Hoppa till innehåll

Vad är det för fel på min hund?!!?


19Henke94

Recommended Posts

Behöver lite hjälp med att lista ut vad som är fel på min hund. Tacksam för alla svar/gissningar. Då jag håller på att bli galen.

Hunden är en blandras tik  jämt/wachtel. Hon 5,5 år och har  ok jaktlust men framför allt riktigt bra kontakt med mig som hundförare. Det är ingen super hund men det har trillat en del vilt för henne och jag är nöjd med henne med tanke på att det är min första egna jakthund.

tidigare så har hon alltid varit 100% på att ta sina egna spår tillbaka. Visst har jag hämtat henne någon enstaka gång men det har varit för att spara tid och när hon varit på väg tillbaka. 

Nu har något hänt 2 gånger i rad de senaste gångerna jag släppt henne. Bägge gångerna har hon hittat älg som stått en stund men sen har det gått loss av olika anledningar. Hon följer spåret i 1-2 kilometer men när hon kommer för långt bakom eller det skenar för snabbt så bryter hon. Så långt är allt normalt, men sen kommer problemet.

Hon hittar inte tillbaka till mig! Hon följer sitt spår några hundra meter tillbaka men sen är det precis som hon tappar spåret och börjar irra omkring springer fram och tillbaka och runt som en yr höna. Väntat länge båda gånger men tillslut har jag kört och hämtat henne. Har aldrig betet sig så här innan och jag har jagat utan pejl flera gånger, just för att hon alltid varit hundra procent säker i återgången. 

Funderade först på noskvalster, men då borde hon väl inte kunna spåra älgarna och vildsvinen? Har även gjort  eftersök några eftersök på runt 1km och då spårade hon klockrent.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago 19Henke94 sa:

Behöver lite hjälp med att lista ut vad som är fel på min hund. Tacksam för alla svar/gissningar. Då jag håller på att bli galen.

Hunden är en blandras tik  jämt/wachtel. Hon 5,5 år och har  ok jaktlust men framför allt riktigt bra kontakt med mig som hundförare. Det är ingen super hund men det har trillat en del vilt för henne och jag är nöjd med henne med tanke på att det är min första egna jakthund.

tidigare så har hon alltid varit 100% på att ta sina egna spår tillbaka. Visst har jag hämtat henne någon enstaka gång men det har varit för att spara tid och när hon varit på väg tillbaka. 

Nu har något hänt 2 gånger i rad de senaste gångerna jag släppt henne. Bägge gångerna har hon hittat älg som stått en stund men sen har det gått loss av olika anledningar. Hon följer spåret i 1-2 kilometer men när hon kommer för långt bakom eller det skenar för snabbt så bryter hon. Så långt är allt normalt, men sen kommer problemet.

Hon hittar inte tillbaka till mig! Hon följer sitt spår några hundra meter tillbaka men sen är det precis som hon tappar spåret och börjar irra omkring springer fram och tillbaka och runt som en yr höna. Väntat länge båda gånger men tillslut har jag kört och hämtat henne. Har aldrig betet sig så här innan och jag har jagat utan pejl flera gånger, just för att hon alltid varit hundra procent säker i återgången. 

Funderade först på noskvalster, men då borde hon väl inte kunna spåra älgarna och vildsvinen? Har även gjort  eftersök några eftersök på runt 1km och då spårade hon klockrent.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Jag har lite liknande problem med min beagle.

Han gör jättefina sök på 60-150m, kommer tillbaka och vi har god kontakt. Men han hittar inget, och när han väl gör det jagar han så länge han ser djuret och lite till, sen blir han som din blir på återgången, han söker löpan febrilt men kan inte finna den. Ser frustrationen i hans ögon, han gnyr och skriker för han vill jaga men det är som att nosen slutat fungera.

Har gett honom en laddning mot noskvalster i onsags, två omgångar kvar. Än ser jag ingen förändring på problemet.

Vad jag förstår uppstår störningar i luktsinnet när dom anstränger sig, därav tappt eller som din.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns säkert många faktorer.

Att hämta hunden kan bli kontraproduktivt då hon lär sig att hon inte behöver anstränga sig för att komma hem.

Annsrs kan det vara motivationen som gör det. Träna o få till en ovillkorlig inkallning med pipa så du kan ta in henne när du ser på pejlen att hon gett sig.

