Hoppa till innehåll

Problem med Sauer 202


Jeppa

Recommended Posts

Jag köpte en helt ny Sauer 202 Classic XT, 308win för ett halvår sedan. Detta är min första klass 1 studsare och jag tänkte att det var dumt att snåla. Gillar den robusta känslan, ett kvalitetsvapen helt enkelt. En annan fördel med Sauers repeterstudsare är ju den förstklassiga slutstyckesgången. Den är som smör, MEN bara om man drar rakt bakåt. 

"Byrålådseffekten" uppkommer om man slarvar lite med repeteringen och den nyper i lådan direkt. Har haft den två vändor hos handlaren där jag köpte den, men den kommer bara tillbaka drypande i olja. Problem kvarstår. Jag hade accepterat det om det var ett vapen för 6-7000:- men inte i denna. Senast jag hämtade den så fick jag som svar att det inte går att göra något åt detta, utan allt är i sin ordning. 

Var och sköt på skjutbiograf idag och jag kan egentligen inte säga att jag upplevde problemet där, men det är känslan ATT man kan få den till att bete sig så. 

Har googlat runt som tusan för att se om någon annan upplever något liknande med sina Sauer, men hittar inget. Så alla ni Sauerägare, är detta något ni känner igen med era vapen? 

/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Normalt sett nej, jag har sett ngn med aluminiumlåda så haft en mikroskopiskt nyp eller kanske rättare en tillstymmelse till ojämnhet I lådan.

Men jag tror inte det sitter där ärligt talat. ALLA och nu menar jag verkligen ALLA bultbössor nyper givet att man gör fel när man för fram spaken. Den så berömda 98ans byrålåda är per definition ett handhavandefel – där måste man göra rätt, det räcker inte med att inte göra fel på en 98a.

Så frågan är var felet sitter – hos dig eller hos bössan eller hos bägge?

När du lämnade bössan till handlaren, lämnade du magasin och några av de patroner du upplever problemen med? Problemen kan lite beroende på var och hur de uppstår sitta var som helst på vägen fram.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag någon Sauer 202 men med tanke på att geväret bara är 6mån gammalt så kanske det till viss del är en fråga om att slita in den också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liknande problem har hänt mig speciellt på skjutbiografen visserligen inte Sauer utan Mauser M12  Tankarna går ååå vilken skitbössa  eller skitammo (hade 20 skott ppu fmj) men verkligheten är att det bara är jag som klantar mig i stridens hetta och lyfter för hårt så slutstycket nyper i lådan (inom den röda ringen.)  vilket gör det omöjligt att dra bakåt samtidigt. 

wm_7095622.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en med al-låda. Har aldrig haft bekymmer med repeteringen. Men jag har gått lite motsatt väg mot vad som ofta rekommenderas och köpt och fått billiga bössor. Har sedan bytt ut det mesta i vapanskåpet. Hur som, började med en riktigt oskön Stiga i 30-06. Var riktigt känslig i repeteringen, så det var nödvändigt att ligga rätt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar. Ja, ni har säkert rätt. Det är mest frustrerande att man KAN framkalla det i en studsare som är känd för just det där med slutstyckesgången. Jag upplever egentligen det bara när jag torr-repeterar hemma. Inte med ammo i bössan.

Men det som har förbryllat mig är att när jag lämnat in den för översyn så har handlaren hållit med om att det är något konstigt med den, för att nu senast ångra sig och säga att det är fullt normalt.. Sedan dessutom dränka in slutstycket i så mycket olja så att det rinner ut över kolven i vapenskåpet. Kan ju säga att jag är glad att det är en syntetkolv.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter inte särskilt sunt att slutstycket dryper av olja. Det har nog inget med slutstycksgången att göra men börja med att torka av slutstycket, applicera lite fett på klackarna och spännkurva och låt sedan någon bekant med vana av bultbössor känna på gången.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du rätt kolvlängd? Så du lätt kan repetera med bössan vid axeln? En för lång kolv gör att du får spänna dig och ta i på ett felaktigt sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, kolven passar. Har haft bössan i vapenskåpet nu i ca två dagar sedan jag senast använde den. Den är ännu värre nu. Lägger man lite "snedtryck" åt något håll så nyper den. Och jag menar verkligen lite. Ska tillbaka till skjutbiografen på måndag och prova igen. Känns det kass då så får det nog bli en vända till handlaren igen. 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nämna i sammanhanget att jag var väldigt intresserad av 404;an när den kom. Sen kände jag på kanske 5-6 vapen på mässor och hos handlare och alla hade byrålådseffekt...........

