Hoppa till innehåll

JOBBA!


JOBEno1

Recommended Posts

16 minutes ago Ompi sa:

jag hade tänkt leva på det. Men det behöver inte vara stort det räcker om gården generar en inkomst. Har kollat några distans utbildningar som verkar bra där lär man sig nog allt. Men flr nyfikenhetens skull hur många kossor/hektar mark behöver man för att kunna ha en ok inkomst ?

Du behöver nog en hel del för att få ihop en inkomst, som du ska kunna leva på.

Har själv en gård på några hektar och har börjat med får. Men det är en ren förlust rent ekonomiskt. Men jag slipper köpa så mycket bensin till röjsågen. Och med lite tur så får man kött som man själv har drivit fram.

Att ens få ihop ekonomin med höns är svårt, foder kostar och skulle du odla spannmål själv så krävs det ju maskiner och mark.

Men visst gå en kurs o lär dej mer i ämnet, sen är ju frågan vart du bor och kan tänka dej köpa mark...på vissa ställen är det ju mer fördelaktigt när man ska bli godsägare...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att bli bonde idag utan massvis med pengar liggandes är svårt. Du blir i praktiken tvungen att bli en arrendebonde vilket inte (alltid) är roligt. Någon annan som bestämmer över din gård och din mark. Någon annan som får vinsten i form av stigande mark- och huspriser. Dessutom är det alltid jobb. Hus som behöver underhåll, stallar som behöver underhåll, maskiner som behöver underhåll, hjälpmedel som ständigt går sönder och så vidare. Dessutom alla risker som lantbruk innebär. Ta bonden som arrenderar vår mark som exempel. I år slog torkan ut hans åkerböna, han fick 1 ton/hektar i avkastning = bedrövligt. Alla kostnader för arrende, utsäde, gödning och tröskning har han ändå. Jag har många gånger funderat på att bli bonde och börja bruka marken men förnuftet vinner alltid. Det är roligare att jobba borta och ha en bra inkomst och vara hobbybonde med höns, ankor, några får och odling för hushållet. Man kan sysslar med det man tycker är kul på obetald tid vilket tar bort kraven och kvar blir enbart nöjet. Dessutom är jag väldigt glad när jag sitter i ett jakttorn den 18e augusti istället för i tröskan. 

Kortfattat kan man säga att det finns två saker som man kan producera på en gård, saker som folk vill ha och saker som folk måste ha. Konstigt nog är saker som folk måste ha ganska billigt (exempelvis 'vanlig' mat som vete eller mjölk). Däremot är saker som folk vill ha ganska dyrt (exempelvis fårskinn, hemmagjorda ostar, etc). Om jag skulle satsa på något idag inom saker som folk måste ha är det antingen biodling (du slipper köpa en massa mark och behöver investera cirka 100-200tkr, folk betalar till och med dig för att ställa ut kupor hos dem som behöver bra pollinering) eller köttdjur (angus, highland cattle på lågavkastande mark). Fördelen med båda är att du troligen kan hitta marker som idag inte används till ditt syfte och du kan komma åt det relativt billigt. Det andra alternativet är att satsa på saker som folk vill ha och då kan du klara dig med att producera mindre. Det gäller då att förädla en produkt, vad det är kan variera. Exemplen är som tidigare nämndes eller varför inte must, sylt eller dylikt. En annan variant är att föda upp saker som inte skall förtäras i ett första skede exempelvis fasaner eller änder. En mellanväg kan vara att producera mat som folk vill ha men är beredda att betala mer för. Då kan man klara sig på mindre mark som man eventuellt skulle ha råd att köpa med bankens hjälp. Då kan odling av frukt, bär, ramslök, sparris, hasselnötter, humle eller något annat vara ett alternativ.

