Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HDF?

Featured Replies

Publicerat

Vad är skillnaden på HDF Titan och HDF voere? för och nackdelar?

och vilken av dom är det jag äger? ^_^

post-3746-1259444425_thumb.jpg

post-3746-1259444598_thumb.jpg

Publicerat
Vad är skillnaden på HDF Titan och HDF voere? för och nackdelar?

och vilken av dom är det jag äger? ^_^

post-3746-1259444425_thumb.jpg

post-3746-1259444598_thumb.jpg

Ja det borde väl stå på licenspappret du har för den bössa du har B)

Publicerat

Inte säkert, de missar ibland..

Tycker de är rätt fina dessa bössor, undrar vad det är för något? Tycker de påminner om Krico..

Mvh!

Publicerat
Inte säkert, de missar ibland..

Tycker de är rätt fina dessa bössor, undrar vad det är för något? Tycker de påminner om Krico..

Mvh!

ja jag antog bara att det borde står på licensen vad han har för byssa.

jo dom är riktig fina:) ska själv lägga vantarna på en hdf voere i 6.5x55.

Publicerat
  • Författare

Det står bara HDF på licensen :D är det nån som vet hur dom ligger prismässigt? jag gav 2500 för min och det är näst intill nyskick på den! vad betalar du för din daddy08?

Publicerat
Det står bara HDF på licensen :D är det nån som vet hur dom ligger prismässigt? jag gav 2500 för min och det är näst intill nyskick på den! vad betalar du för din daddy08?

låter som ett bra pris:)

runt 3 000 är det väl tänkt att jag ska betala men det är en bekant så vi får se hur det blir:)

Publicerat

svärfar har en HDF 308win. på den står det voere...undrar om de inte va på pipan...kan ha fel..men någonstans är de iallfall.. mkt trevlig bössa

Publicerat

Voere är en Österikisk (tror jag) tillverkare, som tillverkat studsare till HDF, om det är Voere som tillverkat Titan är jag osäker på, är däremot tämligen säker på att HDF inte tillverkat några själva, bara importerat och satt sitt namn på.

Publicerat

Min 6,5-a är en HDF titan II, från mitten av 80-talet. Tillverkad av voere, stämplad hdf. Skjuter tillräckligt tätt bara pipan är ordentligt frilagd. Däremot så skiljer sig träffläget rätt mycket mellan olika ammo. Förhållandevis tungt vapen.

Har för mig att de inte brukar vara såvärst dyra, men såg just på Torsbos hemsida att en 30-06 låg på 3400 och en 357 HH mag låg på 4500 kr. Lite högre än vad min minnesbild var. Själv fick jag min av svärfar, som numera bara sysslar med småvilt.

Publicerat

Bör väl finnas en loggo nånstans på vapnet som talar om vilken som är tillverkare. På min Carl-Gustav 4000 står det Sauer lite varstans....

voere_logo.bmp

Publicerat

Det finns två Voere:

Voere i Vöhrenbach, Tyskland

Voere i Kufstein, Österrike

De västtyska Titan I och Titan II är bra gjorda bössor av hög kvalitet. Voere är annars ett namn med lite tveksamt rykte - det har kommit ut en del mög från Kufstein......

Så kolla vad det är för Voere - stämplarna skiljer mellan Österrike och Tyskland.

/T

Publicerat
  • Författare

Efter en lite noggrannare titt hittade jag "voere vöhrenbach" på pipan <_<

har lite nya funderingar, pipan är inte helt frilagd, pipan ligger i mot stocken från lådan och 15 cm framåt. hur får jag till det på bästa vis? och hur mycket kan det göra för precisionen? den skjuter hyfsat nu men skulle definitivt kunna bli bättre :lol:

MVH Simon

Publicerat
Efter en lite noggrannare titt hittade jag "voere vöhrenbach" på pipan <_<

har lite nya funderingar, pipan är inte helt frilagd, pipan ligger i mot stocken från lådan och 15 cm framåt. hur får jag till det på bästa vis? och hur mycket kan det göra för precisionen? den skjuter hyfsat nu men skulle definitivt kunna bli bättre :lol:

MVH Simon

ska nog bara va att ta bort pipan och fila ner där det tar imot och olja efteråt:)

finns folk som är bättre på detta en jag så invänta fler svar av kunniga.

mvh

Publicerat
har lite nya funderingar, pipan är inte helt frilagd, pipan ligger i mot stocken från lådan och 15 cm framåt. hur får jag till det på bästa vis? och hur mycket kan det göra för precisionen? den skjuter hyfsat nu men skulle definitivt kunna bli bättre :P

Med min titan II kunde jag skjuta typ 2 bra skott med innan den började sprida ordentligt just pga att pipan låg ann mot stocken på det vis du beskriver. Jag började med att sandpappra ner med grovt sandpapper. Sedan ledsnade jag och valde att plastbädda istället. Nu sitter skotten bättre på plats.

Publicerat

börja med att slipa bort där pipan ligger an med sandpapper eller med en dremel. är det mycket som måste bort för att pipan ska blir friliggande så kanske den börja ta emot längre fram på stocken. men testa å sandpappra ur stocken till pipan är fri. olja in stocken. eller så lämna du in den för plastbäddning. lycka till

• 2 years later...
Publicerat

ja äger en hdf 6,5x55 som jag inte kunnat bli annat än nöjd me! och svaret på din fråga är att de är bara namnet som skiljer hdf har sålts under många namn även under svenska Carl Gustaf enligt säljarn på hmk är de bara ja som tycker han är tung? han liger tvärfint i handen och skjuter tätt så man kan ju inte klaga =)