Hundar gör alltid det dom får fördel i

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle definitivt behandla mot noskvalster!! Och ge Fan i att plocka upp den.....vänta isf på bakspåret en bit från, men låt den söka sig tillbaks. Hämtning är i min värld inte aktuellt förrän det varit mörkt några timmar!

Vet många som har hundar utan återgång....och det funkar jättebra....ändå tills det händer något med pejlen, eller dom smiter utan!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Buck sa:

Finns säkert många faktorer.

Att hämta hunden kan bli kontraproduktivt då hon lär sig att hon inte behöver anstränga sig för att komma hem.

Annsrs kan det vara motivationen som gör det. Träna o få till en ovillkorlig inkallning med pipa så du kan ta in henne när du ser på pejlen att hon gett sig.

Hundar gör alltid det dom får fördel i

Jag har kanske totalt hämtat henne max 5-6 gånger på 5,5 år. 2 av dessa gångerna på mindre än en vecka. och jag väntade över en timme bägge gångerna på att hon skulle hitta själv.
Alltså: förra säsongen klockren återgång. inte hämtad en enda gång.
Denna säsong: inte hittat tillbaka på något utav de senaste släppen.
Jag har svårt att se hur hon skulle kunna lära sig att bli hämtad. Då hon inte har jagat sedan förra säsong och då var allt klockrent.

Edit: Jag kan vissla in henne hur bra som helst. från fullt ståndskall har varit problem någon gång, men på drev eller när hon följer spår så kommer hon nästan direkt när jag visslar. men även det kan väl vara dåligt? vill ju inte behöva blåsa in henne med en pipa efter varje litet drev eller söktur hon haft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Urban sa:

Skulle definitivt behandla mot noskvalster!! Och ge Fan i att plocka upp den.....vänta isf på bakspåret en bit från, men låt den söka sig tillbaks. Hämtning är i min värld inte aktuellt förrän det varit mörkt några timmar!

Vet många som har hundar utan återgång....och det funkar jättebra....ändå tills det händer något med pejlen, eller dom smiter utan!

Hon skall till veterinär med min far idag för undersökning, och hon skall behandlas mot noskvalster.  Jag väntade i över 1 timme bägge gångerna. Men tillslut var jag tvungen att hämta henne. Första gången hämtade jag henne när sprang hon runt och yrade längs en större asfalterad 80 väg. Andra gången så körde jag tills jag hade henne på 300 meter och då visslade jag in henne, då hon var på väg rakt mot ett hus där det går 2 aggressiva hundar lösa. visst kunde jag fortsatt vänta Men när man hör bilarna susa förbi eller vet att där är 2 aggressiva hundar som attackerar om de får chansen, Då hämtar jag hellre.
Det känns som att det är något som inte står rätt till.
Precis som du säger så är det fruktansvärt jäv..a tråkigt med hundar som inte kommer tillbaka. Skulle det visa sig att det inte är något fel på henne och hon fortsätter att inte komma tillbaka så är det färdig jagat för hennes del. Skulle bli helt galen av att åka och jaga hund efter varje såt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Flintbüchse sa:

Jag har lite liknande problem med min beagle.

Han gör jättefina sök på 60-150m, kommer tillbaka och vi har god kontakt. Men han hittar inget, och när han väl gör det jagar han så länge han ser djuret och lite till, sen blir han som din blir på återgången, han söker löpan febrilt men kan inte finna den. Ser frustrationen i hans ögon, han gnyr och skriker för han vill jaga men det är som att nosen slutat fungera.

Har gett honom en laddning mot noskvalster i onsags, två omgångar kvar. Än ser jag ingen förändring på problemet.

Vad jag förstår uppstår störningar i luktsinnet när dom anstränger sig, därav tappt eller som din.

 

Hoppas det löser sig även för dig. Riktigt jobbigt när man inte vet vad som är problemet. Speciellt när det har funkat jättebra tidigare. Hoppas verkligen på att det kan vara något enkelt som tex. noskvalster.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se till att han ligger på om noskvalsterbehandling....vissa vetrinärer verkar undvika att skriva ut recept in i det längsta....

