Hoppa till innehåll

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2019-02-21 in all areas

1. 13 points
    Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen.. Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga i och kanske dra ngt innan kompisen kommer med nya friska mörtar.. Gick bra, i med firrarna.. kändes lite hett, kanonväder och bortsett från lite väl mycket vind så var det riktigt mysigt i solen på isen. Tog inte så många minuter så fick jag fällning på ett spö.. givetvis på en av de två levande mörtarna.. Krokade en liten gädda.. suck.. i med den. sista mörten modell stendöd. Väntade in kompisen som kört till fel sjö och sen på med nya friska mörtar. Rullade på.. drog ngr gäddor.. polarn fick en gös på kanske 1,5 kg och ngn gädda.. jag låg några gäddor före hela tiden.. hatar dem vill inte ha dem! Försökte flytta mej utåt hela tiden men även Pär fick gädda så det spelade ingen roll. Lyckades faktiskt kroka en madam på 3-4 kg. Det var lite kul att se om min gamla flätlina skulle klara det och det gick bra. Sen rullar det på.. någon gädda nu och någon då.. något hemligt fäll som man inte lyckas kroka.. Så har jag satt om tre spön, ska tillbaka till pulkan för välförtjänt fika. Ser att första av de tre fäller.. vänder och smyger dit, vi hade en rätt klar indikation på att gösarna drog när vi kutade mot spöna.. på plats.. ser att det går ut lina lite sakta.. släpper ut lite extra, fäller bygeln och väntar tills det spänner.. Mothugg.. Kände att det var en rätt ok fisk.. snälla hoppas.. Och ta mej fan, Rikard drog en gös på 4,3 kg! Rätt rejäl klump så kul!!! Fick ett fäll strax innan där med.. skumt, drog iväg lina rätt fint gädda tänkte jag.. Nöp till och kände fisk men jävligt snäll, yes gös tänkte jag! Drog in.. och upp kommer en lake. Visste inte ens om att det fanns lake i sjön. Svinkul! Jag ville inte ha den men Pär högg den, kroken satt illa så det var bara att dräpa. Riktigt jävla kul dag på isen! Jag ska knyta lite nya tafsar, ev minska krokstorleken kanske. Annars funkar grejerna rätt smutt. Nästa sväng blir om en vecka, åter till Gavel-långsjön då.
  2. 12 points
    Efter skyddsjaktsbeslut från LST-C togs denna kisse med fingrarna i syltburken idag, ett 40-tal blandade hjortar och mufflon har fått sätta livet till. Fotot tillhör Roslagens Jakt & Vilt AB.
  3. 8 points
    40 kråkor blev det igår. Besvärligare väder än förra gången med snö/regn och jag fick inte till uven riktigt som jag ville ha det. Hoppas på skönt vårväder nästa sväng!
  4. 7 points
  5. 7 points
    Fitzo och jag regulerade ned 108 kråkor idag.. eller fel, vi var nog nära 120 men jävlar vad vi vart lurade av dem.. de kutade som små huliganer när man träffat lite väl nätt.. Jävligt störigt.
  6. 6 points
    Oskar är Sosse så jag tycker inte det är så konstigt. Och sedan följer det gängse "norm" när han sedan försöker hugga Kristersson i ryggen. Nej Oskar lille. Kristersson vill inte att Sverige skall få böter. Han säger, precis som så många andra av oss, att det går att uppfylla EU's krav även med ett något mer "minimalistiskt" förslag. Ni som har poliotiska sympatier i S/L/C riktning kan väl försöka göra jägarkåren en tjänst och be era riksdagsmän/kninnor att rösta ner förslaget och komma fram med ett nytt.
  7. 6 points
  8. 6 points
    Det gör du så rätt i: Billigare bössa går inte att hitta. Plastbädda den "profylaktiskt", trimma trycket om det inte sitter fintrycke på den. Ett nytt montage och Recknagels öpnna: Ett Lumifix korn och en gult triangel bak- Voila Gör du "Robsoft projekt" av kolven och målar den mattsvart kommer jag att spöa skiten ur dig: Det är fiddleback i hela biten
  9. 5 points
    Var effektivt med ammoniak! Spädde ut den ca 1:3. Skrubbade med nagelborste. Kommer börja med 180 korn och jobba mig uppåt.
