Publicerat Juni 13, 201015 yr Hej ! Jag har en tollare på 2år som jag använder vid fågeljakt.. Jag har dock hört från olika håll att vissa använder sina tollare som kortdrivare på rådjur och hare ! vissa skall tydligen även vara med på älgjakt. Är det någon på forumet som använder sin tollare på rådjur/hare och hur går det ? Nyfiken och tacksam för svar:) /Petter
Publicerat Juni 14, 201015 yr Hej !Jag har en tollare på 2år som jag använder vid fågeljakt.. Jag har dock hört från olika håll att vissa använder sina tollare som kortdrivare på rådjur och hare ! vissa skall tydligen även vara med på älgjakt. Är det någon på forumet som använder sin tollare på rådjur/hare och hur går det ? Nyfiken och tacksam för svar:) /Petter Använder och använder... men en tollare jag känner till drivergärna rådjur så länge den har kontakt, och det går inte så skärmmand fort så det skulle gå bra att jaga för henne. Jag tror det är en bra ide.
Publicerat Juni 14, 201015 yr Jag hade en Tollare under min tid i skåne, ypperlig apportör men även bra märghål/salixrensare. Dock drev hon inte med skall vilket är i mina ögon en nackdel.
Publicerat Juni 14, 201015 yr Författare Tack för svaren ! Jaktlust, energi och vilja finns hos hunden min.. gäller väl då bara att försöka att köra in honom på riktigt "färska" slag för att väcka intresset ännu mer
Publicerat Juni 15, 201015 yr Har en jaktkompis som har en tollare som vi jagar rådjur med ibland & den funkar bra som stötande & ibland tar den kortare drev...tom med skall
Publicerat Juni 15, 201015 yr Även jag har förmånen att ha bekanta som har tollare till kortdrivande dessa två driver med skall så länge de ser drevdjuren sen blir det ett kort förföljande, så dessa funkar kanon som stötande, vet att den ena även tagit sig an björn vid ett par tillfällen annars är det rå, hare, räv, tjäder, orre, älg som är vanligt när man passar för dessa.
Publicerat Juni 16, 201015 yr Författare Vilka uppmuntrande svar Då skall det göras ett ärligt försök nu till hösten så får vi se vad det leder till !
Publicerat September 24, 201015 yr Vilka uppmuntrande svar Då skall det göras ett ärligt försök nu till hösten så får vi se vad det leder till ! tjena jag har en jaktgolden, lika liten som en tollare. hon driver rådjur och vildsvin med skall. inte kanske va du tänkt dig men jag har präglat henne i ur och skur på vilt, lukt, spår, dödssök m.m till slut kom skallet. har nu skjutit 2 rå för henne, används till eftersök och apporterar bra utan träning. hon har inte träffat älg ännu men hon har spårat älg i 2 km så lusten finns. ägaren gör hunden, jag har massa knep och trigga soffhund till jakt, mkt tex krypa på knä lukta själv, viska och vara uppspelt etc.. hon är 1.5 år nu linus
Publicerat December 29, 201015 yr tjena jag har en jaktgolden, lika liten som en tollare. hon driver rådjur och vildsvin med skall. inte kanske va du tänkt dig men jag har präglat henne i ur och skur på vilt, lukt, spår, dödssök m.m till slut kom skallet. har nu skjutit 2 rå för henne, används till eftersök och apporterar bra utan träning. hon har inte träffat älg ännu men hon har spårat älg i 2 km så lusten finns. ägaren gör hunden, jag har massa knep och trigga soffhund till jakt, mkt tex krypa på knä lukta själv, viska och vara uppspelt etc.. hon är 1.5 år nu linus Update: Hon är nu 1 år och 10 mån. Skjutit 4 rådjur, 2 älgkalvar och en galt på 110 kg...
Publicerat Januari 1, 201115 yr Författare Update: Hon är nu 1 år och 10 mån. Skjutit 4 rådjur, 2 älgkalvar och en galt på 110 kg... Men grattis vad kul! Har det varit korta och snabba drev då ? Och ställa en galt var ju inte dåligt. Kul höra att ni gör framsteg
Publicerat Januari 29, 201115 yr Hej ! Jag har en tollare på 2år som jag använder vid fågeljakt.. Jag har dock hört från olika håll att vissa använder sina tollare som kortdrivare på rådjur och hare ! vissa skall tydligen även vara med på älgjakt. Är det någon på forumet som använder sin tollare på rådjur/hare och hur går det ? Nyfiken och tacksam för svar:) /Petter Jag har en tollare på 3år, tog bort den gammla för ett år sedan den jagade allt, ju större vilt desto bättre jagade han (grövre skall höll i längre). Jag upplever att tollaren är lite trög i början behöver springa efter mycket vilt innan den "fattar" vad den ska göra. Det blev en brungris för den nya innan snön satte stopp för jakten