade Göran precis passat in systemet och börjat att tänka sig hur han ville göra på utsidan.

Nu är det så att från tanke till praktik så kan det ta ett bra tag för Göran. Men så en dag så hade jag inget bättre för mig på jobbet (väldigt lite lastbilar som ville köra in virke) så jag ringde helt enkelt till Göran för att snacka lite allmänt skit. Och när han svarade så säger han ”va fan har du hållt hus? Jag har ringt som en idiot men du svarar ej”. Kanske ska tilläga att jag i den vevan hade bytt nummer på min mobil :-[

 

Göran hade då i tre dagar ringt och ringt för att få mig till att komma upp och kolla så att allt såg bra ut och sedan se så att den passade på längden, handutfyllnaden m.m

Som ni förstår hade Göran i detta skede verkligen lagt manken till och suttit i flera dagar i rad med bössan och verkligen konsentrerat sig.

Jag åkte upp till Göran, glömmde kameran och synade bössan. Allt passade, allt såg bra ut även om stocken var något för grov för mitt tycke. Men balansen var bra så jag brydde mig inte så mycket om det. Vikten blir väll lite över det jag hade räknat med. Men ändå inom ramarna helt klart.

En vecka senare närmare bestämmt cirka 2 veckor tillbaka i tiden så ringer Göran och säger. ” hej nu börjar bössan att få ett ”ansikte” men jag vet inte ifall jag vill ta på mig nätskärningen. Det är väldigt många år sedan jag skar en stock och det kommer ta tid för mig att sätta mig in i detta igen så antingen så får du ta bössan utan nätskärning men i övrigt klar eller så får du ha tålamod och låta mig få testa och hålla på på lite andra träbitar.”

Jag som inte har så fruktansvärt bra tålamod (detta har jag och Henrik pratat om 8)  )  behövde inte så fruktansvärt lång betänketid innan jag sa att gör du klart bössan så fixar jag en som kan skära. Och så fick det bli. Jag ringde till Vapensmedjan i Oskarström och frågade Sven ifall han ville ta sig an detta men han hade en väntetid på drygt 1 – 1 ½ månad så då fick det vara där också.

Efter lite tänkande och letande kom jag på att vapensmeden på Jakt och skytte i Långås Melker Lind kanske ville ta sig an detta spektakel. Jag ringde till Jakt och Skytte och frågade om Melker var där men det var han klart inte. Tisdagar och Torsdagar bara. Självklart så var detta en Onsdag så jag fick vackert vänta.

Så småningom så fick jag då tag i Melker och visst ville han. Om ifall att träet var tätt och bra. Annars ville han helst inte ge sig på detta jobbet. Man i och med att Göran sa till mig att det är ett relativt tätt ämne så bör det inte vara några problem. Så på Torsdagen den 4:e Januari ska jag till Långås och skissa på en nätskärning och prata igenom detta med Melker. Som Pricken över I:et så var priset otroligt bra och jag klappade till med ny blåneringen på samma gång när jag ändå var i dessa tagen (och när jag ändå har pengarna.) Det som skall blåneras är Pipan, lådan, underbeslaget (eller vad man skall kalla den lösa ”plattan” undertill på en M55:a)  magasinet och montaget som skall fräsas av mig och pappa.

Okej då var själva bössan löst. Great! Men hur går det med montaget? Montaget är som ni säkert vet det största bekymret som jag har hafft med detta bygget. Jag har hafft ett antal olika montage innan men har inte varit nöjd med något antingen det varit Warne, Lynx eller Leupold. Men jag har länge varit sugen på Leupold QR och dessa verkar otroligt prisvärda. Men finns dom till Tikka? Näpp inte en chans. Så jag och min far har bestämmt att göra ett eget koncept som ni kan se på bild längst ner på sidan. Idag hade fargubben äntligen tid för att hjälpa mig. Så vi for till hans jobb (en skapligt stor industri som gör delar till Kalmar truckar m.m) Vi började mäta och förberede och när vi skulle börja så skulle vi gå och hämta en Laxfräs. Denna Laxfräsen skulle vara 16mm i diameter om det skulle fungera. Det minsta dom hade var en 25mm laxfräs. Med andra ord var det bara till att gå och leta upp alla brochyrer som gick att frambringa i denna industrilokal och börja spana och se ifall det fanns beställa. Jodå det fanns två företag som saluför dessa. Om de har hemma på lagar det vet vi inte men det återstår att se.