  10. 5 points
    tackar ödmjukast, ja hon trivs i skåpet bland sina gelikar.Var och snickrade hos en kund som det visade sig jagade, och han ondgjorde sig över att ha ärvt en massa ammunition som ingen använde idag. Visade sig vara till 9,3x57, jag ringde genast min fru och bad henne swischa honom en ynklig slant efter överenskommelse och nu väntar jag ivrigt på att älgbanan skall öppna. Tänkte skjuta Klubbmästerskapet med 146:an som jag snabb-laddar med laddramar, iförd träskor och en ful keps. Skall bara få monterat bakkappan så är hon redo.
  11. 5 points
    Jag var ut förra helgen, 44 kråkor åkte ned i backen
  12. 5 points
    Fick inte bilen åter förrän vid 14 så 15-ish var jag ute på isen.. Bit att gå, 8,2 km enl telefonen, men sen så Första andra gick i, när jag meckade med tredje fick jag fällning på första. Gädda 2,5 kg.. Ny mört, riggade färdigt totalt 10 spön orkade inte peta i det sista. När jag precis var klar så fäll på samma spö som jag fick gäddan på. Pär som jag brukar fiska med borrar nytt hål om han fått gädda i ett hål, finns ingen fisk kvar enl honom. Jag testade att köra på samma hål och drog en gäddjävel till.. lite större denna gång. När spöt var klart och allt ute så gick jag mot pulkan för att ta en fika, ronderade hela tiden för minusgrader och blåst gjorde att hålen frös ihop direkt. Även flätlinorna.. Fick iaf fällning på ett spö som låg närmast land.. gädda igen tänkte jag. Krokar och känner direkt att detta var ju spännande.. fisk men inget bråk och följde med snällt. Visade sig vara en två-kilos gös 😍 Riggade om och fortsatt isbrytning i hålen.. Fick en fällning när jag stod och skulle ned med en ny mört i ett hål... tänkte att jag hinner släppa ned mörten i hålet och lägga grejerna där sen drar jag till fällningen. Felbeslut. Visade sig att linan tvinnat i spötoppen när fisken gick ut med lina. Fick aldrig kontakt och mörten kvar. Gös utan tvekan. Orkade inte byta mört, tror de pigga var slut, så körde på igen med samma. Sen började det mörkna, tog en kaffe sen började jag metodiskt plocka in spöna för att inte behöva glömma ngt eller behöva leta efter något.. När jag kom till fjärde spöt så hade det löst utan att jag såg det.. massor med lina ute, vevade och vevade, kollade slirbromsen för det kändes om en evighet som jag vevade.. men tilslut fick jag kontakt med något.. så slött.. vart osäker på om det var fisk öht? Visade sig vara en ny 2 + kg gös! Svinkul! Så två gösar på ngr få timmar, trevligt! Nu är det jobb i tre dagar, kråkjakt på lördag sen kalas så tveksam om det blir ngt fiske på söndag vi får se.
  13. 5 points
    Ja, jag har haft ett fruktansvärt år, hjärtoperationer skillmässa och allt jävelskap. men nu hoppas jag allt är över,, och siktar på att leva ett friskt bra liv nu. klassikern 2020????
  14. 5 points
    fixade en ny koja och åtelplats häromdagen.. Hängde upp spridaren i fredags och nu har jag aktivitet.. vuxna och randiga..
  15. 5 points
    När jag var grabb satte vi en zudapp 50cc med 70cc på spark och dubbade ett däck med skruv. Körde som idioter med den. Tog den till skolan en gång. Pappa fick hämta mi😊
  16. 5 points
    I afton bjöd jag på falukorvs och blodpuddingtärningar till förrätt och vmax till efterrätt. #18
  17. 5 points
    Nu har nog rävarna tröttnat lite på att sammankoppla pinkedon och låter åter hungern vara vägvisare om nätterna. Kom ett rävpar ikväll, rakt ut på åteln, tiken 30m före hanen. Sköt henne på 70m knall och fall, laddade om snabbt som ögat utan att tappa siktbilden och sköt hanräven på ca 120m när den sprang iväg. Det gick så fort så att det gick garanterat inte ens tre sekunder mellan skotten. Det får man vara nöjd med känner jag. Hanen vägde över 10kg, stor och fullpälsad! Honan var nog kring 6kg, vägde inte henne, och fruktansvärt fin i pälsen. Troligen den finaste räv jag skjutit nån gång. Så nu är jag uppe i 17 st i år. Känns gött! Över 20 borde gå bra med en månad kvar och bra före åt rävarna.
