Hoppa till innehåll

Rådjurs tips sökes


Mr Viper

Recommended Posts

Är helt ny på rådjursjakt och undrar om det finns nått bra tips på hur man finner dem nu när snön fallit? Är dom ut nått på åkrarna vintertid? Jag kör med kulgevär och har ingen hund, så det är indianjakt som gäller för mig? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åkrar eller hyggen, ut och smyg i kanterna, de sparkar fram det som är ätbart. 

Tänk på att lagkravet om tillgänglighet till eftersökshund när du inte har egen hund. Ett tips i all välmening. 

Skitjakt ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset? ska ut o smyga o kika om jag kan se några i helgen, eftersökshund har jag tillgång till om det skulle behövas, en bekant som bor några mil bortanför mig har en som kan lånas vid behov? är det gryning och skymning som är bästa tiderna eller går dom ut nått på åkrar även dagtid? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mr Viper sa:

Tackar för tipset? ska ut o smyga o kika om jag kan se några i helgen, eftersökshund har jag tillgång till om det skulle behövas, en bekant som bor några mil bortanför mig har en som kan lånas vid behov? är det gryning och skymning som är bästa tiderna eller går dom ut nått på åkrar även dagtid? 

Vackra soliga dagar i kanske framförallt januari tycker de liksom dovhjorten om att komma ut och värma sig i solen, så fullt görbart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Markuslindstrom

Är också väldigt ovan på själva pyrsch jakten på rådjur har enbart suttit i torn och väntat på att dom ska smyga ut på hygget. Har en liten fundering angående pyrsch på rådjur i blandskog. Är det någon specifik del av dagen som det kan vara en fördel att pyrsca i skogen istället för runt åkrar eller är det lönlöst att pyrscha i bland skog när det inte är ett snötäcke på marken?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Pyrschjägaren sa:

Att smyga på färska spår i nysnö är svårt och spännande. Hitta dem i legan. 

Brukar ge utdelning efter några gånger när man sett vars dom håller till, stutsar ofta upp och stannar efter ett 50tal meter och spanar vad som stött dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Markuslindstrom
45 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Smyg mot vinden, gå långsammare än vad som känns nödvändigt, strumpor utanpå skorna dämpar ljud, ta inte dina smått för stora stövlar som kippar när du går. Spana hela tiden. Välj stigar och vägar där du kan gå så tyst som möjligt. Rätt som det är står de där, närmare än man vill ibland. Smugit mig inom hagelhåll många gånger innan jag blivit upptäckt. Är vinden och terrängen rätt kan man komma ruskigt nära. 

Går hela dagen men de brukar röra sig mer i gryning och skymning. 

Okey ska jag tänka på nästa gång jag ska försöka mig smyga runt. Tack för tipsen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har inte funnit några rådjur ännu, men massor av spår har jag sett. Däremot så lyckas jag alltid hitta älgar? Det finns en åker där det är mycket spår och man kan se att dom följer vissa stigar in mot åkern, dom 2 sista gångerna jag varit där så har jag sett en räv smyga runt på dagtid. Jag funderar på om jag ska skjuta bort räven, så kanske man får mer aktivitet av rådjur där, vet inte om dom håller sig borta om den stryker runt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...