Hoppa till innehåll

Bygelrepeter


jagarjagen

Recommended Posts

Hallå, har varit inne på köp av en bygelrepeter ett tag nu. Egentligen dem ända jag hittar är Marlin 1895 serien. Finns det nå andra val ute på marknaden i Sverige? Hur är det med .45-70, finns det hyffsad tillgång på sådan ammo eller är det svårt att få tag i?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45-70 ammo finns men ammon är dyr och vissa märken håller ej klass 1.

Ska man skjuta 45-70 (det tycker jag att man ska) så är det nog handladdning som gäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vilka märken håller inte klass 1? Verkar ju hur märkligt som helst med en kula i den viktklassen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka märken håller inte klass 1? Verkar ju hur märkligt som helst med en kula i den viktklassen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Det spelar liksom föga roll vad kulvikten är om hastigheten är för låg för då blir anslagsenergin för låg oavsett. (det finns t ex luftgevär i kaliber 50!)

Många äldre grova kalibrar är just grova eftersom de inte hade våra moderna krut när det väl begav sig en gång i tiden och då kompenserade man med grova kulor och bössorna är således även byggda för de gastryck som dåtidens krut/ammunition gav.

I dag kan man lätt ladda upp en sådan patron i högre hastigheter men det kan man inte göra hur som helst med köpeplugg eftersom man då kan få delar av bössan i ansiktet när man skjuter, och således blir effekten att de är laddade för att inte riskera haverier med otrevligheter som påföljd... Har man en modernare bössa som är provtryckt för högre gastryck än originalet så kan man lätt få upp dessa i klass 1 med rätt ammunition.

 

Nu kan jag inte ett smack om just 45-70 eller bygelskramlare rent generellt men det är nog en bra idé att handladda om man skall använda sig av sådana kalibrar eftersom tillgången på köpeplugg är tämligen mer begränsad än dito .308, 6.5x55 eller 9.3x62 hos våra handlare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kulorna i 45-70 har som grädde på moset även väldigt stort luftmotstånd (dålig BC), så dom tappar väldigt snabbt sin energi. Eftersom kraven för klass 1 är energi på 100 meter gör det saken ännu svårare.

Du kan ha 3500J vid mynningen och ändå under 2000J på 100 meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka märken håller inte klass 1? Verkar ju hur märkligt som helst med en kula i den viktklassen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Remington 405gn håller iaf inte klass 1.

Som sagt så är många köpeskott anpassade för gamla vapen som inte tål samma tryck som en modern marlin bygel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var sugen på en Marlin själv, en 1895 SBL.

 

Var och klämde på en bara för att upptäcka att den var så pass liten att den kändes som den var gjord för ett barn - annars tyckte jag den var rätt mysig. Liten och behändig men kan tänka mig att den sparkar en del!

 

Ang. klass 1 så finns det flera fabriksladdade som ger över 4000 J vid mynningen i vart fall (Hornady´s 325 t.ex.) och har svårt att tro att den skulle tappa över 2000 J på 100m?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var sugen på en Marlin själv, en 1895 SBL.

 

Var och klämde på en bara för att upptäcka att den var så pass liten att den kändes som den var gjord för ett barn - annars tyckte jag den var rätt mysig. Liten och behändig men kan tänka mig att den sparkar en del!

 

Ang. klass 1 så finns det flera fabriksladdade som ger över 4000 J vid mynningen i vart fall (Hornady´s 325 t.ex.) och har svårt att tro att den skulle tappa över 2000 J på 100m?

 

Du måste prova en om du tror att de sparkar mer än vanligt, i bänken är det inte så behagligt att sitta och skjuta in men uthärdligt.