Just trafik och gårdar finns det inget alternativ till att plocka.... I övrigt försöker jag undvika det in i det längsta....däremot tar jag mig oftast relativt nära där hunden är, men väntar alltid på bakspåret.  Numer handlar det dock allt som oftast att försöka genskjuta under förföljande, för att få möjlighet till jakt på rätt mark igen... Att inte ha hunden tillbaks efter såten är standard för mig. Låt dom otåliga passkyttarna jaga vidare, och ägna dig åt hunden ist! !! En korsning med spets i ska väl ändå inte bryta efter en sydsvensk såt....då är det bristande jaktlust!;)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago Urban sa:

Se till att han ligger på om noskvalsterbehandling....vissa vetrinärer verkar undvika att skriva ut recept in i det längsta....

Just trafik och gårdar finns det inget alternativ till att plocka.... I övrigt försöker jag undvika det in i det längsta....däremot tar jag mig oftast relativt nära där hunden är, men väntar alltid på bakspåret.  Numer handlar det dock allt som oftast att försöka genskjuta under förföljande, för att få möjlighet till jakt på rätt mark igen... Att inte ha hunden tillbaks efter såten är standard för mig. Låt dom otåliga passkyttarna jaga vidare, och ägna dig åt hunden ist! !! En korsning med spets i ska väl ändå inte bryta efter en sydsvensk såt....då är det bristande jaktlust!;)

 

De hade inte tid idag... Men fick tid på onsdag och då har jag möjlighet att följa med själv. och jag ger mig inte förens jag har fått recept utskrivet.
Hoppas iaf att det löser sig. För tidigare så har hon varit helt klockren till den jakten jag bedriver.
Hänger på gris och älg så länge hon har bra kontakt, skenar det eller spikar rakt iväg så släpper hon oftast runt 1,5 km och kommer klockrent rakt tillbaka. rådjur och hjort sätter hon i stort sett bara fart på, med ett hetsigt upptag och sen några hundra meters förföljande.
Ska man klaga på något så är söket lite för trångt och någon gång ibland har man väl önskat att hon hängde i lite längre.

sånt här är jävligt surt nu när man sett fram imot den nya säsongen 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet precis känslan......När man tycker sig ha den perfekta hunden....och det första som händer är bakslag!!:angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas kuren hjälper.

Annars teori jag tycker mig upplevt själv: En hund som är duktig att hitta kan börja gena och gå bort sig ibland, du får inte ge dig för snabbt. Lycka till.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet om man kan jaga samtidigt som behandlingen pågår? veterinären nämnde bara att vi borde märka skillnad inom en vecka men att det var "NOG" en bra ide om hunden fick vila. Men missar rätt mycket jakt om jag skall hålla upp med jakt tills behandlingen är klar, med 3 doser och 14 dagars mellanrum så blir det uppehåll nästan hela oktober....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago strävhår sa:

Hoppas kuren hjälper.

Annars teori jag tycker mig upplevt själv: En hund som är duktig att hitta kan börja gena och gå bort sig ibland, du får inte ge dig för snabbt. Lycka till.

Ja vi får se vad som händer. Jag kan själv väldigt lite om hundars sätt att förändra/byta beteende. och det kan mycket väl vara så som du säger. Tycker bara det verkar märkligt att en hund som är 5,5 år och varit i skogen i nästan 5 år, Helt plötsligt bara inte hittar tillbaka. och bägge de sista släppen har varit skrämmande lika. Förföljer älg båda gångerna , släpper, börjar följa sitt bakspår, missar en vinkel och irrar bort sig totalt.

De två sista jakterna hon hade förra säs var älg och gris bägge med drygt 2,5 km förföljande efter upptag och att det gick loss, klockren återgång till mig.  :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åldern kan tala emot min teori i ditt fall, det jag upplevt är på yngre hundar.  Min hane har visat liknande återtåg ett par ggr i år, han var klockren i sina bakspår ifjol men genade snyggt i kurvorna på slutet. I år genar han mer generöst, men han har fixat det ändå till slut. Han är 2 1/2.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trodde jag hade noskvalster problem på min hund efter att tränat några längre pass vid ett tillfälle... men min veterinär fick mig på andra tankar, varför jag länkar till en sida med samma information

http://www.fjallveterinaren.se/veterinaren-ger-rad/noskvalster/

http://www.fjallveterinaren.se/veterinaren-ger-rad/ladda-din-arbetande-hund/

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago strävhår sa:

Åldern kan tala emot min teori i ditt fall, det jag upplevt är på yngre hundar.  Min hane har visat liknande återtåg ett par ggr i år, han var klockren i sina bakspår ifjol men genade snyggt i kurvorna på slutet. I år genar han mer generöst, men han har fixat det ändå till slut. Han är 2 1/2.

