Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Just tagit fram 7kg älghjärta som ska rökas. Har bara gjort souvas tidigare. hur länge brukar ni varmröka era hjärtan??, tänkte dela dom i 3-4delar. 10% saltlag drygt 1 dygn. är ju ganska tunna biter så saltet borde hinna tränga in.

Publicerat

Just tagit fram 7kg älghjärta som ska rökas. Har bara gjort souvas tidigare. hur länge brukar ni varmröka era hjärtan??, tänkte dela dom i 3-4delar. 10% saltlag drygt 1 dygn. är ju ganska tunna biter så saltet borde hinna tränga in.

Varsågod! Läs och fundera!biggrin.gif

http://matforum.se/index.php?topic=4523.0

biggrin.gif

Publicerat

Brukar blanda nitritsalt och grovsalt....

7 msk nitrit och 8 msk grovsalt till 2l vatten.(6 och 9 funkar också) Krydda går göra med några msk grovmalen svartpeppar eller krossade enbär. Eller något annat du tror smakar bra. (Till fisk funkar citronpeppar)

Vill man ha väldigt mycket sälta på det rökta så går det att lägga på 2-3 msk grovsalt till.

Det bör ligga i lagen i 3-4dygn. Gärna lite längre så det säkert är genomsaltat. Lång tid gör det inte saltare men mer jämnsalt igenom. Jag delar hjärtan i två halvor(Från hjärtspetsen och upp)

Sen virar jag in köttet i bommulstyg(gamla lakan för att köttet inte ska bli sotigt) och stoppar i röken.(Egenbyggd vedeldad historia). Jag använder termometer och vill gärna att köttet kommer upp i ca 72 grader i mitten. Vissa nöjer sig med ca 67 grader.... Rökningen brukar ta 12-14 timmar.

Som det stod i en bok jag läste någon gång: Ha inget annat för dig under rökningen. Sitt och ha koll på elden och smutta på en god öl under tiden. ^_^

Eldar gör jag helst med alved(björk(utan bark), asp och gran funkar i nödfall). Lite färskt enris matas in med jämna mellanrum.

Inblandning av nitritsalt ger en aptitligare färg och angenäm smak. Dock ska nitrit vara sämre för kroppen än vanligt salt. Men all smörgåsmat och de flesta korvar är saltade med nitrit....

Jag försöker att hålla nitrithalten så låg det går med bibehållen färg och smak på det rökta köttet.

Publicerat

..och sedan kan man ju torka älghjärta om man har bra väderförutsättningar för det ändamålet. Mmmmmmmmmmmmmm!biggrin.gifwub.gif

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/3202-saltlag-foer-torkning-av-aelgkoett-med-bilder-nu-ocksaa/

Publicerat

..och sedan kan man ju torka älghjärta om man har bra väderförutsättningar för det ändamålet. Mmmmmmmmmmmmmm!biggrin.gifwub.gif

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/3202-saltlag-foer-torkning-av-aelgkoett-med-bilder-nu-ocksaa/

Publicerat

rökte köttet igår. 5kg hjärtan och en rulle. 10l vatten 1kg salt..lite drygt..strödde över lite grovsalt åxå.

låg i drygt 1dygn. sältan blev perfekt!

pumparna hade ja delat 3-4ggr rullen i mitten. rökte i en typ kalixrök..detta var en rund rostfri historia. eldade på lite för hårt.. hade ingen temp i rökzonen bara i i ena rullen. rökte drygt 2h 30min då hade tempen blivit nog så hög i rullen..88gr. men det hela blev supergott. nästa sväng ska de eldas försiktigare röka längre.