Hoppa till innehåll

Fyrhjulsdrift...?


Guest vakjägaren

Recommended Posts

Guest vakjägaren

Har fått för mig att jag måsste (vill) ha en fyrhjulsdriven bil.

Den ska ha rejäl markfrigång annars kvittar det.

Har snokat lite på,  Nissan xtrail, tycker den är snygg..!

King Cab,  Helt OK.    Har såna på jobbet.

Toyota RAV4 varför är dom så billiga.?

Ni som har och har haft fyrhjulsdrivet vad har ni för tips till en som vill ha en av varje, ;).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle du inte ha rejäl markfrigång? Då finns det bara ett fåtal alternativ. Bla Lada Niva som nog har den bästa markfrigången . Sen är där ingen lull-lull men det avspeglar sig på priset också. Plus att ingen av dom du räknade upp tar sig fram som en Niva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med, inget tar sig fram som en Niva.. men vill du ha komfort ska du satsa på något annat ;)

Sen har vi ju Hummer med 40 cm markfrigång, men då blir det en lite annan prisklass ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest vakjägaren
Skulle du inte ha rejäl markfrigång? Då finns det bara ett fåtal alternativ. Bla Lada Niva som nog har den bästa markfrigången . Sen är där ingen lull-lull men det avspeglar sig på priset också. Plus att ingen av dom du räknade upp tar sig fram som en Niva.
 

Rejäl då tänkte jag mig inte extremt..  Xtrail med högre däckprofil.... :-*

Kan du berätta nåt mer om Niva.  

Själv vet jag inte mer än vad man kan läsa i anonser, och ingen av mina kompisar vet nåt heller.!

Man blir ju lite passiv när ingen vet nåt direkt om den...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör en Subaru Outback ibland(frun har den mest :'() o har än så länge bara gott att säga, bra markfrigång 19cm, drar lite bensin 1,0 blandat 0,85 landsvägs med tanke på att det är konstant fyrhjulsdrift.

Har än inte kört fast, har gjort det med andra sk fyrhjulsdrivna bilar(VW) där Subban inte skulle ha tvekat!

Kanon på landsväg, går som ett strykjärn i kurvorna :)

Synd att dom inte finns i diesel, nu när det kan tänkas bli lättare att importera från Finland.

Det finns ju Forrester om man vill ha mera Jeep stuk på den.Köp en Subba, du ångrar dig inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest vakjägaren
Jag kör en Subaru Outback ibland(frun har den mest :'() o har än så länge bara gott att säga, bra markfrigång 19cm, drar lite bensin 1,0 blandat 0,85 landsvägs med tanke på att det är konstant fyrhjulsdrift.

Har än inte kört fast, har gjort det med andra sk fyrhjulsdrivna bilar(VW) där Subban inte skulle ha tvekat!

Kanon på landsväg, går som ett strykjärn i kurvorna :)

Synd att dom inte finns i diesel, nu när det kan tänkas bli lättare att importera från Finland.

Det finns ju Forrester om man vill ha mera Jeep stuk på den.Köp en Subba, du ångrar dig inte.

 

Dreglar över en Forrester men vilket pris, jag kör runt 1000 mil mycket pengar för 1000mil..  Kanske ska föreslå till sambon att vi ska ha en sån till familjebil.. ;D    Men hon är inte så lättlurad. :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

>Vakjägarn

Skall du ha en bra jaktbil med suverän framkomlighet, inte så långt till marken och lättmeckat skall du nog snegla åt Suzuki SJ413.

Du hittar en körklar utan direkt rost för 10-15', rosten sitter fö alltid i mindre viktiga delar som Bilprovningen struntar i  ;)

Niva..brrrrrr  :-X

Subaru, jepp, bra bil, har en Outback -98 och en dito -06...helt suveräna!

Håller med Conny, har sett otaliga SUVar och annat 4-hjulsdrivet fint med tungt lastade hästtrailar som inte ens tagit sig fram på blöta ängar (parkeringsplatser på hästtävlingar) medans våra bilar med värstingstor fullpackad trailer inte haft några som helst problem  ;D

Nackdelen eller kanske fördelen är det höga andrahandsvärdet...

/Lycka till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att ingen har nämnt kungen av dem alla: Landcruiser". Går och går och tar sig fram över stock och sten ;D

Dessutom torde ju bj75:an vara en av de snyggare i klassen. Annars är det väl inga större fel på HJ60 heller. Finns en landcruiser för varje behov :D Ändå har jag inte någon själv för tillfället, utan förlitar mig på min corolla 4wd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör själv Niva, o visst! de är absolut ingen komfort..

