Hoppa till innehåll

Skytteprov


Carburator

Recommended Posts

Förutsatt att det går bra, hur många skott avlossar man under högvilt och grundprov kula minst?

Och hur går proven till? Jag har klarat teorin men har kvar skyttet och har möjligheten på torsdag men han som håller i proven tycker jag ska träna före. Något som jag tyvärr har väldigt små möjligheter till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan tillägga att det är enbart kula och högvilt som jag siktar på (pun not intended) då jag inte planerar att jaga med hagel än utan det är främst för att få delta i årets älgjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den praktiska delen består av ett antal delprov: 
• Hagelvapen: Säker vapenhantering, avståndsbedömning, lerduveskytte och skjutning mot markmål. På lerduvan måste du pricka 4 duvor på 6 skott. Och markmål om jag minns rätt så får du avlossa 2 hagel på vänstergående och 2 skott på högergående. Varje gång ska det vara minst 8 hagel i träffområdet.
• Kulvapen: Säker vapenhantering och precisionsskjutning (fyra skott inom en tolv centimeters cirkel på 80 meters håll från skjutbänk, samt fyra skott inom 17 centimeter med jägarmässigt stöd).
• Praktiskt högviltprov: Skytte på stående och löpande älgfigur. På älgen måste du klara 3 serier och på varje serie går det 4 skott. Och du har 9 serier att klara det på varje provtillfälle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Ompi sa:

Den praktiska delen består av ett antal delprov: 
• Hagelvapen: Säker vapenhantering, avståndsbedömning, lerduveskytte och skjutning mot markmål.
• Kulvapen: Säker vapenhantering och precisionsskjutning (fyra skott inom en tolv centimeters cirkel på 80 meters håll från skjutbänk, samt fyra skott inom 17 centimeter med jägarmässigt stöd).
• Praktiskt högviltprov: Skytte på stående och löpande älgfigur. På älgen måste du klara 3 serier och på varje serie går det 4 skott. Och du har 9 serier att klara det på varje provtillfälle

Tackar för svaret. :) Jag håller nämligen även på att räknar ut kostnaden då jag räknar 500:- i provavgifter. Sedan tillkommer ammunitionskostnad. Men vet ju inte hur mycket de tar per kula tyvärr men säg iallafall tio kronor kulan då.
Är det totalt sex serier med tre på stående och tre på löpande på högvilt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Carburator sa:

Tackar för svaret.  Jag håller nämligen även på att räknar ut kostnaden då jag räknar 500:- i provavgifter. Sedan tillkommer ammunitionskostnad. Men vet ju inte hur mycket de tar per kula tyvärr men säg iallafall tio kronor kulan då.
Är det totalt sex serier med tre på stående och tre på löpande på högvilt?

Älgen står still du skjuter älgen "springer" du skjuter sen igen älgen står still du skjuter älgen "springer" du skjuter. Det är en serie. Så 3 sådana måste du klara på 9 försök.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Ompi sa:

Älgen står still du skjuter älgen "springer" du skjuter sen igen älgen står still du skjuter älgen "springer" du skjuter. Det är en serie. Så 3 sådana måste du klara på 9 försök.

Så med andra ord tre stående och tre löpande skott men att man kör vartannat.  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago Carburator sa:

Förutsatt att det går bra, hur många skott avlossar man under högvilt och grundprov kula minst?

Och hur går proven till? Jag har klarat teorin men har kvar skyttet och har möjligheten på torsdag men han som håller i proven tycker jag ska träna före. Något som jag tyvärr har väldigt små möjligheter till.

Du har alltså inte tränat alls, eller minimalt på skyttet? I såna fall kan du nog räkna med att det kan bli svårt att klara skjutprovet på första gången. Stillaståendet går nog hyfsat, men sen repetering och skott på löpälgen lär bli svårt för så fort du avlossat det stillastående skottet åker ju älgfiguren iväg och skott 2 måste komma innan den stannar i andra änden av banan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Jämta sa:

Du har alltså inte tränat alls, eller minimalt på skyttet? I såna fall kan du nog räkna med att det kan bli svårt att klara skjutprovet på första gången. Stillaståendet går nog hyfsat, men sen repetering och skott på löpälgen lär bli svårt.

Tyvärr finns det inte så många möjligheter att träna skyttet innan jakten är slut efter påsk. :( Känns som att hela upplägget med träningsmöjligheter bygger på att man redan känner en jägare som kan hjälpa en och inte så insläppande för nya förmågor. Närmsta träningsmöjligheten som jag ser är på en simulator på höstmarkanden nästa helg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Carburator sa:

Tyvärr finns det inte så många möjligheter att träna skyttet innan jakten är slut efter påsk.  Känns som att hela upplägget med träningsmöjligheter bygger på att man redan känner en jägare som kan hjälpa en och inte så insläppande för nya förmågor. Närmsta träningsmöjligheten som jag ser är på en simulator på höstmarkanden nästa helg.