Här nedan ser ni bössan som den ser ut nu, ooljad och blek. Ni ser och en ritning och förklaring på hur montaget skall byggas.

Ha det bra så kommer det en uppdatering direkt nätskärningen är skuren och montaget är gjort.

MVH/Jocke

post-115-1199093480_thumb.jpg

post-65-1199093480_thumb.jpg

post-65-1199093481_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var det dags för ännu en uppdatering av trippeln.

Nu har det börjat att hända saker. Som jag skrev i mitt förra inlägg så fick jag tag i Melker Lind som kommer att få göra nätskärningen på stocken och nu har vi också kommit fram till att han skall få göra porfyllning och de första lagren med oljan.

  Vidare så kommer antingen Sven på Vapensmedjan eller Hans Englund att få blånera om hela bössan.

  Så kom då Torsdagen den tredje Januari och jag och Melker hade bestämmt att jag skulle komma upp så vi kunde gå igenom hur det skulle se ut och vad som skulle göras. Han skulle granska träet osv.

  Hur kom vi då fram till att nätskärningen skulle bli? Jo något i stil med den på bilden nedan. Vi kom fram till att det var det stilrenaste och trevligaste för ögat att se på. Jag hade först skissat på en nätskärning på pistolgreppet med en ”blixt” men Melker tyckte inte att det tilltalade ögat och han lyckades övertala mig om det också.

Nu återstår att Melker ska få mindre och göra och då kommer han att ringa mig.

MVH/Jocke

post-115-1199642511_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det ta sig med projektet vilket ni märker på att uppdateringarna blir allt tätare.

Jag har nu kommit såpass långt så att jag skulle vilja välja att kalla detta ”avsittet” för ”Bössan börjar få ett värdigt liv”. För det är just så det ligger till. Nu kan ni alltså genom de ”fullsize” bilderna som jag tagit se på ett ungefär hur bössan kommer att se ut när den är klar. Nu sitter det ett kikarsikte, en ny stock med rätt mått och ett par fin fina fästen på bössan. Det som saknas för tillfället är oljeboning, nätskärning och en ny blånering. Det kommer också såklart att komma till ett eller två ”nya” kikarsikten till bössan. Ett drevjaktsikte (redan inköpt) ett Weaver K1 1,5x20. Det andra kikarsiktet som jag funderar på har jag inte helt kommit fram till ännu vad det kommer att bli. Det står mellan ett smygjaktssikte eller ett långhålls sikte. Blir det de första alternativet så kommer det att bli ett Weaver 6x40 och om det blir alternativ två så kommer det åka på ett fast 12x > dock inte bestämmt vad för något ännu, varken fabrikat eller riktmedel.

Men som om inte optiken vore tillräckligt att tänka på så måste jag fundera ut ifall jag vill ha slutstycket högglanspolerat eller blånerat. Jag tycker personligen att fasettslipning rinner bort på en sådan här bössa då jag har en magkänsla som säger mig att jag aldrig kommer förlåta mig själv ifall jag fasettslipar slutstycket på min i övrigt perfekta M55:a. Med andra ord så återstår blånerat eller högglanspolerat. Mellan dessa två är jag dock kluven och jag kommer att ha en sömnlös natt framför mig.

Som jag rörde vid lite innan så har vi äntligen (jag och min far) blivit klara med det beryktade montaget till bössan. Som jag nämnt ett par gånger innan i tråden så har jag provat allt mellan himmel och jord som passar på en Tikka M55. Allt från fästen på de integrerade klackarna till weaver klackar + fästen avsedda för dessa. Alternativet med Weaver klackarna var det som stannade på längst då det passade min plånbok bra innan jag hade skaffat mig ett välbetalt arbete. Men efter att lönerna börjat ”droppa in” så började jag testa runt. Lynx, Warne, Leupold ja f*n vet allt vad jag hafft på och slängt av lika fort igen. Warne var för klumpigt, Lynx höll inte skottställningen och Leupolden kom jag aldrig överens med. Jag bör här lägga in att det är Leupolds Dovetail fästen jag snackar om. Vad fanns det då kvar att göra? Jo det var ju antingen att slanta upp nästan 3000kr för Optilock. ( tilläggas bör också att allt jag berör är snabbfästen då det varit det enda alternativet då min mamma skämde bort mig genom att sätta på ett Apel vridmontage på min första bössa.) Optilocken föll dock bort efter att ha sett ett par sådana. Det är som att skruva på ett par tegelstenar på klackarna. Inte precis det smidigaste montaget. Nä jag ville ha ett fäste som var smidigt men som ändå höll. Jag tänkte och tänkte och har som ni kan se om ni bläddrar runt i denna tråd se att jag hafft hjälp av Henrik m.fl.

