Hoppa till innehåll

Snacka om Kulor


Frågande och vetande

Recommended Posts

Hej!

Är helt nybliven jägare och tänkte höra med er allvetandes om en sak som flera säkert har ställt sig på forumet. Vad är det som skiljer olika ammunition åt och vad har det för betydelse med olika krutladdningar? I den "goda boken" som vi alla har läst går de igenom de vanligaste kulorna och dess uppbyggnad, men de går inte in på djupet. Idag har vi en uppsjö olika ammunitioner att välja bland. Även info om direkt verkan tycker jag fattas. Jag vill kunna välja kulor och krutladdning efter varje enskilt vilt jag jagar, och veta dess kommande verkan. Ta som exempelvis rådjur vad tycker ni är rekommenderat för att få minimalt med köttförstöring men ändå en god verkan?

Fyll gärna på om andra har några funderingar kring detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Olika kulors verkan beror mycket på vilken hastighet de träffar med, det finns oerhört mycket skrivet om detta på jaktsidan och robsoft.

Är du nybörjare bör du ha en ammunition till allt så du slipper skjuta in varannan dag.

Rent allmänt så blir verkan oftast bättre ju större hål du gör och vice versa, man kan oftast inte äta kakan och ändå ha den kvar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...