Hoppa till innehåll

Har tillverkarna krånglat till det för mycket med dyra sikten?


Dansken

Recommended Posts

Köpte en ny Steiner och en ny Minox för några år sedan,bägge belysta och funkar klockrent.

Med det sagt så har jag även en asgammal Nikko Sterling 8x56 som fortfarande fungerar perfekt!

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bytt kikarsikten i orimliga mått och är väl bara nyare swarovski-kikare jag inte ägt. min uppfattning är att oavsett om det står zeiss,minox eller hawke på kikarn så verkar kvalitén på mekaniken och elektroniken vara rätt nära varandra och krångla ungefär lika ofta oavsett märke på de nyare modellerna.

Tycker snabb service och smidig garanti är värt mest så landat i att ha ett par stycken helior, ca 10-15år gamla robusta modeller utan lullull som man får servade i ett nafs och tillbaka hem igen gratis  från österrike utan frågor. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har följande nya sikten:
Delta Optical Titanium HD 2,5-10x56 Di
Ultimax 1-6x24 (Nikko Stirlings top of the line)
Steiner Nighthunter Xtreme 3-15x56 (Serien ovanför Ranger i pris)

Köpte alla tre nya. Deltat från Polen. Ultimaxen från England och Steinern i Sverige.  Fick mycket bra priser på allihop. Alla tre har funkat utan konstigheter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Ingen kedja är starkare" osv.

Även om det står  Made in Germany på din Docter så är jag tämligen säker på att de elektriska komponenterna kommer från Asien. Lägg därtill sedan till allt sämre gummiblandningar i tätningar och sådant. (Någon som har försökt få fatt i ett par gummistövlar som klarar sig mer än ett år när man emellanåt passerar ladgårn vet vad jag menar)

Ju färre funktioner du har, desto mindre chans att något krånglar. Det finns en anledning till att flygplanstillverkarna under de senaste tio åren har frångått modeller med fyra motorer till förmån för tvåmotoriga. Det samma gäller kikarsikten.

Sen är det nog som med så mycket annat: Det ska jagas kronor och ören och lanseras nya modeller så att man "måste" köpa nytt oftare, en kombination som inte alltid går hand i hand med livstids funktion. Man förväntas nästa kassera sakerna efter några säsonger. (Annat exempel: Livstid på nytillverkade kylskåp och frysar vs gamla?)

Har köpt en del nya sikten och har, peppar peppar, aldrig haft bekymmer. Har knappt haft några belysta dock, men Nikon Prostaff, Burris Fullfield,  Leupold (flertalet), Meopta Artemis och Vortex Diamondback har passerat.

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har vandrat genom många sikten jag också, från billigt till dyrt och allt däremellan.

Nu påstår jag INTE att det jag har för tillfället är det bästa som finns, men jag har stannat och är faktiskt super nöjd med mina val.

All form av elektronik kommer inte följa mig i kikarsikten mer av samma orsak som Dansken skrev i början även om ett av mina "hade" rödpunkt.

Dock har batteriet förpassats till batteriboxen och inget nytt har införskaffats.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Less is more..

Har många kulvapen också, fler än de flesta jägare även om jag egentligen bara använder några av dem själv. Har också ekiperat ungarnas och frugans studsare med optik. Gemensamt för alla kikarsikten är att alla utom en Leica är äldre än 10 år.

Mina ögon gillar Zeiss lite blåtoniga glas precis som andras föredrar Swarovskis glas som kanske går mer åt grönt. Ska ju inte vara nån skärpeskillnad i dagsljus men som sagt, jag får skarpare bild i Zeiss, SuB, Docter och Leica än framförallt Swarovski.

Har två gamla Leupold Scandinavia och även en gammal Nickel i drift, De första är väl 30+år och den senare är garanterat  70-tal men har faktiskt helt grym optisk prestanda och patinan som Dansken nämner finns där.

Är nog en kombo av att man är äldre och lite mätt på nyheter och att man är självupplevt trygg med teknikens funktion. Håller Zeiss Victoryserien med varipoint som de bästa kikarna jag haft, har idag flera och har haft ännu fler och saknar framförallt min VP 2,5-10x42 som jag under tillfällig sinnesförvirring sålde. Har nån en sådan med keplyftare i RM 0 köper jag den direkt. 😘 Har för övrigt aldrig behövt skicka en Vp på mekanisk eller elektronisk service, trots ihärdig användning år efter år.

Anledningen att jag då inte frestats av V8 är klumpigheten, för mig att gå från tum eller 26mm på den tiden till 30mm och belyst var ett stort steg i storlek/vikt men till 36mm går jag nog aldrig, känns som att hålla ett high-tech vedträ.

Har testat en del mellanklassoptik men tillhör stötarna som alltid ger rådet att köpa begagnat med kvalité för ett billgare nytt. Det är en sanning som jag trott på, men i den globala handeln så finns ju samma komponenter från billigt till dyrt och suddas korrelationen mellan pris och kvalité ut får ju de "premiumsegmentet" naturligtvis problem.

