Hoppa till innehåll

Jägare för forskning?


humblebumble

Recommended Posts

Denna tråd finns även postad på robsoft och efter tips från medlemmar tänkte jag prova här....

Jag är doktorand på Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala där vi har ett 3-årigt forskningsprojekt om jakt. Vi undersöker jägares förhållningssätt till regler, lagstifning och jaktetik. Syftet är ta reda på huruvida man som jägare upplever att de lagar och direktiv vi har är legitimita och värda att följa. Man kan säga att projektet tar lite utgångspunkt i den förtroendekris och missnöje som vi ser för en del myndigheter. Vi ser det som en problematik som måste tas i tu med om jakt ska ha en fortsatt viktig roll i samhället.

Vi genomför ca +50 intervjuer med jägare över hela landet under hösten och vintern. Vi har kommit ca 1/5 i processen. Jag har uppmärksammat att det finns väldigt intressanta diskussioner på jaktforum om allt från vapenetik till samt politik. Jag skulle tycka det vore jätteroligt om några från detta Jaktsidan ville vara med och höras i forsningen.

Intervjun tar uppåt 1.5 timme och är ganska bred där vi pratar om din erfarenhet som jägare och hur du resonerar kring rätt och fel i jaktsammanhang.

Tänkte kolla om det preliminärt fanns intresse. Bara att svara eller privat meddela mig så kan vi se om det finns en tid och plats som passar.

 

Jag och min kollega ska exempelvis åka upp till Västerbotten denna vecka - någon som finns i den trakten?

 

 

TACK!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Humbledumble!

 

Det är väl alldeles utmärkt om din forskning visar sig vara ett steg i riktningen mot ökad förståelse för jakten i Sverige? Nu är det ju inte så forskning fungerar. Man beställer inte ett resultat och hittar forskning som stöder det. Om din forskning visar att jägare har ett lågt förtroende för myndigheter, typ Naturvårdsverket, Länsstyrelser eller polisens tillståndsenhet så kan ju slutsatsen bli att jägare inte gillar de regler och lagar som myndigheterna utfärdar. Hur skulle ett sådant forskningsresultat gagna allmänhetens acceptans för jakt och jägare? Personligen ser jag inte varför den som är intresserad av att jakten får ökad acceptans ställer upp på att diskutera hur lågt förtroende man har för myndigheter eller hur jaktetiken kommer in i bilden. Att frågan om jaktetiken finns med i undersökningen lär väl bero på att man hyser tveksamheter kring hur den ser ut? Varför då? Vad är det med jaktetiken som får dig att vilja inkludera den i din forskning? Mitt råd är att du tar kontakt med jägarorganisationerna i stället och diskuterar med dem hur du lämpligast hittar intervjuobjekt till din forskning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan svara här och nu.

Nej, rent allmänt saknar många regler kring jakt syfte eller åtminstone relevans för det uttalade syftet. Därmed kan även legitimiteten iftågasättas.

Följderna av att fuska. Både med lagar och många oskrivna regler är dock så allvarliga att vi följer dem ändå. Brist på signalfärg, ovarsam vapenhantering och att smyga in på fel jaktområde bestraffas i värsta fall med döden. För dig själv eller andra i din närhet. Det är goda incitament. .. Att bli av med vapnen ett år eller tre är för många värre än att spendera tre månader på kåken. Även om risken att åka fast inte är så stor har risken nog räddat många korpar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag kan ställa upp, när ni far genom Sundsvall, kan höra med några kollegor också om de kan tänka sig ställa upp. 

 

Samtidigt vill jag fråga, visst är ni medvetna om att gruppen ni får genom att söka frivilliga på detta sätt, och på nätet inte på något vis är representativt för gruppen jägare i Sverige? Har ni tänkt tydliggöra detta i artiklarna och hur tänkte ni "kompensera" för det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om ni inte vill delta så låt bli. Forskning har låg, i det närmaste obefintlig, påverkan på politiska beslut så ni behöver inte oroa er ett dugg för att Ericas forskning ska inverka menligt på vår sysselsättning. Däremot leder de förhoppningsvis till etablerad kunskap på området och kan som sådan fungera stödjande för jägarorganisationernas arbete med att öka/bibehålla acceptansen för jakt i samhället i stort.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag kan ställa upp, när ni far genom Sundsvall, kan höra med några kollegor också om de kan tänka sig ställa upp.

Samtidigt vill jag fråga, visst är ni medvetna om att gruppen ni får genom att söka frivilliga på detta sätt, och på nätet inte på något vis är representativt för gruppen jägare i Sverige? Har ni tänkt tydliggöra detta i artiklarna och hur tänkte ni "kompensera" för det?

Det är en doktorsavhandling vi pratar om, inget skolarbete. Klart de har koll på urvalsprinciper och dessas betydelse för resultatens reliabilitet och validitet.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Doktorsavhandlingar i all ära oftast är det så men det finns skräckexempel i andra sammanhang där det inte riktigt har gått till så ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu när det finns intresse kan jag förtydliga...

 

Vi har en mängd olika strategier för att hitta jägare, merparten går genom kontakter (som i sin tur rekommenderar andra), jägarförbunden och föreningar. Men jag skulle nog gärna se att vi får träffa ett par personer som jag hittat genom internet - ser de som mötesplatser likvärdiga med många fysiska platser, och där man är smidigt samlad efter intresse och diskuterar allt möjligt inom jakt. Man märker (förhoppningsvis) ganska snabbt om nån är oseriös. 

 

Gällande forskningens inverkan har man ju alltid rätt att vara skeptisk till hur det ska förändra, om man nu så vill det. Jag kan tillägga att det är ett relativt stort forskningsprojekt där intervjuer utgör en del av den kvalitativa biten för att få jägares perspektiv, men vi kommer även skicka ut en enkät till några tusentals jägare i samarbete med JRF och SJF. Det är sannolikt resultatet av den som kommer synas i media, men där går vi på slumpmässigt urval.

 

Jag har den naiva förhoppning ung doktorand som jag är att vår forskning kommer bidra till ökad förståelse av jaktkultur, deltagande i beslutsprocesser och hur man ska gå mot en legitim förvaltning.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...