Hoppa till innehåll

Utdragare Tikka m55


Johan1986

Recommended Posts

Var ute för att skjuta ett kontrollskott och testa skytte med benstöd. Tyvärr blev det bara ett skott, sen gick slutstycket inte att öppna. Med lite extra handkraft än normalt gick slutstycket till slut upp, men tomhylsan satt kvar. 

Trodde först hylsan nupit och gett med sig, men såg sen en ny fin brottyta där utkastaren ska sitta. 

Så frågan lyder, vart får man tag på en utkastare? Eller är det billigare att skrota bössan och leta upp en ny m55/m65? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Relativt enkelt att fixa. Förr ringde jag till Roberts Vapenverkstad och beställde delarna och bytte dom. Nu ska hela hans reservdelslager emellertid vara sålt till Stockholm. Tyrefors säger ryktet. Ring dit och kolla.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Johan1986 sa:

Tack Dansken 

Något som går att byta på egen hand? Eller krävs inpassning. 

Ingen inpassning. Bara byta delar mot nya. Bara man vet hur man gör. Byt utdragare, utkastare och fjädrar när du håller på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Dansken sa:

Bara man vet hur man gör. 

Det är väl just det ? , men det finns en första gång för allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Långt om länge kom jag till att ringa.

Tyrefors hade utdragare på hyllan. Per telefon tyckte han att jag kunde nöja med mig bara utdragaren, så den är beställd. Nu ska jag bara finna någon form av inre frid innan jag ger mig på bytet.

Behövs något särskilt verktyg?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man ändå håller på kan man lika gärna byta utstötare och fjäder profylaktiskt då det är så låg kostnad (eller det var i af när Robert sålde dom)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är säkerligen så också. Upplyste om att jag blivit rekommenderad att byta fjädrar och utstötare. Men fick till svar att då det inte är några problem med att få ut hylsor så räcker det med utdragaren.

Tiden får utvisa om jag tog fel beslut, i värsta fall får jag pilla isär slutstycket en gång till. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och eftersom jag ibland har en mognad som en 2-3 åring så kan jag ju såklart själv.

Har pillat itu och rengjort slutstycket en gång tidigare. Denna gång tog jag även bort utdragaren med fjäder och allt samt utstötare med fjäder för rengöring. Utstötare med fjäder är på plats igen, utdragaren hoppas jag kommer imorgon. 

Tänkte att jag skulle få i slagstiftet idag så att det bara är att montera utdragaren senare. Men något gick fel och slagstiftet borde vara slackat. Inser att jag på något sätt måste lyfta slagstiftsmutter och rotera denna åt vänster enligt bilden . Alternativt, trycka ner fjädern och vrida övriga delar åt höger. 

Tips någon? 

DSC_1985.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Känner att jag får återkoppla på det här... 

Det var inte bara mognaden som inte stod i paritet mot åldern i passet, det var även kognitiva och motoriska förmågor som brast. 

Dagen efter inlägget, öppnade jag skåpet och tittade på slutstycket igen. Med ens fattade jag en kasserad skärbräda av plast, sågade av en lämplig bit, borrade ett 10mm hål, filade lite och gjorde ett urtag för "tanden". Tryckte och vred åt rätt håll, vips så var slutstycket ihop igen. 

Utdragaren dröjde på posten, men väl i huset fann den sin plats på ca 5 min. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ibland är det bra att låta saker sjunka in, lösningen kommer då till en. Bra jobbat ?/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jaha ?, det gick ju sådär. Var för att kontrollskjuta och för att skjuta älg idag. Första skottet, norma fabriksammunition så går bössan inte att öppna igen. Ska prova hemma med gummiklubba, men symptomen är samma som tidigare. 

Kan det vara så att det är spänningar mellan pipa och låda som vid skottet gör att hylsan vrids och utdragaren knäcks? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker då ska låta någon som kan vapen se över din bössa.

- nog måste det vara en vanlig vapensmed i Skåne?

Det är garanterat en skitdetalj som du har översett. 

Om du inte löser det kontakta JOBEno1 och be honom titta på den: Han har en likadan och bor mitt i Skånes hjärta

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JoJo, nog finns det och det är också min slutsats. Har en vapensmed i närheten som vad jag hört är bra. 

Fick ut slutstycket här hemma. Utdragaren är hel och utan märken. Det som jag reagerade på nu var att hylsan har är hel i flänsen, men har längsgående repor på kroppen. 

DSC_2011.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag besökte vapensmeden som direkt identifierade problemet. 

-Rost i patronläget, det är alldeles knallrött!

Nytt patronläge ordinerades och jag beställde även gängning av pipan när den ändå skulle av. 

Hemma igen så töms hela skåpet på vapen och noggrann undersökning av samtliga patronlägen, pipor utförs utan att något anmärkningsvärt påvisas. 

Någon vecka senare är allt färdigt. Smeden säger direkt när jag kommer det här var märkligt. Enligt honom så var det ingen gravrost, utan någon form av beläggning som i princip kunde poleras ut.

Kanske gammalt vapenfett som geggat till sig? Själv kör jag på att dra igenom en lapp med symaskinsolja efter avslutat skytte och ordentlig rengöring med sweets och eds reds. Något som jag bara gjort en gång med detta gevär och därefter skjutit några skott. 

Nu har geväret skjutits in och varit på älgbana utan anmärkning, förutom att femskottmagasinet hänger lite mycket. Men det tar vi en annan gång ? 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...