Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

apportörens träning

Featured Replies

Publicerat

jag har en golden retriever som är en utmärkt apportör. har haft honom i...... 6 år..

det svåraste jag lärt honom är dirigering (peka dit man vill att hunden ska söka)

det tog lång tid och krävdes massvis med tålamod. det svåraste med dirigering är att man så lätt kan råka lura hunden. om man tror fågeln ligger på ett visst ställe. man ser att hunden inte vill gå dit men man svär och skriker och pekar. men sen visar det sig att hunden har rätt och fågeln är inte alls där. det slutar med att man går hem med dåligt samvete och en hund som undrar varför man va så arg... ja. det ska ju undvikas.

enligt mina erfarenheter ska man lita på hunden. hunden ska kunna söka själv, men som SISTA utväg kan man, om man är helt säker på var fågeln eller apporten är, dirigera hunden rätt

jag har lyckats med det jag inte trodde gick, nämligen dirigering när hunden simmar.

det viktigaste är nog att träna hunden regelbundet, även om han redan kan det är det lätt att hunden glömmer detaljer.under träning, ska man sluta när det går som bäst, för att undvika att man avslutar träningen efter motgångar. man ska gå hem med en glad hund och en stolt hundägare, helt enkelt.

har ni synpunkter, andra tips på hur man tränar hunden, eller vad som helst... ja. för att fatta mig kort SKRIV gärna =) =)

Publicerat

Tja!

Knepgit det där, men jag tycker nog att om man bara nött in dirigeringen på nära håll så är det ta mej fan lättare att få jycken att funka på vatten! Den rinner inte ur hand lika snabbt och lätt där utan man får lättare kontakt förutsatt att stoppsignalen sitter.

Gamla labben kunde jag styra ut runt 100 m ut i sjön faktiskt då han gick som bäst, var rätt kul faktiskt. Nu har jag en unglabbe som inte riktigt är där ännu men vi kommer dit.

Mvh!

Publicerat

just att dirigera hunden rakt fram eller mot mig är väl svåraste.. hur gör man då?? lär man hunden kommando för "sök bortåt" och "sök hitåt"eller? jag kan bara dirigera höger eller vänster =)

Publicerat

Äger ingen apportör men av rent intresse så inhandla jag Landins senaste dvd o där tycker jag att det framkommer väldigt bra tips om lite ett o annat.

Publicerat

ok. har bara rena jaktfilmer och valpfilmer. ska lägga det på minnet å inhandla den

Publicerat

Det du ska lära din jycke är något som kalls Linjetag. Syftet är att du ska kunna få din jycke att dra spikrakt ut tills du talar om för hunden att nu är det dags att söka.

Utnytta terräng eller staket, vi har ett långt rakt staket på ett ställe och så sätter man hunden vid staketets början. Därefter går man utmed staketet RAKT ut från hunden och så droppar man en apport/boll/dummy vad du nu använder säg var 20:e meter. Det totala avståndet avgör du själv men jag brukar lägga sista apporten på runt hundra meter.

Därefter går du tillbaka till hunden. Du sätter dej bredvid hunden och ser till att jycken sitter stilla. Därefter pekar du med hela armen i den riktning du vill att jycken ska kuta dvs mot raden av apporter. Du skickar sen hunden antingen med kommandot "Ut!" eller vad du nu har för kommando. Hellre jobba in ett speciellt kommando för linjetaget så jycken fattar att nu ska jag springa rakt ut. Viktigt att du håller isär begreppen för hunden, ett sök kommando tex där du inte har en susning om vart fågeln ligger ska inte innehålla ngt pekande likt ovan beskrivna.

Likadant när du kör en markering dvs du ska ha hunden att hämta en precis kastad apport där hunden sett allt. Du pekar rakt på apporten och skickar hunden. På så sätt jobbar du upp ett förtroende dvs jycken litar på dej och fattar att då husse pekar på detta sättet så finns det något att hämta i den riktningen.

Åter till linjetaget! Hunden går ut och då den närmar sig första apporten så kan du lägga på något som heter söksignal.. Ett kommando eller en speciell vissling som hunden ska förknippa med att nu är den i rätt område där apporten ligger och just här ska jycken lägga extra energi på att söka. Just det kallas Närsök.

