Hoppa till innehåll

Miroku 7000 och stålammunition för jakt


Ulo

Recommended Posts

Hej,
har en Miroku 7000-bock från 1990 (dvs ingen lilja) med multichoke i fint skick. Snart vankas det andjakt och jag har köpt på mig lite Norma Wetland 28g, US3,5’or för detta ändamål. 
Jag har skjutit ca 1000 övningsstål på bana i sommar, men jag är lite tveksam inför användning av jaktstål med denna bössa (officiellt ej rekommenderat av vapenhandlaren),

Finns det någon här på forumet som använder jaktstålhagel till sin Miroku 7000 utan problem?

Jag har ett par Teauge extended choker (Skeet+Cylinder) monterade när jag är på banan, men tänkte i så fall använda originalchokerna (flush 1/2 och 1/4) på jakten.

...eller måste jag ta den nyare halvauton som jag inte ens gillar särskilt mycket?
 

Tack på förhand
/U

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Ska kolla upp dessa.

Anledningen till att jag ställer frågan så specifikt till just min vapenmodell är att jag inte blir klok på des svar jag hittar vid sökningar.

Vissa kör vad som helst genom sin gamla 50-åriga Huskvarna eller Winchester bara borrningen är 1/2 eller vidare medan lika många säger icke sa nicke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stålhagel laddas som normalpatroner och som högeffektspatroner. Tittar man lite på CIP-standarden för stål så inser man att den är "bakåtkompatibel".  Normalpatroner kan du skjuta i alla bössor. Högeffektspatroner kräver lilja eller en magnumbössa. Normalpatroner laddas upp t.o.m. 32gr US4 vilket torde räcka för änder. 

När det kommer till vilka choker du ska använda är svaret tyvärr: de som ger bäst träffbilder i din bössa med den aktuella patronen. Mer generellt kan man dock säga att behovet av choke också beror på hur tunga laddningar du skjuter.

Med halv choke brukar man mena 60% inom 75cm på 35m. Nu brukar man iofs mena att att stål chokar ett steg mer, så om choken är märkt halv och ger 60% när man skjuter bly kan det mycket väl betyda att den ger 65% med stål. Men iaf, räknar man lite kan det se ut så här

US No Laddning Antal hagel   1/4 1/2 3/4 1/1
3 28g 158   86.9 94.8 102.7 110.6
4 28g 200   110 120 130 140
4 32g 226   124.3 135.6 146.9 158.2

För samma mängd hagel måste man alltså gå upp ett chokesteg om man jämför US4 28g mot 32g för att få samma mängd hagel inom 75cm. Skjuter du istället 28g 3or måste du upp i full choke för att få vad som motsvarar kvart i US4 28g.

 

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta Lagerstedt skriver ovan är intressant..

Skjutit rätt mycket med Wetland 28:or stål 4 och den rejält påtagliga känslan är att de är genuint jävla kass! Brukar ha kvart-halv i bocken men svårt att få bra effekt med dem. Upplever en påtaglig skillnad på 32:orna..de är effektivare, bättre.

Får se om jag stöter på dem igen, kan testa att strypa choken en smula..

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago, Hipshot said:

Detta Lagerstedt skriver ovan är intressant..

Skjutit rätt mycket med Wetland 28:or stål 4 och den rejält påtagliga känslan är att de är genuint jävla kass! Brukar ha kvart-halv i bocken men svårt att få bra effekt med dem. Upplever en påtaglig skillnad på 32:orna..de är effektivare, bättre.

Får se om jag stöter på dem igen, kan testa att strypa choken en smula..

 

Det som fick mig att börja räkna var när jag haft en del ”oförklarliga” bommar på duva. Det visade sig att man inte ens i teorin kan använd bly us6 30g med 1/4 och räkna med tillräckliga träffbilder. För att det ska funka behöver du full choke. I efterhand är det självklart, lerduveammo är ju US7 och mindre av en anledning.

Visserligen är duvor bland det minsta man jagar med hagel. Men även större fåglar har egentligen en ganska liten träffyta om man tänker sig att man ska träffa i bröstregionen där vitala organ sitter. Speciellt vid sidoskott. Jag tror inte ”den vitala” träffytan på en and är mycket mer än 10cm i diameter. Att du kan  få ner en and utan att träffa klockrent är förvisso sant. Men jag tycker att man bör sträva efter ”knall fall”. På så sätt bör man iaf ha marginalena på rätt sida. Men då behöver du bra träffbilder och gärna mer än ett hagel i träffområdet.

