Hoppa till innehåll

Billig hagelbössa för att bygga eftersöksvapen.


Joacim

Recommended Posts

Tjenare,

Nu har det blivit några grisar som har traskat ifrån mig. Min släkting som jag oftast tar hjälp av när det behövs en hund, han föredrar om jag går mad som skytt så att han "bara" behöver koncentrera sig på hunden.

I de grantätningarna där grisarna hittills dragit in så är det (som vanligt) ungefär som en djungel med 5-10m sikt som mest.

Hörde av en arbetskamrat att hans "grisaguru" nu enbart gar gått över till halvautomat och slug. Både för eftersök samt när han går med hund. Han finner slugen klart effektivare än vanliga studsarpatroner "får man in en slug i grisen, då blir den trött även om träffen inte är perfekt".

Just när jag står på pass eller går med hund så föredrar jag dock själv en studsare i vettig kaliber som man kan hantera då framförhållningen blir vettigare än när man skickar iväg gigantiska blydaggar från hagelbössorna.

Hjärnan gick dock igång på en renodlad eftersöksbössa byggd på en SvS med kortade pipor som är smidig att ta sig in i planteringarna med.

Hur är det med Slug/Berenneke och tryck i äldre hagelgevär. Säkrast hade ju varit en hanabössa, men är de kanske lite klena i konstruktionen? En gammal m/20 i kaliber 12 får man ju kastat efter sig när man går in hos handlarna.

Med risk att PMT kapar mig längsmed fotknölarna -_-;)

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja det är väl lite så där med legaliteten av att ha en kapad Svs enbart för eftersök, oaktat vilket, jag anser att du skall ha en 1100:a med kort pipa och bra öppna riktmedel. Det är anpassat och kommer att fungera bra. /Christian
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...och när det inte blir som man tänkt sig och grisen står still i en bredare lucka på 50-60m och hunden i "säker zon" vill du ändå inte ha studsaren då....det vill iaf jag för min erfarenhet är att det sällan blir som man tänkt sig i jakt och allra minst på eftersök.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja det är väl lite så där med legaliteten av att ha en kapad Svs enbart för eftersök, oaktat vilket, jag anser att du skall ha en 1100:a med kort pipa och bra öppna riktmedel. Det är anpassat och kommer att fungera bra. /Christian

Man behöver kanske inte motivera innehavet med "eftersök". "Ett kort och smidig hagelgevär för klappjakt och snabbt flyktskytte" skulle kanske vara en bättre formulering?

Hur som helst så kanske en 1100a är ett klokare val. Säkringen då? Och andra sidan har jag de gånger jag gått in när hunden skällt än så länge haft bössan i ett stadigt grepp i högerhanden och med full koll på mynning och säkring.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...och när det inte blir som man tänkt sig och grisen står still i en bredare lucka på 50-60m och hunden i "säker zon" vill du ändå inte ha studsaren då....det vill iaf jag för min erfarenhet är att det sällan blir som man tänkt sig i jakt och allra minst på eftersök.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Svårt att gardera upp sig för allt å andra sidan. Men visst har du en klar poäng, inte snack om annat.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får jag bara fråga: Vad är en 1100:a?

Remington 1100 halvautomat.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa kombi. Då har du en dubbelstudsare i planteringarna och en enkel kulpipa när djuret visar sig på håll.

Typ det ända jag skulle kunna tänka mig att ha en kombi till nuförtiden :cool: En kombi i 8x57jrs / 20 med uppspännare så är du i mål Joacim!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan säkert hitta en hva 17 svs kombi med hanar för en bra peng ifs!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla på widforss auktion sett att dom sålt en o annan gammal kombi! Kolla Husqvarna model 52 eller 48 så har den ju toplever o blir lite snabbare att ladda om.

Men se till att köp en som inte är helt glapp i hanarna för då smäller dom om du råkar stöta till hanarna. Sen är ju inte kalibrarna du kan välja på så värst porriga :P 12,7X44R eller 9,3X57R (360)

Dessa är ju avsedda för svartkrut och blykula så man får nog vara lite försiktig när man laddar... Farsan har ju en gammal Husqvarna 17C i nyskick som han fått ärva av sin farbror. Har ett lass patroner till den men de är så gamla att varannat smäller inte o resten är fördröjning på nån sekund efter att man tryckt av :P Hade vart kul att få lite fungerande patroner till denna o lyckas skjuta nått med den! En hare har jag faktiskt skjutit med den när jag var liten :P

Nej detta skulle säkert inte bli ett bra eftersöksspett men lite fränt är det iaf! :thumbsup:

Nu är jag på jävligt tunn is! Men tror ni att mantlade 358 kulor skulle funka till 9,3x57R (360)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

köp en billig sida sida kapa skiten o skjut slugg :) ha orangeband i hatten bara :)

Köp en kortpipig drilling och ge fasen i sågen så får du något som har en sportslig chans att funka. Att en slask-SvS efter kapning ska samskjuta är ärligt talat inte speciellt sannolikt.....

Hur som lär även du om du provar konceptet inse att slugg är ganska oförutsägbara kreationer, jag har skjutit en del gris och dov med dem men lagt det konceptet på hyllan då den enda jag kan tänka mig att använda är RWS. Och inte ens den är speciellt bra....

/T

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...