Mörkeroptiken blir ju också billigare, varför köpa ett ljusstarkt Zeiss när du får bättre bild ur ett IR sikte för halva priset? Dessutom kan man ju livestreama till Youtube när du pluggar nassen i majshögen...ja jag är konservativ.😁

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng Dansken.

Mitt "gammla" sikte är ett gammalt ståltubat Swarovski Habicht Nova 2.2-9x42 köpt begagnat.

Blåneringen på tuben går att spegla sig i, rattar av metall och lock av tunn men välgjord aluminium.    Glasen är skarpa men med tyvärr med ett bedrövligt tubseende under 4x förstoring, då jag ibland även jagar på trånga pass så fick det hamna på 22:an.

Mitt "nya" sikte är ett Tysktillverkat Zeiss 2 8x42 Conquest Duralyt  med belysningstorn med "dutt knappar" som inger sådär förtroende, köpt nytt för ca 4år sedan.

Glasen är skarpa nog här med, tubseendet inte alls störande över 2.5x.  Rattar är av plast, tuben är av aluminium och ser ut att vara blästrad innan någon form av ungslack, det snällaste man kan säga om tuben  är väl att den inte avger några reflexer.

Inget snack om vilket som är mest välbyggt, men heller inget snack om vilket jag helst har på bössan vid de jaktformer jag bedriver med önskemål att det ska prestera från allt till drevjakt med låg förstoring i skogen till toppfågeljakt med max förstoring. Swarren är bra men får mera anses vara ett 4-9x.

 

Sen gick jag och fick jag tag i ett begagnat gammalt Hensoldt Diavari 1.5-6x36 med Tyska 1:an  i nyskick till drillingen, vilket sikte.

Allt med det siktet är bättre i mina ögon än mina andra två, Linserna är skarpa, inget tubseende att tala om, riktmedlet klockrent, och mekaniken måste vara tillverkat i ett samarbete mellan Hensoldt,  Franz Jäger och Rolex.  :)

Att det inte är belyst känns mer befriande än besvärande, enda ev nackdel jag kan komma på är att det är skapligt tungt.

Gissar att om man tillverkade ett sikte med den mekaniska kvaliteten i dag så skulle det väl kosta så ingen köpte det ?

 

P.S

Fattar inte varför folk ratar tysk etta ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft lite olika kikare och en zeiss har varit iväg. Och den vurpan hade nog ingen glugg klarat!

Två Delta som strulat, parallaxen och att kikaren kom efter när man klicka

Och en bushnell som inte var tät.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda sikte jag ägt som dummat sig är ett 90tals schmidt & bender 1.5-6x42 classic.

Det trackade inte förens efter en typ 5 skott, då kom flytten av träff, höll på att bli tokig när man skulle skjuta in det.

Ligger och vilar i en låda då jag har svårt att känna någon riktig tillit till det trots att det är skottfast när det väl är inskjutet.

 

Lite synd då det har bra glas och är ett rätt trevligt sikte annars.  :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har en vettig synpunkt där om att det blivit mycket tekniskt overkill. 
Två erfarna  vapenhandlare har berättat för mig under senaste månaden att de märken som reklameras och strular mest i förhållande till antal sålda sikten är Zeiss och Swarovski. 
Dessa rådde mig att testa Steiner som de sålt mängder av och inget har kommit tillbaka på reklamation. Jämförde dessa med ett Zeiss Victory lätt beg utomhus och Steinerns kontrast sam Zeissens uppenbara kromatiska aboration gjorde att valet blev Steiner. Optiskt är det jämförbart med mitt S&B. Man vinner i sort sett ingen avgörande fördel på att lägga 36000kr istället för 13-14000kr. Det har jag kunnat konstatera mer än en gång.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Galet bra tråd Dansken! Följer med intresse! Min högst amatörmässiga kill-gissning är att optiken är kanon på ett 35000 kr sikte.... då kan man jaga en kvart längre....  med mina lite begränsade ekonomiska resurser så är den kvarten värd kanske 1000 kr på säg 10 års jakt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provade runt på mässor får 6-7 årsen då det skulle investeras i en ny kikare, efter mycket kikande så föll till slut valet på en Meopta R1r 3-12x56. Visst hade en Kales Helia 5 står överst på önskelistan, men det var inte värt 10kkr mer i mina ögon. Meootan har aldrig krånglat och jag gillar den skarpt!!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om man håller ett sikte för  +10000 i handen så infinner sig inte habegäret gällande den mekaniska biten även om optiken säkert är enastående.

Är inne på att om det behöver bli något mer sikte i livet så får det bli ett äldre Hensoldt som får en åktur på renovering om det behövs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Järven sa:

Även om man håller ett sikte för  +10000 i handen så infinner sig inte habegäret gällande den mekaniska biten även om optiken säkert är enastående.

Är inne på att om det behöver bli något mer sikte i livet så får det bli ett äldre Hensoldt som får en åktur på renovering om det behövs.

Då jag skickade Docter'n till Tyskland på service förra året var jag tvungen att ha ett annat sikte så länge till jag fick det tillbaka från fabriken.