Nu dominerar ju Norma i Sverige så det är ju lite synd att de bara laddar Wetland till 425m/s eftersom det ofta inte verkar finnas annat att tillgå. Energin i en projektil i rörelse växer ju kvadratiskt med hastigheten. En ökning av hastigheten med 13% till 480m/s skulle ge nästan 30% mer energi vid mynningen givet samma hagelstorlek.

Nu verkar det ju bli blyförbud vad det lider. Hade Norma varit smarta hade de sett till att ha snabba stålpatroner med nedbrytbara förladdningar i sortimentet. Premiumgrejor helt enkelt. I dagsläget  har de endast fisladdade Wetland i 28g. Rottweil är inte mycket bättre, deras ”high velocity” gör bara 400m/s men laddas åtminstone i 32g.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja... har skjutit en del med 30 g blysexor, och kvart/halv ger fullgod effekt långt utöver det av jägarföbundet rekomenderade maximala avståndet. Som jag ser det så finns det sällan eller aldrig anledning att skruva i nåt trängre, därav att hgelbocken där hemma fick kvart/halv isatt vid ankomst och dom har inte kommit ut igen. Halmfläkten fick halv choke i sig, inte heller bytt, med bra patroner så räcker det på betydligt längre avstånd än man borde lossa skott på..

Stålhagel då, jag har samma upplevelse som Hippen, wetland är ingen höjdare, och jag är inte imponerad av 32grammarna heller, upplever ofta att där är dålig dö idom. Gamebore Hunting 4or (tror det är 32 gram) är den patronen jag använder absolut mest i stål, den funkar faktiskt bra ut till relativt långa håll. Om man vill ha lite mer KA-BOOM så finns Hypersteel då får man mer effekt och räcker lika långt ut som en bra blyhagelpatron. Dock på bekostnad av "lite" kraftigare rekyl, bränna av ett par-tre kartonger av dom är inte särskilt behagligt.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm... intressant hur denna tråden utvecklar sig.

Enligt Teagues hemsida så rekommenderar de ett steg upp i öppning. Så om jag kör med 1/2 och 1/4 med bly så tycker de att man kör IC (1/4) och Skeet till stål. Dvs det som brukar sitta i på banan. Och det är ju bra då det är extended choker som skyddar mynningen.

Men om jag får dra en lärdom av svaren ovan om jag vågar använda jaktstål till min 30 år gamla Miroku 7000 så är svaret: "Nja".

– Lätt laddade – med sämre effekt som resultat.

Ja, då verkar det luta åt att använda den svarta plast-knallpåken. Men den sväljer å andra sidan nästan allt. Men är inte lika skön/elegant/trevlig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago, Ulo said:

Hmm... intressant hur denna tråden utvecklar sig.

Enligt Teagues hemsida så rekommenderar de ett steg upp i öppning. Så om jag kör med 1/2 och 1/4 med bly så tycker de att man kör IC (1/4) och Skeet till stål. Dvs det som brukar sitta i på banan. Och det är ju bra då det är extended choker som skyddar mynningen.

Men om jag får dra en lärdom av svaren ovan om jag vågar använda jaktstål till min 30 år gamla Miroku 7000 så är svaret: "Nja".

– Lätt laddade – med sämre effekt som resultat.

Ja, då verkar det luta åt att använda den svarta plast-knallpåken. Men den sväljer å andra sidan nästan allt. Men är inte lika skön/elegant/trevlig.

 
 

Jag har inte kollat upp det men jag skulle tro att de räknas som normalpatroner. Om inte lär det stå på asken. Jag hade oavsett inte oroat mig för att skjuta dem i en såpass modern Miroku. Med det sagt så ska man vara försiktig med att ta goda råd från forum.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago, Skånepåg said:

Nja... har skjutit en del med 30 g blysexor, och kvart/halv ger fullgod effekt långt utöver det av jägarföbundet rekomenderade maximala avståndet. Som jag ser det så finns det sällan eller aldrig anledning att skruva i nåt trängre, därav att hgelbocken där hemma fick kvart/halv isatt vid ankomst och dom har inte kommit ut igen. Halmfläkten fick halv choke i sig, inte heller bytt, med bra patroner så räcker det på betydligt längre avstånd än man borde lossa skott på..

