Hoppa till innehåll

Ersättare till IOR 7X40 för under 3000 kr?


Johan1986

Recommended Posts

IOR kikaren funkar bra, men är tung och klumpig, har något gulaktigt filter som jag i motljus tycker förstör bilden. Dessutom är den från -82, så något bättre borde gå att skrapa fram. Streckskalan är en kul detalj som jag lärt mig att behärska rätt hyffsat, men i ärlighetens namn är mest i vägen. Något högre förstoring(8-10) är att önska men inget krav, objektivet bör vara runt 40-50 mm.

Delta forest har ju höjts till skyarna, har aldrig fått chansen att flukta i en, men kan den vara ett alternativ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade 2 gamla Hensoldt militärkikare, en 8x30 och en 7x50. Jag köpte ett Delta Forest II 8x42 och den kommer oftast med ut på jakt.

8x30:in ligger i bilen, 7x50:in följer med på vak.

Deltan är helt klart mycket kikare för pengarna trots att den är hopknåpad i kinesien.......

 

Raggarö

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får ut och leta upp en Delta-kikare och titta då. 

Såg att astrosweden har kampanj på Vortex diamondback 8x42. Hittar inte så mycket skrivet om dessa. En kikare i skuggan av Delta? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den kikare som nästan alltid följer med här är min Leica 10X25. På bockjakten blir det dock oftast min Optolyth Alpin 10X40. Båda köpta begagnade till modest kurs..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På 2018-05-09 at 20:29 Johan1986 sa:

Får ut och leta upp en Delta-kikare och titta då. 

Såg att astrosweden har kampanj på Vortex diamondback 8x42. Hittar inte så mycket skrivet om dessa. En kikare i skuggan av Delta? 

Vid förrförra årets vetejakt jämförde jag en Delta forest med en Votex som jag inte minns modell men den kostade runt 5000. Deltan var bättre både i dagsljus och mitt i natten ett par veckor efter modsommar.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago MagnusN sa:

Vid förrförra årets vetejakt jämförde jag en Delta forest med en Votex som jag inte minns modell men den kostade runt 5000. Deltan var bättre både i dagsljus och mitt i natten ett par veckor efter modsommar.

Jag sålde min Swarovski SLC 7x42B efter att ha testat den mot en Delta Forest II 10x42. Det fanns inte längre ett motiv att ha 10.000 investerade i en kikare som inte var märkbart bättre än en för 1495...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...