  18. 4 points
    Rakt under knäskålen sitter en nervpunkt en bit in som smärtar väldigt mycket om du sparkar rätt hårt där.... Gör det och hälsa från mig om dumfan kvider. Det är rent trams och kvacksalveri. Problemet som uppstod uppstod (en enda jävla gång vad jag vet) för att en klåpare (ett tvättäkta klantarsle som inte borde få jobba med vapen öht) gjorde som man inte ska göra en skränkning. Därmed vet du nu var du INTE ska handla mer i detta jordelivet. Eller nästa.... Övrigt säger Charlie vad som behöver sägas i frågan, annars finns det en klistrad tråd om första hagelbössan. Notera första, för det blir fler om du vill bli duktig.... Att som rookie hitta hagelbössan for life är extremt ovanligt. Lycka till! /T
  19. 4 points
    Har monterat och grovslipat in förstocksknoppen. Väldigt lite gör väldigt mycket så man får ta sin tid, men använder mig av träbitar med pålimmade smärgelduksbitar. Är ganska smutt när de skall följas linjer. Nu orkar jag inte mer för idag, imorgon kanske jag fortsätter med 80 korn för den sista formgivningen, funderar på att dra upp linjen lite till mot pipan. Använde större delen av dagen med att slipa ner en tryckfjäder från biltema, för att ersätta slagfjädern på en Husqvarna 55a. Bara för att visa sig att den var alldeles för svag. Nåväl, nu är det slutstycket uppsmörjt och polerat iaf. Köpte 2 silvers bakkappor när jag var i farten, har nämligen en Husqvarna 146 som skulle behöva en ny bakkappa. En bössa som enligt uppgift en viss dansk har pillat med, vilket gör att den enda jag behöver göra är att montera en tjockare bakkappa på grund av mina gorilla-armar.mycket fint arbete på den Svend. Den som noterar ett visst tema i vapeninnehavet kan kanske ha glädje av att det även står en 310 från -29 i skåpet med. Lite patriot får man ju vara. Funderar på att komplettera med en 1651, bara för att det är kul... men min fru säger att vi har annat att prioritera. Visar även en bild på kilen på kappan, lite kimrök i epoxin dolde effektivt missar i inpassningen. Vad tror ni om kolvtvätt innan oljeboning eller skall jag bara slipa ner den? Trevlig helg/ Viktor
  20. 4 points
    Har skrivit om det på annat ställe, men har suttit fyra kvällar nu och fått två tikar på samma åtel. Har inte jagat räv på åtel tidigare. Riktigt spännande när man ser ögonen dyka upp i mörkret!
  21. 4 points
    Jaha ja gick väl sådär.. Gavel-långsjön är inte optimal för gösfiske.. eller så har vi inte hittat rätt bottnar. Pelle tog två gösar direkt när han kom ut samt en gädda. Jag gick iväg mot en udde med lite djupare vatten, 1 km + promenad.. med en pulka som plogar snö.. inte så jättekul. Väl på plats så börjar det svinbra, fällning och ngt snor mörten.. ny mört.. ny fällning.. mörten borta.. jag tror faktiskt att det var en försiktig gös eller borre jag vet inte. Sen nytt fäll på ett spö 40 m bort, bättre gädda.. I med den. Sen dog det. Drog mej utåt, tyckte jag hade bra djup men förmodligen fel botten. Inte ett liv. Pelles fiske dog det med. Vi sammanstrålade på mitten för att grilla korv, jag satte mina 11 spön. Hade ett fäll, liten abborre. Lite senare fäll igen på samma spö men där fick vi aldrig kontakt med fisken. Ngr timmar senare nytt fäll samma spö vart en gös på 1,2 kg. Mörtar kvar och ledigt i morgon så jag drar tillbaka till det säkra kortet.. blir från lunch typ, ska lämna bilen på lagning på morgonen sen så.
