Hoppa till innehåll

Skytteträning


Pyrschjägaren

Recommended Posts

Nu har jag bestämt mig för att trappa upp skytteträningen och bli så bra jag kan bli utefter livets förutsättningar. En rejälare satsning. 

Ett steg i rätt riktning är en bra 22lr till billig mängdträning. 

Tänker mig en tikka t1x för att kolven inte är gjord för en 6åring på den bössan. Vilket kolvarna är på i stort sett alla andra 22or?

Nån som har andra förslag på fullvuxen 22a till träning?

Är det bättre med en anschutz målskyttebössa eller funkar det lika bra med en T1x? En sån målskyttebössa är tyngre, men kolven är inte utformad som en normal jaktstudsare. 

Jakt.se har ett fint t1x-paket med ringar och hawkesikte som jag funderar på. 

Förslag på skytteövningar som tar jaktskyttet till nya nivåer är också välkommet. 

Jag tänkte vi kunde brainstorma tillsammans. 🤗

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anschutz 64 biathlon är otroligt fina och välskjutande vapen med både reglerbar bakkappa och kindstöd. Vi kör dem i skidskytteklubben. Kanske lite dyr med den stocken, men det bror på hur bra du vill bli. Funkar med diopter och kornring men likaväl fästen och kikarsikte. Modell 64 med vanlig stock kostar ca 11 kkr.

 

https://www.skyttetjanst.se/article/detail/anschtz-64-biathlon-valnot-22/21214

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns ju eftertraktads kolvar till CZ bla, så har man GRD eller KKC på jakt bössan kna man ha det på 22an..

Har du en pipbytare som studsare idag kanske det finns en växlingssats till 22a till den.. 🤔

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tänkte precis starta en tråd om att fråga kring skytteövningar.. Följer denna! Nu gjorde jag lite "fel" och köpte mig en 10/22a som inte direkt är under av precision för skytteträning. Hade jag köpt en 22a nu hade jag nog kört på t1x då den liknar T3an så mycket och har samma kolv, tänker att det skulle vara riktigt bra för träningen.

Men en del av skytteträningen som jag tänker är torrträningen hemma, då med älgstudsaren. Just nu brukar jag bara stå och lägga an + klicka mot en måltavla i andra änden av bostaden tex. Kanske finns det förslag på fler och bra saker man kan göra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Byt ut trycket på din 10/22 så blir den helt ok för övningsskytte.
När jag övnings skjuter med 22an så gör jag det endast på frihand mot självmarkerande mål eller grisbanan det krävs inte mycket precision i en bössa för att duga till det men trycket måste var sjust.
 

När du står och torrtränar hemma tänk på hur du gör med fokuspunkt, andning och avfyrning.
Såg ett riktigt bra klipp på youtube om hur man kontrollerar att man har en bra skjutställning.
Om man lägger an och riktar mot målet så skall man sen andas och då skall bössan gå rakt upp och rakt ner om man har en bra skjutställning.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...