Hoppa till innehåll

Köpt ny jaktbil, synpunkter önskas!


crowfear

Recommended Posts

Hejsan kamrater!

Jag och frugan köpte en ny jaktbil i går, lite impulsköp var det, så nu undrar jag om det finns någon här på forumet som kan fylla i kunskapsluckorna vad gäller modellen.

Bilen är en Mitchubishi L200, årsmodell -02, automatlåda och turbodiesel, mätarställning 14000 mil.

Frågan är: Vad ska man kolla upp extra noga?

              Kända svaga punkter?

              Hur funkar den i taskig terräng?

              mm,mm,mm.... ;)

Skulle ju naturligtvis tagit reda på det innan köpet....men men... :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Köpte precis en likadan för ca ett år sedan som jag har kört 3000 mil me nu.

Och dom milen har gått helt problemfritt :)

Det som är att du ska byta olja var 750:e mil :(

Annars så går den bra även i terrängen...går fint att åka långfärd me också.

Tror det var stor service vid 9000 mil Kamrem,oljor i alla slutväxlar mm kolla om det är gjort.

Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mkt fin kärra! Men fordonsskatten har väl höjts på såna bilar me närmare 100 %. Min bror hade en sån fram till alldeles nyss och den gick bra. Härlig att köra, rätt billigt gick den också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en sån som firmabil på jobbet. Nackdelen med den är att ibland är flaket för kort men som jaktbil har man väl sällan det problemet. Sen är den enligt mig för lätt baktill, villket man märker om det är halka. Då är det fyrhjulsdriften i annars har man bredställ i varje kurva. Men annars är det en bra bil. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! :)

Låter som man kanske gjort ett bra köp ändå, serviceboken är komplett, hittar ingen rost, riktigt fräsch inuti.

Så man får ju anta då att 9000milaservicen är gjord korrekt, ska fråga om det.

Oljebyte var 750 mil..., hmm.. man får väl ta det då, kan ju bli betydligt dyrare om man låter bli.... ;D

Skatten ligger på 4600 cirkus...jaja, det är ju direktörer på vägverket som ska ha lön också.. :-

Blir nog bra det här! ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fin bil Janne!

Jag kan ta hand om den när du är i Spanien  :D ;D ::)

Det tror jag säkert! ;D

Fast då ingår det ommålning av alla byggnader på gården, klippning av gräsmattor, skogsplantering mm mm... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ehh skulle inte du flytta till Spanien ??

Jepp! Men själva flytten ligger ett par år framåt.

Köpet av bostad kan dock ske tidigare, vi ska ju i lugn och ro leta "rätt" hus först.

Bilar och jämthund åker med i flyttlasset! ;D

....undrar hur många som har jämte i Spanien.... :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jepp! Men själva flytten ligger ett par år framåt.

Köpet av bostad kan dock ske tidigare, vi ska ju i lugn och ro leta "rätt" hus först.

Bilar och jämthund åker med i flyttlasset! ;D

....undrar hur många som har jämte i Spanien.... :-

antagligen så kommer du vara den ände som har en jämte där...... du kommer säkert bli "president of the spanich jämteclub" ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;D ;D...eller kanske, "President for The Swedish Allways Dog Club"......eller nå.. ;D

Nä, nu spårade den här tråden ur ;D....åter till ämnet...om nu någon har något mer att skriva om bilmodellen vill säga.. :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har en L200 som företagsbil, tror det är en -00.Misstänkte att din har några hk mer än våran då dom skrämde upp den en aning...men våran är iaf rätt så slö.

Vändradien är katastrofal...tänk på det om du ska krångla dig in efter nån skogsbilväg där det inte är så lätt att vända.

Tycker oxå att utrymmet för passageraren är väl litet...man kan inte skjuta bak stolen speciellt långt på den sidan..men så är ju jag oxå 192cm lång och det förklarar ju endel.

Lätt bak är den ju oxå...som alla pickuper är..

