Hoppa till innehåll

Starta jakthunden utan att visa på ett färskt spår


Guest 6.5x55SM

Recommended Posts

Min beagle är drygt 7 månader och jag har släppt honom vid 6 el 7 tillfällen nu och hans sök, upptag, intresse, drev är grymma redan. Han utvecklas varje gång vi släpper honom, och fort går det! Längre drev, mer skall, längre sökrundor och han håller i dreven längre varje gång.

Det är bara en sak som frustrerar mig just nu och det är att han tar det hela för en promenad när jag släpper honom så han skuttar kring mig och leker med pinnar och skvättar lite med peken på trädstammar osv, som en hund brukar göra. Det slutar med att jag måste gå in med honom i såten till han hittar ett spår och först då tänder han till och drar. Sen går han i timmar oavbrutet, varvar drev på 10-45 minuter med nya sökrundor på 2-5 minuter som är bortåt 120meter vad det verkar på pejlen.

Så frågan blir, hur får jag hunden att svarva igång innan? Så han bara sticker och gör sin grej direkt han fått på pejlen utan att jag måste gå och valla honom in i såten. Vill att han ska fatta vad som är på G direkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

den är ju bara 7 månader. gör som du brukar och ge lillkillen lite tid att förstå att när du packar bössan, tar på pejlen, går ut i skogen med bössa osv - ja då är det jakt. annars är det promenad. det kommer bli hur bra som helst om du bara fortsätter konsekvent att göra som du gör och likadant varje gång. Det kommer ju, hade jag varit du så hade jag bara känt lycka över att det går så himla bra som det gör vid den åldern ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okey! Kanske ger sig med mer rutin! Jag får väl fortsätta köra som jag gör nu.

Vad jag tänkte var om man kunde öva in ett sökkommando eller nåt för att underlätta starten men då kanske det inte behövs då :)

11 minutes ago Ken1 sa:

Vänd på det hela istället! Va glad att du måste gå med en bit in i såten, det gör ju bara att ni har mer kontakt och jagar tillsammans. Vilket i sin tur kommer att generera att inkallning och tillbaka gång kommer att bli kanon. Skulle tro att det är ett litet guldkorn du fått tag i.

 

11 minutes ago W.T. sa:

den är ju bara 7 månader. gör som du brukar och ge lillkillen lite tid att förstå att när du packar bössan, tar på pejlen, går ut i skogen med bössa osv - ja då är det jakt. annars är det promenad. det kommer bli hur bra som helst om du bara fortsätter konsekvent att göra som du gör och likadant varje gång. Det kommer ju, hade jag varit du så hade jag bara känt lycka över att det går så himla bra som det gör vid den åldern ;) 

Jag är så sjukt nöjd med honom! Vart så stolt och nöjd, euforisk, när jag sköt en stor bock för hnm vid tredje släppet någonsin att tårarna kom en snabbis. :D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är mer värt att öva på inkallning mm som Ken1 nämner än att försöka trycka på med sånt som ändå kommer med mognad. Jag vill ju också ha en sölkorv och skjuta rådjur för, speciellt när man läser detta ;)

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inkallningen är nog nära perfekt. Bröt jakten imorse med en vissling och ett rop och han vände 100 meter bort och kom till mig efter han släppt sista drevet. Klart man kan öva mer på fler saker. Aldrig haft koppel på honom, det kanske man skulle öva på, gå fint i koppel. Hatar när hunden är på promenad med ägaren. Sån vill jag inte bli.

Jag ska försöka få till så många släpp som möjligt med honom innan säsongen är över.

Idag missade jag o polarn skottchansen vid flera buktningar för att vi ställt oss dumt. Blev lite för långt skotthåll varje gång, med smartare placering kunde vi skjutit en bock och tre getter om vi velat. Det var vi och inte hunden som klantade till det. Det buktade runt oss och mellan oss i nära två timmar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Din lille kille låter ungefär som min bortgångne Steffi (Basset) hon ville verkligen att jag va med när/där det hände. Jag kommer aldrig få en hund som henne, det vet jag. Många tårar av glädje gav hon mej, och det inte bara för att jag fick skjuta ett otal djur för henne utan för att hon va just den hon va. Vi jagade tillsammans som ett team. Gjorde hon fel rättade jag henne gjorde jag fel kan jag garantera att jag fick veta det...... :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Urban sa:

 

Tänk på att han är ung, och behöver tid att smälta intryck och behöver mogna fysiskt...

När du skriver så många släpp som möjligt.... Hur ofta är det!?

Mitt heta tips är att göra släppen korta.....runt 1-11/2 timme från att han slutat "promenera"

Och inte släpp flera dagar irad, utan låt honom vila mellan släppen.

Den egentliga injagningen börjar inte förrän nästa höst. Har själv en bassetblandras i samma ålder, och jag vet av erfarenhet att det är lätt att ryckas med när det går bra....men tänk på att den ska hålla i tio säsonger ytterligare!:)

Släppen varar 1-2 timmar. Släppt honom 2-3 ggr i veckan de senaste 2,5 veckorna. :) Egentligen är det de två sista släppen som varit riktig jakt i hela två timmar. Tidigare har han varvat promenad kring mig med sökrundor och nåt drev. De sista två släppen har han jagat konstant från vi hittat första spåret på "promenaden" och då har han kört 1,5-2 timmar. Såten är liten och snabbt avjagad. :) 

"Så ofta som möjligt" blir kanske två släpp per vecka resten av säsongen. Han har ju energi som aldrig tar slut och vi har gått långa promenader sedan han var typ 3-4 månader gammal. Är det inte bra för dem att röra på sig mycket? Utan motion blir han helt dryg inne och gnager loss på det mesta han kommer över. Han blir mycket lugnare och lydigare med mkt motion.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago 6.5x55SM sa:

 vi har gått långa promenader sedan han var typ 3-4 månader gammal. Är det inte bra för dem att röra på sig mycket?