Men fram kommer man var som.

Köpte den för 9000:- en 87:a, går bra men att tex sätta in en stereo käns rätt meningslöst. ::)

Har inte lyckats slira en enda gång i vinter..

Men man bör nog vara lite glad i o mecka med bilar vilket jag inte är..

Man kan få rejält med tipps och hjälp med Nivor på följande sida.

http://groups.msn.com/LadaNiva

Men har man långt till jaktmarken så kan det nog vara rätt påfrestande att köra rysk stridsvagn.

Tja! va fasen man vänjer sig nog vid det med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara en sak, Toyota Landcruiser!

Vi hade tidigare en Landcruiser 90 wb som gick över allt. Vi fick provköra den en gång på en endurobana samt lära oss köra ner för klipphällar, över diken, genom djup lera, klarar en lutning på 40 grader åt båda sidorna. Ja, den klarar allt!

Så den rekomenderar jag i första hand!

I andra hand skulle jag kunna föreslå den äldre rav4´n. En som jag jagar med har en sådan och han sätter sällan den. Klarar det mesta. Ett problem med king cab och diverse är att den är lång. Så det drar ner smidigheten lite när du ska över stock och sten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Markfrigången är minst lika viktig som fyrhjulsdriften i många fall. Hade en Subaru Legacy förut och den satte jag mig i snön ett flertal gånger pga markfrigången. Nu har jag en Renault Rx4 Fyrhjulsdriften  är sämre än subarun men markfrigången gör att jag har klarat mig bättre (har iofs varit mindre snö i år). Dessutom så är den ganska billig i jämförelse med andra liknande bilar. Nackdelen är att det inte finns någon lågväxel plus att kvaliteten nog inte är den bästa.

Man ska nog tänka efter hur mycket terrängegenskaper man egentligen behöver, oftast så blir det lite oplogade skogsvägar och liknande. Då behövs inga märkvärdiga grejer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du inte hantera din bil spelar det ingen roll om du har en porsche eller en hummer fram kommer du inte, köp en bil som passar dina behov gå sedan en förarkurs.

land rover bjuder på en utbildning i terräng körning till alla som köper ny land rover, detta borde gälla alla tillverkare av terräng bilar vet du inte hur du ska göra så fastnar du ändå...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Framförallt ska du tänka över vad du verkligen ska kunna åstakomma med den. Kanske framförallt hur långt du ska åka, komforten är väl det som skiljer de flesta bilar som nämnts åt, oplogat klarar som sagt de flesta vanliga kombis med bra fyhjulsdrift och inte den minsta markfrigången.

Ska du har en renodlad jaktbil som sällan går längre sträckor på landsväg har du ju ladan och en uppsjö anda äldre terängbilar såsom landcruiser, nissan patrol, nissan terrano, mitshubishi, en drös jänkare. De flesta kostar en del om de är i bra skick men å andra sidan finns det såna som är ordentligt tillfixade för terrängkörning.

Ska du däremot åka på semester med familjen försvinner alla dessa och om du bara tänker och läser tillräckligt mycket kommer du säkert på att en Landcruiser 90 eller 120 är just det du vill ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Preppen

Jag har en volvo valp och när det gäller att ta sig fram så är den suverän men transportsträckorna efter väg är ingen höjdare direkt, men å andra sidan så bor jag i stort sett mitt i jaktmarken så det blir inga långa transportsträckor.

Jag har dessutom satt i en liten kamin så då har man också en motordriven jaktkoja med sig. Den går dessutom utmärk att köra hem älg från skogen med.

Man ska nog tänka efter hur mycket terrängegenskaper man egentligen behöver, oftast så blir det lite oplogade skogsvägar och liknande. Då behövs inga märkvärdiga grejer.

Ja det är inte så bara att ta sig fram på oplogade skogsvägar, det händer ibland att det kan vara en halvmeter snö och då är det inte så bara om man inte har något rejält att köra med och skulle det knipa så får man lägga på kedjorna som är standardutrustning ;) men det är ju inte överallt i vårt avlånga land man får ha den äran att köra i halvmeterdjup snö  :D

Mvh Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jeep Grand cherokee ser lite bättre ut från -98 tror jag det var, eller en ML från Mercedes 320 eller 430 ta den senare drar inte mer soppa men har 272hk och retar säkert någon granne ;D

Jeepen ska ha bra drivning om jag minns rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest vakjägaren

Jag ska inte OFF ROAD med bilen.

