Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Igår kväll satt jag och vakade räv, ca. 50-75 meter till vänster om mig kom ett skri som fick blodet att stanna i ådrorna. Jag antar att det var en hare som blev tagen av något rovdjur. Jag har aldrig hört något liknande, jag har hört skade skjutna harar men det här var ett helt annat ljud.

Tror ni jag har fel i att jag tror det var en hare?

Publicerat

De flesta djur avger dödsskrin vid panikl då det är redan för sent. Men håller med dig troligast är hare. Jag har skjutit någon råbock som har skrikit i dödsångest.

Publicerat

Finns en möjlighet till..

Var på tippen för en månad sedan och bakom tippen ligger en skjutbana med en större vildvuxen gräsäng. Rätt som det är innan fågeln börjat flyga hör vi värsta jävla skriet från något! Det låter rätt länge och lät förbannat otrevligt..

Jag är 99% säker på att det vi hörde den morgonen var en kidde som vrålade efter att en räv tagit den.. Räven var inte speciellt snabb att avliva kidden för vi kunde följa ljudet när räven baxade iväg med kidden. När det tystnade så hörde vi även ett rådjur som skällde gissningsvis på räven. Hade jag haft .243:an med så hade jag kört upp på deponin varifrån jag lätt kunnat se vad som hänt och snabbt åtgärda räven  >:( >:( >:( >:(

Mvh!

Publicerat
Jag är 99% säker på att det vi hörde den morgonen var en kidde som vrålade efter att en räv tagit den.. Räven var inte speciellt snabb att avliva kidden för vi kunde följa ljudet när räven baxade iväg med kidden. När det tystnade så hörde vi även ett rådjur som skällde gissningsvis på räven. Hade jag haft .243:an med så hade jag kört upp på deponin varifrån jag lätt kunnat se vad som hänt och snabbt åtgärda räven   

Detta var faktiskt den andra tanken jag hade, det är en del rådjur just därifrån skriket hördes. Men jag har ingen erfarenhet hur de låter då de blir tagna. Skriket påminde faktiskt av en gris fast gällare. Jag har hört harens "babyskrik" men detta var inte ens i närhet.

Publicerat

Usch,dom där skriken är inte roliga,händer tyvärr att man ibland skjuter av nåt framben på drevharen,spec vid motskott.

Dessa skrik,kan man tyvärr höra om i skallen  om o om igen,innan man skall möta John Blund >:(

Tror mycket väl att det kan ha varit en killing som togs av en räv.

• 4 weeks later...
Publicerat

Kanske inte håller mig helt till ämnet nu...men jag har hört hur en döende katt låter när den gurglar samtidigt...

Min förra foxterrier tog en vildkatt i en dikeskant...de rullade runt å vips hamnade de i vattnet, foxen höll katten

i strupen och var stundtals ganska länge under vattenytan....ett ganska bisarrt ljud måste jag erkänna...Har povat att

efterlikna detta ljud själv..men det är tametusan omöjligt  :D

• 2 months later...
Publicerat

brrr.. ryser vid tanken på ljudet av en hare eller rådjur som ger ifrån sig ett död skri.

när jag var liten bodde jag på landet, och första gången jag minns att jag hörde det, var mitt i vintern.

lät så otäckt, som ett bäbis skrik liksom. jag blev jätterädd. jag hade en bit att gå till skolbussen också. darrande.

sedan fick jag lärt mig av min far vad det var för ljud. kändes fortfarande hemskt när man hörde det, men mer acceptabelt liksom, naturens gång.

där vi bodde fanns det berguvar och falkar och räv. någon av dom som blev mätt när man hörde det ljudet, tänkte jag.

men, fortfarande går en ilning av obehag genom ryggen när jag hör ett sånt skri.

Publicerat

En sommarnatt för några år sedan hörde jag ett fasansfullt skri från skogen. Ett skri som

fick håret att resa sig.

Strax efteråt hörde jag rågetens förtvivlade försök att rädda killingen. Räv förmodligen.