Nej

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gör man av all energi då? Det skulle inte gå att ha honom inne utan längre promenader, pinn/bollkastning och daglig lydnadsträning. Då blir han helt sjövild och bångstyrig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyssna på farbror strävis!!;)

En valp fattar inte att disponera krafterna, utan jagar på tills den är tvärslut!!

Tycker du ska dra ner tiden du är ute, och undvika för långa promenader.

Vill du bli av med överskottsenergi.......lägg släpspår!!

Korta spår där du lägger nivån så att valpen får jobba lite med huvudet, men att den klarar ut det...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Urban sa:

Lyssna på farbror strävis!!;)

En valp fattar inte att disponera krafterna, utan jagar på tills den är tvärslut!!

Tycker du ska dra ner tiden du är ute, och undvika för långa promenader.

Vill du bli av med överskottsenergi.......lägg släpspår!!

Korta spår där du lägger nivån så att valpen får jobba lite med huvudet, men att den klarar ut det...

Lagt släpspår hela hösten, flera ggr i veckan. Han har aldrig misslyckats med ett spår. I november lade jag spår med bilen några ggr. Släpade klöven bakom bilen 2 km runt på grusvägarna sen lade jag och näst äldsta dottern kortare spår hela vägen hem där hon drog klöven runt en kurva och sen sicksack i skogen allt mellan 30-100 meter och när hon ropade släppte jag hunden. Han skriker och gnyr när han måste vänta på att bli släppt hehe. Han älskar att spåra och greja. Han har hittills inte varit utmattad efter nått släpp eller spår. Fick han skulle han kasta boll en hel eftermiddag efter ett par timmars drev om han bara fick dricka vatten mellan. Jag är ingen expert men jag ser inte vad som är farligt med motion? Han går ju inte full fart över stock och sten eller släpar bildäck i sele osv.

Han är den mest väluppfostrade och harmoniska hunden av alla hundar jag känner, trots sin ringa ålder. Fin och muskulös börjar han bli med.

Säger inte att strävis har fel, jag undrar bara vad som är farligt med motion från unga år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"glöm inte" att presentera de viltslag i spåren som du kan tänka dig att jaga. det hjälper till sen att han självmant blir intresserad för den doften i skogen :)

 

ett tips (ett självklart) :)

sätt dig och skriv ned vilken typ av hund du vill ha (egenskaperna du vill ha både hemma och vid jakt)

sätt kortsiktiga och långsiktiga mål för att nå dit. 

håll dig till din ursprungsplan om vart di vill nå med hunden. ändra inte planen i onödan, utan försök se de små framstegen.

Jag själv som ny hundägare eller ny rasägare har så lätt att förvilla mig i vad jag vill göra för allt är så kul...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet redan vad jag vill och allt är på rätt väg. Han gör allting perfekt, utom att jag måste få hnm att förknippa pejlen med jakt så han sticker direkt utan promenad in i såten efter spår.

Jag vill jaga rådjur främst och kommer det en hare ibland är det okey. Det finns mer rådjur än hare här oavsett. Älg skiter han i, tom när han ser dem. Räv har han inte brytt sig i hittills heller. Han har stort intresse för rådjur och hare och gör allting långt över förväntan redan.

Finns liksom inget att korrigera i nuläget :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte den exakta fysiologisk bakom..... Men de som är mer pålästa än mig rekomenderar inte motion för valpar, utan att man ska skynda långsamt.

Vet också några hundar som visade en jäkla jaktlust innan ett års ålder....fick jaga förhållandevis mycket.....en har jag jagar återkommande med, och den här inte uvecklats speciellt mycket i vuxen ålder!

Jag själv har en basset som jag var jätteförsiktig med första året.....men idiotjagade med andra och tredje året!!

Nu är den tvärkass!!! Och den är den 5år!!

Vet inte vad som hänt, men misstänker att min egen dumhet, att låta honom gå för hårt är en bidragande orsak!!

Det är inte förstå säsongen som är den viktiga, utan det är dom 10 kommande!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Urban sa:

Det är inte förstå säsongen som är den viktiga, utan det är dom 10 kommande!!!

Sant det. :D

Ser dock inte logiken i att en hund som får jaga mycket skulle tröttna kommande säsonger. Dom är ju avlade för jakt och vill jaga :)

Jaktledaren i ett lag jag är med i har jagat med sin drever sedan i höst när säsongen startade och den är nyss fyllda 9 månader. Den går fullt ut 4-5 dagar i veckan och dom har skjutit mkt för den redan. Så har gubben på 65-70 bast gjort med alla sina hundar och han har inte vittnat om nåt tappat intresse iaf. Han har alltid haft bra hundar.

Är det inte individen i sig som felar och inte mängden jakt den varit med om? Logiskt sett borde ju mer jakt innebära ett större intresse då jaktlusten stimuleras och utvecklas?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...