Hoppa till innehåll

Någon som vet vad detta tass & släpspår hör till vilket djur?


Undraren

Recommended Posts

Märkte det var ett ståhej ute vid fågelmatarna på fm. Såg detta när jag kom ut. Någon som vet vilket djur som kom på besök? Tassavtrycket net till upp är ca 10 cm och väldigt tjockt släpspår emellan tassarna. 

 

Jättekul att få vetskap om vad det är för djur eftersom vi bbott här sedan -86 och inte sett något liknande 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Dahla sa:

Utter brukar göra släpspår med svansen men dom där tassarna tillhör en katt som har släpat på ett byte.

Ingen katt det där?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jämför med bilderna här nedan. Spåravtrycken är 12cm långa å ca 108cm i steglängd. Konstaterat av lst med 99,9% säkerhet vara från en ensam ungvarg. 

Jag gissar starkt på att spåren i denna tråd är från varg eller en Belgianblueräv me hängtask! ? ?

Ett tips till alla vid liknande situationer: Lägg ett par hinkar, glassbyttor eller liknande över spåren om ni kan å låt fältpersonal från lst kika på dom. Ta även bilder med en snusdosa tändsticksask eller liknande bredvid å lägg ut på scandobsappen direkt. 

mms_img9263169531.jpg

mms_img19913268171.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago HuggyBear sa:

Ett tips till alla vid liknande situationer: Lägg ett par hinkar, glassbyttor eller liknande över spåren om ni kan å låt fältpersonal från lst kika på dom. Ta även bilder med en snusdosa tändsticksask eller liknande bredvid å lägg ut på scandobsappen direkt. 

mms_img9263169531.jpg

mms_img19913268171.jpg

Varför det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Undraren sa:

7B38B49D-868F-47C3-94F8-B8FC6D90D680.jpeg

Katter har runda fötter, hade vart kul att se lite mer av spåret. Mysteriet goes on.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt verkar logiskt dock verkar denna ”okända” släppat runt med ett byte väldigt länge.  Den kom från skogen och gick igenom ett litet prång ut i trädgården där hen gick runt alla fågelmatare för att vända tillbaka och hoppa en halvmeter ner t grannen och ut i skogen igen. Vi jämförde m katt och de spåren var väldigt små i jämförelse. Vi kommer att ta tändsticksaskar och tumstockar ut nästa gång ?Vi tänkte faktiskt att det var mig en fet misse men insåg att att det var något hundavtryck. Spännande ändå eftersom det stryker både varg och lo här omkring men hede de tagit ex. En kanin borde det varit med blodspår tycker jag. Tack för tippsen. Här ska kollas.

 

God Jul

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Dansken sa:

Kan det vara:

En chihuahua som har rymt med kopplet efter sig?

En siameskatt med en skata?

Ingen katta!!! Skata säger jag däremot inger om! Lövin, Shyman eller den där CP kvinnan hade de gett bredare släp spår, så där säger jag +-0 :yes:.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago Dahla sa:

Lodjur är ett kattdjur. Det där är inte hund eller varg.

Då får du titta på spåret en gång till:yes:. Katt nej:tongue:.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kattdjur har jag mycket svårt att få det till.

Spår är svårt och lurigt. Särskilt på bild. Men jag tycker symmetrin i ett typiskt spår av hunddjur syns ganska tydligt. Se det ganska tydliga jämna krysset mellan trampdyna och tår. På ett kattdjur finns inte den symmetrin då tårna är olika långa på fotens sidor.

Edit: tycks också synas kloavtryck vilket ytterligare stärker misstanken om hunddjur. Varg eller hund är omöjligt att säga med bara en bild som stöd. Mycket svårt även vid spårning på plats har jag förstått på dem som är vana att spåra varg. Själv jobbar jag mycket med spår, men då främst lo och järv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago strävhår sa:

Varför det?

Därför att då snöar inte spårstämplarna över såklart! Lst:s personal har sällan tid att komma på direkten för att spårsäkra. Här är dom på lst väldigt tacksamma för hjälp med att ha koll på vart varg lo å järv rör sig... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har Varg och ibland Lo på våran mark, Lospåren brukar vara rundare än Varg och går oftast med indragna klor vilket Vargen naturligtvis inte kan göra.

Jag säger stort Hunddjur.

Vart man hittar dom påverkar naturligtvis sannolikheten vilken sorts Hunddjur det är från.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago faxe sa:

Små grejor i Strömsund:rolleyes::lol::cool:.

Små å små vet jag väl inte. Dock långa å smala om det är de du menar? ? "Stor kuk är en klen tröst i en fattig familj" som min kära farfar sade medans han levde. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago HuggyBear sa:

Därför att då snöar inte spårstämplarna över såklart! Lst:s personal har sällan tid att komma på direkten för att spårsäkra. Här är dom på lst väldigt tacksamma för hjälp med att ha koll på vart varg lo å järv rör sig... 

No shit Sherlock?

Men vad har jag för det? Bättre att de inte vad vad de saknar. 

  • Haha 2
  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...