Hoppa till innehåll

Armbågsproblematik hos vår jaktlabbe


Siggy-Stardust

Recommended Posts

Jättetrist att vår jaktlabbekompis (Tera) har ont i armbågar, mest vänster och lite höger.

Det är inte helt ovanligt, det vet jag, så därför kollade jag självklart status på föräldradjuren och de

var okej. De hade blivit röntgade och fria från anmärkningar. Men som livet kan vara så är det inte

en garanti för avkomman, och det är det jag erfar nu.

Vi upptäckte att att Tera haltade lite ibland. Inte konstigt hur han far och flyger över stock och sten

och då hältan försvann redan dagen efter så drog inga larmklockor igång mer än att man kollade

av benet osv.

Detta kom och gick några gånger under sommaren och nu i slutet av september ringde jag veterinären

och bokade tid. Kontroll, röntgen och diagnos - armbågsdysplasi (måttliga).

Efter att ha studerat ämnet lite så betyder diagnosen att det blivit pålagringar i armbågen. I Teras fall

så berör det troligen på osteochondros som är genetiskt betingat och gör att hunden växer lite för snabbt

i något skede i livet - och i vårt fall som valp vilket är ovanligare.

Röntgenbilderna skickades till SKK som gav diagnos och rekommendation att vända sig till Region-

djursjukhuset Strömsholm. Detta ångrar jag inte.

Ortoped undersöker Tera (palperar) och undersöker hur leder rör sig vid gång och spring. Nya

röntgenbilder från ALLA vinklar tas, även bakbenen. Ortopeden berättar läget;

Bilder bekräftar armbågsproblem. Titthålsoperation kommer avgöra hur bra Tera kan bli i armbågarna.

Ska han kunna vara en glad, smärtfri och aktiv sällskapshund eller är det bäst att låta honom somna

in?

Detta avgörs nu på torsdag (21/10)...

Att han inte kommer till avel är redan helt självklart. Han kommer inte må bra av att vara en tungt

jagande labrador med mycket apport och sök, det förstår jag. Så nu hoppas jag att han kan bli så

bra att han kan vara så aktiv som en Labrador Retriever vill vara.

Det är ett tungt läge. Jag vill inte att Tera skall behöva ha ont och inte kunna fungera som han ska,

men man blir ju så fäst vid sin jakt/skogskompis.

Tur att man kan skjuta på tankarna lite just nu, men tiden tickar och det är inte många dagar kvar...

Han fyller i alla fall kriterierna för att kunna få hjälp av veterinär via försäkringsbolaget.

- Varit försäkrad från 4 månaders ålder.

- Registrerad i SKK

- Föräldradjuren felfria; röntgade och resultat registrerad i SKK.

Har du varit med om något liknande eller känner du någon som har.

Hur gick det? Blev hunden bra? Var det lång rehab?

Ville skriva av mig lite och tack för att du läste.

Om osteochondros

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej kamrater, det gick åt skogen.

Teras armbågar var tyvärr i för dåligt skick och han skulle aldrig kunnat

leva smärtfritt.

Han avlivades i samband med titthålsoperationen och behövde aldrig lida

och det är ju enda trösten just nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej kamrater, det gick åt skogen.

Teras armbågar var tyvärr i för dåligt skick och han skulle aldrig kunnat

leva smärtfritt.

Han avlivades i samband med titthålsoperationen och behövde aldrig lida

och det är ju enda trösten just nu.

Så jädra tungt min Wachtelhane hade samma problem men med en armbåge. Det gjordes en titthålsoperation och han blev betydligt bättre i sin armbåge visserligen kunde han halte lite efter en hel dags jakt men det funkade! Tyvärr så blev han ihjälkörd säsongen efter operationen så hur länge han hade funkat fick vi aldrig veta. Beklagar än en gång utgången men du har ju gjort vad du kunnat och bättre ortopeder än på Strömsholm finns nog inte det var dom som opererade min hund.

\Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nej kamrater, det gick åt skogen.

Teras armbågar var tyvärr i för dåligt skick och han skulle aldrig kunnat

leva smärtfritt.

Han avlivades i samband med titthålsoperationen och behövde aldrig lida

och det är ju enda trösten just nu.

Beklagar, vår Wachtelvalp på dryga 9 månader hade också problem med en armbåge, nu i December så gick det käpprätt åt h-sike, han bröt sönder en armbåge och det gick inte heller att göra nåt åt, han fick somna in på Strömsholm samma dag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...