Publicerat Mars 2, 200917 yr Satt och tittade på Blockets sida där en kille ska sälja en bågpress.. Ett sådant tillbehör är ju något alla extrema hemmafixare borde ha. De finns för det mesta hos de allra flesta bågskytteklubbar. MEN, dagens bågar med korta och (över) paralella lemmar är inte skapta för bågpressar gjorda för bara några år sedan! Så innan ni sätter i bågen och börjar veva, se verkligen till att pressen passar bågen. Att stå där med ett par trasiga lemmar är ingen höjdare.. Vissa bågmärken har till och med gått ut med vilka pressar de rekommenderar för att garantin ska gälla!
Publicerat Mars 2, 200917 yr Det som Asat skriver är av yttersta vikt för er som inte riktigt vet vad som gäller. Jag tar min egen båge som ett exempel. Jag har en bågpress hemma som jag använt i säkert 10 år till massor av olika bågar. Men jag kan inte använda den för min Bear båge. Lemmarna på dagens bågar har blivit så korta och parallelt ställda att man måste ha en speciell bågpress. Dessafinns att köpa men kostar en ganska hygglig slant. Jag har svetsat iordning en ny press som passar kalas bra till nyare bågar. Kostnaden blev i stort sett ett paket svetspinnar. Hade en massa fyrkantsrör liggande hemma och lite plattjärn i olika dimensioner. Det blev väl ingen skönhet men den funkar. För små jobb på bågen har jag gjort en "poor mans bowpress" av strängmaterial på ca 22 kardeler med öglor i ändarna. Jag drar i strängen och trär på öglorna över lemtopparna och sen släpper jag försiktigt ner bågen och voila så har man båge navspänd och kan byta peep och greja lite annat. Den är så händig att man kan ha med sig den i fickan. Men den funkar dock inte om en sträng eller en kabel går av. Då blir det till att ta en riktigt bågpress. Kort sagt kan man säga att det handlar om en M12 gängstång med 4 klor som man hänger upp båge mellan. Sen vevar man ihop gängstången och avlastar bågen. Jag har inget foto på den. Men kan fixa det om någon är sugen på hur denna hemmapress ser ut.
Publicerat Mars 2, 200917 yr Det som Asat skriver är av yttersta vikt för er som inte riktigt vet vad som gäller.Jag tar min egen båge som ett exempel. Jag har en bågpress hemma som jag använt i säkert 10 år till massor av olika bågar. Men jag kan inte använda den för min Bear båge. Lemmarna på dagens bågar har blivit så korta och parallelt ställda att man måste ha en speciell bågpress. Dessafinns att köpa men kostar en ganska hygglig slant. Jag har svetsat iordning en ny press som passar kalas bra till nyare bågar. Kostnaden blev i stort sett ett paket svetspinnar. Hade en massa fyrkantsrör liggande hemma och lite plattjärn i olika dimensioner. Det blev väl ingen skönhet men den funkar. För små jobb på bågen har jag gjort en "poor mans bowpress" av strängmaterial på ca 22 kardeler med öglor i ändarna. Jag drar i strängen och trär på öglorna över lemtopparna och sen släpper jag försiktigt ner bågen och voila så har man båge navspänd och kan byta peep och greja lite annat. Den är så händig att man kan ha med sig den i fickan. Men den funkar dock inte om en sträng eller en kabel går av. Då blir det till att ta en riktigt bågpress. Kort sagt kan man säga att det handlar om en M12 gängstång med 4 klor som man hänger upp båge mellan. Sen vevar man ihop gängstången och avlastar bågen. Jag har inget foto på den. Men kan fixa det om någon är sugen på hur denna hemmapress ser ut. Kan vara ide med en foto serie på man gör en, själv har jag en fältpress från RAM http://www.keystonecountrystore.com/Bow%20...BOT2537205.html Funkar hyfsat på min General, fast den är lite bökig, sen ska man inte glömma att ställa ner dragvikten med 50% innan man pressar.
Publicerat Mars 2, 200917 yr Författare För att vara helt säker, så ska trycket från bågpressen ligga längst ut på lemmarna! Hos de flesta större bågpressarbyggarna så finns det nu tillbehör för detta. CW Erikson kallar dem Limb Fork Attachment Apple kallar dem Parallel Limb Bow Adapter. Kolla detta hos er klubb innan ni börjar skruva!
Publicerat Mars 2, 200917 yr Kort sagt kan man säga att det handlar om en M12 gängstång med 4 klor som man hänger upp båge mellan. Sen vevar man ihop gängstången och avlastar bågen. Jag har inget foto på den. Men kan fixa det om någon är sugen på hur denna hemmapress ser ut. En sådan gjorde jag för ett antal år sedan till min Liberty1. Funkade klockrent. Tog ca 20 min att tillverka, och fungerade helt perfekt.
Publicerat Mars 2, 200917 yr Det som Asat skriver är av yttersta vikt för er som inte riktigt vet vad som gäller.Jag tar min egen båge som ett exempel. Jag har en bågpress hemma som jag använt i säkert 10 år till massor av olika bågar. Men jag kan inte använda den för min Bear båge. Lemmarna på dagens bågar har blivit så korta och parallelt ställda att man måste ha en speciell bågpress. Dessafinns att köpa men kostar en ganska hygglig slant. Jag har svetsat iordning en ny press som passar kalas bra till nyare bågar. Kostnaden blev i stort sett ett paket svetspinnar. Hade en massa fyrkantsrör liggande hemma och lite plattjärn i olika dimensioner. Det blev väl ingen skönhet men den funkar. För små jobb på bågen har jag gjort en "poor mans bowpress" av strängmaterial på ca 22 kardeler med öglor i ändarna. Jag drar i strängen och trär på öglorna över lemtopparna och sen släpper jag försiktigt ner bågen och voila så har man båge navspänd och kan byta peep och greja lite annat. Den är så händig att man kan ha med sig den i fickan. Men den funkar dock inte om en sträng eller en kabel går av. Då blir det till att ta en riktigt bågpress. Kort sagt kan man säga att det handlar om en M12 gängstång med 4 klor som man hänger upp båge mellan. Sen vevar man ihop gängstången och avlastar bågen. Jag har inget foto på den. Men kan fixa det om någon är sugen på hur denna hemmapress ser ut. jo lägg gärna upp lite bilder jag skjuter med en truht2 själv så jag är sugen. mvh Gerry.