Hoppa till innehåll

Svårt att köpa gråhund?


JacobSandström

Recommended Posts

Jag har sedan december försökt få tag på en gråhundsvalp för leverans nån gång i sommar (maj-aug). Men det är banne mig inte det lättaste. Skaffade en tyskterrier för 3 år sedan och där kunde man mer eller mindre välja och vraka. Men det vkar vara en jädra efterfrågan på gråhundar?

När jag ringde en vettig kennel i december var det egentligen på en kull som skulle födas i jan. Han hade redan då 25 personer uppskrivna på listan och tipsade om en annan parning med beräknad ankomst v13 men då det är många köpare från förra kullen så räknar jag inte med något därifrån. Står i kö på två andra kullar också men det som gör mig besviken är att man på flera ställen mer eller mindre halkar ner i prioriteringslistan för att man inte har ägt en älgund tidigare!? Det är ju inte så att jag är ovan vid hundar, har vuxit upp med dem och har en tjt idagsläget, jag är bara ovan vid älghundar. Men skulle jag vara sämre och mindre engagerad hundägare för att det är min första älghund?

Flera uppfödare kräver också att man ska starta hunden på prov, något som iofs vore roligt men inget jag vill lova att jag gör.

Ska det vara så jädra svårt att få tag i en gråhund?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur svårt ska det vara... Säg att du har för avsikt att gå prov, utställning och använda till praktisk jakt!

 

Skulle hunden inte bli bra nog för att gå prov med så låt bli. Vad ska uppfödaren göra? Den lär inte bråka, om du anser hunden så dålig att den inte kan prestera på ett prov.

 

Är hunden duktig så är det inga större besvär att gå ett prov. Någon hundring till älghundsklubben det året i medlemskap, någon hundring i anmälningsavgift för provet. Kan vara kul med ett "kvitto" på att du valt rätt hund och gjort ett gott arbete med den, att visa upp för andra hundägare.

Iof så försvinner en dag med "riktig" jakt, men i gengäld så får hunden träning.

Gå med unghunden på en utställning nära dig. Går det bra kanske du vill gå på en till utställning när den är helt vuxen också. Du behöver inte åka till en annan landsända. Det brukar gå hitta utställningar inom 10 mil från där man bor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du kollat denna?

 

Gråhundsvalpar väntas v12 NY!

e: S21481/2006A SDCH Jägar Boy

u: S31490/2009A SJCH Hjortabergets Dolly

 

För mer info kontakta Mikael Millegård tel 070-2497227

eller Mail: hjortabergets@telia.com

 

Tack för tipset! Ringde dock Mikael nu men de var tingade allihop. De hade kommit till världen inatt men en av tikarna strök med. Enbart en hane i den kullen. Jag får söka vidare eller hoppas på de kullarna jag står i kö på för tillfället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två nya kullar.

 

 

Gråhundsvalpar väntas vecka 19NY!

e: S14463/2006 SE UCH SE J(LÖ)CH Höljebergets Dino
u: S11207/2009 Norrlyckans Corona

Simuleradstamtavla

Valpar väntas efter två mycket duktiga föräldrar. Föräldrarna skäller björn,
älg & gris. Corona har ett spårprov kvar innan championatet.
Corona & Dino har levererat tidig jakt i sina avkommor.
Valpar säljs endast till jaktprovs intresserade jägare!
Ola OlssonTelefon : 0733168577

2013-03-18 avskiljare1.jpg  

Gråhundsvalpar väntas v21 NY!

e: N27201/07 NORD JCH NMEL-10 BAMSE
u: S30311/07 SE J(LÖ)CH HÖLJEBERGETS FRIDA

Simulerad stamtavla

Mycket god jakt lust och långa stånd tider på båda föräldrarna.

För mer info ring Richard 070-5678449 eller besök hemsidan
beckarydets.dinstudio.se.
Richard Beckarydetskennel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att om man får chansen till en valp efter bra föräldrar och det är en genomtänkt parning så kan man nog offra sig en eller två dagar i skogen och gå ett jaktprov om hunden funkar hyffsat. Det är nämligen ett kvitto till uppfödaren att han har tänkt rätt.

 

Jag håller inte på med gråhundar men dock med laikor och en enligt laikaklubbens rekomendationer så får man ta 3 valpkullar efter en meriterad laika sen ska man vänta på en avelsutvärdering för att se om man blir beviljad 2 till (om jag minns rätt). För att bli beviljad 2 kullar till måste minst 25% av avkommorna vara jaktprovsmeriterade och hd/ad fria. Har man då en duktig hund som kanske är värd 2 kullar till så är det ju lite surt att ha sålt valp till någon som inte har för avsikt att gå ett enda prov även om de har fått till en bra hund. Då får man kanske finna sig i att man blir nekad en sån kull. Så jag förstår uppfödarna fullt ut. Har man dessutom en hund som funkar så är det ganska kul att gå jaktprov. Min hund kvalade in till Laika-SM, jag fick gå SM-kval (JHÄK) och en klubbkamp (JHÄK) ett år vilket var riktigt kul bara för att han hade fått bra poäng på ett prov. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att om man får chansen till en valp efter bra föräldrar och det är en genomtänkt parning så kan man nog offra sig en eller två dagar i skogen och gå ett jaktprov om hunden funkar hyffsat. Det är nämligen ett kvitto till uppfödaren att han har tänkt rätt.

