Publicerat September 30, 201015 yr Hej, planerar att skaffa en rådjursdrivande hund då ingen i mina trakter (Piteå) har nått dylikt. Eftersom att jag bor i Norrbotten så kan vi ganska tidigt på hösten drabbas av snö och då förstör det snabbt för den kortbenta taxen som jag nu jagar med. Är därför intresserad av en Drever eller Beagle som man förutom kan jaga längre på året med kanske får lite längre drevtider med. Det är inte till någon nackdel om hunden driver mellan 3-5 timmar då vi i Norrbotten inte har lika tät rådjursstamm som i Södra Sverige. Tacksam för svar. MVH/ Lars
Publicerat September 30, 201015 yr Hej ... Jag vet inte om jag har så många råd att ge men jag har iaf drever och mina farbröder har alltid haft det med. Det största problemet vi har med dem när det gäller snö är väl det att de skär upp testiklarna så fort det blir lite skarsnö. Kan se väldigt otäckt ut så vi undviker att släppa vid sådana förhållanden. Mvh // johan
Publicerat September 30, 201015 yr Jag är ingen Basset fantast, varför vet jag inte. Jag röstar på Drever. Drev tiderna bör du ju nå upp till i vart fall Är man orolig för testiklarna väljer man en tik, men även de har ju sina brister. //
Publicerat September 30, 201015 yr Ja var ju lite otydlig haha.. givetvis om man har en tik så slipper du just det bekymmret =)
Publicerat September 30, 201015 yr Finns ju både för- och nackdelar med drever, som med alla andra raser. Mina egna personliga erfarenheter säger mig att en mer långbent hund, som i det här fallet drever, driver på rådjuren alldeles för hastigt för att de ska bukta lika fint som med en kortbentare hund. (Kan också ha med dreverns lynne, vad vet jag). Jag har själv en Basset Bretagné och med henne går det inte precis undan, vilket bidrar till att rådjuren buktar väldigt fint och håller sig inom ett ganska begränsat område = riktigt rolig jakt där man nästan alltid har närkontakt med hund och drevdjur. Men som du säger så har ni ju större arealer så då kanske en hund som driver över stora områden inte är något problem. Tack för mig och lycka till på premiären imorgon! /Kalle