Paninder Publicerat Januari 26, 2012 Publicerat Januari 26, 2012 söker ett par kängor/stövlar som man inte fryser i, är extremt frusen och är på jakt efter ett par rejält varma kängor/stövlar, har ni några tips. max pris 2000 kr gärna billigare. ju varmare desto bättre, spelar inte så stor roll om man är smidig eller ej, skall inte gå så mkt mest stå stilla. tacksam för svar. Citat
Hipshot Publicerat Januari 26, 2012 Publicerat Januari 26, 2012 Muckboots tycker jag är riktigt bra faktiskt, tror jag har någon sommarmodell som klarat mej igenom mången rävvaknätter. Men det finns någon skum äldre stövel.. tror den kan heta Goodyear. Rejält fodrad och något skum-material, ska visst vara riktigt varm! Men jag tror du klarar dej väl med någon vintermodell av Muckboots faktiskt. Mvh! Citat
Boogieman Publicerat Januari 26, 2012 Publicerat Januari 26, 2012 Titta på muck boot, själv är jag fruktansvärt frusen om fötterna men har aldrig frusit i dessa. länk http://www.idefixtek...prod/muck-boot/ helt suverän stövel och behaglig att gå i, har själv sprungit omkring i dessa en heldag idag under rävjakt. Det är articen jag har. Citat
defransson Publicerat Januari 26, 2012 Publicerat Januari 26, 2012 Jag kör själv Sorel Glacier. Enormt varma! Inget jag skulle gå flera mil i, men för passkytten tror jag knappast du hittar något varmare. Citat
Kristensen Publicerat Januari 26, 2012 Publicerat Januari 26, 2012 Härkila inuit GTX verkar varma o sköna hos handlaren iaf Citat
strävhår Publicerat Januari 26, 2012 Publicerat Januari 26, 2012 http://www.skoterdelen.com/kangor-baffin-impact-p-27009.aspx Fryser du i dessa måsta du flytta söderut Citat
ktmbrum Publicerat Januari 26, 2012 Publicerat Januari 26, 2012 http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16823&plats_id=1267 Citat
mcgyver Publicerat Januari 26, 2012 Publicerat Januari 26, 2012 Är på Defranssons spår. Sorel Glacier är nog det varmaste jag haft på fötterna. Hade dom när jag jobbade i fjälls tidigare. Har kört dom i -40 C. Funkar klockrent! Citat
mcgyver Publicerat Januari 26, 2012 Publicerat Januari 26, 2012 http://www.lannasport.se/sv/articles/2.3142.105194/sorel-glacier-herr-svart Citat
crowfear Publicerat Januari 27, 2012 Publicerat Januari 27, 2012 Rekommenderar ett par äkta ryska Valenki. Ryssarna kan det där med kyla, och något varmare än dessa filtstövlar hittar du inte. Citat
Micke Publicerat Januari 27, 2012 Publicerat Januari 27, 2012 Sorel, Baffin, Lacrosse, Cabelas är några pålitliga märken för varma skor. Bland vinterguider (hundspann, snöskoter) i Kiruna är nog Sorel den som används mest. Själv använder jag fodrad Nokia stövel jag tror den heter artic fox (det fanns två olika när jag köpte dem) om det är lite varmare (över -20), kallare än det så använder jag Cabelas Trans-Alaska™ III Pac Boot med 3 tum tjock sula. Annars så brukar en storlek större på skorna, flera par ullsockar, klippa ut en sula av ligg/sittunderlag eller sy ett foder av ventabfäll fungera om man vill försöka med billigare alternativ. Citat
Dr Krall Publicerat Januari 27, 2012 Publicerat Januari 27, 2012 Jörnkängan...populär bland renskötare där jag bor. Men då spräcker du din budget med ungefär 100% Sent from my HTC Desire S using Tapatalk Citat
T-Grön Publicerat Februari 4, 2012 Publicerat Februari 4, 2012 Rekommenderar ett par äkta ryska Valenki. Ryssarna kan det där med kyla, och något varmare än dessa filtstövlar hittar du inte. Var hittar man dessa rysska luddor? Citat
Jensa121 Publicerat Februari 4, 2012 Publicerat Februari 4, 2012 Ska du röra dig och vara mobil så är det muckboot du ska kolla på ska du sitta still så kolla på sorel eller dyl.. jag har använt mellanvarma modellen av muckboot som heter Tay (svarta) dom håller ner till -20 typ men jag har aldrig frusit i dom snarare blivit för varm när man går med dom.. det finns ett par ännu tjockare som lovar ner till -40.. Det som är bra med muckisarna är att dom är som kängor att gå i bekväma och sitter bra.. sorell är inget man knallar längre sträckor i .. Dessutom är Muckisarna prisvärda ..Typ 1200kr Citat
