Älgflugornas Herre Publicerat Maj 28, 2010 Publicerat Maj 28, 2010 Förr i tiden fotograferade jag massor och har givetvis kvar en massa prylar fårn den tiden som mest står. Jag har experimenterat lite med att använda ett trebensstativ som skjutstöd men insett att det blir för klumpigt att smyga med så det senaste jag gjorde var att ordna ett skjutstöd av ett gammalt enbensstativ. Det jag använde var: -Enbensstativ av märket manfrotto -delar av ett grepp som satt på en gammal Nikon F801 (här var jag ute efter gängan) -ett fällhorn jag hittade i höstas. -skruvar, limm etc, dvs förbrukningnsmaterial. Jag sågade helt enkelt bort rosenkransen på hornet (kommer väl till användning till någon kniv framigenom tror jag). Borrade, limmade och skruvade fast plattan från kameran. Därefter fromades plattan. Den vart lite ful i kanten efter slipnigen så jag limmade helt enkelt dit lite slip och sågretser.... Har inte provskjutit stödet ännu, men det känns rätt bra. Stödet är tredelat väger kanske sisådär 6-7 hekto (får ta och väga det i kväll). Det är väldigt stabilt (har faktiskt använt det som vanringsstav vid fjällvandring en gång). Ja ja, nu får bilderna säga sitt... Citat
Älgflugornas Herre Publicerat Maj 29, 2010 Författare Publicerat Maj 29, 2010 Testsköt något hundratal skott med 22-an tidigare idag. Det känns rätt bra. Kommer inte riktigt överens med mig själv om jag skall ha den långa taggen åt höger eller vänster... Lite olika känsla. Nästa steg blir att fundera ut hur jag skall frakta den när jag är ute och pürchar... Kanske blir det i näven, men då vet jag med mig att jag inte kommer att ta med den. Händerna är ju redan oftast upptagna av bössa eller kikare.... Förslag någon? Citat
Wizard Publicerat Maj 29, 2010 Publicerat Maj 29, 2010 Testsköt något hundratal skott med 22-an tidigare idag. Det känns rätt bra. Kommer inte riktigt överens med mig själv om jag skall ha den långa taggen åt höger eller vänster... Lite olika känsla.Nästa steg blir att fundera ut hur jag skall frakta den när jag är ute och pürchar... Kanske blir det i näven, men då vet jag med mig att jag inte kommer att ta med den. Händerna är ju redan oftast upptagna av bössa eller kikare.... Förslag någon? Grymt bygge!!! Nu ångrar jag att jag sålde mitt gamla Manfrotto stativ... Om jag inte missminner mig så var det inte så mycket vikt på stativet så du kanske kan ha det hängandes som en svans i bältet på baken när du pürchar? Trevligt bygge Citat
david.petersson Publicerat Maj 29, 2010 Publicerat Maj 29, 2010 Testsköt något hundratal skott med 22-an tidigare idag. Det känns rätt bra. Kommer inte riktigt överens med mig själv om jag skall ha den långa taggen åt höger eller vänster... Lite olika känsla.Nästa steg blir att fundera ut hur jag skall frakta den när jag är ute och pürchar... Kanske blir det i näven, men då vet jag med mig att jag inte kommer att ta med den. Händerna är ju redan oftast upptagna av bössa eller kikare.... Förslag någon? Bara en tanke ang det där med taggarna... varför inte bara såga av dem i lagom längd och runda till änden... känns som att de skulle vara i vägen eller fastna i saker och ting om man ska smyga eller etc med den... bara en tanke som sagt. Annars riktigt snyggt gjort och den verkar lite smidigare än ett fast stöd då man kan svänga runt med den utan att behöva lyfta vapnet... jag har visseligen ingen erfarenhet av något vad skjutstöd heter men men... David Citat
CrilleMatsson Publicerat Maj 29, 2010 Publicerat Maj 29, 2010 Grattis till ett finfint skjutstöd! Jäkligt bra och snyggt gjort tycker jag. Gillar att mixa "teknologi & natur" så att säga, i synnerhet när det som i ditt fall blir något riktigt nyttigt! Citat
L-B Publicerat Maj 30, 2010 Publicerat Maj 30, 2010 Tjusigt bygge. Har ett gäng horn ligger i garaget så det blir att ta ett av dessa och tillverka mig ett skjutstöd. Ska bara invenstera i ett enbensstativ. Citat
Älgflugornas Herre Publicerat Maj 30, 2010 Författare Publicerat Maj 30, 2010 Om jag inte missminner mig så var det inte så mycket vikt på stativet så du kanske kan ha det hängandes som en svans i bältet på baken när du pürchar? Det är ju en variant att testa. Tiden att prova finns ju, det är ju dryga 10 veckor kvar till skarpt läge så att säga. Har funderat lite på ryggen med "trepunktsfäste" från en gammal kasserad ryggsäck... Då hålls den till vänster på ryggen, bössan har jag ju antingen i armvecket eller till höger på ryggen. Det jag tycker är kul är att göra något användbart av grejer som annars bara ligger. Citat
Älgflugornas Herre Publicerat September 10, 2010 Författare Publicerat September 10, 2010 Det där att få med stödet var inga problem i praktiken. Bara att ta det i näven - man behöver inte krångla till saker. Bra att ha för att putta undan elförande trådar när man genar genom hagar etc. Stabilt nog att använda som stöd när man går på stenar över bäckar. Stödet har nu varit med och hjälp mig vid bock-, räv- samt grävlingjakt. Sitter inte benstöden på bössan så kommer detta stöd med, så har det blivit. Totalt har det nog varit med ute kanske 20 gånger så det får väl klassas som invigt även om jag inte använt det till något graftigare än 6,5x55. Det är robust, kanske lite skramligt om (när) man råkar slå till olika saker i skogen. Nackdel? Jodå, det finns - hornet är lite "glidigt" så bössan kan inte vila utan hjälp i klykan. Citat
Recommended Posts