Jycken plockar iaf in första apporten. Tokvikgit att den INTE tar första och kutar genast mot andra, då ska hunden kallas in. Lägg försäkerhets skull på en inkallningssignal då hunden tagit första apporten. Därefter upprepar du proceduren. Sätt hunden, peka tydligt i riktningen samt skicka "Ut!".

På detta sättet övar du upp hunden i dirigering. Att få hunden att jobba in mot dej är plättlätt, du kallar in hunded röst/visselpipa samt handtecken. När hunden är i det område där du vill ha den så ska du blåsa stopp på jycken sk stoppsignal. Det är iofs inte lätt men är du konsekvent och har en hund sugen på att jobba så fattar den rätt snart stoppsignalen. Därefter, då jycken stannat, så skickar du den i den riktning du önskar.

Du har en del pyssel tycker jag det låter som :lol: Börja med stoppsignalen, eller börja med att skaffa en retriverpipa om du inte har någon. Acme 211 tror jag den vanligaste heter.. Jobba in stoppsignal, linjetag osv. En annan grej du kan göra är att köra "klockan".

Sätt hunden 10 m framför dej. Kasta en boll bortom hunden och därefter håller du upp handen likt ett stopptecken samt blåser stoppsignal. Detta för att hunden ska fatta att stopp är bra och kul då det alltid händer något efter att man stannat. Därefter skickar du hunden mot bollen med ett bestämt UT samtidigt som du pekar utåt med en tydlig handrörelse, antingen med ena handen bara eller båda.

Sen sätter du hunden igen. Kasta två bollar, en åt höger och en åt vänster. Hunden kommer alltid att vilja ta den boll du kastade sist därför skickar du på den boll du kastade först. Antingen får du vara snabb eller ha hjälp för någon måste hinna fram och ta bollen om hunden går mot fel boll. Har den väl tagit bollen så är det svårt att korrigera, då gör den ju rätt, felet gjorde den i momentet innan och det är då den ska korrigeras.

Håll på och traggla, går det bra så ökar du avståndet samt antalet bollar osv osv.

Mvh!

Publicerat

jaja. tack för tipsen. jag jag får lära han att gå RAKT ut. bra metod att göra det vid ett staket

som det är nu går han lite tveksamt sick sack. när han är rätt visslar jag (han stannar) och jag pekar.

Publicerat

Finns massor att skriva i ämnet och hipshot har fått med det viktigaste.

Bra tips för hur man tränar linjetag:

Sätt hunden och gå fram ca 30 meter och kasta ut ett antal dummies, se till att hunden ser vad du gör. gå tillbaka och skicka hunden med det tecken du har tänkt att använda. Närt hunden kommer tillbaka backar du 5-10 meter och gör samma sak. Upprepa tills alla dummies är inne. Börjar hunden sick-sacka och verka tveksam på vad den ska göra, ta tillbaka den, sätt den och gå ut och lyft upp en dummie så att hunden få ny retning till området.

Viktigt är att endast skicka på synliga apporter tills tecknet för linejtag är befäst. Hunden måste lita på dig till 100% att det finns nåt därute och att du vet vart det ligger.

Sen lite om närsöket:

Närsöket är väldigt viktigt, särskilt om man har en hund med mycket jaktlust och "spring i benen". På närsökssignalen ska hunden ner med näsan och jobba intensivt på ett mycket begränsat ställe. Detta tränas med fördel med tennisbollar som trycks mer en bit i snön. Hunden måste gå ner med näsan för att få vittring av bollen.

Det finns som sagt hur mycket som helst att skriva men ett lästips är "Retrivern som apportör" av Lena Bratsberg, den får nog anses som en bibel i retriversamanhang. Christofferssons "Fågelhundar, jakt och dressyr" är också väldigt bra.

Publicerat

ja, retrievern som apportör. den är bra. har den boken =)

en miss jag gjort då är ju att hunden har fått osynliga apporter som är utlagda i förväg. jag lade synliga RIKTIGT i början av träningen. men så fort han började få hum om saker lade jag ut dom i förväg. (blev faktiskt motiverad att gå ut imorrn å jobba med hunden)en sak jag gillar med retrievers är att det syns att dom tycker det är kul och intressant att jobba och lära sig saker.