Stålhagel då, jag har samma upplevelse som Hippen, wetland är ingen höjdare, och jag är inte imponerad av 32grammarna heller, upplever ofta att där är dålig dö idom. Gamebore Hunting 4or (tror det är 32 gram) är den patronen jag använder absolut mest i stål, den funkar faktiskt bra ut till relativt långa håll. Om man vill ha lite mer KA-BOOM så finns Hypersteel då får man mer effekt och räcker lika långt ut som en bra blyhagelpatron. Dock på bekostnad av "lite" kraftigare rekyl, bränna av ett par-tre kartonger av dom är inte särskilt behagligt.. 

 

En duva är liten. Träffytan för vitala organ är inte mycket större än en lerduva. Säg att den är 8cm. Vi räknar på 35m och 75cm och perfekt träffbild som man brukar. För att få tre hagel i duvan behöver man över 160 hagel i träffbilden.  Då räcker inte 28 gram till ens i full choke. Med 32 gram går det, men du måste upp i 3/4 choke.

Sedan kan det så klart funka med US6 i praktiken. I verkligheten har vi inte perfekta träffbilder utan mer hagel i mitten av svärmen. Det flesta skjuter inte duvor på 35m osv. Men, precis som det inte är någon jättebra idé med US6 i skeet eller trap så är det inte heller att rekommendera på duva. Använd 7:or eller ännu heller 7.5 så kommer träffbilderna att räcka och bli över. Duvorna dör lika bra av 7:or. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl mer varför man ska köra med US6 på duva om man nu bedriver lite dedikerad du jakt... Rätt mycket övervåld kan jag tycka.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Ulo sa:

Tack för tipset! Ska kolla upp dessa.

Anledningen till att jag ställer frågan så specifikt till just min vapenmodell är att jag inte blir klok på des svar jag hittar vid sökningar.

Vissa kör vad som helst genom sin gamla 50-åriga Huskvarna eller Winchester bara borrningen är 1/2 eller vidare medan lika många säger icke sa nicke.

Vänd lite på frågan... Hur många hagelpipor vet du om som fått bulor? Jag vet ett par, och då är betydligt mer tunnfilade pipor som fått stryk av högeffektspatronerna..... 

Vad kreti och pleti "tror" är hysteriskt ointressant, därmed också vad de använder för 90% har dessvärre noll koll. För alla som "tror" vet nämligen inte. Sedan är det rätt lätt att veta - det går ju att kolla CIPs definitioner. De finns högre upp i tråden eller på min site. Det är deras krav och standarder som styr vad som produceras. 

Vapenhandlarena har väl valt en kollegial hållning - de avråder helst allt, för det är alltid bättre om om någon köper en ny bössa. Och den kollegiala inställningen lär bestå intill dess vi får ett blyförbud, då lär de bli nyanserade. Det var typ hur det funkat i Danmark.... 

Och då är det sagts ovan - enbart en fråga om vad som är en högeffektspatron och vad som är en normalpatron. Varken mer eller mindre. 

Sedan om vi ska prata Miroku mer specifikt så har jag mätt rätt många Miroku-pipor vid det här laget, och skillnaderna för 12-orna är mycket liten mellan lilja och ickelilja. Så just en Miroku hör nog till de vapen jag inte funderat så mycket över utan skjutit och varit glad - behåll dock dina banchoker i trattarna, de räcker! 

/T

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago pmt sa:

Sedan om vi ska prata Miroku mer specifikt så har jag mätt rätt många Miroku-pipor vid det här laget, och skillnaderna för 12-orna är mycket liten mellan lilja och ickelilja. Så just en Miroku hör nog till de vapen jag inte funderat så mycket över utan skjutit och varit glad - behåll dock dina banchoker i trattarna, de räcker! 

Tackar ödmjukast för det svaret. Det var precis det jag var ute efter (och vad jag ville höra om jag ska vara helt ärlig).
Med ditt stora intresse och din digra erfarenhet på området, väger väger dina ord sin vikt i bly (pardon the pun). Så jag nöjer mig med det.

7 minutes ago pmt sa:

Vapenhandlarena har väl valt en kollegial hållning - de avråder helst allt, för det är alltid bättre om om någon köper en ny bössa. Och den kollegiala inställningen lär bestå intill dess vi får ett blyförbud, då lär de bli nyanserade. Det var typ hur det funkat i Danmark.... 

...och det är precis så jag har uppfattat det. Men sen kan man ju också förstå deras motvilja att garantera något de eventuell skulle ställa till svars för om något olyckligt skulle ske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago pmt sa:

Frågan är väl mer varför man ska köra med US6 på duva om man nu bedriver lite dedikerad du jakt... Rätt mycket övervåld kan jag tycka.

