Hoppa till innehåll

Gammalt arrendeavtal på liten fastighet.


otterdalen

Recommended Posts

God dagens.

 

Har ett mindre bekymmer som jag gärna skulle vilja ha lite vägledning med.

 

Så här ligger det till:

15/5 2012 köpte jag en mindre gård med 7 ha mark till.

Gården i fråga gränsar mot mark som jag jagar på.

Vid köpet så fick jag reda på att marken var registrerad på ett jaktlag en bit bort.

 

Tänkte i min enfald att jag endera kunde få jaga med dem eller enkelt kunde flytta min mark till mitt lag.

 

Tvärstopp.

 

Fick en utskällning och nån jakt var det inte tal om, de hade haft jakten sen urminnes tider och nån ny jägare hade de inte tänkt ta in, de är 2 idag.

 

Höll låg profil men funderade en del på det här och när de betalade in arrendepengen i december 2013 ringde jag upp kassören och sa att nu får det vara bra.

Hänvisade till att betalningen var sen.

trodde de skulle vara rätt avlade och att storlicensen kunde flytta marken till nästa år men icke.

 

Den 22/8 2014 kom årets arrendepeng och nu blev jag lite arg.

Ringde upp jaktledaren som då hänvisade till ett 5-årigt avtal som skrevs 1988.

Om jag skulle säga upp det fick jag vänta till 2017, ridå...

Har bett kassören om ett kontonr för att sätta in de betalda arrendena eftersom jag inte vill ha 90 kr/år, pengarna ligger i sina kuvert fortfarande.

 

Begärde att få se nämnda avtal och efter lång väntan så damp det ner i brevlådan häromdagen.

 

Grejen med avtalet är att den person som står som jakträttsinnehavare på älg är nuvarande jaktledarens far och han har varit död i ganska många år.

 

Min fråga är, kan jag ta mig ur det här?

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hakar på detta ämne då det finns viss likhet en bekannt till.mig jagar idag på egen mark ca 50 ha och den tilligande gården ca 800 ha. Det är ett litet kompisgäng som jagar ihop och ingen från den stora ägaren är med. Nu funderar de på att formalisera det hela. De funderar på jaktklubb som arrenderar marken eller möjligtvis ett villtvptdsområde. Frågan är vilken form gör att de sitter kvar säkrast och längst om den stora marken byter ägare. Kan man tex skriva på 25 år?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...