Ok, hon har inte visat några tendenser till att genvägar tidigare. Och lite genvägar hade jag kunnat leva med tom. possitivt ibland då det kan spara tid och även energi för hunden. i mitt fall har jag ju tyvärr fått hämta tillslut pga risk för skada, men jag tror inte att hon hade hittat tillbaka även om jag haft möjlighet att vänta.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Lajka sa:

Trodde jag hade noskvalster problem på min hund efter att tränat några längre pass vid ett tillfälle... men min veterinär fick mig på andra tankar, varför jag länkar till en sida med samma information

http://www.fjallveterinaren.se/veterinaren-ger-rad/noskvalster/

http://www.fjallveterinaren.se/veterinaren-ger-rad/ladda-din-arbetande-hund/

 

Hunden med halsinflammation

" Inflammationen gör att luftvägarna lätt blir ansvällda under ansträngning, orsakar smärta då hunden ska äta eller skälla och kan sist men inte minst ge ett dåligt luktsinne som blir påtagligt under träning och jakt. Klassiskt arbetar hunden bra i början av släppet för att efter en kortare stund upplevas vara utan luktsinne."

Synd att man inte läste detta innan veterinär besöket idag. kan ju iof tycka att veterinären som jag var hos borde ha denna kunskapen. Låter ju faktiskt som om det lika gärna skulle kunna vara halsinflamation. Det ända som inte passar in är att de skulle ha ont när de äter. Hon har varit väldigt dålig på att äta tidigare, men nu äter hon riktigt bra sedan ett par månader tillbaka och vad jag kan se så verkar det inte göra ont på henne när hon äter.

Överansträngning har jag svårt att tro, dock kan jag inte utesluta det. Löptränat, simmat och cykel tränat ganska mycket . samt lite grävlingsjakt nu i augusti. Och hon har inte gått långt de här 2 gångerna som hon virrat bort sig, det har varit släpp tidigt på morgonen, svalt, och inte tagit lång tid innan upptag. Gissningsvis har hon max rört sig 6-7 kilometer från släpp tills hon irrar bort sig.     

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ring vetr du va till å fråga om dom inte kan ta en titt i halsen för den kostnad du redan lagt ut. Annars byter du vetr å ber denne kolla i halsen på vovven istället...

Tyvärr låter det väldigt bekant de du beskriver som 2 kompisar haft med sina hundar å båda ha fått operera halsen på sina hundar. En Hälleforsarblandis å en finnstövare.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det går bra att köra efter andra behandlingen ( 14 dagar) det har funkat på min fyrbenta kamrat. Du får prova dig fram märker du att det inte tar sig så vänta några dagar och kör igen, det gick bra att köra dag 15 med min.

Mår hunden bra och kvalster omhändertagna  så kolla gärna i andra länken där skrivs det om "topp ladda" vilket jag kan rekommendera inför heldags utflykter i skog och mark. Tycker mig se bättre uthållighet och samlad fokus, håller koncentrationen jämnare bättre driv helt enkelt, inga blixtar och dunder skillnader men ändock stabilare när jag börjat med det. Man tycker man gör tillräckligt med jämna utfodringar mm men läs i länken, tänkvärd info...... kopierar in ett stycke av texten:

Toppladdning
För att våra hundar ska orka prestera måste vi se till att de är ”fulltankade” inför sitt uppdrag. Börja redan förbereda din hund dagen innan genom att ge extra mycket vätska på maten. Hundens vätskebalans är avgörande för hur mycket den orkar. Några timmar före aktivitet laddar du upp din hund ytterligare med energi och vätska. Försök få din hund att dricka minst 5-10 dl (gäller normalstor hund ca 25kg). För att få dem att dricka kan man smaksätta vattnet med högenergifoder i konserver. Det fungerar utmärkt både som smaksättare av vätska och som ”snacks” under pågående aktivitet.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...