Jag säger inte att ingen borde bli bonde eller livnära på det som vår natur producerar. Jag säger bara att för människor utan de rätta förutsättningar måste man analysera möjligheterna väldigt noga innan man ger sig ut på sådana äventyr. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago Ompi sa:

jag hade tänkt leva på det. Men det behöver inte vara stort det räcker om gården generar en inkomst. Har kollat några distans utbildningar som verkar bra där lär man sig nog allt. Men flr nyfikenhetens skull hur många kossor/hektar mark behöver man för att kunna ha en ok inkomst ?

Även efter en utbildning så tror jag nästan det är ett måste att gå som dräng ett antal år för att lära sig, lite som jägare. Man blir inte det bara för en examen, det är så otroligt mkt mer.

Nu ser det såklart ut olika ut vart i landet man tittar och hur kalkyler ser ut, men som exempel vår granne mjölkbönderna: De byggde ny lösdrift för några år sedan och ville bygga för 80 kor, banken sa bygg för 110-120. Det blev ny ägare nu i år och köptes för 15 mille,  gården endast utan maskiner och djurbesättning. Nu lever en hel familj på det + en avbytare.

Vänner till oss på en mindre gård satsar han nu på mjölkkor i liten skala, 25-30st typ. Nu har de gården i släkten sedan förut och han jobbar även med annat för att få det att funka, ska bli kul å se om de får det att funka på heltid.

Som Gunde sa inget är omöjligt" men en del saker är svårare.

Keep chasing dreams! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kanske är jobbigt och vara bonde idag men jag tror att i framtiden när bränsle priserna kommer att skjuta i höjden pga att läget i mellanöstern kommer bara bli värre(en tidsfråga innan saudi och övriga gulfstater kommer att kollapsa). Lägg till att levnadsstandarden i kina och indien blir bättre och bättre och varor som idag är billigt blir dyrare och dyrare. Då kommer det inte bli lönsamt att importera vissa varor som gör det inhemska onödigt och billigt. Därför tror jag på bonde yrket och att producera mat är framtiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago strävhår sa:

Även efter en utbildning så tror jag nästan det är ett måste att gå som dräng ett antal år för att lära sig, lite som jägare. Man blir inte det bara för en examen, det är så otroligt mkt mer.

Nu ser det såklart ut olika ut vart i landet man tittar och hur kalkyler ser ut, men som exempel vår granne mjölkbönderna: De byggde ny lösdrift för några år sedan och ville bygga för 80 kor, banken sa bygg för 110-120. Det blev ny ägare nu i år och köptes för 15 mille,  gården endast utan maskiner och djurbesättning. Nu lever en hel familj på det + en avbytare.

Vänner till oss på en mindre gård satsar han nu på mjölkkor i liten skala, 25-30st typ. Nu har de gården i släkten sedan förut och han jobbar även med annat för att få det att funka, ska bli kul å se om de får det att funka på heltid.

Som Gunde sa inget är omöjligt" men en del saker är svårare.

Keep chasing dreams! 

If you dont chase youre dreams you dont have any goals

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jobba är bra! Det blir väl ca 8-9 timmar om dagen på firman och sedan 2-3 timmar före/efter firman + några timmar på helgerna.

Trivs bra med det även om det kostat ett antal relationer och vänner under årens lopp.

Fritid? Det är när man får sitta ifred på toan och man glömt ta med sig telefonen!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Ompi sa:

jag hade tänkt leva på det. Men det behöver inte vara stort det räcker om gården generar en inkomst. Har kollat några distans utbildningar som verkar bra där lär man sig nog allt. Men flr nyfikenhetens skull hur många kossor/hektar mark behöver man för att kunna ha en ok inkomst ?

