Hoppa till innehåll

Powder Coating


Yrmff!!

Recommended Posts

Tjena!!

 

Jag gjuter & Powder Coatar mina egna kulor i kalibrarna 6,5 .30 & .44

Jag har än så länge bara jagat med .444 marlin av dessa men planerar att göra det i 6.5x55 och i .30-06 åxå

Finns det nån på forat som har erfarenhet av jakt med hemmagjutet?

 

 

 

Här har vi några hundra av de senaste bulorna!!

 

http://www.jaktsidan.se/ipb/gallery/image/3233-11816988-922581117801323-3320684007306469057-n/

 

(jag håller på att lära mig forat så det blir ingen miniatyr denna gång)

 

hälsn. Heikki

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderat på det men då jag behöver komma upp i närmare 700m/s med en 11gr blyklutt för att klara 2000J så blir jag lite fundersam på alla variabler som blyets hårdhet,kulfett,avlagringar i pipan m,m

 

Som det är nu så blandar jag friskt med mantlat vs blysubbat då det funkar perfekt eftersom blykulorna inte lämnar något efter sig i pipan och krutet Tin Star brinner ohyggligt rent och så vill jag ha det.

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderat på det men då jag behöver komma upp i närmare 700m/s med en 11gr blyklutt för att klara 2000J så blir jag lite fundersam på alla variabler som blyets hårdhet,kulfett,avlagringar i pipan m,m

 

Som det är nu så blandar jag friskt med mantlat vs blysubbat då det funkar perfekt eftersom blykulorna inte lämnar något efter sig i pipan och krutet Tin Star brinner ohyggligt rent och så vill jag ha det.

 

/Mike

PC gör underverk med möjlighetn att skicka upp mjukare bly i skapligt höga farter och därmed få till en bra jaktkula & jag ska testa att få upp min .30-06 i klass 1 med mina hemmagjutna när tid finnes..

De PC typ ares som säljs är för det mesta för hårda för att få en bra expansion, Till jakt sägs 50% rent bly&50% hjulvikter vara en bra blandning och runt 2000 fps.. (fast det vet du väl redan!! ;) )

Klass 2 är ju inga problem hur som helst... :)

Till klass 1 kör jag med min .444 Marlin och då går det hur lätt som helst! ;)

hälsn. Heikki

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PC gör underverk med möjlighetn att skicka upp mjukare bly i skapligt höga farter och därmed få till en bra jaktkula & jag ska testa att få upp min .30-06 i klass 1 med mina hemmagjutna när tid finnes..

De PC typ ares som säljs är för det mesta för hårda för att få en bra expansion, Till jakt sägs 50% rent bly&50% hjulvikter vara en bra blandning och runt 2000 fps.. (fast det vet du väl redan!! ;) )

Klass 2 är ju inga problem hur som helst... :)

Till klass 1 kör jag med min .444 Marlin och då går det hur lätt som helst! ;)

hälsn. Heikki

När du testat tar jag gärna del av dina erfarenheter :yes:

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har precis börjat powder-coata kulor till mina pickor, resultatet blev överförväntan vad gäller resultatet av själva lackningen och hur rent och fint det är i pipan efter dem jämfört med de traditionellt fettade kulorna.

 

Nu blev jag inte så överraskad av det då jag kört med Ares i både 38:an och 9:an tidigare, men det kändes ju dumt att köpa coatade kulor när man ändå är inne i gjutningsträsket upp till halsen redan..  :tongue:

 

Huruvida jag får detta att funka till jaktkulor återstår att se, jag har ju haft förmånen att få köpa tillbaka min kära Marlin 336 Texan i 30-30W, och tillika RanchDog-blocket till den, så det ska bli väldigt spännande att prova att coata dessa 170 grs FN-TL-kulor och se vad det gör i fart, träffbild och expansion.

 

Ser det bra ut så blir det att leta upp några vettiga block till i 6,5 och 8 mm också och fortsätta experimentera.

 

Coatning is da shit!....nån som vill köpa en Saeco fettpress ?  :biggrin:

 

Eftersom prylar är kul så valde jag att skaffa sprutpistol istället för att skaka runt kulorna i en burk.
Bilderna är från första testet, jag har numera skaffat ett finmaskigt alu-nät som jag spänt över ungsgallret då det gick bort väldigt mycket pulver på själva plåten helt i onödan.

 

Sparsamhet är en dygd...  :ph34r:

Powder%20coating%204_zpsrlzkfzpd.jpgPowder%20coating%206_zps90fskeom.jpgPowder%20coating%201_zpsn6v7o43i.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart mate.  :thumbsup:

Jag kalibrerar dem till .311 p g a micropipan, funkar det i din också tro eller behöver den mindre diameter ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uj.. har inte riktig koll på det där,de kulor jag skjutit har varit .309

 

Kommer du sätta gascheck på 30-30 lulorna?

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Heikki, vad kör du med för block till 6,5 ?

 

Jag köpte ett Lee cruice missile 170 gr (en FP) på ebay som jag inte fick att stabilisera plus att den hamnade för djupt i hylsan ... så bågfilen kom fram och jag kapade ner blocket till runt 140gr.. funkar fint nu.. upp till ca 1800fps :)

 

sen ropade jag hem ett     .264, 140, LYM LRN GC 266469 på tradera som jag inte skjutit med så mycket än men med gc rillan kvar!! har inte gc..at dom än utan bara kört med pc åxå dom upp till 1800fps

 

Har använt vv340 samt lovex 37.2 (AA no9) och är uppe i klass 2 :) 

Hamnar runt 2moa i träffbilderna (ska finlira vilket år som helst)

 

 

 

Det block jag skulle vilja lägga händerna på är  Lymans 150gr no 266673 då vikten samt meplaten förmodligen skulle bli en fin råkombo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, ja Lee-blocket hade jag också, funkade inget vidare som sagt då den ju var hysteriskt lång, kändes ju som halva kulan var nere i hylsan när man hade bomkontakt, fattar inte hur Lee tänkt där då den kulan ju, enligt dem då, är gjord speciellt för vårt svenska kronspett, men jag fick inte till det med vare sig min 96:a eller 38:a.

 

Ska bli intressant att se vad de övriga blocken kommer att ge för resultat för dig, håll oss uppdaterad är du snäll, jag följer med intresse. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...