De flesta skjutbanor har ju öppet över sommar/höst nån eller några kvällar per vecka när personal finns på plats och vapen finns tillgängliga att låna. Att inte ha övat och känna sig säker i skyttet på banan gör det svårt både på bana och i en skarp situation. Då vill man ju veta att skottet sitter där det ska.

Sen kan ju jag som fd utbildare i j-ex tycka att kursledaren borde ha släpat med er ut till banan med jämna mellanrum för att träna på skyttet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Jämta sa:

De flesta skjutbanor har ju öppet över sommar/höst nån eller några kvällar per vecka när personal finns på plats och vapen finns tillgängliga att låna. Att inte ha övat och känna sig säker i skyttet på banan gör det svårt både på bana och i en skarp situation. Då vill man ju veta att skottet sitter där det ska.

Sen kan ju jag som fd utbildare i j-ex tycka att kursledaren borde ha släpat med er ut till banan med jämna mellanrum för att träna på skyttet.

Jag förstår att det krävs träning och det säger jag inget emot. Däremot är det här de svar jag har fått när jag vänt mig till de lokala skyttebanorna att efter påsk då jakten är slut har de tid men inte före. Och det är där det känns lite som att man utestängs lite om man inte redan har någon som jagar och som kan följa med en och skytteträna. Det finns en sex sju mil bort som har öppet från 18:00 måndag och torsdag. Men det funkar inte med vare sig familjeliv eller mina arbetstider om jag ska orka upp nästa dag. Och den som ligger i min kommun var den som hade tid först efter påsk.

Och jag köpte en kurs direkt av Jägareförbundet då min ekonomi inte tillät en kurs för 6000:- som den lokala kursannordnaren skulle ha och sedan fick jag ändå sen på det unga ut för alla proven så det hade blivit 7000-8000:- vilket gör att jag ändå inte hade haft råd att jaga. Speciellt inte som ensamstående. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Carburator sa:

Jag förstår att det krävs träning och det säger jag inget emot. Däremot är det här de svar jag har fått när jag vänt mig till de lokala skyttebanorna att efter påsk då jakten är slut har de tid men inte före. Och det är där det känns lite som att man utestängs lite om man inte redan har någon som jagar och som kan följa med en och skytteträna.  

Resterande medlemmar i jaktlaget då, har det inte gått att hänga med dem när de åkt till banan?

Med så minimalt skytte i bagaget, så kanske du ska sikta på att göra skytteproven nästa år så du hinner åka till banan över sommar/häst och öva så mycket som möjligt och därmed få in skyttet "i ryggmärgen" så att du "vet" redan tiondels sekunden efter du kramat avtryckaren var skottet kommer att sitta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago Carburator sa:

Så med andra ord tre stående och tre löpande skott men att man kör vartannat.  :)

Yes precis så. Jag rekommenderar att du kontaktar din lokala skjutbana och tränar där innan du går och gör provet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago Carburator sa:

. Närmsta träningsmöjligheten som jag ser är på en simulator på höstmarkanden nästa helg.

Träna så mycket du bara orkar på höstmarknaden, säg till att du ska " skjuta upp" inom snar framtid. 

Och välkommen hit:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du inte har övat så finns det ingen anledning att ens försöka om man är på en så pass tight budget som du verkar vara.

Visst KAN man ha tur och vingla in 3 godkända serier första gången man håller i en bössa men den chansen är minimal - dessutom vore det rent av idioti att ställa sig på pass med endast den skytteerfarenheten.

Mitt råd är att träna ordentligt innan du skjuter upp, framförallt om du dessutom ämnar jaga kort därefter.

Nu vill jag inte skrämma bort dig, men...

Man bör ha klart för sig att jakt o viltvård ingalunda är billigt, det är den fritidssysselsättning som kostat mig absolut mest både tids-, och kostnadsmässigt. Kostnaden för examen och en krokig Husqvarna är fis i rymden i sammanhanget.

Man är inte utesluten för att man inte känner andra jägare och få har möjlighet att träna skytte på sin egen tomt. Det handlar om att sätta sig i bilen, köra milen och lägga timmar av tiden. Att åka hemifrån kl 17 och komma hem kl 21 för att få skjuta 2x3 serier är inget konstigt så här nära älgpremiären när skytteklubben är full av folk som ska skjuta upp inför årets jakt.