Beror helt på hur stora ammorteringar du har.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som personlig assistent ha jag världens bästa jobb va gäller att kombinera m jakten. Jobbar hela sommrarna inkl extrapass så jag ta ledigt ett par v över björnjakten, jobbar 3-4 pass å sen ledig 3v då älgjakten börjar. Inga problem att va ledig jobbhelg för jakt sen heller då jag jobbar mycke extra åt de andra resten av året. Mitt normala schema är 8 rätt så långa pass/månad å sen ledig 1v. Jobbar varannan helg lördag ena helgen sön 2v senare å ledig helg emellan. Bli ju en del lediga veckodagar att va ensam i skogen också :thumbsup: 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ompi sa:

Utveckla gärna 

Kostar din mark arsle så får du punga mer till banken varje månad och behöver därmed mer mark för att få tillräcklig avkastning för att kunna överleva. Det går därmed inte att säga hur många hektar eller kor som krävs.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago sidelock sa:

Kostar din mark arsle så får du punga mer till banken varje månad och behöver därmed mer mark för att få tillräcklig avkastning för att kunna överleva. Det går därmed inte att säga hur många hektar eller kor som krävs.

Haha hoppas inte att det kostar mitt arsle. Men jag fattar !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Ompi sa:

Haha hoppas inte att det kostar mitt arsle. Men jag fattar !!

Getost eller köttkaniner, nischat och kräver mindre. Brukar kunna läsas att det råder brist på sådant ibland, har i alla fall gjort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago strävhår sa:

Getost eller köttkaniner, nischat och kräver mindre. Brukar kunna läsas att det råder brist på sådant ibland, har i alla fall gjort.

Getost låter intressant. Ska i alla fall gå kursen nästa vår eller höst sen får vi se hur det artar sig men siktet är inställt i alla fall

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Egentligen så är man väl glidaren i gänget när det gäller arbetstid. Fast nu är jag utan hund och det känns inte ens kul att jaga utan. Därför jobbar jag extra så mycket det går. Gjort två tolvtimmars skift förmiddag under helgen som gick och avslutar nu inatt mitt tredje sextontimmars skift. Har därefter två dagars veckovila och gör sedan två tolvtimmars förmiddagar igen. Är därefter ledig en vecka. Börjar måndag med förmiddag och sedan två tolvtimmars extraskift under helgen. Går därefter på ordinarie nattskift. Det avslutas då nästföljande måndag morgon med två tolvtimmars nätter i slutet. Är därefter ledig en vecka. Så nu sover äter jobbar och skiter jag bara. Allt annat ligger på is.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen ledig! Började för en vecka sedan med två tolvtimmars förmiddagar och sedan tre sextontimmars dubbelskift. Därefter ledig trettiosex timmar för veckovila och sedan arbete till 22 på fredagskväll. Började om kl0600 med två tolvtimmars förmiddagar under helgen. Har precis hittat spisen under all dynga efter en sväng med bilmaskinen men nu är den äntligen ren igen. Golven nere får jag nog gå lös på med jordspade, korp och spett innan det går att börja sopa. Hinner gro igen ordentligt när man inte orkar städa på två veckor. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-09-28 at 10:35 Nils l sa:

Egentligen så är man väl glidaren i gänget när det gäller arbetstid. Fast nu är jag utan hund och det känns inte ens kul att jaga utan. Därför jobbar jag extra så mycket det går. Gjort två tolvtimmars skift förmiddag under helgen som gick och avslutar nu inatt mitt tredje sextontimmars skift. Har därefter två dagars veckovila och gör sedan två tolvtimmars förmiddagar igen. Är därefter ledig en vecka. Börjar måndag med förmiddag och sedan två tolvtimmars extraskift under helgen. Går därefter på ordinarie nattskift. Det avslutas då nästföljande måndag morgon med två tolvtimmars nätter i slutet. Är därefter ledig en vecka. Så nu sover äter jobbar och skiter jag bara. Allt annat ligger på is.

rätt så lustigt det här med arbetstider.....

Gud nåde oss om vi inte har 11 h vila mellan arbetspassen, men det är helt ok att jobba sju dagar l- edig en i 3 veckor i sträck...:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
På ‎2016‎-‎09‎-‎15 at 08:45 Dansken sa:

Att ha ett bra arbete är ovärderligt. Och egentligen är arbetet oväsentligt: Har man bra arbetskamrater och en god stämning på arbetet då spelar det ingen roll vad man gör.

Nja, att ha intressanta arbetsuppgifter är ungefär lika viktigt som själva miljön tycker jag.

