Tjörnbon Publicerat April 5, 2017 Publicerat April 5, 2017 Jag har skyddsjakt på gäss på en bondgård på ön och vill ta vara på lite gåsbröst för förtäring. Om man väljer bort rökt gåsbröst och tittar lite på vardaglig mat istället , vad sitter forumet på för spännande recept då??? Jag kommer nog prova att strimla lite gåsbröst för att sedan fräsa och göra någon fom av gryta/pasta sås på strimlorna , kan det funka eller smakar gåsbröst inte bra tillagat på konventionellt sätt?? Tacksam för tips och matlagnings trix!! Citat
Urban Publicerat April 5, 2017 Publicerat April 5, 2017 Funkar kanon i långkoksgrytor. Har gjort både beuf bourgingone...!? Och gulasch på gås. Vill du behålla gåssmaken är min favorit att brässera i äppeljuice/cider, gör sås på fonden, grädde och en skvätt calvados. 1 Citat
Tjörnbon Publicerat April 5, 2017 Författare Publicerat April 5, 2017 Så min crocpot borde bli användbar då Jag har inte ätit så mycket gås så jag vet egentligen inte vad som är gåssmaken du skriver om men här finns mycket gäss så jag kan nog få möjligheten att testa lite olika... Citat
W.T. Publicerat April 5, 2017 Publicerat April 5, 2017 Jag har vunnit matlagningstävling på jobbet med chiligryta/pulled meat på grågås. om man råkar få med fett i grytan så får man bort transmaken med lite honung. 2 Citat
Älgflugornas Herre Publicerat April 6, 2017 Publicerat April 6, 2017 Kanadagås kan ju smaka lite sisådär men jag brukar ha det i asiatisk matlagning, typ extremt tunnskivat och wokat med en massa tunnskurna grönsaker (morötter och lök får man väl säga att det fortfarande är säsong för om man vill hålla sig till säsongens råvaror). Färsk chili, ingefära, kafferlimeblad etc är bra kryddning Funkar bra med ris eller nudlar. 1 Citat
Tjörnbon Publicerat April 6, 2017 Författare Publicerat April 6, 2017 6 minutes ago Älgflugornas Herre sa: Kanadagås kan ju smaka lite sisådär men jag brukar ha det i asiatisk matlagning, typ extremt tunnskivat och wokat med en massa tunnskurna grönsaker (morötter och lök får man väl säga att det fortfarande är säsong för om man vill hålla sig till säsongens råvaror). Färsk chili, ingefära, kafferlimeblad etc är bra kryddning Funkar bra med ris eller nudlar. Så Kanada gås har mindre angenäm smak än Grågås!? Värt att tänka på. Citat
Tjörnbon Publicerat April 6, 2017 Författare Publicerat April 6, 2017 Wt:s dragna gås låter ju trevligt använde du hela gåsen då eller endast bröstet? om man ser till ex kyckling så blir det ju gärna lite torrt om man bara har bröstkött! Citat
HuggyBear Publicerat April 6, 2017 Publicerat April 6, 2017 Här är ett gott tips: Marinad: 2,5 dl vitt vin 3/4 dl limejuice 1 msk rivet limeskal 1 dl olivolja 1 schalottenlök 0,5 dl hackad mynta Salt & peppar efter behag Låt dra 1 dygn bryn i het panna lägg i ugnsfast form 3h 100 grader 1 Citat
underbron Publicerat April 6, 2017 Publicerat April 6, 2017 När man väljer tillagningsmetod kan det vara bra att tänka på att det är få unggäss som fälls när man jagar så här års... Citat
Holz Publicerat April 6, 2017 Publicerat April 6, 2017 Jag testade att göra tjälknöl på Kanadagås och det blev faktiskt rätt bra. Har man lite fantasi när man gör marinaden kan man säkert variera smakerna rätt duktigt. 1 Citat
Mr.Mephisto Publicerat April 6, 2017 Publicerat April 6, 2017 Gryta på gås i Crock Pot är enkelt och kanongott. Brukar frysa in lår för sig och göra grytor på. Brösten kan man göra mycket annat på. Lasagne med hemmagjord färsk pasta är en höjdare. Hemmagjord korv på gås är också gott. 1 Citat
Tjörnbon Publicerat April 6, 2017 Författare Publicerat April 6, 2017 5 hours ago underbron sa: När man väljer tillagningsmetod kan det vara bra att tänka på att det är få unggäss som fälls när man jagar så här års... Vilken tillagnings metod väljer man med fördel på en lite äldre gås? Citat
underbron Publicerat April 6, 2017 Publicerat April 6, 2017 17 minutes ago Tjörnbon sa: Vilken tillagnings metod väljer man med fördel på en lite äldre gås? En med låg temperatur och lång tillagnings tid. Rökning går ju bra det också, fast då är det kanske mer möjligheten att skära tunna skivor som gör gåsen tuggbar. Citat
Tjörnbon Publicerat April 6, 2017 Författare Publicerat April 6, 2017 28 minutes ago underbron sa: En med låg temperatur och lång tillagnings tid. Rökning går ju bra det också, fast då är det kanske mer möjligheten att skära tunna skivor som gör gåsen tuggbar. Låter som ett jobb för Crocpot helt klart Citat
Tjörnbon Publicerat April 6, 2017 Författare Publicerat April 6, 2017 Vilka gäss ska jag favorisera när det kommer till tallriken? Är det Grågåsen som är nr:1 Var ser man om man kan skyddsjaga vitkindad gås? Citat
lasse_c Publicerat April 6, 2017 Publicerat April 6, 2017 Jag gillar att mala brösten/låren och göra lätt peppriga biffar av färsen. Ett ägg, lite grädde, salt och peppar, ev lite vitlök. Serveras med kokt potatis och gräddsås eller kanske en god pasta. Funkar även bra med äldre gäss och kanadagäss. Vill man kan man ju vattna ur köttet lite innan malningen. 2 Citat
underbron Publicerat April 6, 2017 Publicerat April 6, 2017 48 minutes ago Tjörnbon sa: Var ser man om man kan skyddsjaga vitkindad gås? §26 jaktförordningen, bilaga 4 Citat
Tjörnbon Publicerat April 6, 2017 Författare Publicerat April 6, 2017 3 hours ago underbron sa: §26 jaktförordningen, bilaga 4 Tackar! Citat
W.T. Publicerat April 6, 2017 Publicerat April 6, 2017 Jag ska leta fram men man kan ta vilket texas chili recept som helst men istället för vätska så kokar den under lock i buljong i 8 timmar. Sjöfågel måste brynas innan buljongkoket i smör och rikligt, inte olja eller margarin, bryn chilikryddan och spiskummin samtidigt. Sen reducerar man vätskan tills det inte är soppa mer och så tar man potatispressen och mosar alla brösttärningar man kokat 3cm från början. Sen vevar man i stekta bacontärningar. Grytan måste dra en dag, annars smakar det järn. När du värmer upp den igen sen så får man krydda den som man vill ha det. Smakar det lite tran, i med en matsked honung. Servera med hackad lök och creme fraiche. En bit bröd kanske. Det är inte svårt. 1 Citat
hs_merkel Publicerat April 6, 2017 Publicerat April 6, 2017 Jag mal dem med bacon och blandar med vispgrädde till biffar. Och potatismos till. S 2 Citat
oinas Publicerat April 8, 2017 Publicerat April 8, 2017 Jag sprutsaltar med rött vin och saltlag. Sedan röker jag brösten med vinbärsblad. Blir skitfint på charkbrickan. Citat
Recommended Posts