Så jag köpte ett Hawke 1-6X24 med belyst #4 (Docter'n är samma förstoring)
Och Nordik var skithyggliga både med service och nya reservsiktet får jag säga- ingen skugga faller på dom.
MEN- jag har inte orkat byta tillbaka än: jag ser ingen skillnad med mina ögon när jag tittar i/på dom
(Jo i plånboken- där det ligger 10.000 kr mera kvar när man köper en Hawke)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ptja, mitt senaste ligger kvar nytt i kartong sedan några år. Inget fel på siktet, jag som har astigmatism. Upptäckte jag med hjälp av Aimpoint's support...

Mitt Z6i, Zeiss, Leupold och Sightron funkar klockers - de har några år på nacken men har aldrig strulat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago Dansken sa:


MEN- jag har inte orkat byta tillbaka än: jag ser ingen skillnad med mina ögon när jag tittar i/på dom
(Jo i plånboken- där det ligger 10.000 kr mera kvar när man köper en Hawke)

Dom sikten jag har enligt tidigare i tråden har alla hållit optisk skärpa som räcker och blir över åt mig, det som har skiljt sig åt är mest olika grad av tunnelseende vid låg förstoring när det gäller optiken.

Som en parantes så är det sikte jag skjutit minst dåliga träffbilder med ett "Husqvarna" Hakko 200 fast 4X med fine dupex, även om optiken dög till dagsjakt så var det inte mycket mera, men skotten satt där dom skulle.  😎

Tror iofs det mest berodde på riktmedlet i kombination att parallaxen lirade bra med vår banlängd på 80m, parallax är ett störande skit om den ligger "fel" vid banskytte och inte är justerbar vilket den sällan verkar vara på jaktsikten.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det kommer till sikten och alla nya varianter som kommer är det en sak som storligen förvånar mig och det är att så väljer att köpa smidiga sikten av bra kvalité; en tums tub, 3eller 4x växel och hyfsade glas. Likt Swarre z3, kahles 2-7 Zeiss etc. 

Dessa tjänar man uppenbarligen inte pengar på eftersom de inte saluförs längre. 

Jag vet att det finns många fina sikten med anpassade förstoringar för olika jaktformer men vill man ha bra optik kring 3-4 hekto är det inte så mycket välja på. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som är skönt med billigare optik är att man inte behöver vara så himla rädd om den. Sen är begagnade optik inte dumt. Har köpt två begagnade zeiss som jag verkligen gillar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Silver sa:

När det kommer till sikten och alla nya varianter som kommer är det en sak som storligen förvånar mig och det är att så väljer att köpa smidiga sikten av bra kvalité; en tums tub, 3eller 4x växel och hyfsade glas. Likt Swarre z3, kahles 2-7 Zeiss etc. 

Dessa tjänar man uppenbarligen inte pengar på eftersom de inte saluförs längre. 

 

Det är väl efterfrågan som styr antar jag.

Många som verkar vilja ha belyst 56 glugg med minst 12X förstoring på Älgjaktsveckan om men ser till utbudet.  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Järven sa:

Många som verkar vilja ha belyst 56 glugg med minst 12X förstoring på Älgjaktsveckan om men ser till utbudet.  ;)

Och benstöd och lamphållare och patronhålkare och "björnstödet" och......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Järven sa:

Det är väl efterfrågan som styr antar jag.

Många som verkar vilja ha belyst 56 glugg med minst 12X förstoring på Älgjaktsveckan om men ser till utbudet.  ;)

Nja för drevjakt och älgjakten sitter det en Aimpoint på bössan, min Meopta glugg används vid pürsch-/vak- och skyddsjakt! 3 ggr förstoring som minsta är alldeles för stort i många drevjaktspass! En liten drevjakts kikare i 1-x står på önskelistan!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Galne sa:

Nja för drevjakt och älgjakten sitter det en Aimpoint på bössan, min Meopta glugg används vid pürsch-/vak- och skyddsjakt! 3 ggr förstoring som minsta är alldeles för stort i många drevjaktspass! En liten drevjakts kikare i 1-x står på önskelistan!!

Jag tänkte mera på utbudet på marknaden som föregående talare nämnde, det är rätt ont om smäckra sikten om man inte väljer en 1-4  eller 1-6.

2-7x32/ 1.5-6x36 och liknande är ju rätt ovanliga i sortimentet om man jämför med rena drev/vakgluggar.

Det tyder väl på att folk antingen jagar älg mest med rena drevjaktssikten eller 48/50/56 gluggar nuförtiden.

Kanske har det att göra med att färre och färre (inkl undertecknad) inte sköter all jakt med en och samma bössa som "allroundsiktena" inte säljer lika bra, eller att Vildsvinens intåg gör att folk vill ha stora gluggar....vad vet jag mitt arma fnask som prostinnan brukade säga ?

jag tyckte själv utbudet var rätt skralt i förstoringsspannet 2-8 när jag var ute efter en stådan till blandjakt som även skulle fungera till toppfågel, 3-12 eller 1-6 fanns det typ 13 på dussinet att välja på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...