Publicerat

jo. en sak är ju detta med att inte få en bolltokig/pinntokig/ hund. att träna mycket med älgklövar, fåglar o dyl. jag prövade lite blandat av ovanstående. det gick jättebra. (han kan dirigeras rakt fram)

men det bästa var nog att jag fick honom till att söka mer noggrant. stack ner apporter i snön. det löste problemet.

• 1 month later...
Publicerat

Jag har samma problem som de flesta med Flattar antar jag,, mycket spring i benen ..

Jag arbetar mycket med gömda apporter och liknande,,, funkar hyffsat bra tycker jag.

Publicerat

För mycket fart? Träna med tennisbollar.. jyckarna tvingas dra ned på tempot alt på allvar använda nosen för att hitta dem!

Mvh!

Publicerat
För mycket fart? Träna med tennisbollar.. jyckarna tvingas dra ned på tempot alt på allvar använda nosen för att hitta dem!

Mvh!

Ok, nån som har nåt tips åt mig då, jag har motsatsen.... för lite fart, hon tuffar fram som ett lokomotiv i söket...

hon hittar alltid apporten men det tar TIID!

Har försökt trigga upp henne och hetsa henne, springa som en galning med apporterna och leka och

fåna mig men icke... Hon har fart i 10 sekunder från det att jag säger "SÖK!" sen blir det

lufs-letning... jag kommer aldrig våga ställa upp på jaktprov om hon ska söka så här! B)

• 1 month later...
Publicerat
Ok, nån som har nåt tips åt mig då, jag har motsatsen.... för lite fart, hon tuffar fram som ett lokomotiv i söket...

Har försökt trigga upp henne och hetsa henne, springa som en galning med apporterna och leka och

fåna mig men icke... Hon har fart i 10 sekunder från det att jag säger "SÖK!" sen blir det

lufs-letning... jag kommer aldrig våga ställa upp på jaktprov om hon ska söka så här! :wub:

Vad är det för ras?

Du kanske ska korsa in lite flatt :D:D:D

Jag tror att det ända är att uppmutra o Jaga på med nya retningar för att få upp tempot på söket.

ar du provat att låta hunden jobba ihop med andra hundar, kan få fart på letandet om någon annan kan ta den före.

Passa bara upp med så ingen av hundarna är för bytesmedveten så det kan sluta lite tråkigt. ;)

Publicerat

lufs-letning... jag kommer aldrig våga ställa upp på jaktprov om hon ska söka så här! :wub:

Prova att låta hunden sticka när du kastar iväg dummyn. Kan trigga igång tröga alternativt övertränade hundar. Har du kört FÖR mkt lydnadsträning i alltför ung ålder ???

Publicerat

Hej, det är en Engelsk springer spaniel.

Har provat att köra med andra hundar före och låta henne sitta

uppbunden så att hon ska bli lite hetsad men icke...

Har inte kört speciellt mycket lydnad med henne heller hon

är helt enkelt bara lite... "luffsig" till sättet..

Publicerat

Låter som en jycke avlad för annat än jakt? Gör som amakulu säger, låt jycken knalla hejdlöst efter dummys och ffa bollar som du kastar lågt efter marken så de studsar och far, det ger maximal retning.

Mvh!

Publicerat

Dra mig baklänges. :rolleyes: Gör som amakulu säger och detta ifrån Hipshot. :D Häftigt. :D

Prova att låta hunden söka tillsammans med andra hundar. det skapar en konkurrens situation och hundar är stora egoister.

Annars får du väl tåla dig tills hunden sökt klart. huvudsaken att viltet kommer in , inte med vilken fart. Eller ?

Publicerat
Dra mig baklänges. :P Gör som amakulu säger och detta ifrån Hipshot. :D Häftigt. :D

Prova att låta hunden söka tillsammans med andra hundar. det skapar en konkurrens situation och hundar är stora egoister.

Annars får du väl tåla dig tills hunden sökt klart. huvudsaken att viltet kommer in , inte med vilken fart. Eller ?

Har inga som helst problem att hålla med dej...ibland... du har bevisligen betydligt bättre koll på detta än jag!