Alternativet kan vara skyttebio om en sådan finns i närheten. Dyrare men du hinner skjuta mer på en timma än 5 besök på skjutbanan.

Välkommen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjutit pistol i snart tjugo år och är skjutinstruktör i pistolskytte sen nästan 15 år. Tog Jägarexamen i början av året och jag fick öva vid ett flertal tillfällen på banan innan jag klarade skjutproven.

Vill inte med detta "skrämma bort dig" men trots erfarenheten från pistolskyttet så skiljer sig skyttet såpass mycket när det kommer till uppskjutningen för jägarexamen att man "måste" öva innan. Visst hade jag nytta av erfarenhet av vapenhantering, att jag inte är "skotträdd" samt avfyrningsteknik etc. men att boka tid för, framför allt högviltsprovet, och sen komma dit utan att ha övat innan blir nog, med vapenhyra, serieavgift och ammo-kostnad, snart dyrare än att öva på banan innan. Det finns säkert något underbarn som har släntrat in, slängt upp bössan och skjutit guld någon gång men de är nog försvinnande få.

På min klubb så betalade man 250:- för en halvtimme med instruktör och sen en tia skottet. Då sköt man inte hela tiden utan fick lite tips och trix samt fick möjlighet att "torröva" mot älgen när den sprang så att man fick öva på repetering, att gå ikapp och förbi etc. så man fick in svingen och känslan utan att nödvändigtvis bränna halva lönen på ammo.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Carburator sa:

Jag förstår att det krävs träning och det säger jag inget emot. Däremot är det här de svar jag har fått när jag vänt mig till de lokala skyttebanorna att efter påsk då jakten är slut har de tid men inte före. Och det är där det känns lite som att man utestängs lite om man inte redan har någon som jagar och som kan följa med en och skytteträna. Det finns en sex sju mil bort som har öppet från 18:00 måndag och torsdag. Men det funkar inte med vare sig familjeliv eller mina arbetstider om jag ska orka upp nästa dag. Och den som ligger i min kommun var den som hade tid först efter påsk.

Och jag köpte en kurs direkt av Jägareförbundet då min ekonomi inte tillät en kurs för 6000:- som den lokala kursannordnaren skulle ha och sedan fick jag ändå sen på det unga ut för alla proven så det hade blivit 7000-8000:- vilket gör att jag ändå inte hade haft råd att jaga. Speciellt inte som ensamstående. 

Antar att det är Svenstaviks jaktskyttebana som ligger närmast dig och de verkar ha öppet onsdag och fredag 17:30 - 19:30. Även fast de påstår att de inte har tid, skulle jag åka upp till skjutbanan vid något av dessa tillfällen och förklara din situation, skulle förvåna mig om det inte finns nån där som kan tänka sig att ta dig under sina vingar. Om inte annat får du ju möjlighet att titta på och se hur det går till, kanske torrklicka vid sidan av någon serie.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provavgiften för högviltsprovet är 200-300kr beroende på hur många serier som provtagaren måste skjuta vid provtillfället (max 9).
3 serier på skjutbanorna häromkring här kostar 80-100 kr om man inte är medlem. Ammunition och vapenhyra tillkommer i båda fallen. Kostnaden för provet är alltså i stort sett den samma som att åka och öva en gång.

Om du har svårt att få till övning, så kan du ju se provtillfället på torsdag som en möjlighet att öva. Kostnaden är ungefär densamma.
Däremot kommer du ju inte att få någon hjälp vid provtillfället, så har du ingen aning om hur det går till så kommer det nog inte att ge så mycket, mer än att provledaren blir irriterad.

Grundprovet för kula är enkelt. Det behöver du knappast öva till om du har i alla fall lite erfarenhet av att skjuta med gevär.

 

Kolla igenom filmerna i länken nedan om du inte redan gjort det.
 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På lite bättre humör nu. :) Att jag var så pass besviken igår över att det tydligen är att jag får vänta till nästa år är att min fars jaktlag har en vakans nu. Och tar inte jag den tar någon annan den och jag kanske blir utan när jag väl klarat det.

 Och innan någon hinner säga det så jag kan inte låna fars bössa och skjutträna då jag är höger och han vänsterskytt. Sen att jag även bränner det året jag fick halva priset på medlemsavgiften på SJF är det år som jag inte får jaga. ?

1 hour ago joco sa:

Antar att det är Svenstaviks jaktskyttebana som ligger närmast dig och de verkar ha öppet onsdag och fredag 17:30 - 19:30. Även fast de påstår att de inte har tid, skulle jag åka upp till skjutbanan vid något av dessa tillfällen och förklara din situation, skulle förvåna mig om det inte finns nån där som kan tänka sig att ta dig under sina vingar. Om inte annat får du ju möjlighet att titta på och se hur det går till, kanske torrklicka vid sidan av någon serie.