En mardrömsliknande upplevelse.

Byn fick en rävjägare till i mig.

Ett till skri. Var ute på jakt med en strh taxtik. Lite snö, det blev upptag och drev, som sedan tystnade.

Efter ett tag träffades jag och jaktkamraten och väntade på att hunden skulle komma tillbaka. Vi hörde underliga skrik, från bybarnen som lekte, trodde vi. Hunden kom tillbaka, hade vita hårstrån i mungipan och då följde vi spåret tillbaka.

Under en sten hade en hare krypit in. Hålet var dock för litet och bakändan hade hunden kommit åt. Hunden hade ätit på levande hare där under stenen. Det förklarade skriken. Haren levde fortfarande när vi kom, gissa om den blev avlivad omedelbums.

• 1 month later...
Publicerat

Vi bor en bit ut på landet och har vid ett flertal tillfällen hört skrin ifrån skogsdungarna.Fyfan låter ju nästan som ett litet barn som skriker ibland , inte alls trevligt.Har inte hittat någon blodplats eller liknande men därimot så hittade min wachtelhund en hartass när den var under året.Snacka om att man blev förvånad när hon kom lunkandes med den i munen.500 meter från vårt hus så ligger det en gammal grusgop som  inte varit använd på 20 år kanske.På dom branta väggarna ner i gropen finns en hel del gryt.Jag ser dagligen räv ute på åkern och jag fattar inte hur dom som äger jaktmarken kan låta bli predatorjakten.Det gynnar ju marken så mycket och dessutom så behöver dom inte skjuta dom själva det spritter ju i fingrarna på en del ;)

Publicerat

Rådjurskid som är i panik hörs nästan som ett litet barn som gråter/skriker

• 1 month later...
Publicerat

Har varken hört hare eller rådjur som skrikit i dödsångest men däremot en räv jag sköt på förra året. Fick en å känna sig lite dum när det lät så illa men LIVETS GÅNG.

//"TB"

• 2 months later...
Guest freis-granne
Publicerat

Jag tycker att rävens skri i sig är ganska så läskigt  :o  hehe

Publicerat

En berguv som sätter sig 20-30 meter från jakttornet i skummet och hoar får en nästan att skita på sig om man inte märkt när den kommit....Jävlar vilket basljud.

Publicerat
En berguv som sätter sig 20-30 meter från jakttornet i skummet och hoar får en nästan att skita på sig om man inte märkt när den kommit....Jävlar vilket basljud.
;D
Guest freis-granne
Publicerat

Och om man dessutom var en stor fan av twin peaks när det gick på tv så kan jag garantera att man gör i byxorna. hehe.

Publicerat

Jag var tyvärr för ung när den serien gick så jag har inte mycket minne av den annat än att jag kommer ihåg en kvinna som hade överdriven styrka om jag inte minns fel. :D

Publicerat
:D, har hört här hemma vid några tillfällen när en hare blivit tagen!... en man ensamen i skogen då!.. blir man inte så stöddig!.. iaf om man inte vet va de är!.. riktigt läskigt!.. låter som ett litet barn!.. brrrh :P
  • 6 months later...
Publicerat

Varning: Detta ämne har inte skrivits i på mer än 120 dagar.

Om du inte är säker på att du verkligen vill svara, kanske du bör överväha att istället starta ett nytt ämne.  ;D ;D

Men jag är ny här och måste svara i alla trådar jag finner intressanta! :D

Sköt ett rådjur i oktober som skrek något för jäkla snuskigt.... Hagelsvärmen tog precis där den skulle, men den lät som en hes varg som ylade.. SNUSKIGT! Snacka om svåra sömnproblem den kvällen och fortfarande kan jag tycka synd om djuret i fråga. (det dog dock sekunden efter avgrundsvrålet tack o lov!) Det som grämer mig mest är att det är enda geten jag råkat skjuta i höst.. Hatar att skjuta getter så att killingarna blir kvar.