Däremot detta med farten in, kan vara grymt irriternade med en hund som lufsar in i maklig takt med en fågel då man ser att ytterligare fåglar är på väg.. Men det kanske är så att du vant dej vid hastigheten med tanke på ditt hundval :D :D :D

Sådär ja, nu är ordningen återställd B)

Mvh!

Publicerat
Har inga som helst problem att hålla med dej...ibland... du har bevisligen betydligt bättre koll på detta än jag!

Däremot detta med farten in, kan vara grymt irriternade med en hund som lufsar in i maklig takt med en fågel då man ser att ytterligare fåglar är på väg.. Men det kanske är så att du vant dej vid hastigheten med tanke på ditt hundval :D;):D

Sådär ja, nu är ordningen återställd :D

Mvh!

Njaee... inte är det hundvalet iaf, våra två andra springrar springer som galningar med en väldig fart och effektivitet.

Det är dock hustruns, så jag måste ju visa att "min" också kan! har kört lite med fågel och det var mycket intressantare

tror hon helt enkelt inte fattat vad hon ska göra bara.

• 8 months later...
Publicerat

EN fråga bara.

Har du varit"Dominant i dina kommandon?"

En herre har betydligt svårare att få till rätt röstläge många gånger, jämfört med damer. (Om man inte ingår i GOSSKÖREN)

Rösten har för mycket BAS i sig medans damernas röstläge är mer åt SOPRAN Hållet.

Märker bland våra tollare att om jag pratar med normalt röstläge för mig, kan de verka lite kuvade ibland. (Missförstå mig rätt)

Medans när damen kommenderar så viftar de betydligt mera på svansen, och finner situationen trevligare.

Kan kanske hjälpa dig att "fjanta till dig" lite mera och bli lite Femininare på rösten.

Dessutom till linjetaget kan jag rekommendera att lägga apporten på samma ställe hela tiden i början, medans du själv backar längre och längre ifrån innan nästa apporttillfälle.

Lägg även in ett drill på pipan när hunden jobbar i rätt område.

// Jägare utan gränser

• 1 year later...
Publicerat
Det du ska lära din jycke är något som kalls Linjetag. Syftet är att du ska kunna få din jycke att dra spikrakt ut tills du talar om för hunden att nu är det dags att söka.

Utnytta terräng eller staket, vi har ett långt rakt staket på ett ställe och så sätter man hunden vid staketets början. Därefter går man utmed staketet RAKT ut från hunden och så droppar man en apport/boll/dummy vad du nu använder säg var 20:e meter. Det totala avståndet avgör du själv men jag brukar lägga sista apporten på runt hundra meter.

Därefter går du tillbaka till hunden. Du sätter dej bredvid hunden och ser till att jycken sitter stilla. Därefter pekar du med hela armen i den riktning du vill att jycken ska kuta dvs mot raden av apporter. Du skickar sen hunden antingen med kommandot "Ut!" eller vad du nu har för kommando. Hellre jobba in ett speciellt kommando för linjetaget så jycken fattar att nu ska jag springa rakt ut. Viktigt att du håller isär begreppen för hunden, ett sök kommando tex där du inte har en susning om vart fågeln ligger ska inte innehålla ngt pekande likt ovan beskrivna.

Likadant när du kör en markering dvs du ska ha hunden att hämta en precis kastad apport där hunden sett allt. Du pekar rakt på apporten och skickar hunden. På så sätt jobbar du upp ett förtroende dvs jycken litar på dej och fattar att då husse pekar på detta sättet så finns det något att hämta i den riktningen.

Åter till linjetaget! Hunden går ut och då den närmar sig första apporten så kan du lägga på något som heter söksignal.. Ett kommando eller en speciell vissling som hunden ska förknippa med att nu är den i rätt område där apporten ligger och just här ska jycken lägga extra energi på att söka. Just det kallas Närsök.

Jycken plockar iaf in första apporten. Tokvikgit att den INTE tar första och kutar genast mot andra, då ska hunden kallas in. Lägg försäkerhets skull på en inkallningssignal då hunden tagit första apporten. Därefter upprepar du proceduren. Sätt hunden, peka tydligt i riktningen samt skicka "Ut!".

