Hoppa till innehåll

Sälja, skrota eller använda?


TokTammas

Recommended Posts

Fick ärva en Husqvarna kal 24 och en "tolvåsju" efter min morfar. Han var ingen jägare eller skytt men hade ärvt bössorna efter sin bror.

Hagelbössan har jag på jakt och tolvåsjun på minneslicens, men den är opluggad.

Dock tar ju hagelbössan en plats i garderoben som nu är full. Och då jag aldrig använt den på de tjugo år jag haft den så kommer tankarna ibland att jag ska göra mig av med den.

Ska jag ändra licensen till minne så måste den ju pluggas och då är den i mina ögon förstörd så det går bort.

Är det något värde i den om jag säljer?

Eller ska jag börja använda den?

Har inte sett någon som säljer kaliber 24 i Sverige. Och jag misstänker att den inte tål modern ammunition, eller?

 

 

 

DSC_0305.JPG

DSC_0307.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Försöker igen...

Jag har sett att Fiocchi tillverkar ammo kal 24.

Om man nu skulle få någon att ta hem några askar till Sverige, är det då förenat med fara att skjuta dessa i detta vapen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sälja tror jag blir svårt....

Kaliber 24 får du nog inte hem några askar av, det är nog X 250 lådor som är minsta enhet.....Kolla med vapex i Vellinge, eller Kjell i Sjöbo. De kan ha lite hemma om du har tur.

Jag tvivlar på att den är nitroprovad - men kolla axlarna så ger det en indikation. 

 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Men det lutar nog åt skrotning nästa gång jag ser något vapen jag tycker mig behöva.

Har över 1000km till Vellinge och Sjöbo...

Och med fraktpriserna för ammo här i landet så blir det nog väldigt kostsamt om man skulle hitta en ask där nere i södern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plugga får man ju inte göra själv fastän man har verktyg och kunskap, så en smed ska ha en slant för att plugga och intyga.

Sedan så ska det ju till en ny licens som också kostar.

Och något slags låsbar fastsättning i väggen måste man också fastän vapnet är obrukbart.

Men, får se hur det blir. Behöver jag platsen i garderoben snabbt så kanske den skrotas. Annars så kan det bli pluggning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pluggade vapen måste väl förvaras i skåp precis som icke pluggade?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago Finskavapen sa:

Pluggade vapen måste väl förvaras i skåp precis som icke pluggade?

Jupp. Skall vara inlåst i vapenskåpet fast det är pluggat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vore kanske logiskt. Men logik och vapenlagar går sällan ihop. I detta fallet tror jag att man tittat på EUs min regler kring hur man pluggar och insett att det är väldigt enkelt att reversera och därför bör det låsas in. Dessutom, att hänga vapen på väggen implicerar ju att vapen kan vara vackra och/eller stå för något positivt vilket säkert retar gallfeber på hoplofobiska politiker och andra myndighetspersoner!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Kallel sa:

Det stämmer! I låst vapenställ räcker.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Forvaring1/

Jamen....? :blink: 

Har de ändrat den regeln? Texten på sidan var uppdaterad sist 2016-03-30 09:11 så det är många med mig som i sådana fall har missat den ändringen. Dock instämmer jag med henke67 här att man bör vara försiktig även om det är ett pluggat vapen för stollar finns överallt. Var i alla fall noga med att det hänger utom insyn ty för pöbeln och skurkarna så är det fortfarande ett vapen.

Hänger man gammelfarfars gamla pluggade rullblockare på väggen så är det kanske inte så mycket att oroa sig för jämfört med en pluggad AK47, men ärligen vet jag inte ens om man får äga en pluggad AK47 så det låter jag vara osagt. 

Äldsta sonen har en MP5 soft air gun och den får han ha gömd här hemma så ingen skulle tro någonting annat för på ett par meters håll ser inte ens jag skillnad på den och en riktig.

Man får ta och läsa igenom alla vapenföreskrifter och lagar minst en gång per år så man håller koll på allt som ändras helt enkelt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lagstiftningen ändras hela tiden så den måste man läsa varje halvår. 

Därtill har du sedan polisens önskan att "skärpa till" vapeninnehavet så handläggaren kan mycket väl kräva att den ska förvaras i skåpet. Om det varit så enkelt att polisen gick på lagtexten hade vi haft betydligt mindre problem kan jag säga.....

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago pmt sa:

Lagstiftningen ändras hela tiden så den måste man läsa varje halvår. 

Därtill har du sedan polisens önskan att "skärpa till" vapeninnehavet så handläggaren kan mycket väl kräva att den ska förvaras i skåpet. Om det varit så enkelt att polisen gick på lagtexten hade vi haft betydligt mindre problem kan jag säga.....

T

Då får man vända sig till vännen överprövningsinstans. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Kallel sa:

Då får man vända sig till vännen överprövningsinstans. 

Tyvärr lider även den av en ska vill kalla det en smula skev uppfattning och tämligen korkad ämneskompetens om vad frågan handlar om.....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara lite halvt OT så kan jag nämna att jag personligen har kännedom om flera uppenbart felaktigt handhavda licensärenden där den drabbade  (obs inte jag själv) inte vågar dra det vidare av rädsla för "Hämnd" från tillståndsenheten vid senare tillfälle. Jag kommenterar inte om den rädslan är befogad eller inte då jag inte har tillräcklig insyn för att kunna uttala mig. Att man ens behöver tvivla tycker jag dock är skrämmande nog...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago henke67 sa:

Bara lite halvt OT så kan jag nämna att jag personligen har kännedom om flera uppenbart felaktigt handhavda licensärenden där den drabbade  (obs inte jag själv) inte vågar dra det vidare av rädsla för "Hämnd" från tillståndsenheten vid senare tillfälle. 

Njä, iaf jag har väldigt svårt att se någon anledning att tillståndsmyndigheten skulle vilja ängna sig åt något personligt agg mot någon som överklagar ett beslut och skulle vilja "ge igen" när tillfälle ges.

Men vad vet jag, andra kanske har andra erfarenheter ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skrota inte.. var bor du? 

Jag tycker det är tragiskt att vi har såna regler att man måste överväga skrota eller förstöra arvegods bara för attt man vill använda ett modernt vapen också..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Matte J sa:

Skrota inte.. var bor du?

Södra Lappland.

Visst hade jag gärna haft den kvar men kommer heller inte att sörja om den skrotas.

Morfar som jag fick ärva var inte jägare och lossade inte ett skott med bössan.

Så det är inte livsviktigt för mig att ha bössan kvar, det räcker med att ha kvar "Remingtonaren" som minne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago benknäckaren sa:

om man gör ett vapen obrukbart. borde det inte liknas som ett järnrör med en träbit på? 

Det kan man ju tycka men polisen tycker nu inte så.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polisen i uppsala påstod att det var ok i låst garderob el "godkänt" vapenställ på väggen när jag för ngr år sedan hade att välja mellan skrotning och pluggning  av tre släktklenoder för att ge plats. Känns för djävligt egentligen att ha dom pluggade = förstörda. Dom sitter där på väggen, dock totalt impotenta. Jag har jobbat med folk som absolut inte ska få komma i närheten av vapen,  så jag fattar varför, men det är förstört arvegods lik förbaskat.

Mvh Per

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...