Hallen Publicerat December 24, 2006 Publicerat December 24, 2006 Jag behöver eran hjälp. Jag har fått pengar av min fru till en avståndsmätare och jag vet ej vilken jag ska välja, det står mellan två stycken och endast dem så inga andra förlag tack. vilken ska jag välja, Vakjakt eller Konus??? Vakjakt: Beskrivning: ENKEL display, ett "riktmedel" i siktet, tryck på knappen & en 10 dels sekund senare har du en angivelse i meter. Mäter upp till 800m ( angivelse i meter, ej yards! ) -Laser mätining -+-0,1% felmarginal -LCD display -objektiv 25mm - Coating: multicoated - 6*25 - Field of view at 1000m 122m -batteri CR2 3 volts ( ingår ej ) - 40X119X71mm -vikt 173g -Väska medföljer -"Regn avkännare", minskar risken för felbedömning vid tex regn. 1 års garanti Pris: 1.849,00 kr Konus: Dessa avståndsmätare mäter bättre och längre än modellerna Bushnell har som kostar över 4000:- Dessa sänder ut en osynlig laserpuls mot målet, pulsen reflekteras och tas emot igen. Elektroniken räknar sedan blixtsnabbt ut tiden, omsätter den i meter och visar det i displayen med en felmarginal på +-1 meter. # Mäter från 10-600 meter. # 6x förstoring och # Ställbar mellan Meter & Yards. # Levereras kompl. med batteri(CR2) och fodral som kan fästas i bältet. # Smidig storlek ca 130 x80 x 42 mm (Se bild) # Vikt: Ca 200 g # 2-Års garanti. PRIS NU: 1895:- (Ordinarie Rek. cirkapris: 3595:-) Lika bra till golf som till jakt eller hundträning. OBS! Har fått ENSAMRÄTTEN på dessa i Sverige och återförsäljare sökes! OBS! Beställning sker per mail, telefon eller via webshopen på www.pnjakt.se Citat
Roggman66 Publicerat December 24, 2006 Publicerat December 24, 2006 Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dessa två då jag har annan. Däremot så stod det på den övre bara 1 års garanti, vilket inte stämmer då vi enligt konsumentköplagen har minst 2 års garanti. OM det nu skulle bli avgörande! MVH Roggman66 Citat
Hallen Publicerat December 24, 2006 Författare Publicerat December 24, 2006 Däremot så stod det på den övre bara 1 års garanti, vilket inte stämmer då vi enligt konsumentköplagen har minst 2 års garanti. OM det nu skulle bli avgörande! Det är faktiskt det som jag reagerade på, är du säker på din sak roggman? Citat
Roggman66 Publicerat December 24, 2006 Publicerat December 24, 2006 Japp! men vänta och se om det blir fler som säger samma sak! Som jag lärt mig gäller garanti 2 år enligt konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen, alltså mot privatkund. Det bör väl finnas några här som är bevandrade inom juridiken, men säker till 90% är jag i alla fall. MVH Roggman66 Citat
Roggman66 Publicerat December 24, 2006 Publicerat December 24, 2006 http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...ngArticleId=125 Kolla detta för säkerhets skull! MVH Roggman66 Citat
Firefox Publicerat December 24, 2006 Publicerat December 24, 2006 Tjena! har inte hört nåt om Vakjakts men det skrevs en del om Konusen på ett annat forum. Den verkar vara prisvärd, det enda negativa var väl att optiken inte var nån zeiss Men den funkar tydligen. God jul på er ;D EDIT: Här är en länk med lite synpunkter http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=37...highlight=konus Citat
maddog Publicerat December 24, 2006 Publicerat December 24, 2006 jag tror man får betala ganska mycket för att få bra optik i en avståndsmätare så jag tror att konus är det jag skulle ha satsat på. vad jag har hört är dom fullt jämförbara med tex bushnell och säkert min nikon också den har inte så bra optik heller. Citat
jimbolo Publicerat December 25, 2006 Publicerat December 25, 2006 Kan inte hjälpa dig i detta val men själv e jag sugen på att beställa från USA med tanke på dollarns låga värde just nu. Tror du hittar betydligt bättre kvallite för samma pengar där! Bara ett tipps!!! Citat