På detta sättet övar du upp hunden i dirigering. Att få hunden att jobba in mot dej är plättlätt, du kallar in hunded röst/visselpipa samt handtecken. När hunden är i det område där du vill ha den så ska du blåsa stopp på jycken sk stoppsignal. Det är iofs inte lätt men är du konsekvent och har en hund sugen på att jobba så fattar den rätt snart stoppsignalen. Därefter, då jycken stannat, så skickar du den i den riktning du önskar.

Du har en del pyssel tycker jag det låter som :rolleyes: Börja med stoppsignalen, eller börja med att skaffa en retriverpipa om du inte har någon. Acme 211 tror jag den vanligaste heter.. Jobba in stoppsignal, linjetag osv. En annan grej du kan göra är att köra "klockan".

Sätt hunden 10 m framför dej. Kasta en boll bortom hunden och därefter håller du upp handen likt ett stopptecken samt blåser stoppsignal. Detta för att hunden ska fatta att stopp är bra och kul då det alltid händer något efter att man stannat. Därefter skickar du hunden mot bollen med ett bestämt UT samtidigt som du pekar utåt med en tydlig handrörelse, antingen med ena handen bara eller båda.

Sen sätter du hunden igen. Kasta två bollar, en åt höger och en åt vänster. Hunden kommer alltid att vilja ta den boll du kastade sist därför skickar du på den boll du kastade först. Antingen får du vara snabb eller ha hjälp för någon måste hinna fram och ta bollen om hunden går mot fel boll. Har den väl tagit bollen så är det svårt att korrigera, då gör den ju rätt, felet gjorde den i momentet innan och det är då den ska korrigeras.

Håll på och traggla, går det bra så ökar du avståndet samt antalet bollar osv osv.

Mvh!

Hej, du talar om stoppsignal och beskriver tecknet likt en konstapels STOPP om jag förstår dej rätt. Jag försöker lära in det på min springer, har vid liggkommandot lagt in stopphanden och har såsmåning om tänkt använda stopp med. Tränar du dina hundar att lägga sig ner på stopp med? Känns som om jag har en hel del träning framför mej om jag ska få jycken att lägga sej ner mitt under apporteringen på stoppsignal. Men om jag lyckas med det, är det vänster, höger och fram som lämpligen används då? Och kan man lika gärna kommendera sök om man fått honom till rätt område efter att han stannat?

• 8 months later...
Publicerat

Hej, det kanske är lite ot men...

Hittade till min stora glädje det här forumet för några dagar sedan. Jag har en tollarhane på 10 månader som

jag har börjat apporteringsträna lite smått. Han är min första hund så jag är alltså helt ny på området. Jag gick

en kurs i höstas men känner nu att jag skulle vilja ha lite ny input och tänkte höra om det finns några uppsalabor

här som vet om det finns några "öppna" träningar eller liknande här i krokarna? Det ger så mycket mer att träna

tillsammans med andra (och att se hur andra tränar).

/Hanna

Publicerat

ett stort tips är att köra "fyrkanten" vid inlärning av dirrigeringarna.

ska försöka förklara..

Leta upp en stor gräs/grusplan, 4dummisar och vissenpipan.

Ställ dig med hunden vid sidan (bra tillfälle träna fot) lägg dummis nr1 så hunden ser, gå tex 30m (förlängs senare när hunden börjar fatta) lägg nr2 och sväng 90grader, gå igen lägg n3 sväng 90grader gå igen lägg nr4 nu har du 90grader till nr1 gå dit och du har en 4kant.

nu står du vid ettan, sätt ner handen och skicka antingen till nr2 eller nr4, du har spårat och han har varit med och lagt ut alla, han ska springa rakt ut inte siksacka, blir han osäker kalla in och gå närmre.

han hämtar in och ni går och lägger tillbaka dummisen och gör om allt från den ni står vid nu.

detta är för att lära in raka fina linjer och handen betydelse, sen när hunden lärt sig detta förlänger man avstånden och byter terräng, tar dom av spår men det kan jag försöka förklara senare :)

Vissla gärna och ropa på honom när han är på väg in massor med beröm, träning ska va KUL!!

Hoppas du förstår hur jag menar.