Men när man åker på leriga/snöiga skogsbilvägar och ska in på nån stickväg där stenar är högre än vad man tror  ::) :-X .

Och mina barn ska ju inte behöva skämas när jag kör dem till dagis. ;D

Sanningen är väll den att jag har klarat mig med min Corolla i 6år, men ligger det en snusdossa i vägen så får jag veja. ;D ;)

Och "vill ha begäret" går ej att bota, som ni säkert vet.!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

då borde i princip vilken bil med lite högre markfrigång och 4wd funka finns ju en uppsjö sådana, audi,vw,volvo, skoda mfl har ju personbilar med lite bätrre markfrigång och 4wd sen har du ju suv, jeepar och pickuper

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du inte hantera din bil spelar det ingen roll om du har en porsche eller en hummer fram kommer du inte, köp en bil som passar dina behov gå sedan en förarkurs.

Jag köpte mig en Opel Corsa -93 och skrev King Cab i smutsen på bakrutan... Allt handlar om hur mycket fart man tar  ;D

//Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har beställt en Skoda Octavia Scout, tror att det passar mina behov.

Körde fast med min framhjulsdrivna Octavia så sent som i söndags då jag och Orjant var upp på marken och fick hämta traktorn, montera snökedjor innan jag kom loss, tur att man har den på marken...

Förväntar mig inte att få några terrängegenskaper men haldex och lite mer markfrigång kommer att vara välkommet.

mvh

Dard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Honda CRV som jag är supernöjd med. Utrymme, lite högre än vanlig bil, 4WD kopplas in med automatik, drar ca 0,85 om  man kör mjukt o inte för fort. På en rävjakt när bilen var ny för mig o jag skulle hänga på några Toyota Landcruiers på en oplogad väg gick det dock inte så bra. Så det är ju inte en fullständigt äkta 4WD.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Har fått för mig att jag måsste (vill) ha en fyrhjulsdriven bil.

Den ska ha rejäl markfrigång annars kvittar det.

Har snokat lite på,   Nissan xtrail, tycker den är snygg..!

King Cab,  Helt OK.    Har såna på jobbet.

Toyota RAV4 varför är dom så billiga.?

Ni som har och har haft fyrhjulsdrivet vad har ni för tips till en som vill ha en av varje, ;).

Du ska först fråga dej vilka egenskaper du prioriterar, är det att komma fram i terrängen ska du titta på TB 11, valp, Lada Niva, LR Deffender m fl. De är dock olidliga att köra mer än ett fåtal mil i sträck. Fördelen är att de ofta är billiga.

Nästa grupp bilar tar sig nästan lika bra fram och ändå är relativt trevliga på vägen är Landcruiser, Pajero, Discovery, Cherokee m fl. Nackdelen är hög förbrukning och inköpspris.

Sista gruppen är förklädda personbilar vilka oftast inte klarar nån avancerad terrängkörning då de brukar sakna låsbara diffar, lågväxel mm vilket behövs för off roding. Bilarna i denna klass är däremot hyffsat billiga i inköp och drift och har en personbils köregenskaper. I denna grupp finns bilar som Rav-4. CRV, Santa Fe, X-trail, Outlander m fl.

Själv har jag en Pajero och tror faktiskt att jag kommer att "gå ner" till en Outlander när jag byter för jag måste erkänna att 99% av körningen sker på väg och då går en förkädd personbil bättre och billigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest vakjägaren

SANT...........

Men det man inte har vill man ju ha.... ;D ;D ;)

Har kvar min Corolla tills den krånglar.! Inte ett tecken på det än fast det är en årsm 97. Bara att köra igenom besiktningen. ;D Skulle kanske inte ha sagt så.  ;)

Nästa bil kanske RAV4..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SANT...........

Men det man inte har vill man ju ha.... ;D ;D ;)

Har kvar min Corolla tills den krånglar.! Inte ett tecken på det än fast det är en årsm 97. Bara att köra igenom besiktningen. ;D Skulle kanske inte ha sagt så.  ;)

Nästa bil kanske RAV4..

Ska du aldrig byta, vet ingen Corolla som krånglar maskinellt före 50K mil, vi försökte knäcka en genom att turas om att misshandla bilen tills den försvann från firmans garage, det gick bara inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...