Hoppa till innehåll

Kommunjakt - enligt praxis?


cjr

Recommended Posts

Hej!

 

Läste denna artikel om en incident med två kommunala jägare i Kalmar. Jag är själv jägare och uppvuxen med jakt, men även om jag inte har insyn i de regler och bestämmelser som gäller för kommunalt anställda jägare så får jag en riktigt bitter eftersmak i munnen av att läsa den här artikeln. Vad förmedlar detta för jägarsyn till allmänheten?

 

Så, till frågan. Är det scenario som beskrivs i artikeln verkligen förenligt med lagen? Vad har kommunalt anställda jägare för särskilda rättigheter? Det beskrivs ju som att det

- Inte fanns dugligt kulfång.

- Det var i ett tätbebyggt område. 

- Det sköttes uppenbarligen på ett vårdslöst sätt.

- De första skotten på geten var från bilen och enligt uppgift när geten var i liggande position.

- Varken geten eller kidet sköts pga. tidigare skadskjutning, skada eller liknande omständigheter. Ryktet säger att det varit för att folk i närheten klagat på att rådjuren gått in i trädgårdarna och ätit blommor och växter. 

 

Om detta är praxis runt om i Sveriges kommuner så är jag inte förvånad om många har en snedvriden och negativ syn på jakt…..

 

/cjr

 

 

post-15999-0-38579300-1415362519_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stänger detta i väntan på SJF personal. Finns förövrigt en tråd i annan del av forumet där det står alla och en var fritt att svara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här måste man kolla vilka tillstånd som finns och bedöma kulfång på plats. Det låter sig inte göras på nätet. Att skjuta get före kid strider sannolikt mot grundregeln i 27 § JL som säger att jakten ska bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...