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollar man på Wildboar fever med 404:an så ser man att de slåss med repeteringen hela tiden..

Ingen särskilt bra reklam när man sett de tidigare med Prinsens 202:a och han hinner ladda om och skjuta nästa bula innan grisen landat..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Tjörnbon sa:

Kollar man på Wildboar fever med 404:an så ser man att de slåss med repeteringen hela tiden..

Ingen särskilt bra reklam när man sett de tidigare med Prinsens 202:a och han hinner ladda om och skjuta nästa bula innan grisen landat..

Rent tekniskt kan inte en 404a bli lika bra som en 202a på den punkten - det ligger i konstruktionens natur.

Men gör man rätt löper en 404 fenomenalt lätt och mjukt den med. Felet alla gör är att de försöker tvinga igen bössan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ungefär samma sak som dom som inte kan köra en gammal traktor med osynkad växellåda.. en finger på växelspaken och smek i växlarna så gliiiider det  ^_^

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Skånepåg sa:

ungefär samma sak som dom som inte kan köra en gammal traktor med osynkad växellåda.. en finger på växelspaken och smek i växlarna så gliiiider det  ^_^

Liknelsen är inte helt fel...... Som det hette när jag fick lära mig köra Centurion "Koppling är till för starter och nybörjare, kan man köra kan man växla utan koppling med...".

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste vara deras kundservice hen syftar på, för konstruktionen på en T3 är liksom ingen relevant jämförelse.

Därmed inte sagt att Sauers Service är ett skvattisk bättre än $ako $weden.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min 202 i 10 år nu.
Den har ALDRIG betett sig så.
Slutstycksgången är fantastisk. Inte en tillstymmelse till "nypning" någonsin.
Jag kan inte ens få detta fenomen om jag så försöker.....

Visst kan det vara så att du fått ett vapen som behöver "slitas in" men du borde ändå gå till butiken med den.
Inte meningen att du ska slösa bort en månad mitt i jaktsäsong på att onanera med ett slutstycke.

Med vänlig hälsning John

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Ijahman sa:

Jag har haft min 202 i 10 år nu.
Den har ALDRIG betett sig så.
Slutstycksgången är fantastisk. Inte en tillstymmelse till "nypning" någonsin.

Jag har haft min i 13.... Och är halvvägs genom min andra 6,5 pipa. Jag har aldrig haft problem med min heller - men jag har sett och skruvat i ganska många 200 och 202 i min dag. Jag skulle aldrig säga att 200/202 är felfria i matningen även om de flesta är imponerande bra. Konstruktionen är liksom inte optimal även om den utförs väl.

Fulländade på den punkten är Sauer 80 resp 90 och lite äldre S&L. Men det är en helt annan konstruktion. 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderade lite på problemet och har ts själv haft isär bössan?

Tyvärr så bemannas många jaktbutiker/vapenhandlare av idioter, då bössan levereras till butik delad så är det inte omöjligt att någon klåpare monterat pipan utan att följa instruktionsboken.

Dvs att dra fast pipan i lådan utan att slutstycket är stängt eller ens kollat om det går att repetera.

Så mitt tips är att släppa / demontera pipan och återmontera den enligt instruktion, dvs säkerställa att slutstycket löper lätt innan man drar fast pipan med slutstycket stängt. Fick själv tips från Torsbo (som inte är bemannat av idioter) att bara dra med 5Nm, gör man rätt så blir träfflägesförändringen minimal mellan pipbyten.

Skulle tro att problem med slutstycksgången egentligen bottnar i lättja och okunskap.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan är det ju bedrövligt att det kommer en massa sängvätare dragandes med "skitkontruktion" osv bara för att någon råkar ha problem med en Sauer eller Blaser. Är det bara ett uttryck gör avund?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...