Hoppa till innehåll

Tillvaratagandet av troféer


Jämta

Recommended Posts

Haha!

Ja, det gör det verkligen! Kliniskt rent. [emoji106]

Vi hade en gammal ånghögtryckstvätt på Husqvarna AB när jag jobbade där o tvättade truckar med innan rep. men jädrans vad rena dom blev,

Fanns inte ett uns fett kvar i några leder. [emoji3] Efter några år så fick vi skrota den tyvärr när vi inte fick tag på reservdelar. :sad:

Den vågade vi inte tvätta bilar med för då hade färgen blivit blek. [emoji106]

Ja det är en truck/hjullastartvätt vi har också.

Tvättade jaktbilen i somras, blåste av ena backspegeln... [emoji15]

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är en truck/hjullastartvätt vi har också.

Tvättade jaktbilen i somras, blåste av ena backspegeln... [emoji15]

 

Ok! Bra tryck i dessa tvättar. :thumbsup:  :biggrin:

Våran tvätt var antik. Den hade tändkulemotor o gick på diesel. Tidigt 1920-30 skulle jag tro. :ohmy:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort ganska många skallar. Mest rå och älg.

Dock så har jag sågat alla hittills och inte haft problemet jag nu tänker fråga om.

Hur får ni ut all "vävnad" ur en hel skalle?

Hjärnan är inga problem. Det har jag fixat tidigare då jag velat haft mer skallben kvar.

Men allt som sitter inne i nosen?? Alla "flänsar" och göttgött?

Det är ju till och med pillrigt att få bort när skallen är sågad.

Hur gör ni?

Med vänlig hälsning John

På rå är det nog tålamod som sagt. Räv/grävling brukar jag avlägsna nosbenen (pariga). Behöver koka cirka timmen och krävs en del försiktighet (vicka och dra framåt, bryt ej rakt upp på en gång). Även lite pilligt att få tillbaka benen, men blir rent.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Försöker komma på varför det inte ska gå lika bra på rå. Går sådär...

Dock alltid kört tålamod på rå, är ju trots allt lättare än en lång smal rävnos

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 4 months later...

Har ett årgångslagrat älghorn bakom Urbans vedbod. Har enligt utsago blivit blekt och någonstans läste jag att att det finns brun smörja att piffa till horn med. Vad heter det och var köper man? Någon särskilt teknik för att applicera?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Har en fråga. Jag har försökt mig på att koka och rensa en älgskalle för montering. Men hur mycket skall bort bakom? Jag har kokat massvis med gånger nu och jag tycker att skallen verkar "fet" efter någon dag på vissa ställen. Har kokat med diskmedel och även maskindiskmedel. En annan fundering är bakom. Hur mycket av näsbenet skall bort? Ser ut som en porös benbit just vid näsbenet. Har hittat väldigt lite bilder på detta. 

Bifogar lite bilder på hur hornet ser ut i dagsläget. Kan konstatera att jag kokar och allt känns strävt och bra. Tar 1-2 timmar sedan känns vissa delar lite "flottiga". Skall det vara så?

 

Kan ju säga att jag kokat denna tjurskalle rätt länge i omgångar. Det kan inte heller vara normalt. Totalt 3-4 timmar med en timme i stöten...

20180914_150058.jpg

20180914_150107.jpg

Redigerad med Michael_lang
Kunde inte ladda upp bilder från telefonen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inget köttig kvar räcker det nog gott.

Jag har en myrstack invid en fall som jag bundit fast skallar i och sen låtit myrorna göra pilljobbet innan jag har kokat.

 

Om det skulle börja lukta illa om nån vecka får du väl koka igen. 

 

Många diskmedel är ju återfettande så det kan man ju undvika.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎09‎-‎14 at 15:50 Michael_lang sa:

Har en fråga. Jag har försökt mig på att koka och rensa en älgskalle för montering. Men hur mycket skall bort bakom? Jag har kokat massvis med gånger nu och jag tycker att skallen verkar "fet" efter någon dag på vissa ställen. Har kokat med diskmedel och även maskindiskmedel. En annan fundering är bakom. Hur mycket av näsbenet skall bort? Ser ut som en porös benbit just vid näsbenet. Har hittat väldigt lite bilder på detta. 

Bifogar lite bilder på hur hornet ser ut i dagsläget. Kan konstatera att jag kokar och allt känns strävt och bra. Tar 1-2 timmar sedan känns vissa delar lite "flottiga". Skall det vara så?

 

Kan ju säga att jag kokat denna tjurskalle rätt länge i omgångar. Det kan inte heller vara normalt. Totalt 3-4 timmar med en timme i stöten...

20180914_150058.jpg

20180914_150107.jpg

Hej

 

Den verkar/känns fet för att den är fet.
Det finns fett i skallen som kommer att krypa ut och göra skallen lite gul på sina ställen med tiden.
Jag har kokat massor med skallar och flera av dem har blivit en aning gula efter ett tag. (På vissa ställen där det är som "fetast")
På de skallar jag kokat med lite tvättmedel har det blivit bättre. Men inte perfekt.
Jag har även testat att bleka skallar igen efter något år. Och det har hjälp lite.

