Hoppa till innehåll

Öronklåda


MKJ

Recommended Posts

Jag har fått öronklåda på bägge Wachtlarna, verkar var nåt elände i öronen som inte syns. Dom kliar och slår med skallarna oavbrutet, dessutom luktar öronen inget vidare.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara?

Blir det inte bättre får jag ta dom på vetbesök snart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som svamp, finns att medel att köpa på djuraffärn som skall fungera på det, Jodopax fungerar också.

Rengör med Topz först, öronen är inte byggda som hos oss människor, så det är ingen fara att använda Topz, när du rengjort det du kan så häller du i lite Jodopax eller öronrens, massera en liten stund och låt hunden få skaka av sig sen (bra om man är ute, Jod färgar duktigt, inte så poppis  att göra det i finrummet!) 2ggr dagligen brukar ge resultat.

Fungerar inte det är får ni åka till vet. Öron problem kan göra hunden aggresiv i värsta fall, så ta hand om dom i tid.

Saxsat från Agrias hemsida:

"Öroninflammation – Otit

Akuta öroninflammationer är mycket vanliga på våra hundar. Det yttrar sig i att hunden börjar skaka på huvudet och krafsa sig mot öronen. Huden i örat är röd och irriterad, men utseendet varierar.

Vid en öroninflammation växer bakterier och svampar som retar körtlarna till en ökad vaxproduktion, där ännu fler bakterier kan växa.

Orsaken till problemen är att hundens öron i grunden är felkonstruerade. Vi människor har en ganska rak hörselgång, medan hundens är kraftigt böjd. Om hunden dessutom har hängande öron blir ventilationen dålig. Det blir varmt och fuktigt, det vill säga en utmärkt miljö för bakterier och svamp. Hundar med tendens att utveckla andra hudproblem, till exempel cocker spaniel som ofta har problem med sebboré, har ofta en speciell typ av öroninflammationer. Schäfrar, som inte har hängande öron, har också ofta öronproblem. Problemen kan ofta uppstå på några dagar.

För att komma tillrätta med öroninflammation rengör man örat försiktigt, så att örats hud inte förstörs. På Apoteket och hos veterinären finns speciella öronrengöringsmedel som löser vaxet. Efter rengöringen behandlas örat med örondroppar.

En misskött otit kan lätt bli kronisk. Har man otur kan även en rätt skött otit utvecklas till att bli kronisk.

Hundförarens sjukvård

    * Inspektera hunden.

    * Rengör örat försiktigt. Peta inte ner öronvaxet i hörselgången.

    * Sök veterinär.

Av: Lars-Erik Kängström leg. veterinär"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja efter att ha läst ovan inlägg lutar det mycket åt svamp. Vaknade i morse med näsan i örat på en av dem (sabla frugan som vänjer dom i sängen medans jag är borta) Luktade hemskt.

Tar dom nog ett varv hos veten ändå, men stort tack för upplysningarna.

Mvh Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ett medel som heter "Vecortenol vioform" (reservation för stavning) som vi körde på våra hundar då dom fick problem med öronen. Det brukade bli en brun sörja som luktade huggorm! Efter rengöring samt behandling med detta så var öronen fine efter ett par dagar. Sist jag var till vetten så ville han inte skriva ut det utan rekomenderade ett receptfritt "EPI-OTIC" det funkade iof också men tog längre tid.

EPI-OTIC finns att köpa på apoteket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det brukade bli en brun sörja som luktade huggorm!

;DSvårt och tro att det kan bli värre än nuvarande situation.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur vet man att ett foder är glutenfritt? Men svårt att tro detta då gannhunden gått på detta foder i flera år.

Lite bättre nu efter öronrenset i helgen, stanken är inte mer än ett par meter nu för tiden ::)

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tuggben ge öron och hudproblem. Benen  innehåller förmodligen konserveringsmedel eller liknanade.

Min ettåriga flat tik blir röd i öronen och får klåda nästan direkt efter att ha käkat tuggben. Det tog åtskilliga veterinärbesök innan vi kom på att hon var allergisk mot något i benen.

Nåt att prova om ni har problem med era jyckar......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns foder som endasr innehåller lamm och ris,där finns inget gluten. Det är vanligt förekommande i foder som innehåller spannmål som vete tex. Man kan efter ett tips från en fodertillverkare tillsätta solros olja i maten. Solros olja innerhåller Omega 3 eller var det 12 ??? Nåja denna Omega kan vara något som fattas i maten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min stora hund (Berner Sennen) får klåda och illaluktande öron då han blivit fuktig... Klipp rent från päls kring öronen, gör rent och droppe i lite Terracortil. Har alltid fungerat för mig iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...