Hoppa till innehåll

Rengöra bit sår.


karelsk blandning

Recommended Posts

Är koksalt det bästa att rengöra bitskador på hund med eller finns det något annat att använda?

Har använt det tidigare och blivit rekomenderad använda det till såren.

Dom fick mera hål än tidigare men inte lika stora skador och svullnad som senaste gången.

Är det att använda även koksalt till sig själv eller är det något annat att testa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Koksalt funkar på både folk och fä, men själv spolar jag utspädd med jodopax på bitskador, då jag vill minimera i mesta möjliga mån att bakterier börjar frodas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jämta sa:

Koksalt funkar på både folk och fä, men själv spolar jag utspädd med jodopax på bitskador, då jag vill minimera i mesta möjliga mån att bakterier börjar frodas.

Koksalt och jodopax? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago karelsk blandning sa:

Koksalt och jodopax? 

Nej, jag använder bara jodopax.

Koksalt använder jag bara mer till ytliga och grunda skador, som skavsår/skrubbsår/smårevor osv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Koksalt eller som heter fysiologisk NaCl innebär ingen desinfektion öht, det enda du vet är att du inte tillför nåt utifrån. Har man kommunalt vatten kan du lika gärna spola med det. Kan dock svida liiite vilket innebär att jag gärna tar koksalt på jycken.  

Klorhexidin och jodopax är desinficerande där det förra egentligen är en kutan lösning vilket gör att det kan svida i vissa sår. 

 Ytliga sår rengör jag med kranvatten eller NaCl. Är de djupare eller har tendens till att kunna bilda en ficka som grogrund för infektion = jodopax. 

Se till att bli god vän med nån i sjukvården så kan du få tag på förfyllda koksaltssprutor som är jäkligt smidiga att spola rent med. Finns en jäkla massa slangar å annat som är smidiga att spola sår med :)

M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till att rengöra sår använder (på mej själv eller hundarna)  ögondusch eller brännvin.... Det sista om jag tror det spritt sig inombords,dock bara på mej själv ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Ken1 sa:

Till att rengöra sår använder (på mej själv eller hundarna)  ögondusch eller brännvin.... Det sista om jag tror det spritt sig inombords,dock bara på mej själv ?

Sprit fungerar nog bra rengöra såren på sig själv med men undra vad hunden skulle tycka.

Skulle inte tro att det går så bra hälla det i såren på hunden fast han annars inte mer än väntar tills man är klar.

Såren ser ut bra än så länge och dom mår i övrigt bra, men mycket mindre svullen än förra gången dom åkte ihop. En motions sväng och sina mediciner har dom fått så nu har det blivit vila för hundarna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väteperoxid "kokar" ur bakterier ur sår utan att svida. Används både på mig själv å hunn om de behövs...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago HuggyBear sa:

Väteperoxid "kokar" ur bakterier ur sår utan att svida. Används både på mig själv å hunn om de behövs...

Uppväxt med det oxå men vävnaden fräts sönder = längre läketid....

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago andershermansson7 sa:

Uppväxt med det oxå men vävnaden fräts sönder = längre läketid....

Och det blir lättare ärr om man använder det i ansiktet t.ex.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago andershermansson7 sa:

Uppväxt med det oxå men vävnaden fräts sönder = längre läketid....

?De ha jag helt ärligt å rakt av ALDRIG varit med om! Va ha du använt för styrka på den då? ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago HuggyBear sa:

?De ha jag helt ärligt å rakt av ALDRIG varit med om! Va ha du använt för styrka på den då? ?

Hälla på och låta koka ur det har jag gjort sedan jag var liten... när så lilleman fick första nageltrånget hällde jag på och nötte på läkte inte så bra så vi fick åka till läkarstation där fick jag så att öronen fladdrade sedan dess använder jag det ej mer än till att koka bort var ur mina egna sår?

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt. Kanske lilleman ha extra känslig hud då? ? Vi ha använt både väteperoxid å Alsolsprit till både oss själva å djuren i många år utan problem. Dock sköljt med vatten efter om vi använt just Alsolsprit... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...