Hoppa till innehåll

Hjälp med utrustning för att applicera Duracoate/Cerakote


Beatless

Recommended Posts

Uppdatering 150920

 

NU har jag äntligen kommit till skott, pga sjukdom. Tror ni det är okej grejer jag köpt - jag tror det egetligen inte men min farsa som stod för transporten och upphämtning av grejerna och tjatade okarakteristiskt hål i huvudet på mig - "behöver du verkligen det", "är DEN verkligen inte käckast", "den tar ju väldigt mycket plats", "den heteer ju airbrushkompressor och måste ju vara avsedd för airbrush", "DET där måste ju vara bäst" - han tjatade hål i huvudet på mig helt enkelt, samtidigt som han har noll, absolut noll kunskap om sprutmålning och airbrushing, och där i hålet tog en massa oplanerade tankar om det billigaste och klenaste sig in i mig tack vara honom. Och det gör mig fan tokig.

 

Jag köpte till slut skiten på Clas ohlson - http://www.clasohlson.com/se/F%C3%A4rgspruta-airbrush-Cotech/Pr409513000- Airbrushset som väl verkar okej och - http://www.clasohlson.com/se/Airbrushkompressor-Cotech/40-9444 - airbushkompressor för 800 kr utan tank, med luftfllöde på 23 liter per minut, max arbetsstryck 4 bar (Jag antar att den ska vara tyst eftersom den är avsedd för airbrush) den enda fördelen är inbyggd vattenavskiljare och kanske, kanske ljudnivån (För jag tror inte Jula-kompressorn kommer behöva jobba speciellt hårt - 16 liter tank räcker nog till att måla en stock typ) jämfört med vad jag ville köpa på jula - http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200073/   en kompressor nedsatt från 1900 till 1300 kr, rullar på hjul (Bra för min rygg och ischias), 2x8 liters tankar, en motor på 1,5 kW, max arbetstryck på 10 bar och luftflöde på 222 liter/min + en vattenavskiljare på Jula + mer slang än 1.8 meter + Julas airbrushset  och därefter antagligen beställt ett, vad ska man kallla det, semiproffessionellt airbruhsset i form av en Badger 100 LG http://www.amazon.com/Badger-Air-Brush-Co-100-7-LG-H/dp/B00397ANDA eller en Badger 150 http://www.badgerairbrush.com/Badger_150.asp efter test av Julas Airbrushset, se länk  http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/fargsprutor/fargspruta-for-hemmabruk-082002/ - Jula kan ju vara bra nog men tvivlar särskilt med tvåkomponentsfärg där aceton el dyl måste användas för attrengöra efter målandet - om :lol::D:PB):woot::biggrin:  det finns gummipackningar i målaren kommer de ju ge sig rätt snart pga acetonet (Och man kan inte köp enskilda reservdelar där).

 

Pris kanske 1800-2000 på Jula och 2800-3100 kr med en riktigt bra airbrush som håller länge (då kan jag dessutom om jag känner för det driva alla tänkbara verktyg) och 1100 kr på Clas Ohlson med en airbrush som lär ge upp efter ett par gånger målningar och som inte enskilda har reservdelarför det som förstörts pga alla starka lösningsmedel efter tvättningen efter målningen.

 

Det är absolut inte så att jag absolut måste ha grejer av annat märke än Claes Ohlson men vill gärna ha kvalitet i paritet med vad jag betalar för (OBSERVERA att detta inte är en tråd för diskussion om Julas och Clas Ohlsons kvalitet annat än vad som rör kompressorer och airbrushes och relaterade tillbehör annat än kortfattat och väldigt generellt), Jula tycker jag brukar leverera förvånansvärt bra grejer - billiigt och okej - är mitt intryck. Har köpt, dremel, skruvdragare och borrskrivdragare med slagfunktion och lite annat de senaste åren och är nöjd med allihop. Och en del har använts en hel del mätt i tid, t ex skruvdragaren för att svarva hylsor t ex.

Vad säger ni? Vad hade ni gjort? Jag planerar att måla tre kompletta bössor, två mekanismer med pipa och ett 870. Om jag lär mig vilket jag brukar göra fort kommer jag testa lite camo-patterns och liknande allt eftersom.

Och fortfarande - vad sänker ni ned lås + pipa i (Det måste vara mellan 60-80 cm brett och 10x10 cm i djup och höjd och vara i  metall eller acetonbeständig plast? - Ledsen Mike, men jag litar inte på Bräk-kleen-metoden du beskriver (särskilt inte mtp att jag lär testa Cerakote som är superkänslig för oljor för att fästa) jag är för kass för det, att sänka ned något i ett bad bara dock - perfekt - det klarar CP-Beatless utmärkt  :yes:  ). Alltså först, vad håller acetonbadet och vad som håller bössan - var får man tag på en nätbur som man lägger bössan i och sänker ned i lådan med badet. Plast är ju inte inte bra generellt, dock har jag hört att man kan göra napalm typ så men nu glider vi OT :biggrin:

Snälla svara senast imorgon vad ni hade gjort för erbjudandet på Jula går ut då och kompressorn går upp 600 spänn!