  22. 4 points
    Ja, jag hoppas att den blir grann efter operationen. Har idag grovslipat in bakkappan Och grovformat knoppen fram. Min frus mormor och morfar var förbi vilket ledde till förseningar, men la kappan i frysen för sista finputs med min hemmagjorda bandputs. Funkar fint, men arbetsställningen blir inte helt ergonomisk. Infällningen av tungan blev ok, kommer limma fast kappan och kanske färgar epoxin med kimrök för att få det helt perfekt. Har även dremlat ur underbeslaget för att bädda det. Slipade ner stålstaven lite grann, men linjen på underbeslaget kommer få filas lite på. Funderar på att bygga om underbeslaget till ett öppningsbart, men funkar idag med. Kanske ett ovalt hål för gångjärnet fram....
  23. 4 points
    Behöver ju inte vara en självklarhet....... Alla vet ju att din dröm är att skriva för hänt i veckan.
  24. 4 points
    Varit in och handlat grejer till nya vippor.. blir pyssel i morgon fm, ska limmas och böka.. råkade trilla ned tre spön även.. sen bytte jag linan jag vart pålurad sist så nu blir det nylon 0,30. Inte så stark som jag hade önskat men det får funka. Hade tre rullar över så jag har satt ihop dem nu, blir 11 riggar på nästa fiske som blir på måndag Osäker på vilken sjö dock.. Gavel har inte levererat tidigare avseende gös.. kompisar har dock fått fisk så man kanske ska testa igen? Beställt 30 mört.. sugen som fan! Ska bara stöka av ngr pass på jobbet först. Ska knyta några fler tackel med, byta ut några av de gamla gäddtacklen. Köpt lite mindre krokar för att testa med. Taggad!
  25. 4 points
    Nu har jag fixat lite med underbeslaget så det fungerar igen, kommer nog bädda även underbeslaget. Min dremel har dock gett upp, får åka in till civilisationen och handla en ny. Bytte klinga på sågen i veckan och sågade lite hej-vilt. efter att ha kikat i fällorna imorse, ingen fångst, drog jag fram en silvers bakkappa. Den har en tunga i bakkant som jag inte riktigt noterat, som ska fällas in i kolven. Kollade mina skölpjärn och provade i en annan träbit, ska nog gå. Ingen minns en fegis.
  26. 4 points
    Värmland + vår = 🥰😍🥰😍🥰
  27. 4 points
    Om inte dom andra slashasar kan bestämma sig skulle jag faktiskt kunna ta den om du bor i närheten av Kumla: Jag har handlartillstånd och kan skriva den av dig direkt.... Bara därför att...... OBS: Notera att jag inte har försökt pruta på utsatt pris eller kommet med något handlartjafs om att den är värdelös.... Men vore jag dig skulle jag behålla den själv- som ett minne av svärfar, och en bra, men undervärderat bössa
  28. 4 points
    Undra om skylten gäller för rävar också....
  29. 4 points
    Jag vet att det ibland de som tror på Gud finns ett uttryck " Gud hjälpe dig " jag som e ateist vete fan vem som ska hjälpa dig, kan bara konstatera att du är för sent ute och att implementera plånbok :2 så långt gången införhållandet är som att jonglera med osäkrad handgranat . Men om det känns bättre kan jag uppmana de som tror på en vitskäggig heterosexuell man som fixar att sitta på ett moln utan att trilla igenom, att be för dig. Sen kan du Ju alltid komma hem och säga " jag har köpt en kal 20 B25:a " Sen att det kanske leder till den sedvanliga bestraffningen dvs uteblivet ligga på ett tag så är det väl inte så jävla farligt, för vid det här laget har du väl kommit på att ett fast förhållande inte leder till regelbundet sex.... /P
  30. 4 points
    Blev en korttur med grabbarna för att kolla intresset bland tusenbröderna, de var på hugget! blev bara 45 minuter på isen så imorgon kör vi något längre!
  31. 4 points
    14år två plånböcker och ytterligare en b25a... A1 Kal.20/70. 70cm pipor, 2,85kg. Svingar som en änglavinge:) Riktigt bra orenoverat originalskick. Tag er i akt duvor och änder!