Flex Publicerat December 25, 2006 Publicerat December 25, 2006 Hej hallen jag har en konus o den är i mitt tycke helt ok den gör jobbet i alla läge sen får man ju vad man betalar för optiken är ju inte kanon men fullt så duglig så har du inte allt för höga krav på optiken så är jag säker på att du blir nöjd om du köper en. Mvh Citat
Hallen Publicerat December 26, 2006 Författare Publicerat December 26, 2006 Ok Flex, hur är det med batteritiden, suger den mycket batteri? Citat
Johan H Publicerat December 26, 2006 Publicerat December 26, 2006 Dessa avståndsmätare mäter bättre och längre än modellerna Bushnell har som kostar över 4000:- Yeah, right.... Suck : Måste vara därför min Bushnell Elite 1500 bara klarar att mäta regelbundet på träd till 1400m+ och byggnader på över 1500m+ (Bilden tagen med kass mobiltelefonkamera och ger ingen som hellst rättvisa åt optiken i avståndsmätaren) Citat
Guest torson Publicerat December 26, 2006 Publicerat December 26, 2006 Hur fungerar dessa ? Vad skall de vara bra föra ? Citat
Johan H Publicerat December 26, 2006 Publicerat December 26, 2006 En avståndsmätare mäter avståndet till ett objekt med hjälp av en laser puls. Den tar tid på lasern, från detatt den sänds tills den studsat tillbaka. Med hjälp av tiden räknar sedan enheten ut avståndet med mycket liten felmarginal (på dom bra avståndsmätarna) Vad dom är bra till? Tja mäta avstånd. Säg att du kommer till ett nytt pass och du vill veta innom vika punkter i terrängen du kan sjkuta på, dvs dom avstånd du känner dig säker på. Eller för toppfågeljägaren som ska skjuta sitt livs tjädertupp och absolut inte vill bomma för att avståndet var okännt och han inte höll över tillräckligt. Citat
Flex Publicerat December 27, 2006 Publicerat December 27, 2006 Ok Flex, hur är det med batteritiden, suger den mycket batteri? Hej hallen nej inte vad jag har märkt har annvänt mit en hel del o bateri indikatorn har inte börjat o lysa än så de gör den nog inte. Såg att du köpt en o är säker på att du blir nöjd. Mvh Citat
Beretta Publicerat December 27, 2006 Publicerat December 27, 2006 Jaha, nu blir du ännu farligare Hallen. Kul Citat
Guest Råkan Publicerat Januari 8, 2007 Publicerat Januari 8, 2007 Är supernäjd med min Bushnell 1500 Elite ARC!!! Mäter alla avstånd hur bra som helst att ha för att mäta upp passen!!! Och ARCn räknar automatiskt ut hur mycket jag skall hålla ovanför målet. i cm. Citat
Hipshot Publicerat Januari 9, 2007 Publicerat Januari 9, 2007 Min Bushnell är kass, det är någon budgetversion som jag fått i present. Ruskigt knepigt att få den att mäta fågel i luften och sen visar den mätresultatet med svarta digitalsiffror... hur lätt är det att se dem i skymningen? Sökaren är likaledes svart och det är ju kul när man ska mäta avståndet till en bock som dyker upp i sista ljuset.. Mvh! Citat
Hallen Publicerat Januari 9, 2007 Författare Publicerat Januari 9, 2007 Jag har nu testat min Kona och för det priset är jag helnöjd och visst optiken kan man ju önska var bättre, men för 1900 så är det hur bra som helst. Citat
Flex Publicerat Januari 9, 2007 Publicerat Januari 9, 2007 Jag har nu testat min Kona och för det priset är jag helnöjd och visst optiken kan man ju önska var bättre, men för 1900 så är det hur bra som helst. Ja den är klockren ;D Citat
Guest Ripjägarn Publicerat Januari 9, 2007 Publicerat Januari 9, 2007 Köpte en Leica av en från forumet.. jäklar va bra den är, belyst riktmedel och siffror gör den inte sämre heller och grymt snabb.. Tror jag kan fixa höjderna på trutarna rätt lätt... Har märkt en sak sen jag skaffade den och det är att man kan ha sjukt fel på avståndsbedömningen ibland, väldig skillnad är det beroende på vad för vegetation runtomkring.. En helt klart nyttig leksak.. Citat
Recommended Posts