Redigerad med Beatless
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte först en tanklös airbrush kompressor och det var slöseri med pengar sen skaffade jag en liten 12 liters oljefri kompressor och satte på en vattenavskiljare och det funkar bättre med jämt luftflöde

Jag skulle inte köpa för dyra sprutor utan billigare för engångsbruk i princip då jag missade att göra rent på vissa ställen med haveri som följd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En skyddsmask kanske?

Artikel #26350 á 169sek på Biltema.

Det har jag redan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte först en tanklös airbrush kompressor och det var slöseri med pengar sen skaffade jag en liten 12 liters oljefri kompressor och satte på en vattenavskiljare och det funkar bättre med jämt luftflöde

Jag skulle inte köpa för dyra sprutor utan billigare för engångsbruk i princip då jag missade att göra rent på vissa ställen med haveri som följd

Tackar för svar, då blir det kanske allt köpt från Jula då helt enkelt, inkl airbrush, den större kompressorn, vattenavskiljare och kopplingar. När jag såg att airbrushkompressorn inte hade någon tank lackade jag ur helt inatt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar herrns ambitionsnivå :)

 

Jag tog som du vet den enkla vägen och köpte ett Shake'n Spray-kit från Vildsvin.se för 800 spänn. Det räckte ju mer än väl till T3:an för tre lager samt lite andra prylar. MEN, det är liten stressfaktor med dessa kit eftersom de är tidsbegränsade.

 

Blir intressant att se hur din lackeringsverkstad funkar framöver :)

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lackat min Tikka T3 med duracoat och med biltemas "dyra" airbrush och garagekompressorn på 10 bar, justerbart tryck så det var inga problem.. målade med 2,5-3 bars tryck och fick en väldigt jämt och fin yta. Sprayade på 3 lager.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar herrns ambitionsnivå :)

 

Jag tog som du vet den enkla vägen och köpte ett Shake'n Spray-kit från Vildsvin.se för 800 spänn. Det räckte ju mer än väl till T3:an för tre lager samt lite andra prylar. MEN, det är liten stressfaktor med dessa kit eftersom de är tidsbegränsade.

 

Blir intressant att se hur din lackeringsverkstad funkar framöver :)

Ska bli intressant att se hur det fungerar men jag vill ju fortfarande ha ett bad med aceton för att lägga ner pipa plus lås i men det verkar ingen ha någon ide om. Jag tänkte blomlåda men hittar inga i metall. Folk därute- hur har ni gjort?

Har dock flera intressanta lösningar i huvudet också som kan komma väl till pass.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lackat min Tikka T3 med duracoat och med biltemas "dyra" airbrush och garagekompressorn på 10 bar, justerbart tryck så det var inga problem.. målade med 2,5-3 bars tryck och fick en väldigt jämt och fin yta. Sprayade på 3 lager.

Hur avfettade du grejerna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag avfettade genom att applicera den avfettningsvätska (mycket snabbt avdunstande med frän lukt) som följde med i kitet. Fick med en tunn "svamp" också som rev bra (typ handskar man rengör potatis med). Så nåt bad behövdes ej. Beständigheten hos detta har jag dock ingen direkt uppfattning om förstås.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag avfettade genom att applicera den avfettningsvätska (mycket snabbt avdunstande med frän lukt) som följde med i kitet. Fick med en tunn "svamp" också som rev bra (typ handskar man rengör potatis med). Så nåt bad behövdes ej. Beständigheten hos detta har jag dock ingen direkt uppfattning om förstås.

Det verkar som att det är lugnare med avfettningen med Duracoat, men med Cerakote så varnar de för att olja kan tränga fram ur små springor och liknande när man gräddar och att man därför ska göra en "förgräddning" för att få fram oljor. Man kanske kan göra en ytavfettning efter förgräddningen också. Men jag vill ha ett aceton-bad :wink: , annars kommer jag fucka upp något :wallbash:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
  • 3 months later...

Inte i Sverige, men dock i Norge.

Detta är Cerakote typ C, den härdar i rumstemperatur.

Beställde igår, typ 850kr inkl frakt. Ska bli spännande att pröva på både 700 och 1640.

https://www.durano.no

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Erik Sundberg sa:

Inte i Sverige, men dock i Norge.

Detta är Cerakote typ C, den härdar i rumstemperatur.

Beställde igår, typ 850kr inkl frakt. Ska bli spännande att pröva på både 700 och 1640.

https://www.durano.no

 

Återkom gärna i tråden med recension, ser klart intressant ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Joacim sa:

Återkom gärna i tråden med recension, ser klart intressant ut.

Absolut. Ska bara bestämma mig vilken utrustning jag ska investera i. Har lackat bilar förr i tiden, men tror inte min bilspruta funkar till finlir som vapenvila ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...