Jag har en kompis som lämnar in alla sina troféer till konservator. Även dessa gulnar lite efter ett tag.

Mina troféer från Afrika är vitmålade med sprayfärg.....  :blink::ohmy:

Med vänlig hälsning John

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Ijahman sa:

Den verkar/känns fet för att den är fet.
Det finns fett i skallen som kommer att krypa ut och göra skallen lite gul på sina ställen med tiden.
Jag har kokat massor med skallar och flera av dem har blivit en aning gula efter ett tag. (På vissa ställen där det är som "fetast")
På de skallar jag kokat med lite tvättmedel har det blivit bättre. Men inte perfekt.
Jag har även testat att bleka skallar igen efter något år. Och det har hjälp lite.

Jag har en kompis som lämnar in alla sina troféer till konservator. Även dessa gulnar lite efter ett tag.

Kvarvarande fett i ben är ett djäkla problem även på museer. Om man går bakom kulisserna på Naturhistoriska museet i Göteborg eller Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm och kikar på bensamlingarna så luktar det kraftigt av härsket fett. Och det beror ju på att det blivit kvar fett i benen. Museerna skeletterar oftast biologiskt mha mikroorganismer i rötkammare. 

Nu tänker jag högt, men borde man inte kunna "byta" fettet i trofeerna på något sätt? Det är ju principen bakom viss skinngarvning, dvs man byter det naturliga fettet i skinnet mot ett önskvärt fett som inte härsknar. Principen är klassiska "fett löser fett". Hur man i praktiken skulle göra i fråga om ben/horn har jag ingen aning om . 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Någon som har byggt trofékokare med doppvärmare/elpatron? Funderar på att göra mig en för älgtrofé, mindre skallar kan man ju ta gryta och kokplatta, men älgtrofé kräver ju lite större kärl. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago freddasen sa:

Någon som har byggt trofékokare med doppvärmare/elpatron? Funderar på att göra mig en för älgtrofé, mindre skallar kan man ju ta gryta och kokplatta, men älgtrofé kräver ju lite större kärl. 

Har inte testat doppvärmare.

Men kan tipsa om hur jag gör med bl.a. älg. Jag har delat ett fat (212 L) och så kör jag med gasbrännaren till min stora wookpanna.
Funkar kanon.

Mvh John 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago freddasen sa:

Någon som har byggt trofékokare med doppvärmare/elpatron? Funderar på att göra mig en för älgtrofé, mindre skallar kan man ju ta gryta och kokplatta, men älgtrofé kräver ju lite större kärl. 

I min ungdom byggde jag en "kokgryta" som jag försåg med doppvärmare från en gammal tvättmaskin. Vi hade någon enkel elektronik, ungefär som en dimmer, så man kunde justera effekten. Fungerade utmärkt att "koka" med den. :whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
  • 3 months later...
  • 6 months later...
På 2013-06-16 at 10:26 Vestjakt sa:

Sköt min första gris för några veckor sedan en galt men inga stora betar att skryta med direkt. Men det hade vart kul att spara hela skallen av första grisen. Ligger nu fryst och funderar på att ta fram och börja låta den koka skrapa koka skrapa  eventuellt blåsa av med högtryckstvätt torka och slutligen pensla med väteperoxid x antal gånger.

Min första bocktrofé gjorde jag samma sak med och den blev mycket bra för att vara min första.

 

 Vad tänka på med kok av hel skalle av vildsvin?

Jag kokade en skalle av en stor galt. Det blev kokning i ett par omgångar varvat med att blåste jag av det med högtryckstvätten.

Sen förankrade jag den i gräsmattan med ett armeringsjärn i ett par dagar så att mördarsniglarna fick göra sitt. Dom tuggade i sig allt som satt kvar så den blev alldeles ren både invändigt och utvändigt. har inte blekt den, men den ska sitta utomhus på ett träd i trädgården så jag hade inte tänkt bleka den ändå. tänderna kommer lossna för att man kokar skallen så hårt, men med lite smältlim på insidan av käkarna så löstes det.

/Loen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min persoliga favorit, är knyt fast och läggner i

a: myrstack. dom är effektiva!!!

b: under bryggan, på botten, om du har kräftor... dom kan åxå!

Men knyt fast..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha ha jag provade alternativ a en gång men den försvann.
Fick höra sen av en hundförare att dennes hund hade hittat trofén och kom med den tuggandes likt ett tugg ben.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tips för kokning älgskalle kapa ett oljefat palla upp med tegel i med vatten så att skallbenet kommer under vattnet akta hornet linda med folie ta en plåthink gör hål i rader på hinken i med pellets halva hinken vanlig eldningspellets tänd på oppe på pelletsen inte under brinner i flera timmar ställ hinken under fatet tar inte länge innan det kokar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
1 hour ago karelsk blandning sa:

Fungerar det att bara köra ett älg horn med hetvatten tvätt eller måste man koka det före?

Bättre att koka först 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...