Hoppa till innehåll

Älgjaktlaget funderar på att gå upp till 155 MHz jaktradio


lsjonsson

Recommended Posts

Vad har ni för tips på ny jaktradio? Lafayette, Hunter, m. fl. Vi har en kuperad terräng med långa sträckor mellan norr o söder o öst o västlig passare. Vi har inga höga berg som i Gällivare, Kiruna o Jokkmokk. När vi är i början på jakten är vi många runt 25-28 st i höstas o nu senast under lördagen o söndagen var vi inte mer än 6 resp 8 jägare båda dagarna och då blir det lite snävare område men det beror samtidigt hur mångar hundar och hundförare som möter upp till morgonsamlingen. Vilken radio har bäst räckvidd? Dom flesta av oss använder oss av Lafayette o hunter idag.

Kinajunk kan vi skippa direkt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det är en icom 155 jag har och tycker den fungerar riktigt bra, mycket bättre än 31 lafayette som också användas.

Tycker ändå att 155 hörs mycket bättre men är telefonen som används mest på jakten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har ni en karta över vårat vvo om det är till någon hjälp och bedömning av terrängen hos oss.695448466_BondersbynsVVO.thumb.jpg.ecd1a7c7b6642a53b1f36348fa77bc23.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För jaktradio med rätt anpassad antenn är det inte någon större skillnad mellan 31 MHz-bandet och 155 MHz-bandet. 31:orna brukar klara kuperad och trädbevuxen skogsmiljö något bättre medan 155:orna ofta ger bättre ljud och räckvidd i öppnare, mindre kuperad. 

Med det sagt så är tipset att testa på er mark. Försök låna 2 ST 155:or med skogsantenn och jämför med era 31:or. 

Jag testade i Sorsele där vi nästan alltid har en knul i mitten av våra såter och då var 31:an klart bättre. Nu när vi ändå inte alla utan att någon "reläar" . 

Byter man frekvens ska det ju helst bli bättre....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago detstorabla sa:

För jaktradio med rätt anpassad antenn är det inte någon större skillnad mellan 31 MHz-bandet och 155 MHz-bandet. 31:orna brukar klara kuperad och trädbevuxen skogsmiljö något bättre medan 155:orna ofta ger bättre ljud och räckvidd i öppnare, mindre kuperad. 

Med det sagt så är tipset att testa på er mark. Försök låna 2 ST 155:or med skogsantenn och jämför med era 31:or. 

Jag testade i Sorsele där vi nästan alltid har en knul i mitten av våra såter och då var 31:an klart bättre. Nu när vi ändå inte alla utan att någon "reläar" . 

Byter man frekvens ska det ju helst bli bättre....

Konstigt, jag anser precis tvärt om att 155 hörs både bättre och längre det lilla vi använder radio.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago detstorabla sa:

För jaktradio med rätt anpassad antenn är det inte någon större skillnad mellan 31 MHz-bandet och 155 MHz-bandet. 31:orna brukar klara kuperad och trädbevuxen skogsmiljö något bättre medan 155:orna ofta ger bättre ljud och räckvidd i öppnare, mindre kuperad. 

Med det sagt så är tipset att testa på er mark. Försök låna 2 ST 155:or med skogsantenn och jämför med era 31:or. 

Jag testade i Sorsele där vi nästan alltid har en knul i mitten av våra såter och då var 31:an klart bättre. Nu när vi ändå inte alla utan att någon "reläar" . 

Byter man frekvens ska det ju helst bli bättre....

Tack för svaret!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago karelsk blandning sa:

Konstigt, jag anser precis tvärt om att 155 hörs både bättre och längre det lilla vi använder radio.