 

Jag håller inte på med gråhundar men dock med laikor och en enligt laikaklubbens rekomendationer så får man ta 3 valpkullar efter en meriterad laika sen ska man vänta på en avelsutvärdering för att se om man blir beviljad 2 till (om jag minns rätt). För att bli beviljad 2 kullar till måste minst 25% av avkommorna vara jaktprovsmeriterade och hd/ad fria. Har man då en duktig hund som kanske är värd 2 kullar till så är det ju lite surt att ha sålt valp till någon som inte har för avsikt att gå ett enda prov även om de har fått till en bra hund. Då får man kanske finna sig i att man blir nekad en sån kull. Så jag förstår uppfödarna fullt ut. Har man dessutom en hund som funkar så är det ganska kul att gå jaktprov. Min hund kvalade in till Laika-SM, jag fick gå SM-kval (JHÄK) och en klubbkamp (JHÄK) ett år vilket var riktigt kul bara för att han hade fått bra poäng på ett prov. 

Ovanstående gäller bara östlaika. För väst är det 2 kullar innan utvärdering och efter godkännnade ytterligare 1 kull.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag glömde nämna det (jag är insnöad på östlaikor som så många andra). Alltså än viktigare att få ett kvitto som uppfödare då det är en liten ras och alla bra nedärvare bör användas fullt ut för att få ut valpar med bra förutsättningar.

 

Nu är det kanske inte lika viktigt för gråhundar där det finns mycket fler kullar att välja från men jag tycker ändå att man kan göra uppfödaren den tjänsten. Sen är det ju ingen mening att gå prov med en hund som inte funkar hyffsat. Det är bara slöseri med sin egen tid och domarens tid samt en del pengar. En del uppfödare brukar kunna betala tillbaka en summa pengar efter första prisprovet och det tycker jag verkar som en bra idé för en valp kostar ju ändock en hel del så köparen kanske blir lite mer motiverad att prova sin hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag glömde nämna det (jag är insnöad på östlaikor som så många andra).

Jo men det där är rätt vanligt, tyvärr även inom styrelsen. :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag glömde nämna det (jag är insnöad på östlaikor som så många andra). Alltså än viktigare att få ett kvitto som uppfödare då det är en liten ras och alla bra nedärvare bör användas fullt ut för att få ut valpar med bra förutsättningar.

 

Nu är det kanske inte lika viktigt för gråhundar där det finns mycket fler kullar att välja från men jag tycker ändå att man kan göra uppfödaren den tjänsten. Sen är det ju ingen mening att gå prov med en hund som inte funkar hyffsat. Det är bara slöseri med sin egen tid och domarens tid samt en del pengar. En del uppfödare brukar kunna betala tillbaka en summa pengar efter första prisprovet och det tycker jag verkar som en bra idé för en valp kostar ju ändock en hel del så köparen kanske blir lite mer motiverad att prova sin hund.

Kloka synpunkter. Dessutom ökar ju chansen att hamna bra till i valplistorna nästa gång om du kan visa att du startat.

Mvh urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha, jag visste inte att det var sådana rekommendationer.

Det är nog mest det att jag inte är insatt i provverksamhet och tycker det verkar rörigt. Men å andra sidan har ju jag en tyskterrier och där är det nog lite spretigare än för älghundar då en "godkänd" tyskterrier ska klara bra på grytprov men många, liksom jag, använder inte sin i gryt utan bara till klövvilt och då känns det meningslöst att gå grytprov. Dessutom ska man välja vilken rasklubb man går med i som avgör vilka prov och utställningar man får gå.. Men för grålle är det ju älghundsklubben som gäller så som sagt, det kanske är mindre spretigt med prov för älghundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan köpa älghund på blocket också, finns massor av varierande raser och kvalitet. Helt klart en chansning, men dom är ju ofta så billiga att man kan köpa minst tre för priset av en registrerad/meriterad.

Är man bara beredd att ta risken, så kan man vinna mycket. Det har i alla fall jag gjort som hade turen att hitta en kanon älghund på första blocket-köpet :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat blocket oxå men det är väldigt många blandisar där och få renrasiga. När jag kollar på älghundsklubbens annonser så finns ju faktiskt där väldigt många kullar så jag ska nog kunna få träff. Jag har bara kikat jägareförbundet tidigare och trodde att de flesta annonserade där, men icket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blandras behöver inte vara sämre, men det är klart att chansningen blir ännu större eftersom man inte ens kan lita på ras-egenskaperna i en korsning.

Själv har jag en korsning, 75% gråhund + 25% laika, som är perfekt för våra behov. Helt klart en lyckträff, och jag kan förstå att du hellre väljer att köpa en registrerad valp, även om det också ofta är chansningar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade han lång kö?

Han hade några stycken i kö redan när han la annonsen på jägareförbundet men det var tillräckligt värt att skriva upp sig i alla fall. Lät som han ville ha några och välja och vraka mellan när han valde ut valpköpare, så det är inte först till kön inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd och tips gott folk.

 

Ikväll löste det sig för mig. Jag ringde uppfödaren i en av köerna jag stod i som skulle valpa denna vecka. Dessvärre visade det sig att tiken gick tom vilket var synd för det var en bra parning.

Men då, som en blixt från klar himmel, dök en annons upp som jag reagerade på. 2 hanar kvar med leverans v.19, lustigt nog bara 3 mil hemifrån :)

 

Tiken var väl ingen jättestjärna som löshund, dock bra på spår.

Men hanen verkar va jycken av rätt kaliber, Fläskhusbergets Sappo SE 28273/2010

http://www.alghundklubben.com/_jyckedata/Jyckeval.asp?Regnummer=%20SE28273/2010

 

Så nu är det tingat och klart!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätt vanligt att det paras på Jaktklena hårtussar lite tråkigt tycker jag framförallt tikarna verkar man tumma på.jag håller inte på med rasen själv men det slår hårt mot raser som är mindre till antalet.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska det vara så jädra svårt att få tag i en gråhund?

Kollegan skulle ha en men kanske 80% av uppfödarna ville inte sälja då det fanns grisar i hans skogar :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...