Hoppa till innehåll

Jakt på 2,5 ha.


Mr cash

Recommended Posts

Hallå gott folk

Jag har en bit mark som ligger utanför detaljplanerat område. Marken är på drygt 2,5 ha varav 0,8 är åker.

Hur pass ok är det med jakt på en sån bit? Jag tänker mest på gris, rådjur och räv.

Tacksam för era åsikter och synpunkter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Räkna lite på hur mkt djur som den kan hålla...
Beroende på var den är i sverige.

Själv skulle jag säga att den är för liten. Men... som sagt, det beror på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaga kan du göra- det är legalt. Vad en sån markbit kan föda så du kan göra ett uttag är upp till ditt samvete och en helt annan fråga. Gå hårt åt räven. Ska du åtla in gris tänk på avstånd till gränser. Rådjur? Njae

Men det är upp till ditt samvete.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt beroende på jaktligt uttag på angränsande mark, och din relation till jakträttshavare runt om din mark. En anmälan om lockande från annans mark kommer fort om du inte har koll på det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prata med dem som har jakten på marken runtomkring! 
Antagligen är de bara glada om du skjuter räv. Kanske  jagar ingen vildsvin, och de tycker det är helt OK att du sätter upp en åtel?
Du kommer hursomhelst att behöva kontakta dem den dagen du skjuter något som knallar över på deras mark innan det faller.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input.

Marken ligger i Uppland.

Åtel är inte aktuellt. Det känns absolut för litet med det. Då blir det ju att man lockar från markerna runtomkring.

Storjakt är absolut inte heller tänkt.

Idén är bara att man kanske kunde åka dit någon gång i höst och sätta sig någon morgon bara för att det är härligt, och får man syn på något så kanske....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Mr cash said:

Någon som har tips på hur man lättast kommer i kontakt med markägare/jakträttsinnehavare runt sin egen mark?

Du kan maila Lantmäteriet och be dem skicka ägaruppgifter  för de marker som angränsar till din så får du namn och adress,  och kan ta det därifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago, Carl A said:

på hitta.se kan du få fastighetsbeteckningar inför kontakten med lantmäteriet.

Tror inte det behövs. Jag har frågat om ägaruppgifter på marken för en viss koordinat. Inga problem, det fixade de.
Det borde räcka bra att man ber om uppgifter om alla som gränsar till sin egen mark. 

För övrigt har naturvårdsverket en bra kartfunktion som jag använder mycket för att kolla markgränser.
Klicka ur rutan "Naturvårdsregister" och klicka i rutan "Fastighetsgränser" så får man en jättebra karta. Klart bättre karta än Eniro tycker jag som testat båda. (Man kan även få flygfoto). Sen har Eniro annan info som är bra t.ex. arealen på en fastighet.
http://skyddadnatur.naturvardsverket.se/

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...