Hoppa till innehåll

Skall som vanligt utmärka mig och snobba med konstig hund.


LEHD

Recommended Posts

Har precis fått en valp bokad & det skall sägas att det var inte lätt att hitta någon speciellt som jag var tvungen att leta i Tyskland(& Danmark).

Men i morse drabbades jag av en otäck känsla jag kanske inte är den enda ägaren av en Westfalenterrier i Sverige och då vore allt arbete förgäves.

Är det någon på  forumet som känner till någon Westfalenterrier i Sverige ?

//Lasse D

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kommer bli den bästa westfalen i hela Sverige, sanna mina ord.

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du skall inte tro att den tanken inte redan har föresvävat mig .?

Tanken är väl i och för sig att importera en till om något år om det slår bra ut & då har jag de två bästa.

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet att det skrevs om Westfalenterries 07 på grannforumet men flera saker som skrevs där är också i grunden fel.

Betecknande för WFT är att den inte är någon "Catch" hund den går alltså inte på viltet på samma sätt som tex en Patterdale eller ens som en Tysk terrier den håller avstånd.

Den skallar på löpor dvs den tar upp och driver inte endast på syn, den går även på kalla slag, den är spår noga.

Den är en kortdrivare dvs 5-10 minuter.

Vi skulle nog kalla den trångsökt dvs den arbetar i närheten av sin förare.

Ursprunget är korsningar mellan foxterrier och lakelandterrier sedan har tysk jagdterrier lags till.

Så det är med andra en snarare en foxterrier variant än en tyskterrier variant.

Det är inte självklart heller en vildsvinshund utan ändvänds även & kanske mer på kron.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande.

Hoppas det går enligt plan å önskemål. 

Ser fram emot input senare. /P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan bara hoppas för precis som nästan alla kontinentala raser  så är den inte primärt avlad för att driva ensam utan i grupp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ledsen att göra dig besviken...

känner 3 som har W terriers just nu, tidigare har det vad jag vet funnits ca + 20 tal, en kompis till mig köpte en hel kull för drygt 10 år sedan, några funkade och några funkade inte, den sista i den kullen "omkom" pga mänsklig idioti för 4 år sedan på en jakt jag var med på...

En av kompisarna som är yrkesjägare fick hem en valp ifrån England  i våras och den kommer jag följa,  han har haft en tidigare också som han var nöjd med

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

England ?

Varför i herrans namn skulle man importera en Westfalen terrier från England ?

Westfalen är en tysk jaktterrier inte engelsk.

Skulle du importera en Tysk Jagdterrier från England om inte varför en Westfalen.

Jag har den första i Sverige känner inte till att den finns i England men kanske.

https://www.westfalenterrier.com/

Titta på länken på ovanstående länk.

Westfalen & Westland är inte samma terrier eller land.

Får nog också säga att importera en Tysk klövvilts  / vildsvins hund från England istället från Tyskland är förvånande speciellt med utgångs punkt att vildsvin inte är så vanliga i England. 

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago LEHD sa:

England ?

Varför i herrans namn skulle man importera en Westfalen terrier från England ?

Westfalen är en tysk jaktterrier inte engelsk.

Skulle du importera en Tysk Jagdterrier från England om inte varför en Westfalen.

Jag har den första i Sverige känner inte till att den finns i England men kanske.

https://www.westfalenterrier.com/

Titta på länken på ovanstående länk.

Westfalen & Westland är inte samma terrier eller land.

Får nog också säga att importera en Tysk klövvilts  / vildsvins hund från England istället från Tyskland är förvånande speciellt med utgångs punkt att vildsvin inte är så vanliga i England. 

 

 

 

 

 

Han har haft en ifrån samma uppfödare tidigare... Även killen/gubben i England är yrkesjägare

Ungefär som att man bara skulle importera tyskjaktterrier ifrån Tyskland...

Om du tror att du är först med westfalen så får du gärna tro det, sen att det inte stämmer är en helt annan sak..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ge mig namnet på uppfödaren eller be din kompis att kontakta mig så kan vi prata lite .

Jobbar han dessutom något Sörmländskt gods så vet säkerligen jag vem han är även så om han inte vet vem han är.

Lars Dahlen 070-2838732

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

J.K som tog in en kull WFT för drygt 10 år sedan var (slutade efter den här säsongen) jägarn på johannishus och en väldigt god vän med till mig.

Den som har en valp WFT nu bor i skåne, ger han ditt nr så får han bestämma om han vill höra av sig, uppfödaren har jag ingen aning om.

Men förstår ärligt inte vad problemet är, du tror att det inte har funnits/finns WFT i Sverige medans jag VET att det har och finns...

Hoppas din kommande valp blir det du önskar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet är din ton .

Det blir nämligen en paradox att du säger att hundarna är inget att ha trots detta beställer din kompis hund på hund

Det visar att jag vet mer om hundarna än du.

Så dina kommentarer är onödiga de tillför inget.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago LEHD sa:

Problemet är din ton .

Det blir nämligen en paradox att du säger att hundarna är inget att ha trots detta beställer din kompis hund på hund

Det visar att jag vet mer om hundarna än du.

Så dina kommentarer är onödiga de tillför inget.

 

 

Nu får du nog läsa mina inlägg igen...

Om du menar den kullen som JK tog in så blev några bra medans andra inte, precis som det rätt ofta blir i kullar

 JK sparade 4 st själv under några år, men var bara nöjd med 1,dom andra i kullen såldes inom vår bekantskapskrets.

Att du tolkar det som att jag sågar rasen är rätt konstigt men det får stå för dig.

Jag har jagat men några WFT, (JK's "kull"), dom jagade inte som jag vill,  men eftersom jag har 7 st rastypiska tyskajakterriers så har jag andra preferens .

Skrev dessutom att killen som har en valp nu var nöjd med den förra....

Lycka till med valpen!

Avslutar den här diskussionen för min del med det här inlägget.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...