Däremot att stå och och skjuta sparkar inte särskilt mer än en 30-06.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet någon vilken fabriksladdad 45-70 som ger bra tryck och träffbild?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får min Marlin SBL nästa vecka och kommer skaffa grejer för handladdning så småningom. Vill ändå ha pålitliga sömnpiller för grisen så länge! [emoji203]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testade en Browning BLR bygelrepeter i 300wm i söndags, var riktigt trevlig att skjuta med, tog rekylen riktigt bra.

var med vanligt löstagbart magasin också.

/Baner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 5 weeks later...

1886/71 tillverkar pedersoli,,där går att ladda till högsta trycknivån.john moses brownings gamla patent.

Äger en dylik själv,,där är 45-70an i hälarna på 458 win maggen.

Gillar verkligen den bössan.och jag håller med ovanstående att 45-70 ska man ladda själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det finns tre olika "klasser" för 45-70 inom CIP. Dessa är då avsedda för bössor som tål respektive tryck. Kan bli lite jobbigt om man stoppar en patron avsedd för den modernaste bössan (är det Ruger eller Marlin?) i en gammal bygelrepeter från förrförra seklet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det finns tre olika "klasser" för 45-70 inom CIP. Dessa är då avsedda för bössor som tål respektive tryck. Kan bli lite jobbigt om man stoppar en patron avsedd för den modernaste bössan (är det Ruger eller Marlin?) i en gammal bygelrepeter från förrförra seklet...

Ruger no1

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Äntligen hittat vad jag tror är rätt tråd! 
Är verkligen intresserad av bygelrepeter i 45 70. 
 

Några (möjligen lite nybörjaraktiga) frågor: 

Några frågor avseende just Marlin (eller snarare bygelrepeter): 

- hur gör man patron ur efter man stått på pass och kanske inte skjutit? (Alltså hur tömmer man det där ”röret” på smidigt vis). 
- om man övar in och repeterar ganska snabbt med bygelrepeter förstör det då mycket för ens hantering av en ”vanlig repeter”? 
 

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Dwarde sa:

Äntligen hittat vad jag tror är rätt tråd! 
Är verkligen intresserad av bygelrepeter i 45 70. 
 

Några (möjligen lite nybörjaraktiga) frågor: 

Några frågor avseende just Marlin (eller snarare bygelrepeter): 

- hur gör man patron ur efter man stått på pass och kanske inte skjutit? (Alltså hur tömmer man det där ”röret” på smidigt vis). 
- om man övar in och repeterar ganska snabbt med bygelrepeter förstör det då mycket för ens hantering av en ”vanlig repeter”? 
 

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! 

På samma vis som du tömmer en studsare utan ledad magasins botten eller en med magasin patron för patron.

Nej.

Kanske korta och tråkiga svar men det är mina 5öre ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Vore roligt om den här tråden levde upp lite. Är sugen på att skaffa en bygelrepeter. 
Finns det inte fler med ”byglar”som vill dela med sig av sina erfarenheter? 
Vad som är bra med bygelrepeter? 
vad som inte känns så bra med bygelrepeter? 
Bästa kalibern till bygelrepeter? 
Osv. 
Hoppas några vill dela sina erfarenheter! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Winchester m94 från 1955 i kaliber .30-30 (finns med klass 1 ammo från Hornady numera). På den har jag monterat ett scoutsikte (bössan kastar patronerna rakt upp så kikarsiktet måste sitta långt fram). Jag tycker att den är superkul att skjuta med! OBS, avtrycket är inte modern standard om man säger så!

Kulbanan har du här:

image.thumb.png.a0ba4d3709dc55ee4fc160e411bd32d3.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Marlin 336BL kaliber .30-30, kort och smidig och förbannat rolig att skjuta med!

Har ett XS sikte på picatinny rail och en vortex holografiskt sikte. Har testat Wiliams firesight, drevkikare 1-4 men nu kör jag med denna som rent estetiskt ser bättre ut och skjuter riktigt bra med den också, 5-6cm grupp på 80 meter.

Kör enbart med Hornadys Leverevolution ammo till den. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...