orjant Publicerat Februari 4, 2012 Publicerat Februari 4, 2012 Jag kör själv Sorel Glacier. Enormt varma! Inget jag skulle gå flera mil i, men för passkytten tror jag knappast du hittar något varmare. Är på Defranssons spår. Sorel Glacier är nog det varmaste jag haft på fötterna. Hade dom när jag jobbade i fjälls tidigare. Har kört dom i -40 C. Funkar klockrent! Har samma, är riktiga värstingar. Satt ute ikväll i - 15 i två timmar och var inte ens nära att frysa om fötterna. Citat
crowfear Publicerat Februari 4, 2012 Publicerat Februari 4, 2012 Var hittar man dessa rysska luddor? Jag hittade mina på Blocket, men det finns på Ebay också. Sök på "Lavenki". Har traskat runt i mina i - 28 idag, varmt och gosigt om fötterna. Citat
Galne Publicerat Februari 4, 2012 Publicerat Februari 4, 2012 Köpte ett par Muckboot Tay Sport i höstas för och slippa frysa om fötterna. Största bekymret är att rör man sig lite för mycket blir man fuktig om fossingarna och det kan kyla, annars kalas varma! Vickar man på tårna är de varma och igång på noll tid!! Slår det mesta jag testat innan!! Citat
lsjonsson Publicerat Februari 5, 2012 Publicerat Februari 5, 2012 Köpte ett par Muckboot Tay Sport i höstas för och slippa frysa om fötterna. Största bekymret är att rör man sig lite för mycket blir man fuktig om fossingarna och det kan kyla, annars kalas varma! Vickar man på tårna är de varma och igång på noll tid!! Slår det mesta jag testat innan!! Jag köpte några par sockar på team sportia. Sådana som suger ut fukten och håller fossingarna torra under en dag i skogen under förutsättning att man inte badar i en myr någonstans. Det var väl investerade pengar, för jag har aldrig varit så torr om fossingarna för än jag skaffade dessa sockar. Jag har kikat runt på deras hemsida men jag hittar inga sådana strumpor men jag har sett dom i Kalix under hösten. Citat
Galne Publicerat Februari 5, 2012 Publicerat Februari 5, 2012 Jag köpte några par sockar på team sportia. Sådana som suger ut fukten och håller fossingarna torra under en dag i skogen under förutsättning att man inte badar i en myr någonstans. Det var väl investerade pengar, för jag har aldrig varit så torr om fossingarna för än jag skaffade dessa sockar. Jag har kikat runt på deras hemsida men jag hittar inga sådana strumpor men jag har sett dom i Kalix under hösten. Jag körde ändå med en ylle sock för att det inte skulle kyla. Men fukten kylde visst ändå! Funderar nu på andra strumpalternativ... Citat
mickemicke Publicerat Februari 5, 2012 Publicerat Februari 5, 2012 Jag beställde ett kängor från Cabela, dom kanske jag inte har på mig när jag går med hunden, men på vak jakt så har jag vanlig tunn strumpa och har suttit hela natten i ca -17 inga som helst problem, sedan såg jag att jaktmarken.com gått i konken och dom säjer ut sina 12mm Grubs neopren för 595:- kanske det kan vara något. Citat
lsjonsson Publicerat Februari 5, 2012 Publicerat Februari 5, 2012 Jag körde ändå med en ylle sock för att det inte skulle kyla. Men fukten kylde visst ändå! Funderar nu på andra strumpalternativ... Ok! Jag har sökt på namnet och här har du en länk till dom. Dyra men prisvärda. http://onlysocks.com/sv/product/862/cross-country Citat
mickemicke Publicerat Februari 5, 2012 Publicerat Februari 5, 2012 eller kanske detta http://www.blocket.se/kiruna/NEOS_Navigator_36727497.htm?ca=15&w=3 Citat
T-Grön Publicerat Februari 5, 2012 Publicerat Februari 5, 2012 Jag hittade mina på Blocket, men det finns på Ebay också. Sök på "Lavenki". Har traskat runt i mina i - 28 idag, varmt och gosigt om fötterna. Ett måste för den inbitne Vadmalstomten Citat
Björn_T Publicerat Februari 7, 2012 Publicerat Februari 7, 2012 Här har du riktigt varma stövlar som jag aldrig frysit i http://www.jakt.se/skor/vinterstovlar/Kamik-goliath-1.html Citat
Recommended Posts