Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tollare som används som kortdrivare

Featured Replies

Publicerat

Hej !

Jag har en tollare på 2år som jag använder vid fågeljakt.. Jag har dock hört från olika håll att vissa använder sina tollare som kortdrivare på rådjur och hare ! vissa skall tydligen även vara med på älgjakt.

Är det någon på forumet som använder sin tollare på rådjur/hare och hur går det ?

Nyfiken och tacksam för svar:)

/Petter

Publicerat
Hej !

Jag har en tollare på 2år som jag använder vid fågeljakt.. Jag har dock hört från olika håll att vissa använder sina tollare som kortdrivare på rådjur och hare ! vissa skall tydligen även vara med på älgjakt.

Är det någon på forumet som använder sin tollare på rådjur/hare och hur går det ?

/Petter

Använder och använder... men en tollare jag känner till drivergärna rådjur så länge den har kontakt, och det går inte så skärmmand fort så det skulle gå bra att jaga för henne. Jag tror det är en bra ide.

Publicerat

Jag hade en Tollare under min tid i skåne, ypperlig apportör men även bra märghål/salixrensare. Dock drev hon inte med skall vilket är i mina ögon en nackdel.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren ! Jaktlust, energi och vilja finns hos hunden min.. gäller väl då bara att försöka att köra in honom på riktigt "färska" slag för att väcka intresset ännu mer :)

Publicerat

Har en jaktkompis som har en tollare som vi jagar rådjur med ibland & den funkar bra som stötande & ibland tar den kortare drev...tom med skall :)

Publicerat

Även jag har förmånen att ha bekanta som har tollare till kortdrivande dessa två driver med skall så länge de ser drevdjuren sen blir det ett kort förföljande, så dessa funkar kanon som stötande, vet att den ena även tagit sig an björn vid ett par tillfällen annars är det rå, hare, räv, tjäder, orre, älg som är vanligt när man passar för dessa.

Publicerat
  • Författare

Vilka uppmuntrande svar :rolleyes: Då skall det göras ett ärligt försök nu till hösten så får vi se vad det leder till !

• 3 months later...
Publicerat
Vilka uppmuntrande svar :) Då skall det göras ett ärligt försök nu till hösten så får vi se vad det leder till !

tjena

jag har en jaktgolden, lika liten som en tollare. hon driver rådjur och vildsvin med skall. inte kanske va du tänkt dig men jag har präglat henne i ur och skur på vilt, lukt, spår, dödssök m.m till slut kom skallet. har nu skjutit 2 rå för henne, används till eftersök och apporterar bra utan träning. hon har inte träffat älg ännu men hon har spårat älg i 2 km så lusten finns. ägaren gör hunden, jag har massa knep och trigga soffhund till jakt, mkt tex krypa på knä lukta själv, viska och vara uppspelt etc.. hon är 1.5 år nu

linus

• 3 months later...
Publicerat

tjena

jag har en jaktgolden, lika liten som en tollare. hon driver rådjur och vildsvin med skall. inte kanske va du tänkt dig men jag har präglat henne i ur och skur på vilt, lukt, spår, dödssök m.m till slut kom skallet. har nu skjutit 2 rå för henne, används till eftersök och apporterar bra utan träning. hon har inte träffat älg ännu men hon har spårat älg i 2 km så lusten finns. ägaren gör hunden, jag har massa knep och trigga soffhund till jakt, mkt tex krypa på knä lukta själv, viska och vara uppspelt etc.. hon är 1.5 år nu

linus

Update:

Hon är nu 1 år och 10 mån. Skjutit 4 rådjur, 2 älgkalvar och en galt på 110 kg...

Publicerat
  • Författare

Update:

Hon är nu 1 år och 10 mån. Skjutit 4 rådjur, 2 älgkalvar och en galt på 110 kg...

Men grattis vad kul!

Har det varit korta och snabba drev då ? Och ställa en galt var ju inte dåligt.

Kul höra att ni gör framsteg :)

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej !

/Petter

Jag har en tollare på 3år, tog bort den gammla för ett år sedan den jagade allt, ju större vilt desto bättre jagade han (grövre skall höll i längre). Jag upplever att tollaren är lite trög i början behöver springa efter mycket vilt innan den "fattar" vad den ska göra.

Det blev en brungris för den nya innan snön satte stopp för jakten