/T

Visst är det det.. men jag har mer principen att hittar jag en puppa jag trivs med så håller jag mig till den, så gröna Rio 6or till allt smått, pigeon extreme till allt annat och gamebore stålfyror när det krävs stål.. så behöver jag inte leta mer..? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ulo sa:

...och det är precis så jag har uppfattat det. Men sen kan man ju också förstå deras motvilja att garantera något de eventuell skulle ställa till svars för om något olyckligt skulle ske.

Det är inte så mycket ansvaret tror jag som styr här utan en ytterst krass försäljningsinställning - det är betydligt bättre att spela lite dum. Visst, kunden kan ju bli lite sur av svaret..... Kunden kanske inte köper en ny turkbock av mig men går kanske till grannbutiken och gör det. Och då kommer grannbutikens kund till mig för de gillade heller inte svaret.

Så alla håller lite kollegialt varandra om ryggen för att sälja turkbockar.

Summa summarum: man säljer turkbockar med hyfsad förtjänst fast kunden inte alltid behöver en.

Får vi ett totalt blyförbud så hamnar saker och ting i ett annat läge, då kommer man som handlare att tvingas motivera sitt svar för då kommer det att rasa en massa debatt och jämmer&eländesklagan. Nu kan man som sagt spela lite dum och få kunde att köpa en turkbock han inte behöver.

/T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago lagerstedt sa:

En duva är liten. Träffytan för vitala organ är inte mycket större än en lerduva. Säg att den är 8cm. Vi räknar på 35m och 75cm och perfekt träffbild som man brukar. För att få tre hagel i duvan behöver man över 160 hagel i träffbilden.  Då räcker inte 28 gram till ens i full choke. Med 32 gram går det, men du måste upp i 3/4 choke.

Sedan kan det så klart funka med US6 i praktiken. I verkligheten har vi inte perfekta träffbilder utan mer hagel i mitten av svärmen. Det flesta skjuter inte duvor på 35m osv. Men, precis som det inte är någon jättebra idé med US6 i skeet eller trap så är det inte heller att rekommendera på duva. Använd 7:or eller ännu heller 7.5 så kommer träffbilderna att räcka och bli över. Duvorna dör lika bra av 7:or. 

Pluss på den.

Jag skjuter aldrig duvor med större hagel än 7 or.
Duvor är väldigt lätta att få ner (om man träffar :)) tycker 6or är övervåld på en sån klen fågel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, MagnusN said:

Räknade  på cip-standarden någon gång och kom fram till att 28gr wetland är ok, tror 32 låg lite över max

 

 

US3:orna kommer att ligga utanför normen  (eftersom de är 3:or). US4:orna är laddade till 425 m/s och bör då räknas som normalpatroner även i 32g.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4:or stål tar choke rätt bra Så jag hade låtit bli 1/4 choken och låtit 1/2 sitta,  sen om det ska bli mer puff i polletterna behövs fart men om nån vågar producera i övre gränsen på cip i nån större utsträckning tvivlar jag på.  Ta sportplugge FsSteel 28 som gör 453ms och ligger i maxgränsen på cip , den är inte så jäkla kul att skjuta intensivt med och gb hypersteel 32 som gör 480m där finns det ” dö” så det räcker, men pallar gemene man det ?  Det finns flera stålplugg som inte är nyttiga Rem hypersonic är en som till och med gör skrot av 12/89 mossbergarna.  Jag har dryftat stål med några erfarna guider i usa och en av dom hävdar att när han ger kunderna 25-28g us3 @ 450-480ms så går resultatet upp och dom orkar skjuta och träffar bättre. 
/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago lagerstedt sa:

US3:orna kommer att ligga utanför normen  (eftersom de är 3:or). US4:orna är laddade till 425 m/s och bör då räknas som normalpatroner även i 32g.

Nu är det även lite en fråga om hur man får upp de farterna, så parametrarna blir: arbetstryck, fart, vikt, storlek. 

Så man måste läsa på asken även om man nere i normalpatronens prestanda. 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 9/24/2020 at 1:48 PM, pmt said:

Nu är det även lite en fråga om hur man får upp de farterna, så parametrarna blir: arbetstryck, fart, vikt, storlek. 

Så man måste läsa på asken även om man nere i normalpatronens prestanda. 

/T

 

Eftersom Norma har en kass site mailade jag dem och frågade. US4 28g laddas som standardpatron. Det verkar inte finna någon  stålpatron som laddas med 32g i Normas sortiment längre. När de fortfarande hette Gyttorp fanns wetland i US4 32g HP. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...