I övrigt är det en mkt bra bil som går å går...har nog inte krånglat nåt alls vad jag kan påminna mig.Vi bytte glödstift för 1 år sedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjo, ser fint ut detdär, är som folk säger kamrem vid 9000mil (nästa vid 18), du har liten service på g vid 15,000 (oljefilter, bränslefilter).

Kolla nedre spindelleder, krängningshämmar bussningarna (innre & yttre), styrleder, samt mellanlagringen på kardanen.. brukar vara svaga punkter,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har en L200 som företagsbil, tror det är en -00.Misstänkte att din har några hk mer än våran då dom skrämde upp den en aning...men våran är iaf rätt så slö.

Vändradien är katastrofal...tänk på det om du ska krångla dig in efter nån skogsbilväg där det inte är så lätt att vända.

Tycker oxå att utrymmet för passageraren är väl litet...man kan inte skjuta bak stolen speciellt långt på den sidan..men så är ju jag oxå 192cm lång och det förklarar ju endel.

Lätt bak är den ju oxå...som alla pickuper är..

I övrigt är det en mkt bra bil som går å går...har nog inte krånglat nåt alls vad jag kan påminna mig.Vi bytte glödstift för 1 år sedan.

Tackar för infon!

Utrymmet bak kan nog vara snålt, det håller jag med om, men det blir nog mest jyckarna som kommer att sitta där bak. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjo, ser fint ut detdär, är som folk säger kamrem vid 9000mil (nästa vid 18), du har liten service på g vid 15,000 (oljefilter, bränslefilter).

Kolla nedre spindelleder, krängningshämmar bussningarna (innre & yttre), styrleder, samt mellanlagringen på kardanen.. brukar vara svaga punkter,

Tackar för det! :)

Tror att den här har gått ganska lugnt, mest i stadstrafik, det är en rörkrökare som haft den innan, och han har skött den mkt bra, det syns på skicket, sen kan det ju finnas dolda fel, men begagnat är ju alltid en chansning.... :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon!

Utrymmet bak kan nog vara snålt, det håller jag med om, men det blir nog mest jyckarna som kommer att sitta där bak. :)

Tänkte faktiskt på passagerarsätet fram.På våran kan man ej skjuta bak sätet så mkt tycker jag, man har knäna uppe vid hakan(om man är fullvuxen å överdriver en aning) vi har 1,5 hytt..och det kanske är orsaken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte faktiskt på passagerarsätet fram.På våran kan man ej skjuta bak sätet så mkt tycker jag, man har knäna uppe vid hakan(om man är fullvuxen å överdriver en aning) vi har 1,5 hytt..och det kanske är orsaken.

Ahh..okej, missuppfattade lite..hursom, så upplever inte jag några problem med pass.sätet fram, men jag är ju bara 182 cm också, och hustrun är 173 cm, så det är nog lugnt, har nog inga kamrater över 190 cm heller tror jag........annars får dom väl ligga på flaket då. ;D

Det här är ju en iofs dubbelhyttare, det kanske är längre skenor att skjuta stolen på i den modellen, än i 1,5 hytten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Köpet avblåst, bilen var inte frisk i bakvagnen, och det fanns inget intresse att åtgärda det innan köp.

Köpte en Mazda B2600 -90 i stället, skapligt skick, men med tillräckligt mycket patina, för att inte tveka att bränna ut i grönsakerna för att hämta en älg eller två... ;D

Jaja..så kan det gå. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpet avblåst, bilen var inte frisk i bakvagnen, och det fanns inget intresse att åtgärda det innan köp.

Köpte en Mazda B2600 -90 i stället, skapligt skick, men med tillräckligt mycket patina, för att inte tveka att bränna ut i grönsakerna för att hämta en älg eller två... ;D

Jaja..så kan det gå. :)

Välkommen till klubben :-* ;D

Även jag har en sådan.....ett bra köp :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen till klubben :-* ;D

Även jag har en sådan.....ett bra köp :)

Ja jag tror det, känns som att den har pondus nog att ta sej fram i rätt taskig terräng.

Verkar inte dyr att underhålla heller + att det finns en miljard beggade reservdelar att köpa på blocket, för inga pengar alls nästan.. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...