Jag personligen värdesätter att få "göra något" på jobbet, d.v.s. något fysiskt påtagligt. Jag skulle aldrig kunna sitta vid en dator hela dagarna och producera något rent digitalt. Samtidigt vill jag inte jobba med produktion, några stycken likadana prylar kan jag tänka mig att tillverka, sedan skall det vara något nytt.

Jag tycker att jag hittat det perfekta jobbet (fast det var frugan som hittade det åt mig). Jag jobbar som institutionstekniker på KTH, vilket innebär att jag skall konstruera, tillverka och/eller köpa hem den utrustning som våra doktorander och forskare behöver. Både elektronik och mekanik. Till mitt förfogande har jag en "egen" verkstad med svarv, fräs och CNC-fräs.

Här är ett exempel på mojäng: th_20161006_110617_zpsvusrkc84.mp4

En doktorand behövde något som rör om innehållet i en spruta. Lösningen består av ett stålhagel, fyra spolar och styrelektronik som roterar kulan i sprutan.

Vad beträffar arbetskamrater så tar det (minst) 5 år att doktorera, sedan lämnar de oss och det kommer någon annan. Vi har alltså en ständig omsättning på personal. Stämningen är god och det är riktigt intressant att jobba med unga och kreativa människor.

 

PS. Jag har också hyfsat generös flextid, skall vara på jobbet senast 9 och får gå hem tidigast 14, dessutom kan jag ta ut en timmes flextid i samband med lunchen.....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-09-16 at 00:12 JOBEno1 sa:

Illa och illa......det finns alltid de som har det värre:huh: finns ju dom som inte har jobb men vill. Så man ska inte klaga å det gör jag egentligen inte. Det är på sätt och vis skönt att vi har det som vi har det.

 

 

Såg väl inte så hemskt ut? Förra sommaren torskade en kollega på 11 stycken 12-timmars pass på raken, 19-07.. Jag tror jag gjorde 7 såna pass under vår semesterperiod för att få ihop planeringen. 

Men jag klagar inte. Jag trivs med jobbet som fan och det ger faktiskt en del fritid. Uppenbarligen för mycket för varje jävla höst gnäller jobbet om att vi måste ta ut en massa semester för vi sparar för mycket. Sparar inte ett skit utan tar ut det jag vill på sommaren och lite på våren o hösten men ändå måste vi ta mer.

Men som jag tror du och någon mer varit inne på.. familjen klagar en hel del. Själv ser jag stora fördelar nu framöver när dottern börjar bli stor.. Dra ned till skåne och jaga ngr dagar? Inga problem.. Långledighet här och var? Inga problem.. tror jag har en veckas ledighet nu inom kort och därefter ytterligare en vecka tvångssemester.. 

Enda jag kan gnälla lite över är att Arlanda Flygplats är lite för lugn.. hade gärna sett att det hänt lite mer så vi hade lite mer att göra.. även om det är trevligt med lugn och ro samt glada passagerare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ju då fördelen att ha ett jobb som dom flesta dagar är riktigt bra, överlag bra kollegor, varierande arbetsuppgifter, extremt fritt och trevliga chefer som går att snacka med sedan jobbar jag väldigt mycket när jag väl jobbar men jobbar ca 14 dagar i månaden så jag har mycket ledig tid. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Björnstigen sa:

Hos oss är det halvdag i dag pga helgdagen i morgon, sköööönt!!!

Samma här, men jag tog ledigt de fyra med!! :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skönt! 

Fast för mig är det ganska najs att komma hemifrån några timmar, annars skulle nog frugan tvinga mig att dammsuga eller nåt annat trist :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tidig lunch och tidig hemgång, galet lugnt på kontoret förutom hos mig där det spelar Bandit så kolegorna skakar på huvudet när de går förbi. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft mer jobb än en vanlig dag, det är tydligt att asiaterna inte har halvdag och har lärt sig att på halvdagar fikar man mest :)

Får case efter case idag, snart loggar jag ut och ignorerar dem resten av dagen!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...