Hoppa till innehåll

Tips om grythundsträning


Henrik Nevanperä

Recommended Posts

Henrik Nevanperä

Hej alla jägare. Jag har en tikhona blandning av en tjt/jackrussel. Jag är grymt intresserad av grytjakt. Jag tänkte fråga om lite tips litteratur och sånt. Jag har 0 erfarenhet av grytjakt bara det jag sett på tuben och mina kompisars vänner berättat. Sen när jag snubblade över den hund som jag har nu så tänkte jag som norrmänen säger "kofor ikke" grytjakt nu har jag ju chansen yes! Så jag har skaffat ett skinn av en grävling men skulle behöva nått att preparera den med någon som vet av något doft ämmne man kan spraya på den så att den luktar som ett grytrovdjur? Sen tränings metoder har börjat med lydnad och innkallning osv. Jag ska bygga litt lådor och sånt så hon får testa krypa inn i. Men har ni nå tips åt mig och jag vet att när man har 0 erfarenhet så är alla tips välkommna både hundträning, träningsmetoder ja allt. 

 

 

Tack på förhand/Henrik

IMG_20170815_142046_444.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ett konstgryt i Skara. 

Där kan du testa hunden på en levande grävling. Dom som har hand om grytet har mycket bra tips att ge. 

Sedan får du bara fundera på om du vill jaga räv eller grävling. Det finns vissa hundar som funkar på både och men många blir förliggare efter att man grävt för dem några gånger......

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bor man i marker med mycket stengryt så är det en fördel om hunden är av sprängartyp... eller att den går att kalla ut från grytet när den jobbar som förliggare.  Passa på att jaga in hunden på mink..mård och iller också så får du fler trevliga jaktdagar..  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...