Ska undersöka möjligheten att iallafall åka dit. :)

13 hours ago kkjon sa:

Träna så mycket du bara orkar på höstmarknaden, säg till att du ska " skjuta upp" inom snar framtid. 

Och välkommen hit

Det som de har där är då en såndär datorsimulator man står med som ett verklighetstroget tv-spelsgevär minus rekylen. Men kan funka ändå. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Carburator sa:

På lite bättre humör nu. Att jag var så pass besviken igår över att det tydligen är att jag får vänta till nästa år är att min fars jaktlag har en vakans nu. Och tar inte jag den tar någon annan den och jag kanske blir utan när jag väl klarat det.

Ta platsen ändå, om du får möjlighet...oavsett hur det går med uppskjutningen. Passa på att lära dig så mycket som möjligt denna säsong genom att uppsiktsjaga/sitta med, gå med hundförare, drevkedja m.m. Eller är jaktlaget tvunget att ha ytterligare en skytt på en gång (bara att de tar med en gäst isåfall)? Någon i laget är säkert intresserade av att hjälpa dig att bli färdig med examen om du lär känna dem.  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago joco sa:

Ta platsen ändå, om du får möjlighet...oavsett hur det går med uppskjutningen. Passa på att lära dig så mycket som möjligt denna säsong genom att uppsiktsjaga/sitta med, gå med hundförare, drevkedja m.m. Eller är jaktlaget tvunget att ha ytterligare en skytt på en gång (bara att de tar med en gäst isåfall)? Någon i laget är säkert intresserade av att hjälpa dig att bli färdig med examen om du lär känna dem.  

Det är att de har ett vakant pass. Och de flesta i laget sitter helst själva som jag fattat det på far och han har redan med sig en av mina syskon på det. Och de har en intressent till platsen men min far har lyckats fått en viss prio till mig om jag vill och kan ta den. Men nu blir det den andra som får den istället. :) Men bara att hopas på en ny tomplats till nästa år.
Det är mer vaktjakt som är för min del då jag har vissa problem med leder som reumatiker sen barnsben så att gå med i hundförare, drevkedja faller lite bort då jag måste då och då vila mig. Utan jag är mer passskytt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga. Eftersom det lät som att det var relativt lätt (jag träffade alla skott senast jag sköt med  long och det utan stöd) med vanliga kulprovet, vilka vilt och vapen kan jag med det provet jaga? Bara som nyfiken. För stillastående skott har jag rätt lätt för utan det är väl mer de löpande som jag kan behöva träna för högviltet. Nu undrar jag bara som rent nyfikenhet så tänker inte stressa på något Men tänker att det kanske kan vara lättare att få träningstider och provtider för grundprovet kula. För om jag då kan ansöka om licens klass 1 så kan jag inför nästa säsong kunna införskaffa egen bössa och träna inför högviltprovet med en bössa som då är helt inställd för mig. :) För det vill jag minnas från teorin är en väldig fördel att man är van vid vapnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra och relevant fråga. 

Om du kör hela jägarexamen utom högviltprovet (älgbanan) kan du söka licens på hagel och kulvapen upp till klass 2, dvs jaga allt utom högvilt. Du kan googla vad det är, men älg, vildsvin, säl, hjort, varg etc. kräver klass 1 vapen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MarkusR sa:

Bra och relevant fråga. 

Om du kör hela jägarexamen utom högviltprovet (älgbanan) kan du söka licens på hagel och kulvapen upp till klass 2, dvs jaga allt utom högvilt. Du kan googla vad det är, men älg, vildsvin, säl, hjort, varg etc. kräver klass 1 vapen. 

Okej :) Fullt ärligt är det mest rådjur jag är intresserad av. Men tyvärr verkar älgjakten vara som vägen in i jakten för de flesta. Funderar även på om jag ska dela upp det också. Så  även om jag kanske inte köper bössa än ändå före jag tagit högviltsprovet också så ser jag till i första hand att klara grundprovet kula och sedan när det blir mer tider kan lägga allt jaktfokus på älgbanan så jag klarar den.

Hagel är det vapen jag tänker ta sist då jag föredrar kula eftersom jag tycker det är lättare att sikta med.

 

Som fotnot gillar jag ditt citat då jag själv fram till nyligen hade en tax. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är väl själv i liknande situation. Men jag har kollat upp och man får iallafall skytteträna. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...