Generellt når låga frekvenser längre än höga frekvenser. Sen är det mindre brus med 155. Så om räckvidden räcker så är 155 bättre.  Geografin på området har ju stor betydelse (och var man befinner sig i förhållande till de andra). Därför rekommenderar jag att man testar. Oftast vet man ganska bra mellan vilka pass det brukar vara svårt att höras. Men man bör ju testa flera ställen och jämföra med 31 för samma platser. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

icom basic pro digital 155 med skogsantenn. Fina med digital är att man har bra ljudkvalitet på radiotrafiken och störs inte av hundpejlar etc.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om nu alla ska gå över till nya 155:or skulle jag också rekommendera att välja någonting digitalt. Ovanstående är ett bra förslag.

För oss så skulle övergång betyda att en del fick göra sig av med relativt nyinköpta 155:or, och det kommer inte att fungera i närtid...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, Arctic said:

Om nu alla ska gå över till nya 155:or skulle jag också rekommendera att välja någonting digitalt. Ovanstående är ett bra förslag.

För oss så skulle övergång betyda att en del fick göra sig av med relativt nyinköpta 155:or, och det kommer inte att fungera i närtid...

Observera att det finns två standarder för digital jaktradio: IDAS och DMR.
Icom använder IDAS medan t.ex. Zodiac använder DMR. De båda systemen kan inte prata med varandra.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago redtop sa:

Observera att det finns två standarder för digital jaktradio: IDAS och DMR.
Icom använder IDAS medan t.ex. Zodiac använder DMR. De båda systemen kan inte prata med varandra.

Se där ja! Fungerar någon mot Lafayette och/eller hunter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Digitala radiokanaler fungerar inte med Lafayette Smart. Den kan sända lite digitala meddelanden, men är i stort en analog radio. Hunter har en digital radio som följer TDMA (ETSI-TS102 361-1, -2, -3). Den ska i alla fall i teorin kunna prata med alla andra digitala radioapparater som stöder samma standard. 

Tyvärr fungerar inte alla digitala varianter rätt med varandra. Det finns vissa standard, men alla använder inte samma. Ska du vara helt säker på att det ska fungera ska alla apparater komma från samma tillverkare. 

Det är en av orsakerna att jag inte är jätteförtjust i den nya digitala världen, fastän jag själv har en digital iCom. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Arctic sa:

Digitala radiokanaler fungerar inte med Lafayette Smart. Den kan sända lite digitala meddelanden, men är i stort en analog radio. Hunter har en digital radio som följer TDMA (ETSI-TS102 361-1, -2, -3). Den ska i alla fall i teorin kunna prata med alla andra digitala radioapparater som stöder samma standard. 

Tyvärr fungerar inte alla digitala varianter rätt med varandra. Det finns vissa standard, men alla använder inte samma. Ska du vara helt säker på att det ska fungera ska alla apparater komma från samma tillverkare. 

Det är en av orsakerna att jag inte är jätteförtjust i den nya digitala världen, fastän jag själv har en digital iCom. 

Tack för den infon!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Arctic sa:

Digitala radiokanaler fungerar inte med Lafayette Smart. Den kan sända lite digitala meddelanden, men är i stort en analog radio. Hunter har en digital radio som följer TDMA (ETSI-TS102 361-1, -2, -3). Den ska i alla fall i teorin kunna prata med alla andra digitala radioapparater som stöder samma standard. 

Tyvärr fungerar inte alla digitala varianter rätt med varandra. Det finns vissa standard, men alla använder inte samma. Ska du vara helt säker på att det ska fungera ska alla apparater komma från samma tillverkare. 

Det är en av orsakerna att jag inte är jätteförtjust i den nya digitala världen, fastän jag själv har en digital iCom. 

Med andra ord så är det bäst om hela jaktlaget har likadan radio för alla ska kunna höra varandra. Hur är räckvidden på iCom?

Vilken ska man satsa på om alla ska köpa nytt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago lsjonsson sa:

Med andra ord så är det bäst om hela jaktlaget har likadan radio för alla ska kunna höra varandra. Hur är räckvidden på iCom?

Vilken ska man satsa på om alla ska köpa nytt?

Icom har 5 års garanti på sina radioapparater. Väldigt lite strul med dem har jag hört från de som testat det mesta på marknaden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...