MEN, så till slut så satt jag på jobbet när jag kom på det. Det finns ju Leupold QR Gunmakers model. Och jag har en pappa med 29års erfarenhet av svarvning och fräsning. Vad är då problemet? Jo klart att det alltid finns en hake. Haken i detta fallet var jag. Jag hade bara några dagar innan denna geniala planen bråkat med pappa så att ”stumparna yrde”. Jaha hur fan ska man lösa det då? I vilket fall som heslt så ringde jag honom och frågade ifall han ville åta sig att göra detta, men icke. Eller jo det kunde han, på ett vilkor. Att jag började betala för mig hemma nu när jag hade fått jobb. Visst det får man väll göra.

Efter att maskinerna varit fullriggade i ett par, tre månader så blev det äntligen lugnt på fräsfronten på jobbet och pappa sa att det är nu eller aldrig. Vi packade ihop grejerna mitt i julledigheten och for till hans jobb för att göra de ultimata baserna. Väl på jobbet så skruvade vi isär bössan. Då kunde vi konstatera att den främre integrerade basen inte kommer att räcka till för vårat lilla hemmabygge. Detta resulterade i att vi fick ta och fräsa fram laxspåret ytterliggare, vi valde att fräsa den hela vägen fram så vi kom cirka 2 mm från kanten till pipkonan. Detta skulle bereda mer plats åt främre klacken och på så vis frambringa mer plats att planera skruvhålen på. Efter detta så tog vi fram våra ”järnblock” alltså Leupold QR blocket. Detta spännde vi upp i svarven efter en massa mätningar (dessa måten minns jag inte utantill.). Vi stack därefter av dem till den längden vi hade bestämmt, vi stack och planfräste dem i både fram och bak-kant. Därefter blev det mer mätning och därefter skulle laxspåren fräsas i blocken så att dessa gick att trä över de integrerade klackarna. Då vi höll på att leta efter en Laxfräs som skulle vara max 16mm i diameter och inte kunde hitta något ens i närheten så började krånglet. Ny fräs fick beställas vilket tog ca 3 dagar. Efter att vi fått den så fick vi som tur var en dag ledig och vi for till jobbet igen för att fortsätta. Vi fräste blocken på höjden till den höjd vi hade beräknat skulle bli lagom till mitt Swarovski 2,5-10x56 och QR High ringar. Efter att höjden var fixad så tog vi osss an Laxspåren. Även laxspåren gick smärtfritt. Efter detta så va det kväll och vi va tvungna att åka hem. Upptagen pappa som man har så gick julledigheten och vi kom inte dit mer. Men nu i måndags, en och en halv vecka senare så fick han så åter lite tid över och jag lå på och tjatade så att man får det klart. Efter lite tjat så gick det igenom. Det som återstod var nu borrning av blocken och lådan och sedan gängning av lådan (de integrerade klackarna satte vi fast det hela i). Detta tog en stund men gick till slut det också.

Tyvärr så ville inte pappa att jag skulle ha med hans kamera och fota inne i hallen då det är gott om slipdamm och skit som flyger runt så jag får bara konstatera att ni får nöja er med bilder på det färdiga jobbet och fråga om ni undrar något mer.

Jo just det, höll på att glömma att vi inte fick laxspåren att passa hur vi än gjorde. Detta resulterade i att vi fick gå på med laxfräsen på de integrerade klackarna och krympa dessa lite, öite i taget tills det till slut gick att driva på klackarna med en gummiklubba. Detta med klackarna gjordes efter samråd med Melker Lind. Tyvärr så är min far sådan så han vill skada vapnet så lite som möjligt vilket gjorde att när han inte fick på klacken så började han ta mer material på klacken och det är därför man ser en glipa på den bakre klacken. Detta kommer dock enbart att påverka estitiken och inte praktiken vilket gör att jag säkert kan överleva ett glapp på 0,4mm.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...