  32. 4 points
  33. 3 points
    Fixat mört idag, blir en sväng till på isen i morgon.. Samma ställe som sist..trots att vi nollade avseende gös. Känns lite fantasilöst men det har ju gått förbannat bra tidigare så det blir ett nytt test! Grillen laddad, korven i pulkan.. Ska bara diska av 9 timmar på jobbet..
  34. 3 points
    Fick för mig att testa att göra kock knivar. Det blev så här:
  35. 3 points
    Det var kul att se att man kunde hävda sig lite efter så lång tid ifrån tävlandet , första vändan 41/50 var jag mkt nöjd med , andra vändan kändes allt bakmusat och bommarna kom snabbt och obarmhärtigt , jag intalade mig att får jag 25 är jag nöjd så 27/50 var jag glad för ... /P
  36. 3 points
    Föga förvånad. Det roliga vore om ALLA som haft dessa provledare blev av med jägarexaen, och licenserna... Begagnat marknaden skulle bli trevlig då en stund... Sen tycker jag den som tar emot mutor (som inte går till mig...) är en dålig, dålig mäncha!
  37. 3 points
    Bara att kopiera vad man sett på tuben tycker jag är fegt!!. Här har du ett tips med lite mer fantasi. Ps: Vilken metod du nu kommer att använda, så räkna med att pälsen förmodligen är full med löss, så lägg den i frysen några dagar.
  38. 3 points
    Skrämmande penetration. själv skulle jag vilja ha en pellets som fungerade typ som CCI segmented i 22lr jag vill ha massiv effekt och helst utan farliga rester efter träff i viltet.
  39. 3 points
  40. 3 points
    Murgröna, 5m från köksbordet när man satt och åt nyss!! Själv åt jag fläskpannkaka!!
  41. 3 points
    Menar du att hanen har ett sök på en mil rakt ut i skogen eller att hunden springer 1 mil på första sök turen innan den är tillbaka för kontakt? Eller jagar den helt för sig själv. Tiken med ett sök på nästan upp till km går ju att styra något var man vill jaga isf och jakten blir lite effektivare än att hunden bara drar rakt iväg till den hittar nånting att jaga. Varför hetsar du hunden att gå iväg på sök och sen lockar in den? Är det första hunden av den här typen av jakt du har? Sen är det viktigt för en unghund att få vila ordentligt och inte försöka stressa fram nånting med den i skogen för det blir sällan bättre av det, hunden är ju bara 7 månader skriver du så låt den se och söka själv så kommer det nog.
  42. 3 points
    När jakttiden är slut ja då ska det springas runt som fan... De kommer att åka dit i höst, djäkla rävar....
  43. 3 points
    Vänt i häcken är en copycat. Min dröm är Aftonbladets kultursidor eller svensk damtidning. T
  44. 3 points
  45. 3 points
    Såg rätt ok ut med optilock
  46. 3 points
    Trögfiskat igår. Inte ett hugg på rödingtjärnen men ett par bågar blev med hem från sjön sen... man led inte i finvädret ändå... 😎
  47. 3 points
    Kan vara rätt bra å veta då Miljöpartisten i huset brevid har plåttak.
  48. 2 points
    Bild på min M55 i 222. Som jag väntar på. Sköt riktigt bra med lätta kulor. Tyngre gilla den inte. Ska byta ut kolven till något annat? Då den inte passar alls. Även pipan ska kortas till 45 cm. Kikare blir en Zeiss 2,5-10x50
  49. 2 points
    Tack Dennis! Det är i "vanliga tidningar", TV och radio budskapet om vapendirektivets hantering samt PM:s tjänstemannaaktivism o.s.v måste publiceras. (Pia Clerte´s alster i SvD var också bra). Tyvärr får jag fortfarande känslan av att skyttar och jägare inte drar åt samma håll, det spretar betänkligt (ibland även inom samma förbund). Det vore ju fantastiskt mycket bättre om jägare- och skytteförbunden protesterade mot politiker/tjänstemannaaktivister i media istället för att det skall hänga på ett fåtal individers insats. Raggarö
  50. 2 points
    De brukar tagga ned om man gapar och skriker samt skjuter i luften.. Men inte alltid, kompisen lånade ut sin uv och den morgonen drog en hök med huvudet till uven..